تفاوت های ری اکت جی اس (React Js) و ری اکت نیتیو (React Native)

10 مهر ۱۴۰۲

تفاوت های ری اکت جی اس (React Js) و ری اکت نیتیو (React Native)

بین تمام زبان های برنامه نویسی دنیا، زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (JavaScript) در حوزه وب و دیگر حوزه های برنامه نویسی، مهم و پرکاربرد بوده است. یکی از دلایل پرکاربرد بودن جاوا اسکریپت داشتن کتابخانه هایی از جمله jQuery، React، Bootstrap، Angular و... بوده است. بین تمام کتابخانه های موجود، ری اکت (React) محبوبیت بیشتری دارد. لازم است بدانید کتابخانه ری اکت با نام ری اکت جی اس نیز شناخته می شود. در اصل ری اکت در دو نسخه ری اکت جی اس (React Js) و ری اکت نیتیو (React Native) ارائه می شود. تفاوت های زیادی بین این دو نسخه وجود دارد که در این مقاله به آنها می پردازیم.

همچنین می توانید برای یادگیری react به دوره آموزش ری اکت آکادمی کدیاد مراجعه کنید که صفر تا صد آن را به زبان ساده آموزش داده است.

 

کتابخانه React و ویژگی های Reactjs (ری اکت جی اس)

 

کتابخانه ری اکت جی اس (React js) چیست؟

ری اکت جی اس (React js) توسط جردن والک (jordan walke)، مهندس نرم افزار فیسبوک در سال 2011 ارائه شد. ایده این ارائه به این صورت بود که از xhp که یک فریم ورک html برای php بود گرفته شد و اولین بار در بخش خبری فیسبوک مورد استفاده قرار گرفت. این کتابخانه در سال 2012 در شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده شد. در سال 2013 نیز به صورت رسمی منتشر شد و تا به امروز توسط شرکت فیسبوک پشتیبانی می شود. ری اکت جی اس یک کتابخانه منبع باز (open source) زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می باشد و تحت لایسنس mit کار می کند. کتابخانه React js برای ساخت رابط های کاربری (ui) وب، اجزای صفحات وب و… مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت های معتبر زیادی از جمله نتفلیکس، فیسبوک، ایمیجر، فلیپ برد، پینترست و... از این کتابخانه در توسعه سایت های خود استفاده می کنند. این کتابخانه بیشتر بین توسعه دهندگان وب به ویژه توسعه دهندگان فرانت اند (front-end) ‌محبوبیت دارد.

 دلایل محبوبیت ری اکت جی اس عبارتند از:

  • امنیت بالا
  • خروجی سریع
  • اپلیکیشن تک صفحه
  •  روابط کاربری تعاملی
  • یادگیری سریع و آسان
  • مدیریت لایه نمایش وب
  •  ادغام با کتابخانه های دیگر
  • هماهنگی با موتورهای جستجو

نمونه های بسیار زیاد دیگری باعث محبوبیت این کتابخانه شده است. ری اکت جی اس یک اکوسیستم کاملا پویا شامل: کتابخانه و ابزارهای متنوع با کاربرد بالا و ویژگی های زیاد است. می توان گفت React js خیلی بیشتر از یک کتابخانه امکانات دارد!


کتابخانه ری اکت جی اس (react js)

 

ویژگی های ری اکت جی اس (React js)

ری اکت جی اس (React js) دارای ویژگی های زیادی است که در این بخش به چند نمونه از این ویژگی ها می پردازیم:

