مهمترین مهارتهایی که هر توسعه دهنده فرانت اند مبتدی باید یاد بگیرد.

1 بهمن ۱۴۰۰

مهمترین مهارتهایی که هر توسعه دهنده فرانت اند مبتدی باید یاد بگیرد.

به‌طورکلی توسعه وب دارای دو بخش بسیار مهم است که این دو بخش شامل توسعه فرانت‌اند و توسعه بک‌اند هستند. فرانت‌اند بخشی از سایت است که به طور مستقیم با کاربر در تعامل است و کاربر می‌تواند آن را مشاهده کند. طراحی جذاب فرانت‌اند امروزه بشرای کسب‌وکارها و وب‌سایت‌های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین علت نیز برنامه‌نویسی فرانت‌اند محبوبیت بسیار زیادی را پیدا کرده است. شما به‌عنوان یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند مبتدی باید با مهارت‌های توسعه‌دهنده فرانت‌اند به طور کامل آشنا شوید و بتوانید در طول زمان تمام این مهارت‌ها را به دست بیاورید. با به‌دست‌آوردن این مهارت‌ها می‌توانید خیلی سریع به موفقیت دست پیدا کنید و در بهترین موقعیت‌های شغلی مشغول به کار شوید.

 

ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره مهارت های موردنیاز توسعه دهنده Front-end صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره این مهارت‌ها در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به شروع مسیر تبدیل‌شدن به یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این مطلب را بادقت مطالعه کنید و مهارت‌های موردنیاز را به دست بیاورید.

 

تسلط به HTML و CSS

تسلط به HTML و CSS

مهارت بالای توسعه‌دهنده فرانت‌اند در HTML و CSS

اولین و شاید یکی از مهم‌ترین مهارت‌های توسعه‌دهنده فرانت‌اند این است که باید به‌خوبی به HTML و CSS تسلط داشته باشد. زبان نشانه‌گذاری HTML یک زبان استاندارد است که برای ایجاد صفحات وب ساخته شده است. این زبان نشانه‌گذاری به شما کمک می‌کند تا بتوانید ساختار اولیه وب‌سایت خود را به بهترین شکل ممکن ایجاد کنید و در ادامه با استفاده از زبان استایل‌دهی CSS بتوانید شکل ظاهری آن را بهبود دهید. CSS یکی از زبان‌های بسیار کاربردی در دنیای وب است که حتما باید اصول اولیه آن را بیاموزید و از فریم‌ورک‌هایی که به شما ارائه می‌دهد استفاده کنید تا بتوانید صفحات وب موردنیاز خود را به زیبا‌ترین شکل ممکن طراحی کنید.

 

توجه داشته باشید که HTML بیشتر برای ایجاد یک‌پایه و ساختار اولیه در صفحات وب به کار می‌رود و این در حالی است که شما می‌توانید از CSS برای ایجاد طرح‌های مختلف در صفحه وب خود، تغییر دادن رنگ‌ها و فونت‌های اولیه و پیش‌فرضی که در HTML استفاده شده‌اند، دادن استایل‌های مختلف به عناصری که در یک صفحه وب از آنها استفاده می‌کنید و ... استفاده می‌شود. تسلط به هر دو این زبان‌ها برای یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند لازم و ضروری است و به همین علت نیز ما این دو را در ابتدای لیست مهارت های لازم برای فرانت اند قرار داده‌ایم. پس اگر شما هم در ابتدای مسیر یادگیری فرانت‌اند هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این دو زبان را به‌خوبی تمرین کرده و مهارت خود در آنها را افزایش دهید.

 

جاوا اسکریپت و جی کوئری

جاوا اسکریپت و جی کوئری

جاوا اسکریپت و جی کوئری از دیگر مهارت‌های موردنیاز برای توسعه‌دهنده فرانت‌اند

پس از آنکه به طور کامل به HTML و CSS مسلط شدید زمان آن است که از یک زبان برنامه‌نویسی برای ساخت وب‌سایت‌های یک‌صفحه‌ای و صفحات وب پویا استفاده کنید. بهترین زبان برنامه‌نویسی که در این زمینه وجود دارد زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت است که قابلیت‌های متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهد. تسلط به این زبان برنامه‌نویسی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های توسعه‌دهنده فرانت‌اند به شمار می‌آید و شما هم باید در ابتدای کار خود حتما با این زبان برنامه‌نویسی و قابلیت‌های آن آشنا شده و بتوانید در پروژه‌های خود از این زبان استفاده کنید. اگر بخواهید ویژگی‌های تعاملی مانند صدا، تصویر، انواع بازی‌ها، قابلیت اسکرول کردن یک صفحه، انواع انیمیشن‌هایی که در صفحات مختلف به کار می‌روند و ... را به وب‌سایت خود اضافه کنید حتما باید از این زبان برنامه‌نویسی استفاده کنید.

