آشنایی با HTTP/3؛ سریعتر از HTTP/2 و HTTP/1

16 بهمن ۱۴۰۰

آشنایی با HTTP/3؛ سریعتر از HTTP/2 و HTTP/1

استاندارد HTTP/3 یکی از استانداردهای وب است که بر اساس استاندارد UPD طراحی و ساخته شده است و یکی از پرسرعت‌ترین استانداردها در این زمینه به شمار می‌آید که سرعت آن نسبت به دو استاندارد قبلی یعنی HTTp/1 و HTTP/2 بسیار بیشتر است. همین عامل نیز باعث شده است تا امروزه بسیاری از شرکت‌های مدرن و برتر در دنیا از جمله فیس‌بوک و گوگل از این استاندارد استفاده کرده و از مزایای آن نهایت بهره را ببرند. اگر پیش‌ازاین از مرورگر کروم استفاده می‌کردید و به یک سرویس گوگل متصل می‌شدید احتمالا شما هم از پروتکل و استاندارد QUIC استفاده کرده‌اید. این استاندارد در سال 2018 به HTTP/3 تغییر نام داد و امروزه با این نام شناخته می‌شود.

 

نسخه جدید استاندارد HTTP که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است بسیاری از ویژگی‌هایی که در نسخه‌های قبلی وجود داشت را به ارث برده است و علاوه بر این بسیاری از ویژگی‌های جدید نیز به آن اضافه شده و بهینه‌سازی شده‌اند. استفاده از این استاندارد به شما کمک می‌کند تا بتوانید محدودیت‌هایی که در زیرساخت‌های اینترنتی وجود دارند را برطرف کرده و با سرعت بیشتری داده‌های خود را منتقل کنید.

 

به همین علت است که امروزه بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی و شرکت‌های بزرگ در دنیا از این استاندارد استفاده می‌کنند و نسخه‌های قبلی را کنار گذاشته‌اند. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این استاندارد صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره آن در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با پروتکل HTTP/3 هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

 

استاندارد HTTP/3

 

استاندارد HTTP/3

 

آشنایی کامل با استاندارد HTTP/3

اگر در دنیای وب فعالیت کرده باشید و در این زمینه برنامه‌نویسی انجام داده باشید یا این‌که در زمینه شبکه‌های اینترنتی تجربه داشته باشید حتما با استاندارد HTTP آشنایی دارید. این استاندارد در واقع پایه و اساس اینترنت را ایجاد می‌کند و نحوه تبادل اطلاعات و واکشی منابع توسط پلتفرم‌ها و دستگاه‌های ارتباطی را بیان می‌کند. اگر بخواهیم یک تعریف خلاصه را از این استاندارد بیان کنیم می‌توان گفت که این استاندارد امکان بارگذاری وب‌سایت‌ها را برای ما فراهم می‌کند. این استاندارد دارای نسخه‌های مختلفی است که نسخه 3 آن جدیدترین نسخه به شمار می‌آید. استاندارد HTTP/3 باعث بهینه‌سازی‌های زیادی در نحوه ارتباط مرورگرهای وب و سرورها شده است و به همین علت نیز سرعت انتقال اطلاعات با استفاده از این استاندارد به میزان زیادی بهبود پیدا کرده است.

 

از جمله ویژگی‌های جدیدی که به این نسخه اضافه شده است می‌توان به مواردی مانند بهبود تجربه کاربری، بهبود عملکرد، قابلیت اطمینان بیشتر نسبت به نسخه‌های قبلی از این استاندارد و همین‌طور بهبود امنیت این پروتکل اشاره کرد که در ادامه درباره هریک از این ویژگی‌ها با جزئیات بیشتری صحبت خواهیم کرد. یکی از نکات بسیار مهم در خصوص این استاندارد این است که بدون نیاز به تغییر کد اصلی وب‌سایت‌ها باعث افزایش و بهبود سرعت آنها می‌شود.