  • تست کردن کدها: قواعد دستوری در React js ساده است به همین خاطر تست کردن کدها در ری اکت جی اس بسیار آسان بوده و میتوان آنها را به راحتی مورد ارزیابی قرار داد. 
  • استفاده از کامپوننت ها: در کتابخانه ری اکت جی اس کامپوننت ها کدنویسی جداگانه و مخصوص دارند. به راحتی می توانید از کامپوننت ها چندین باراستفاده کرد.
  • ایجاد اپلیکیشن های داینامیک: در گذاشته برای اپلیکیشن های تحت وب از HTML استفاده میشد که کمی پیچیده و دشوار بود. اما ری اکت جی اس این مشکل را حل کرده است و به راحتی می توان اپلیکیشن های تحت وب را با ویژگی های منحصر به فرد تولید کرد.
  • بهبود در عملکرد ری اکت جی اس: ری اکت جی اس از virtual dom استفاده می کند که باعث سرعت بخشیدن در عملکرد این کتابخانه شده است.
  • پشتیبانی ابزارها: ابزارهای متنوع در برنامه نویسی همیشه طرفداران زیادی دارد. React js این ابزارها را در اختیار برنامه نویسان قرار میدهد و از آنها پشتیبانی می کند.
  • جریان داده یک طرفه: این ویژگی به این صورت است که از یک موج داده یک طرفه پیروی کرده و تمام تغییرات را در یک جهت منتشر می کند. این امر باعث برطرف شدن راحت خطاها می شود و درک برنامه را ساده می کند.

اگر با خواندن این ویژگی های بی نظیر به یادگیری ری اکت علاقمند شده اید، می توانید در دوره آموزش react آکادمی کدیاد ثبت نام کنید که بصورت جامع و پروژه محور، کار با این کتابخانه را به شما یاد می دهد.

 

فریمورک ری اکت نیتیو (React Native) چیست؟

مارک زاکربرگ، در سال 2011 بر این باور بود که بیش از حد روی html سرمایه گذاری شده و باید تغییراتی در آن ایجاد شود. شرکت فیسبوک در رابطه با این باور قول داد که به زودی یک تجربه متفاوت از تلفن همراه را ارائه خواهد کرد. این شرکت توانست در سال 2015 فریم ورک React Native را به صورت منبع باز بر روی گیت هاب (github) خود منتشر کند که تا به امروز از آن پشتیبانی کرده است. این فریم ورک مشابه به کتابخانه ری اکت جی اس است. فریم ورک ری اکت نیتیو برای ساخت برنامه های موبایل از جمله: android، ios، uwp و... مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت های معتبر زیادی از جمله اینستاگرام، فیسبوک، دیسکورد، اسکایپ و... از فریم ورک React Native در توسعه برنامه های خود استفاده می کنند. فریم ورک ری اکت نیتیو بیشتر بین توسعه دهندگان رابط کاربری موبایل محبوبیت دارد.

دلایل محبوبیت ری اکت نیتیو عبارتند از:

  • کم هزینه بودن
  •  بروز بودن
  • عیب یابی سریع
  • پایداری در برنامه
  •  سرعت بالا در کدنویسی
  • ترکیب با زبان های اصلی

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این فریم ورک، این است که نیاز به یادگیری زبان های برنامه نویسی موبایل نیست. شما به راحتی می توانید برنامه مورد نظر خود را توسعه داده و آن را در پلتفرم های موبایل اجرا کنید.


فریمورک ری اکت نیتیو

 

ویژگی های ری اکت نیتیو (React Native)

React Native نیز دارای ویژگی های زیادی است که در این بخش به چند نمونه از این ویژگی ها خواهیم پرداخت.

  • خوانایی کد: این فریم ورک از قواعد دستوری بسیار ساده استفاده می کند. این امر باعث بهبود خوانایی کدها و استفاده راحت تر از آن ها می شود.
  • تست نرم افزار: برای پیدا کردن اشکالات برنامه در حال تولید، باید برنامه مورد نظر تست و ارزیابی شود. فریم ورک React Native با ارائه ابزارهای مفید این مشکل را برطرف کرده است.
  • کامپوننت ها: در فریم React js، کامپوننت ها باعث افزایش سرعت در نوشتن برنامه شده و نیازی به نوشتن دوباره کامپوننت ها نیست. یکی از ویژگی های مهم کامپوننت ها، چندین بار استفاده کردن آنها در برنامه های مختلف است.
  • کد ادیتور: برای توسعه برنامه ها نیاز نیست از ادیتور آن زبان برنامه نویسی استفاده کنید. شما می توانید از ادیتور مد نظر خود استفاده کرده و برنامه خود را توسعه دهید.