 

زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت دارای کتابخانه‌های مختلفی است که هریک از آنها ویژگی‌های متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهند. کتابخانه جی کوئری یکی از بهترین این کتابخانه‌ها به شمار می‌آید که شامل مجموعه‌ای از افزونه‌های مختلف برای طراحی وب است که باعث می‌شود تا طراحی صفحات وب را بسیار ساده‌تر و سریع‌تر انجام دهید. در واقع شما می‌توانید وظایف مختلفی که نیاز به چندین خط کد مختلف دارند را بسیار سریع استفاده کنید و نیازی به بازنویسی آنها وجود ندارد. تسلط به جی کوئری نیز از مهارت های لازم برای فرانت اند به شمار می‌آید.

 

تسلط به فریم‌ورک‌ها

تسلط به فریم‌ورک‌ها

تسلط به فریم‌ورک‌های موجود در حوزه فرانت‌اند

یکی دیگر از مهارت‌های توسعه‌دهنده فرانت‌اند که شما هم باید در ابتدای کار توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید تسلط به فریم‌ورک‌هایی است که در حوزه فرانت‌اند وجود دارند. فریم‌ورک‌های CSS و جاوا اسکریپت در واقع مجموعه‌ای از فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت هستند که با ارائه عملکردهای مشترک وظایف مختلفی را در زمان طراحی وب‌سایت برای شما انجام می‌دهند. در واقع شما به‌جای این‌که کار خود را برای طراحی یک صفحه وب با یک صفحه خالی از کد شروع کنید می‌توانید یک فایل را جایگزین آن کنید و یک ساختار اولیه را به‌صورت کاملا آماده برای صفحه مدنظرتان ایجاد کنید. به‌این‌ترتیب دیگر نیازی نیست که بسیاری از اقدامات اولیه را انجام دهید و می‌توانید به میزان زیادی در زمان و انرژی خود صرفه‌جویی کنید.

 

هریک از فریم‌ورک‌هایی که امروزه در این زمینه وجود دارند دارای ویژگی‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف مخصوص به خود هستند و هریک کاربردهای خاصی نیز دارند. همین عامل نیز باعث می‌شود تا انتخاب بهترین فریم‌ورک از اهمیت بسیار زیادی برای طراحی وب برخوردار باشد. به‌عنوان‌مثال برخی از فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت برای ایجاد رابط‌های کاربری پیچیده بسیار عالی هستند و می‌توانند عملکرد فوق‌العاده‌ای را به شما ارائه دهند و این در حالی است که برخی دیگر از این فریم‌ورک‌ها بیشتر برای نمایش تمام صفحه اطلاعات مورداستفاده قرار می‌گیرند. با مراجعه به سایت کدیاد می‌توانید اطلاعات جامع و کاملی را درباره هریک از این فریم‌ورک‌ها به دست آورده و آموزش‌های موردنیاز برای یادگیری آنها را نیز تهیه کنید.

 

