سئو seo چیست؟

1 تير ۱۴۰۰

سئو seo چیست؟

انواع تکنیک های بهینه سازی وبسایت

برای اینکه بهتر بدانید سئو چیست خوب است که با انواع تاکتیک‌های پیاده سازی آن آشنا شوید. در بهینه سازی یک سایت چه به روش داخلی و چه خارجی، تکنیک‌های معروفی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا صفحه وب خود را به خوبی برای موتور جستجوی گوگل به نمایش بگذارید. از جمله انواع این تاکتیک‌ها می‌توان به سئو کلاه سفید، کلاه سیاه، کلاه خاکستری، تکنیکال و سئو محتوایی اشاره کرد که در ادامه به طور مفصل با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

 

سئو بر پایه محتوا، مهم ترین بخش سئو درون صفحه ای

در این نوع از بهینه‌سازی وبسایت برای موتورهای جستجو همه چیز به محتوای داخلی سایت بستگی دارد. این محتوا می‌تواند شامل متن، تصویر، ویدیو و... باشد. سئو محتوا بر اساس کلمه کلیدی سازمان‌دهی می‌شود و به این صورت است که با رعایت چگالی لازم کلمه کلیدی را مبنای محتوای خود قرار داده و آن را به طور متوالی در سایت تکرار کنید.

با این کار، موتور جستجویی چون گوگل با بررسی محتوای صفحه وب شما در می‌یابد که اساس سایت شما چیست و حوزه فعالیت شما کدام است. به این ترتیب اگر محتوای شما را اصولی و استاندارد ارزیابی کند آن را در لیست نتایج جستجو برای کاربران نمایش داده و مخاطب هدف شما را به سمت صفحه شما هدایت می‌کند. بنابراین رعایت اصول سئو محتوایی می‌تواند در بهینه سازی وب سایت شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

سئو محتوا بر پایه کلمات کلیدی برنامه ریزی می‌شود.

 

سئو تکنیکال – Technical SEO

این بخش از سئو در هنگام طراحی سایت اهمیت دارد؛ زیرا مربوط به اصول توسعه آن است. به این صورت که طراح، دولوپر یا برنامه‌نویسی که سایت شما را طراحی کرده بایستی این کار را بدون هرگونه ایراد فنی و خطای نرم افزاری به انجام برساند. برای کسب سئو تکنیکال بهتر است که از همان ابتدای کار نکات مربوط به اصولی بودن سایت رعایت شود تا کار از پایه ایراد نداشته باشد.

 


یادگیری را شروع کن: آموزش رایگان سئو seo


 

با این حال، افراد متخصصی هستند که می‌توانند در صورت وجود ایرادات فنی در سایتتان آن‌ها را برطرف کرده و به شما در رعایت سئو تکنیکال صفحه تان کمک کنند. همچنین برخی اپلیکیشن‌ها وجود دارند که با نمایش باگ‌های مربوط به سئو، می‌توانند منجر به بهبود سئو تکنیکال وب سایت شما شوند.

 

سئو وایت هت – White Hat SEO

پس از اینکه دانستیم سئو چیست می‌توانیم به معرفی روش‌های مختلف بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بپردازیم. اولین روش که به عنوان روش استاندارد و ایمن سئو کردن سایت شناخته شده روش سئو کلاه سفید یا وایت هت است. علت اسم گذاری این روش به نام کلاه سفید آن است که طی این فرایند بهینه سازی وب سایت طبق چارچوب و استانداردهای ارائه شده توسط موتور جستجوی گوگل انجام می‌گیرد.

 

از مهم ترین پیامدهای سئو سایت به روش وایت هت این است که گوگل صفحه شما را معتبر و استاندارد شناخته و آن را در لیست سایت‌هایی که از رنک بالایی برخوردارند قرار می‌دهد.

 

سئو بلک هت، خطرناک اما سریع!

