اس کیو ال چیست و چرا باید آن را یاد بگیریم؟

29 خرداد ۱۴۰۱

اس کیو ال چیست و چرا باید آن را یاد بگیریم؟

با پیشرفت تکنولوژی امروزه تقریباً تمامی کسب و کارها از داده بهره می‌برند. اما داده خام کاربردی نیست. چرا که این اطلاعات باید به کمک پایگاه‌های داده ها مدیریت گردد. به همین خاطر روز به‌‌ روز تقاضا برای متخصصینی که در حوزه مدیریت پایگاه داده فعالیت دارند، افزایش می‌یابد. در نتیجه یکی از شغل‌های بسیار سودآوری که در مدت زمان اخیر بسیار ترند شده است توسعه دهنده SQL یا فعالیت به عنوان توسعه‌دهنده پایگاه داده می‌باشد. در این مقاله قصد داریم اس کیو ال را معرفی کنیم و به شما بگوییم چرا آموزش آن بسیار لازم و ضروری است. در این مقاله کاربردی از سایت کدیاد با ما همراه باشید.

از اس کیو ال چه اطلاعاتی دارید؟

همان طور که اشاره شد Structured Query Language یا زبان پرسمان تنظیم شده، در مدیریت سیستم پایگاه داده نقش پردازش و آنالیز دارد. به کمک این زبان می‌توان اطلاعات را ذخیره کرد و به راحتی داده‌هایی که از قبل به ثبت رسیده‌اند در زمان مناسب فراخوانی کرد. با حذف این المان در طراحی سایت و هر اپلیکیشن دیگری مشکل جدی به وجود می‌آید. برنامه نویسان و طراحان برای توسعه و طراحی از این زبان استفاده نمی‌کنند.
اما برای ارائه‌ی نرم افزارها و سایت به یک پایگاه داده نیاز است که به خوبی اطلاعات را ذخیره کند. بنابراین اگر قصد دارید به عنوان یک طراح یا توسعه دهنده سایت و اپلیکیشن فعالیت داشته باشید یکی از مهارت‌های مورد نیاز تسلط بر اس کیو ال می‌باشد.

اجزاء تشکیل دهنده‌ اس کیو ال

اجزاء تشکیل دهنده‌ اس کیو ال

زبان تعریف داده، در برگیرنده‌ی عبارت‌هایی مانند جداول، محرک‌ها، نماها، رویه‌های ذخیره شده و مواردی که به کمک آن‌ها می‌توان پایگاه داده و شی را تعریف کنیم، می باشد. به نوعی شامل اقدامات تولید، طرح‌واره و دستکاری آن می‌گردد. این قسمت عبارت‌هایی دارد که می‌توان به کمک آن ها داده‌ها را جستجو و به روز رسانی کرد. به نوعی شامل اقدامات ورود، به روزرسانی، و حذف می‌گردد. به علاوه با کمک این بخش می‌توان اجازه داد که کاربر به داده‌های خاصی در پایگاه داده دسترسی پیدا کند.

چرا زبان پرسمان تنظیم شده نسبت به رابط‌های کاربری قدیمی، کاربرد بیشتری دارد؟

علت کاربرد اس کیو ال نسبت به رابط‌های کاربری قدیمی‌تر را می‌توان از دو نظر بررسی کرد.
۱. شرایط دسترسی به چندین رکود تنها با وجود یک دستور به کمک اس کیو ال فراهم شده است.
۲. به کمک این زبان نیاز به این که چگونه می‌توان به یک رکود رسید حذف شده است.

ویژگی ها و مزایا

1. اس کیو ال از قدرتمندترین نرم افزارها در ساخت و مدیریت پایگاه داده می‌باشد که دیتابیس آن از نوع relational یا رابطه‌ای است. در نتیجه بر اساس دستوری که دریافت می‌کند، اطلاعات را ذخیره و بازیابی می‌کند.

2. زبان پرسمان تنظیم شده با یکی از زبان‌های اصلی برنامه‌نویسی یعنی جاوا نوعی اتحاد و یک پارچگی دارد.

۳. اس کیو ال به روی هر ابزاری قابل نصب و اجرا است. چرا که یک زبان پرتابل است.

۴. خبر خوب این است که برای استفاده از sql برای طراحی و توسعه اپلیکیشن نیاز به هیچ گونه کدی نیست.

۵. هر کسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند sql را یاد بگیرد. این آموزش کمک می‌کند تا افراد به درک بهتری از پایگاه‌‌های داده و مدیریت آن برسند.

۶. زبان پرسمان تنظیم شده دو نقش زبان برنامه‌نویسی و زبان تعاملی یا انترکتیو را ایفا می‌کند.

7. به کمک اس کیو ال به راحتی از trigger، view و stored procedure استفاده کنید.

8. به کمک sql امکان استفاده از زبان طبیعی در جست و جو ها فراهم شده است.

چرا یادگیری sql ضروری است؟

چرا یادگیری sql ضروری است؟

 

1. با SQL دیگر نگران فایل‌های XML خود نباشید

به کمک این زبان به راحتی می‌توان از فایل‌هایی که از متن خالص تشکیل می‌شوند و شامل برچسب‌های سفارشی (Tag) هستند (فایل‌های XML) استفاده کرد. چرا که آی کیو ال از این نوع فایل‌ها به خوبی پشتیبانی می‌کند.

