دارک وب و دیپ وب چیست؟ + نحوه ورود به این فضا

21 ارديبهشت ۱۴۰۱

دارک وب و دیپ وب چیست؟ + نحوه ورود به این فضا

همه‌ی ما روزانه خیلی از ساعات زندگیمان را به جستجو در سایت‌ها میگذرانیم. فضای اینترنت دارای میلیون‌ها صفحه ، پایگاه داده‌های مختلف و سرورهای متعددی در سراسر دنیا است که ۲۴ ساعت در روز در دسترس می‌باشند. همه­ی بخش‌هایی که در اینترنت هستند به سه گروه تقسیم بندی می‌شوند. دسته اول surface web نام دارد که این گروه شامل سایت‌هایی هستند که توسط موتورهای جستجو پیدا می‌شوند. به گروه دوم دیپ وب و گروه سوم دارک وب گفته می‌شود. در این مقاله ما شما را با مفهوم و چگونگی دسترسی به این فضاها آشنا می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

دارک وب- دیپ وب- دارک

 

مفهوم دیپ وب به چه معناست؟

به همه‌ی سایت‌ها و بخش‌هایی از آن‌ که برای افراد عادی قابل مشاهده و در دسترس نیست، دیپ وب گفته می‌شود. دیپ web تقریباً ۹۰٪ از تمام سایت‌های موجود را تشکیل می‌دهد. deep web بخشی از یک کوه یخ بزرگ می‌باشد که در زیر آب قرار گرفته و بسیار بزرگ‌تر از بخش رویی آب است. باید بدانید دیپ وب آن چنان گسترده است که نمی‌توانیم حدس بزنیم چه مفدار از صفحات و سایت ها در آن فعالیت می کنند. اصطلاح وب عمیق به تمام صفحات web گفته می‌شود که توسط موتورهای جستجو قابل شناسایی نیستند. آن دسته از سایت هایی که برای ورود به آنها حتما باید نام کاربری و رمز عبور وارد کنیم دیپ وب گفته می‌شود.

 

بخش هایی از آنها شامل موارد زیر است:

  • پایگاه‌های داده: مجموعه‌ای از فایل‌ها و اسناد  تحت حفاظت‌ عمومی و خصوصی که به بقیه دسترسی‌هایweb متصل نیست و فقط در خود پایگاه داده جستجو می‌شوند.
  • اینترانت: شبکه‌های داخلی گوناگونی که شرکت‌ها، دولت‌ها و … به خاطر برقراری ارتباط و فعالیت‌های خصوصی در سازمان‌هایشان استفاده می‌کنند.

 

افرادی که از آن استفاده می کنند چه کسانی هستند

دیپ web محتوای بسیاری دارد که اصلا جالب توجه نیست و به همین دلیل است که این محتوا ها اصلا ایندکس نمی شوند.اما محتوایی که عمدتاً روی دیپ web قرار داده‌شده می‌تواند بسیار جالب توجه باشد. مثلاً محتوای کامل ویکیلیکس روی deep web است. فروم‌های انفورماتیک بسیار پیشرفته و همین طور سایت‌های دوست داران دست کاری و ساخت‌وساز از هر نوع نظیر امواج رادیویی و اسناد بسیار حساس بعضی دولت‌ها روی deep web هستند. از آنجایی که برقراری ارتباط بدون نام در deep web ممکن است، مکان خوبی برای فعالیت اهالی رسانه، معترضان، روزنامه‌نگاران و افشاگران است. اما با این همه باید احتیاط کرد و هر محتوایی را که روی دیپ web که پیدا می‌کنید را نباید دانلود کنید چون بسیاری از آن‌ها دروغی است و یا می‌توانند خطر ساز  باشند.

 

چگونه به دیپ وب دسترسی داشته باشیم

شما شاید چندین بار بدون اینکه بدانید به این فضا وارد شده باشید. مثلا شاید با این صحنه مواجه شده باشید که زمانی که در حال جستجو در سایت ها هستید به شما گفته شده باشند برای ادامه ی کار بایستی حتما نام کاربری و رمز عبورتان را وارد کنید. این نمونه‌ای از deep web است و همان‌طور که میبینید احتمال خیلی زیاد همه ی ما چندین بار وارد این سایت سایت ها ناخواسته شده ایم. نمونه ای از آن همین ثبت نام در انتخاب واحدهای دانشگاه ها است. که شما برای کارتان بایستی نام کاربری و رمز عبور وارد کنید. در واقع شما وارد فضای دیپ وب شده اید. عواقبت ورود به آن به اندازه drark web خطرناک نیست و همان‌طور که می‌بینید بسیاری از افراد روزانه با این فضا سروکار دارند.

 

استفاده از دیپ وب برای حفاظت از اطلاعات مشتریان

بیشتر صفحات برای حفاظت از اطلاعات و مسائل خصوصی کاربران دیپ وب استفاده می‌کنند، ازجمله: حساب‌های مالی مانند بانکداری و بازنشستگی، حساب‌های ایمیل و پیام‌های در شبکه اجتماعی، پایگاه‌های اطلاعاتی شرکت‌های خصوصی، اطلاعات حساس   HIPPA   مانند اسناد پزشکی، پرونده‌های حقوقی.