 

سئو بلک هت - ‌Black Hat SEO

سئو بلک هت یا کلاه سیاه، به مجموعه ای از تاکتیک‌هایی گفته می‌شود که به نوعی از نظر گوگل غیر قانونی محسوب می‌شود. در بهینه سازی سایت به روش بلک هت، شما کاری می‌کنید تا صفحات دیگری را که رقیب شما در زمینه فعالیت‌تان به شمار می‌روند از سر راه خود بردارید. در واقع، در این روش شما با تخریب سئو سایت‌های دیگر، سئو سایت خود را بالا می‌کشید.

این روش که به عنوان یک روش غیر اخلاقی در بهینه سازی سایت‌ها برای موتورهای جستجو شناخته شده است، ریسک انجام بالایی دارد. چرا که در روش بلک هت شما با دور زدن استانداردهای گوگل سئو می‌گیرید و در صورتی که ربات‌های گوگل متوجه این موضوع شوند، صفحه شما را غیر معتبر شناخته و حتی ممکن است شما را جریمه کنند.

از مزایایی که سئو کلاه سیاه دارد این است که اگر گیر نیفتید، در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانید سایت خود را سئو کنید و آن را در لیست جستجوهای گوگل بالا بیاورید.

 

سئو کلاه خاکستری، مجموعه کارهایی است که از چشم ربات های گوگل دور می‌ماند.

 

سئو گری هت – Gray Hat SEO

حالا وقت آن است که بدانیم نوع گری هت سئو چیست. سئو گری هت یا کلاه خاکستری هم مانند روش‌های سئو کلاه سیاه، به نوعی به دور زدن قوانین بهینه سازی موتور جستجوی گوگل پرداخته و از این طریق رتبه سایت شما را بالا می‌آورد.

سئو کردن سایت از این طریق نسبت به روش بلک هت از ریسک کمتری برخوردار است اما با این حال، همچنان در صورت گیر افتادن توسط ربات‌های گوگل جریمه خواهید شد. بنابراین، سئو سایت به دو روش بلک هت و گری هت را بهتر است با دانش فنی و تجربه بالا انجام دهید.

 

پیامدهای استفاده از تکنیک‌های مختلف بهینه سازی وب سایت

همان‌طور که گفته شد، راه‌های مختلفی برای سئو کردن یک وب سایت وجود دارند. در این میان، چند روش استاندارد و قابل اطمینان مثل سئو وایت هت، سئو تکنیکال و سئو محتوا وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان یک صفحه را در لیست نتایج جستجو بالا آورد.

مزیت این روش‌ها اعتباری است که به واسطه آن‌ها وبسایت شما کسب می‌کند اما در مقابل، ایرادی که شاید بتوان از آن‌ها گرفت مدت زمان نسبتا طولانی‌ای است که طول می‌کشد تا این فرایند به سرانجام برسد. از طرفی، سئو به روش کلاه خاکستری یا سیاه ممکن است در زمان خیلی کوتاه‌تری نتیجه بدهد.

با این حال، ریسک انجام آن‌ها بالا است و باید با دقت و مهارت کافی انجام شود؛ چرا که در غیر این صورت، ممکن است عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد. برای مثال، در صورت خطا در بهینه سازی سایت به روش بلک یا گری هت، ممکن است گوگل صفحه شما را نامعتبر شناخته و آن را غیر قابل اعتماد بداند.

 

بهینه سازی یک سایت جنبه‌های مختلفی دارد

 

ابزارهای رایج و کاربردی سئو

فرقی ندارد که شغل یا مهارت اصلی شما چیست. همین که کسب و کارتان مربوط به اینترنت باشد شما به سئو احتیاج پیدا خواهید کرد. برخی از افراد هستند که زمینه شغلی‌شان کاملا مرتبط با سئو و بهینه سازی سایت است که اصطلاحا به آن‌ها سئوکار و یا کارشناس سئو می‌گویند.

ابزار مرتبط با سئو ابزار اصلی کار آن‌ها به حساب می‌آید. با این حال، اگر شما حتی یک سئوکار نباشید اما کسب و کار اینترنتی داشته باشید، بد نیست که با برخی از پرکاربردترین ابزارهای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو آشنا شوید.