طراحی ریسپانسیو

طراحی ریسپانسیو

طراحی ریسپانسیو از مهم‌ترین مهارت‌های توسعه‌دهنده فرانت‌اند

امروزه کاربران از ابزارهای مختلفی برای مرور صفحات وب استفاده می‌کنند که از جمله این ابزارها می‌توان به گوشی‌های موبایل، کامپیوترها و مرورگرهای دسکتاپ، تبلت‌ها و ... اشاره کرد. اگر به وب‌سایت‌های معتبر مراجعه کرده باشید مشاهده می‌کنید که صفحه سایت خود را بر اساس دستگاهی که شما وارد آن شده‌اید تنظیم می‌کنند بدون این‌که شما نیازی داشته باشید تا تنظیمات اضافی را به‌صورت دستی در آنها اعمال کنید. این سایت‌ها دارای طراحی ریسپانسیو هستند که باعث می‌شود تا اندازه عناصری که در یک سایت استفاده شده‌اند بر اساس دستگاهی که وارد آن سایت شده است تغییر پیدا کند. طراحی ریسپانسیو یکی از مهم‌ترین مهارت‌های توسعه‌دهنده فرانت‌اند است که هم افراد مبتدی و هم افرادی که باتجربه‌تر هستند حتما باید آن را بیاموزند و در پروژه‌هایی که انجام می‌دهند اصول آن را رعایت کنند.

 


آشنایی با بوت استرپ


 

در واقع یکی از مهم‌ترین وظایفی که هر توسعه‌دهنده فرانت‌اند در سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف دارد رعایت‌کردن اصول طراحی ریسپانسیو است و درصورتی‌که شما این مهارت بسیار مهم را در خود تقویت نکرده باشید نمی‌توانید در کسب‌وکارهای معروف و بزرگ مشغول به کار شوید و در نتیجه درآمد مناسبی نیز نخواهید داشت. طراحی ریسپانسیو در واقع یک بخش ذاتی از فریم‌ورک‌های CSS مانند بوت‌استرپ است. نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که تمام این مهارت‌ها به یکدیگر مرتبط هستند و شما با کنار هم قراردادن آنها می‌توانید به یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند باتجربه و متخصص تبدیل شوید.

 

سیستم کنترل ورژن

سیستم کنترل ورژن

تسلط بر یک سیستم کنترل ورژن (گیت)

کنترل ورژن در واقع فرایند ردیابی و کنترل تغییرات در کدهای منبع شما است به‌طوری‌که در صورت بروز مشکل مجبور نباشید کار خود را از ابتدا آغاز کنید. این ابزار یک ابزار بسیار کاربردی است که شما می‌توانید از آن برای ردیابی تغییرات انجام شده در نسخه‌های قبلی استفاده کنید یا این‌که به نسخه‌های قبلی پروژه خود برگردید و کار خود را از صفر آغاز نکنید. تسلط به یک سیستم کنترل ورژن یکی از مهم‌ترین مهارت‌های توسعه‌دهنده فرانت‌اند است و امروزه بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که نیازمند استخدام نیرو در این حوزه هستند این مهارت را جز مهارت‌های اصلی و کلیدی موردنیاز خود قرار داده‌اند. یکی از بهترین سیستم‌هایی که در این زمینه وجود دارد سیستم کنترل ورژن گیت است که امکانات و قابلیت‌های متنوعی را به شما ارائه می‌دهد و بدون شک استفاده از آن می‌تواند یک تجربه جدید و بسیار جذاب برای شما باشد.

 

تست و دیباگ

تست و دیباگ

مهارت در تست و دیباگ‌کردن کدها

از جمله مهم‌ترین مهارت های لازم برای توسعه دهنده فرانت اند مبتدی توانایی تست و دیباگ کردن کدها است که بسیاری از افرادی که به‌صورت مبتدی هستند و هنوز حرفه‌ای وارد این حوزه نشده‌اند معمولا با این مشکل مواجه می‌شوند و از یادگرفتن این مهارت فرار می‌کنند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید به یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند باتجربه و متخصص تبدیل شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این مهارت را بیاموزید و آن را به رزومه خود اضافه کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید موقعیت‌های شغلی بهتری را برای خود بیابید و درآمد بیشتری به‌عنوان یک توسعه‌‌دهنده فرانت‌اند داشته باشید. تست و دیباگ کردن یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر پروژه به شمار می‌آید که یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند باید مهارت انجام این کار را داشته باشد. روش‌های مختلفی برای تست کردن کدها وجود دارد که شما باید با محبوب‌ترین و بهترین این روش‌ها آشنا شوید و بتوانید از آنها در پروژه‌های خود استفاده کنید.