 

ویژگی‌های جدید

 

ویژگی‌های جدید

چه ویژگی‌های جدیدی به این نسخه اضافه شده است؟

استاندارد HTTP/3 اولین ارتقا عمده در استاندارد HTTP پس از انتشار HTTP/2 خواهد بود که در سال 2015 رخ داد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که در این نسخه وجود دارد این است که HTTP/3 بر روی QUIC که یک پروتکل انتقال جدید است اجرا می‌شود و به همین علت است که شاهد پیشرفت چشم‌گیری از نظر سرعت انتقال اطلاعات در این استاندارد خواهیم بود.

 

QUIC پروتکلی است که برای استفاده زیاد از اینترنت در گوشی‌های هوشمند طراحی شده است. در این استاندارد افرادی که با گوشی‌های هوشمند خود به اینترنت متصل می‌شوند دائما در حال تعویض بین شبکه‌های مختلف اینترنتی هستند. پشتیبانی از این پروتکل باعث شده تا بسیاری از ویژگی‌ها و مزایای جدید به HTTP/3 اضافه شود که بدون شک استفاده از آنها می‌تواند برای وب‌سایت‌ها بسیار مفید و کاربردی باشد.

 

شاید برای شما جالب باشد که بدانید استفاده از QUIC در پروتکل HTTP/3 باعث شده تا این استاندارد به‌جای متکی بودن به TCP به UDP متکی باشد؛ بنابراین ما در این استاندارد شاهد سرعت بالاتر اتصال هستیم و علاوه بر این تجربه کاربری بهتری را نیز دریافت خواهیم کرد. نکته مهمی که باید درباره پروتکل QUIC بدانید این است که این پروتکل توسط گوگل در سال 2012 توسعه داده شده است. پس از چند سال متخصصان مهندسی اینترنت IETF تصمیم گرفتند از این پروتکل برای توسعه نسخه جدید استاندارد HTTP استفاده کنند.

 

نیاز به HTTP/3

 

نیاز به HTTP/3

چرا به نسخه جدید HTTP نیاز داریم؟

یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا نیاز زیادی به استاندارد HTTP/3 داشته باشیم این است که QUIC می‌تواند به رفع کردن برخی از بزرگ‌ترین مشکلات HTTP/2 کمک کند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • ایجاد راهکاری بهینه برای عملکرد ضعیف هنگام تغییر شبکه تلفن‌های هوشمند از وای‌فای به داده‌های تلفن همراه (مانند زمانی که قصد داریم از منزل خارج شویم)

 

  • زمانی که یک بسته از اطلاعات به مقصد خود نمی‌رسد دیگر تمام جریان‌های اطلاعات را مسدود نمی‌کند

 

از جمله دیگر مزایایی که در نسخه جدید پروتکل HTTP وجود دارد و باعث می‌شود تا ما به این استاندارد نیاز داشته باشیم نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • برقراری اتصال سریع‌تر: QUIC اجازه می‌دهد تا TLS به‌صورت هم‌زمان داده‌ها را رمزگذاری کرده و آنها را در سراسر اینترنت جابه‌جا کند.

 

  • زمان رفت‌وبرگشت برابر صفر است: یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای این استاندارد این است که برای سرورهایی که پیش‌ازاین به آنها متصل شده است مشتریان می‌توانند فرایند تایید برای تعیین نحوه ارتباط را نادیده بگیرند که همین عامل نیز باعث می‌شود تا سرعت انتقال داده‌ها به میزان زیادی افزایش پیدا کند.

 

  • رمزگذاری جامع‌تر: این روش یک رویکرد جدید در QUIC است که یک رمزگذاری پیش‌فرض را ارائه می‌دهد. این ویژگی بسیار مهم باعث شده تا امنیت این نسخه از استاندارد HTTP نسبت به نسخه‌های قبلی به میزان زیادی افزایش پیدا کند و در نتیجه در محیط امن‌تری بتوان داده‌ها را منتقل کرد.