تفاوت ری اکت جی اس (react js) و ری اکت نیتیو (react native)

 

6 تفاوت ری اکت جی اس (React Js) و ری اکت نیتیو (React Native)

حتما متوجه این موضوع شده اید که React Native و React js فقط از نظر قواعد دستوری شبیه به هم هستند. اما همانطور که می دانید، تفاوت های زیادی باهم دارند که در ادامه در مورد تفاوت های این دو بیشتر توضیح داده شده است.

  1. کاربرد: اولین و مهمترین تفاوت ری اکت جی اس و ری اکت نیتیو در کاربرد آنها می باشد. React js در حوزه برنامه نویسی فرانت اند و وب کاربرد دارد. اما React Native برای برنامه نویسی موبایل مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. ساختار: تفاوت مهمی که بین ری اکت جی اس و ری اکت نیتیو وجود دارد، درباره ساختار آنها بوده است. React js کتابخانه بوده، اما React Native فریم ورک است. از این رو برای استارت پروژه نیاز به bundler و پیکربندی نخواهید داشت.
  3. متحرک سازی: یکی دیگر از تفاوت ها، تصاویر متحرک یا انیمیشن css است. ری اکت جی اس برای ایجاد تصاویر متحرک یا انیمیشن css باید از کتابخانه جاوااسکریپت استفاده کند، اما ری اکت نیتیو کتابخانه مخصوصی دارد و از آن استفاده می کند.
  4. جا به جایی: برای جا به جایی بین صفحات در React js باید از react-router استفاده کرد. اما در React Native از built-in استفاده می شود. 
  5. استایل: تفاوت دیگر بین ری اکت جای اس و ری اکت نیتیو استایل دهی است. React js برای ایجاد استایل دهی از css استفاده می کند، اما ری اکت نیتیو باید از animated api استفاده کند تا به استایل خاص خود برسد.
  6. امنیت: یکی دیگر از مهمترین تفاوت ها بین ری اکت جی اس و React Native، امنیت آنها است. ری اکت جی اس امنیت بالاتری نسبت به React Native دارد. می توان گفت وبسایت ها حساسیت بیشتری نسبت به اپلیکیشن ها دارند و باید ایمن تر باشند.

 

سخن پایانی:

به طور کلی، متوجه هدف اصلی React Native و React js شدیم و ویژگی های هر دو را مورد بررسی قرار دادیم. اما موضوع اصلی، تفاوت آنها با یکدیگر است. با تمام تفاوت هایی که بین ری اکت جی اس و ری اکت نیتیو وجود دارد، هر دوی آن ها برای توسعه حوزه مورد نظر خود، به روزرسانی و ارائه می شوند. در این مقاله سعی کردیم به صورت ساده و کلی در مورد React js و React Native توضیح دهیم. اگر به این حوزه علاقه دارید، می توانید در بخش مقالات آکادمی آموزش برنامه نویسی کدیاد به مطالعه بیشتر در این حوزه بپردازید و اگر دوست دارید توسعه دهنده این حوزه باشید میتوانید از دوره آموزش جامع ری اکت استفاده کنید و یکی از افراد پیشرو در این حوزه باشید.

 

سوالات متداول:

  1. تفاوت کتابخانه و فریم ورک چیست؟

کتابخانه یک مجموعه کد از پیش نوشته شده است که موجب کدنویسی را برای ما راحت و سریعتر می کند. اما فریمورک یک ساختار یا ابزار برای کدنویسی راحتتر را در اختیار ما قرار می دهد.

  1. پیش نیاز یادگیری React js و React Native چیست؟

برای اینکه بتوانید با این کتابخانه و فریمورک کار کنید، باید ابتدا به زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، تسلط پیدا کرده باشید.

  1. آیا React js برای کار با React Native به ما کمک می کند؟

اگر شما متخصص حوزه React js باشید، شاید در روند کار با ری اکت نیتیو سریع تر عمل کنید. اما اگر اینگونه نباشد مسیر شما سخت تر می شود.

  1. React js یا React Native، کدام یک بهتر است؟

نمیتوان گفت کدام یک بهتر است چون هر دو خدمات مفیدی را ارائه می دهند. اینکه کدام یک را انتخاب کنید، کاملا بستگی به نیاز پروژه شما دارد.

 

محبوب ترین مقالات