2. اس کیو ال دارای ویژگی OLAP می‌باشد

پردازش تحلیل برخط یا olap، نوعی سیستم پردازش تحلیلی آنلاین می‌باشد. این المان برای افراد این امکان را فراهم می‌کند تا اطلاعات را به صورت همزمان از چندین سیستم پایگاه داده تجزیه و تحلیل کنند. این روش محاسباتی این شرایط را برای کاربران ایجاد می‌کند که داده‌های مورد نیاز و داده‌های کوئری را به راحتی استخراج کرده و آن را از دیدگاه‌های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

3. اس کیو ال زبانی بدون هیچ گونه محدودیتی

جالب است که بدانید این زبان از نظر حجم و تعداد رکود بدون محدودیت است و از این نظر بسیار قدرتمند شناخته شده است.

4. با اس کیو ال سرعت بازیابی اطلاعات را افزایش دهید

پایگاه داده اس کیو ال برای بازیابی اطلاعات در کمترین زمان ممکن، می‌تواند از Full Text Search بهره برد. این موتور بر خلاف سایر جستجوگرهای عادی که با سرعت کم تطابق کلمه‌ای را در یک مستند می‌یابد، در ابتدا موقعیت مکانی تمامی واژگان یک مستند را ایندکس می‌کند تا سرچ مخاطب به کمک این ایندکس‌ها به نتیجه‌ی درخور برسد. در این صورت دیگر نیازی نیست که کاربر برای هر جست و جو تمامی یک مستند را پیمایش کند.

چرا از اس کیو ال استفاده کنیم؟

چرا از اس کیو ال استفاده کنیم؟

۱. به راحتی می‌توانید نسخه‌های متفاوتی از این زبان را روی یک دستگاه داشته باشید. نکته‌ی حائز اهمیت این که هر نسخه کاملا مستقل از بقیه‌ی موارد کار می‌کند.

۲. در صورتی که چند نمونه از اس کیو ال را داشته باشید دیگر نیازی به لایسنس نخواهید داشت. چرا که به راحتی می توانید از هر نسخه هر خدماتی که نیاز دارید را با هزینه‌ی کمتر دریافت کنید.

۳. در علم برنامه نویسی بسیار مهم است که ابزارهای کاربردی محیط توسعه را بتوان نگهداری کرد و همچنین به صورت جداگانه بتوان هر قسمتی را آزمایش و تغییراتی در آن اعمال کرد. این یکی از مزیت‌های این زبان پرسمان تنظیم شده می‌باشد. به دلیل این که برای اهداف مختلف نسخه‌های متفاوت و مستقل در نظر گرفته شده است.

۴. اگر در حوزه‌ی برنامه نویسی فعالیت دارید حتما تجربه‌ی این مسئله را داشته اید که تمامی اطلاعات را در یک بانک اطلاعاتی ذخیره کردید و بعداً با مشکلاتی مواجه شدید. SQL دارای نسخه‌های متفاوتی است. در نتیجه با مشکلات موقتی ذخیره اطلاعات مواجه نخواهید شد.

۵. در صورتی که یک نسخه از این زبان از کار بیفتد جای هیچ نگرانی نیست. چرا که تمامی نسخه‌ها به صورت مستقل کار می‌کنند و کل موارد عملکرد خود را از دست نمی‌دهند.

در چه صنایعی می‌توان از SQL بهره گرفت؟

در چه صنایعی می‌توان از SQL بهره گرفت؟

در ابتدای مقاله عرض شد که استفاده از پایگاه داده در هر کسب و کاری و هر حوزه‌ای لازم است. در این قسمت از مقاله می‌پردازیم به این که در چه نوع صنایعی می‌توان بیشتر از پایگاه داده SQL بهره گرفت.

حوزه‌ی مالی

تمامی اپلیکیشن ها و برنامه‌های بانکداری، باید این قابلیت را داشته باشند که تراکنش‌های مالی را ذخیره و راه اندازی کنند. این عمل نیازمند یک پایگاه داده‌ی پیچیده‌ای می‌باشد که علاوه بر این که بتواند ریسک کد اس کیو ال را در سطوح بالایی بپذیرد دارای امنیت بسیار زیادی باشد.

حوزه‌ی موسیقی

دو مورد از ترندترین برنامه‌های موسیقی که می‌تواند پایگاه داده با کاربری گسترده را ایجاد کند اسپاتیفای و پاندورا می‌باشد. پایگاه داده این قابلیت را برای این برنامه‌ها ایجاد می‌کند که بتوان کتابخانه‌های گسترده، فایل‌های موسیقی و آلبوم‌های هنرمندان مختلف را ذخیره کرد. با کمک اس کیو ال کاربر می‌تواند به راحتی موسیقی مورد نظر خود را بیابد.

حوزه‌ی برنامه‌های اجتماعی

برنامه‌های اجتماعی نیازمند پردازش و آنالیز اطلاعات بسیار زیادی است. همان طور که اشاره شد یکی از حوزه‌‌های عملکرد اس کیو ال به روز رسانی و پردازش مداوم اطلاعات است که برای شبکه‌های اجتماعی می‌توان از آن بهره گرفت.

در پایان

با توجه به موارد بیان شده و پیشرفت تکنولوژی و کاربرد این المان در هر نوع کسب و کار، مشخص است که اس کیو ال به یکی از پردرآمدترین زمینه‌های شغلی تبدیل شده است. تیم قوی و حرفه‌ای کدیاد در خدمت شما عزیران است تا با آموزش SQL شما را به موقعیت شغلی خوبی برساند.

محبوب ترین مقالات