 

رمزگذاری پیش‌فرض

 

رمزگذاری پیش‌فرض

رمزگذاری پیش‌فرض در این نسخه از استاندارد HTTP

نیاز به رمزگذاری در لایه انتقال به‌جای لایه اپلیکیشن می‌تواند پیامدهای مهمی را از نظر امنیت به همراه داشته باشد. در واقع این ویژگی باعث می‌شود تا اتصال همواره رمزگذاری شده و در نتیجه امنیت داده‌ها به میزان زیادی افزایش پیدا کند. پیش‌ازاین در HTTPs اتصالات مربوط به رمزگذاری و لایه انتقال به‌صورت جداگانه‌ای انجام می‌شدند. علاوه بر این اتصالات TCP نیز می‌توانستند داده‌های رمزگذاری شده یا رمزگذاری نشده را به‌صورت جداگانه منتقل کنند.

 

حال در استاندارد HTTP/3 پروتکل QUIC می‌تواند اتصالات رمزگذاری شده را به‌صورت پیش‌فرض در لایه انتقال تنظیم کند و همین عامل نیز باعث می‌شود تا داده‌های موجود در لایه اپلیکیشن همواره رمزگذاری شده باشند. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این روش این است که زمان تاخیر در ارسال داده‌ها در این استاندارد به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند.

 

دلیل این موضوع این است که در نسخه‌های قبلی اپلیکیشن‌ها باید قبل از ارسال داده‌ها کمی منتظر می‌مانند که این انتظار در نسخه جدید HTTP از بین رفته است و نیازی به انجام این کار نیست. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که داده‌های متا مربوط به هر اتصال از جمله شماره هریک از بسته‌ها و همین‌طور برخی دیگر از قسمت‌های هدر نیز به طور کامل رمزگذاری می‌شوند. این کار باعث می‌شود تا اطلاعات مربوط به رفتار هریک از کاربران نیز در امان باشند و امنیت بالاتری در شبکه وجود داشته باشد؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پروتکل HTTP/3 را می‌توان امنیت بالاتر آن نسبت به نسخه‌های قبلی دانست.

 

 

دسترسی

دسترسی HTTP/3

آیا HTTP/3 در حال حاضر در دسترس است؟

یکی از نکات بسیار مهمی که باید درباره استاندارد HTTP/3 بدانید این است که این استاندارد درحال‌توسعه است و صاحبان وب‌سایت‌ها و توسعه‌دهندگان می‌توانند از طریق مرورگرها، سیستم‌عامل‌ها و سایر تکنولوژی‌ها یک نسخه از پشتیبانی آن را دریافت کنند.

 

البته باید توجه کنید که ممکن است تغییرات بسیار بیشتری روی این استاندارد صورت گیرد چراکه پیش‌ازاین چندین پیاده‌سازی مختلف دیگر را نیز پشت سر گذاشته است. نکته دیگری که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید این است که پس از انتشار HTTP/3 کل فضای وب به‌صورت یکباره تغییر پیدا نمی‌کند. دلیل این موضوع نیز این است که بسیاری از وب‌سایت‌ها هنوز حتی از HTTp/2 نیز استفاده نمی‌کنند.

 

یکی از موانع احتمالی که ممکن است برای نسخه جدید از این استاندارد وجود داشته باشد و باید به دنبال راهکاری برای برطرف‌کردن آن بود نیاز به افزایش استفاده از CPU برای سرور و کلاینت خواهد بود. البته احتمالا این مسئله در طول زمان و با پیشرفت تکنولوژی‌های مختلفی که در این زمینه وجود دارند برطرف خواهد شد ولی بااین‌حال در شروع کار ممکن است چالش‌ها و مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

 

توجه داشته باشید با وجود این‌که IETF توسعه این پروتکل را آغاز کرده است ولی امروزه بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در فرایند توسعه آن دخیل هستند که از جمله آنها می‌توان به Cloudflare اشاره کرد؛ بنابراین احتمالا زمان بیشتری برای توسعه این استاندارد و همکاری بین این شرکت‌ها نیاز خواهد بود.