 

فرایند تست و دیباگ در واقع عملکرد سایت شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و شما با کمک آن متوجه می‌شوید که آیا واقعا سایتی که طراحی کرده‌اید عملکرد مورد انتظار شما را انجام می‌دهد یا خیر؟ به همین علت است که یکی از مهم‌ترین مهارت‌های توسعه‌دهنده فرانت‌اند مهارت تست و دیباگ است.
ابزارهای مرورگر

ابزارهای مرورگر

ابزارهای مرورگر مخصوص توسعه‌دهندگان

مرورگرهای مدرن امروزه مجهز به ابزارهایی برای توسعه‌دهندگان فرانت‌اند و بک‌اند هستند که فرایند تست و دیباگ کردن کدها را به میزان زیادی برای آنها راحت‌تر می‌کنند. از جمله مهارت‌های توسعه‌دهنده فرانت‌اند یادگیری این ابزارها و آشنایی کامل با امکاناتی است که آنها در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند. شما به‌عنوان یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند می‌توانید به‌صورت بسیار بهینه‌ای از این ابزارها استفاده کرده و از مزایایی که به شما ارائه می‌دهند نهایت بهره را ببرید. با استفاده از این ابزارها شما متوجه می‌شوید که سایت شما در هر مرورگر به چه شکل عمل می‌کند و ممکن است چه مشکلاتی داشته باشد. به‌این‌ترتیب خیلی راحت می‌توانید این مشکلات را برطرف کرده و یک سایت بهینه را طراحی کنید.

 

این ابزارها معمولا شامل یک inspector و یک کنسول جاوا اسکریپت هستند. inspector به شما اجازه می‌دهد تا در زمان اجرا کردن سایت بررسی کنید که HTML سایت شما چگونه به نظر می‌رسد و CSS به چه شکل با هریک از عناصر موجود در صفحه سایت شما ارتباط برقرار می‌کند. کنسول جاوا اسکریپت نیز به شما اجازه می‌دهد تا خطاهایی که در زمان تلاش مرورگر برای اجرای کدهای جاوا اسکریپت سایت شما به وجود می‌آید را بررسی کنید؛ بنابراین یکی از مهارت های لازم برای توسعه دهنده فرانت اند مبتدی را می‌توان آشنایی با این ابزارها دانست.

 

سایر مهارت ها

سایر مهارت‌ها

آشنایی با سایر مهارت‌های توسعه‌دهنده فرانت‌اند

یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند علاوه بر مهارت‌هایی که در بخش‌های قبلی بیان کردیم باید مهارت‌های دیگری را نیز داشته باشد که در این بخش درباره آنها صحبت خواهیم کرد. یکی از مهم‌ترین این مهارت‌ها داشتن توانایی حل مسئله است. شما باید بتوانید با مسائل و مشکلات مختلفی که در طول پروژه‌ها برای شما به وجود می‌آید به شکل درستی برخورد کرده و آنها را حل کنید. از دیگر مهارت‌های توسعه‌دهنده فرانت‌اند می‌توان به داشتن ارتباطات اجتماعی قوی اشاره کرد. شما باید بتوانید با مشتریان و کارفرمایان خود به شکل خوبی ارتباط برقرار کرده و با آنها تعامل داشته باشید.

 

یکی از مهارت های موردنیاز توسعه دهنده Front-end داشتن ذوق هنری و آشنایی با روان‌شناسی رنگ‌ها است. هرچه شما ذوق هنری بیشتری داشته باشید احتمالا می‌توانید به شکل بهتری طراحی فرانت‌اند سایت‌های مختلف را انجام دهید. در این مسیر آشنایی با نرم‌افزارهای گرافیکی و داشتن سلیقه گرافیکی نیز از اهمیت زیادی برای شما برخوردار خواهد بود.

 

صحبت پایانی

آشنایی با مهارت‌های توسعه‌دهنده فرانت‌اند به شما کمک می‌کند تا بتوانید مهارت‌های خود را تقویت کرده و بهبود دهید. به‌این‌ترتیب می‌توانید در موقعیت‌های شغلی بهتری مشغول به کار شده و درآمد بیشتری نیز داشته باشید. ما در این مطلب سعی کردیم برخی از مهم‌ترین این مهارت‌ها را به شما معرفی کنیم که با تقویت هریک از آنها می‌توانید مطمئن باشید که یک‌قدم به آینده مدنظرتان نزدیک‌تر شده‌اید.

محبوب ترین مقالات