 

دارک وب- دیپ- دارک- وب

 

مفهوم دارک وب چیست؟

دارک وب لایه‌ای عمیق‌تر است: از نظر تخصصی می توان این گونه گفت که بخشی از deep web هست که آن را غیرقابل دسترسی می‌کند مگر اینکه شما از قبل بدانید کجا باید بروید و چه کاری می خواهید انجام دهید. اما هدف dark web بر روی فعالیت‌ها و خدمات غیرقانونی می باشد.

 

درون دارک وب چه چیزی خواهید دید؟

می‌توانید موارد زیر را پیدا کنید:

  • خرید و فروش مواد مخدر ( مانند حشیش یا شیشه )

 

  • سایت‌های فروش غیرمجاز اسلحه

 

  • امکان دانلود نرم‌افزار برای جستجوهای عمیق‌تر

 

  • کتاب‌های نایاب و اسکن شده

 

  • طرح‌های مختلف برای چاپ سه‌بعدی، از قانونی گرفته تا غیرقانونی

 

  • اسنادی که ادعای این را دارند که عکس های برهنه ی افراد مشهور را دارند.

 

  • سایت‌هایی حاوی ویدئوهایی در مورد آزار کودکان، حیوانات، اسیران جنگی و …

 

  • محتواهای تجاوزات جنسی کودکان

 

  • مطالبی در مورد نژادپرستی و ترویج خشونت علیه اقلیت‌ها

 

  • محلی برای استخدام آدمکش

 

  • شایعه‌ای مبنی بر وجود سایت‌هایی به نام “اتاق قرمز” که در مورد شکنجه و کشتن است

 

  • آموزش انواع قتل و تجاوز

 

دارک وب- دارک- دیپ

 

تفاوت‌های این دو چیست؟

خیلی اوقات افراد این دو مفهوم را به جای یکدیگر استفاده می کنند که اشتباه است. دیپ وب، تنها مربوط به صفحات ایندکس نشده است، در حالی که dark  صفحاتی است که علاوه بر ایندکس نشدن شامل انواع فعالیت‌ها کارهای غیرقانونی می‌باشند. دیپ web توسط وبسایت‌های ایندکس نشده به وجود آمده  است. علاوه بر ایندکس شدن توسط سرویس های جستجو گر، تمایلی هم برای ایندکس شدن این سایت ها ندارند. دارک می­ خواهد که پنهانی کار کنند. دیپ وب را هم می تواند در جهت فعالیت ها مثبت و مفید از آن ها استفاده کرد و هم در جهت کارهای مخرب. دارک جایی است که بخش غیرقانونی و غیراخلاقی جامعه به هم مرتبط می‌شوند. در کل همه دیپ‌وب شامل دارک‌وب نیست. اما همه دارک‌وب شامل دیپ‌وب است.

 

چگونه وارد دارک وب شویم؟

همه سایت‌ها به صورت پنهانی بوده و امکان ورود به آن‌ها از طریق مرورگر وجود ندارد. برای این کار به ابزار TOR نیاز دارید. این نرم‌افزار به این صورت کار می‌کند که ابتدا آدرس آی پی شما را پنهان کرده و تمام اطلاعات ورودی و خروجی شما را پس از گذاشت رمز از مسیرهای خاصی عبور می‌دهد. این کار باعث می‌شود هویت شما کاملاً پنهانی بماند. تا زمانی که خودتان آن را آشکار نکنید قابل ردیابی نخواهید بود. آدرس سایت‌های دارک web نیز با آدرس‌های دیگر متفاوت است. در آخر  هم با پسوند .onion خاتمه می‌یابند. پس از نصب برنامه باید از مرورگرهای مخصوصی برای سرچ عنوان سایت استفاده کنید. یکی از موتورهای جستجو در این زمینه grams است.

 

دارک وب- دیپ وب- وب

 

خطرات ورود به دارک وب

ورود به این فضا از جهات مختلفی برای شما میتواند مشکل ساز بشود. در این فضا افراد خلاف‌کار و هکرهای حرفه‌ای بسیاری وجود دارند و  به راحتی می‌توانند اطلاعات مهمتان را به دست بیاورند و برای شما مشکل ساز بشوند. پس خیلی دقت کنید که وارد چه سایت هایی در اینترنت می شوید. زیرا با یک کلیک اشتباه می‌توانید برای خودتان دردسرهای بزرگی ایجاد کنید.

 

چگونه از دارک وب در امان بمانیم؟

اولین و مهم ترین راه آن این است که سعی کنید به هیچ عنوان وارد این سایت ها نشوید. همچنین به خوبی از اطلاعات مهم خود محافظت کنید. اجازه‌ی دسترسی به هر داده ای را ندهید. رمز قوی انتخاب کنید تا به راحتی هک نشوید. چه بخواهید و چه نخواهید برخی از اطلاعات شما در هنگام فروش آشکار می شود. شما بایستی دقت کنید که اطلاع دقیقی وارد نکنید. نباید اطلاعات خصوصی تان را  وارد کنید تا باعث آسیب رساندن به شما شوند. می‌توانید احراز هویت چند عاملی را فعال کنید.

 

سخن آخر

در این مقاله به بررسی فضاهای دیپ وب و دارک وب پرداختیم. نحوه‌ی ورود به آن و خطراتی که برایتان خواهد داشت را بررسی کردیم. امیدواریم از این اطلاعات استفاده کنید و هرگز در دام این فضاها قرار نگیرید. ممنون از همراهی شما.

محبوب ترین مقالات