 

پشتیبانی از HTTP/3

 

پشتیبانی از HTTP/3

پشتیبانی کتابخانه‌ها و زیرساخت‌ها از HTTP/3

برای توسعه‌دهندگانی که به دنبال استفاده از فناوری‌های HTTP/3 هستند بسیاری از کتابخانه‌های محبوب پیش‌ازاین پشتیبانی از این استاندارد را اضافه کرده‌اند و در نتیجه محدودیتی در استفاده از آن نخواهید داشت. ازآنجایی‌که استاندارد HTTP/3 هنوز در مرحله پیش‌نویس اینترنت است باید اطمینان حاصل کنید که در زمان کارکردن با یکی از کتابخانه‌های زیر حتما با آخرین به‌روزرسانی‌ها هماهنگ باشید:

 

  • در زبان برنامه‌نویسی پایتون: http3 و aioquic

 

  • در زبان برنامه‌نویسی Rust: quiche، neqo و Quinn

 

  • در زبان برنامه‌نویسی سی: nghttp3 و lsquic

 

  • در زبان برنامه‌نویسی Go: quicgo

 

  • در زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت: Node.js

 

در زمینه زیرساخت‌هایی که امروزه از پروتکل Http/3 پشتیبانی می‌کنند نیز محصولاتی که توسط شرکت Cloudflare تولید شده‌اند در این زمینه پیش‌گام هستند. این به آن معناست که سایت‌هایی که Cloudflare فعال دارند نیازی نیست که هیچ اقدام اضافی را انجام دهند و به‌راحتی هرچه تمام می‌توانند از این استاندارد استفاده کرده و از مزایای فوق‌العاده آن نهایت بهره را ببرند. علاوه بر این باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که کاربران Kinsta نیز می‌توانند بدون هیچ اقدام اضافی از به HTTP/3 دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند.

 

اگر شما هم قصد دارید بررسی کنید که آیا سایت شما از HTTP/3 پشتیبانی می‌کند یا خیر می‌توانید از ابزارهایی که برای این کار طراحی شده‌اند استفاده کنید که از جمله آنها می‌توان به ابزار HTTP/3 Testing که متعلق به Geekflare است استفاده کنید.

 

نکات پایانی

نکات پایانی

نکات پایانی درباره استاندارد HTTP/3

امروزه بسیاری از افراد گمان می‌کنند به علت این‌که هنوز استاندارد HTTP/2 به تکامل نرسیده است احتمالا رفتن به سمت طراحی و توسعه HTTP/3 بسیار زود باشد و این کار به‌هیچ‌وجه درست نیست. شاید این نکته در ابتدا بسیار درست و منطقی به نظر برسد ولی نکته‌ای که باید حتما در خصوص استاندارد HTTP/3 به آن دقت داشته باشید این است که این پروتکل قبلا بارهاوبارها پیاده‌سازی و تست شده است.

 

گوگل از اوایل سال 2015 و شرکت محبوب فیس‌بوک از اوایل سال 2017 تست‌کردن این پروتکل بسیار سریع و قدرتمند را آغاز کرده‌اند و نتایج بسیار خوبی را نیز از این کار دریافت کرده‌اند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در سال 2022 بسیاری از مرورگرهای اصلی در دنیا از جمله کروم و Brave از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند و امکان استفاده و تست کردن آن را برای توسعه‌دهندگان و صاحبان وب‌سایت‌ها فراهم کرده‌اند. علاوه بر این بسیاری از برندهای معروف در زمینه تولید زیرساخت‌ها نیز از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند و همین حمایت همه‌جانبه باعث می‌شود تا در آینده‌ای نزدیک بسیاری از سایت‌های مختلف از این استاندارد پشتیبانی کنند.

 

در حال حاضر پروتکل HTTP/3 هنوز در مرحله پیش‌نویس اینترنت قرار دارد و قطعا ویرایش‌های جدیدی نیز در آن پیاده‌سازی می‌شود که می‌تواند کاربردها و مزایای آن را بسیار بیشتر کند. نکته مهم دیگری که درباره این پروتکل وجود دارد این است که در سال 2022 انتظار می‌رود که بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز شروع به تست‌کردن آن کنند.

 

دلیل این موضوع این است که شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف علاقه‌مند هستند تا بتوانند هرچه سریع‌تر سرعت انتقال داده‌های خود در سطح اینترنت را افزایش دهند. با انجام این کار آنها می‌توانند تجربه کاربری بهتری را به مشتریان و کاربران خود ارائه دهند و در نتیجه بهره‌وری بیشتری داشته باشند.

​​​​​​​

محبوب ترین مقالات