 

سرچ کنسول گوگل – Google search console

یکی از کاربردی‌ترین ابزار مرتبط با سئو، سرچ کنسول گوگل نام دارد. همان‌طور که از اسمش پیداست، این برنامه توسط گوگل توسعه داده شده است و بر اساس استانداردهای آن کار می‌کند. این برنامه که پیش‌تر به نام وب مستر تولز – web master tools  شناخته می‌شد، کاملا رایگان است.

شما می‌توانید بدون پرداخت هیج هزینه‌ای به بررسی وضعیت سایت خود بپردازید. از جمله امکاناتی که سرچ کنسول گوگل در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توان به دریافت اخطار در صورت جریمه شدن، بررسی بک لینک‌ها، صفحات ایندکس شده و... اشاره کرد.

 

در واقع، سئو مثل نوری است که بر صفحه شما می‌تابد و آن را قابل دیدن می‌کند.

 

گوگل آنالیتیکس – Google analytics

ابزارهای مشابه زیادی مانند گوگل آنالیتیکس وجود دارند که همگی در حال رقابت با یکدیگر هستند اما در میان آن‌ها، به نظر این اپلیکیشن پرکاربردتر از بقیه است. به کمک این ابزار شما قادر خواهید بود تا به طور کامل بر سئو محتوایی و کلمه کلیدی خود اشراف داشته باشید. این برنامه با بررسی و آنالیز کلمات کلیدی پرکاربرد توسط کاربران و رقبای کاری شما، این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد که بتوانید سئو محتوا خود را به خوبی تقویت کنید.

 

Ahrefs

ابزار ahrefs یک ابزار جامع و تخصصی برای بررسی سئو سایت به شمار می‌آيد که از قابلیت‌های بی شماری برخوردار است. استفاده از این برنامه ساده است و شما را با پیچیدگی‌های بیهوده گیج نخواهد کرد. ابزار ahrefs می‌تواند به شما تصویر کاملی از وضعیت سئو سایت، شامل سئو کلید واژه، سئو تکنیکال، بک لینک‌ها و... بدهد.

 

اهمیت سئو

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که اهمیت سئو چیست. همان طور که می‌دانید، دنیای امروز به شدت در حال پیشرفت است و افراد به دنبال آن هستند که از تکنولوژی استفاده بیشتری کنند. به همین دلیل، کسب و کارهای اینترنتی به شدت فراگیر شده‌اند و حتی افرادی که پیش از این بیزینس خود را به سبک سنتی اداره می‌کرده‌اند حالا قصد دارند آن را در دنیای دیجیتال نیز گسترش دهند.

بنابراین، طبیعی است که رقابت در عرصه دیجیتال افزایش یابد و به دنبال آن، افراد درصدد پیشرفت و بازاریابی به سبک دیجیتال خواهند بود. یکی از مهم ترین فاکتورهای موثر در بازاریابی دیجیتال و رونق بخشیدن به تجارت آنلاین سئو است.

موتورهای جستجو، علی الخصوص گوگل، این روزها نقش پررنگی در زندگی روزمره افراد ایفا می‌کنند و کمتر کسی است که در طول روز سر و کارش به گوگل نیفتد. بنابراین، بهینه سازی وب سایت در دیده شدن کسب و کار دیجیتال افراد و رونق یافتن آن تاثیر به سزایی خواهد داشت.

 

بازار کار و آینده شغلی

با رایج شدن خدمات بازاریابی آنلاین، افراد شروع به رقابت برای دیده شدن از میان رقبای خود می‌کنند. این جا است که احساس می‌کنند به فرد یا افرادی که مهارت کافی برای نشان دادن آن‌ها را داشته باشند نیاز دارند. به این ترتیب، بازار کار سئو رونق پیدا می‌کند و نیاز به افراد متخصص و با تجربه در این زمینه احساس می‌شود.

می‌توان گفت که بازار سئو امروزه به شدت داغ است و علاوه بر آن، هر روز به تعداد افرادی که به سئو احتیاج پیدا خواهند کرد اضافه می‌شود. بنابراین، بازار کار سئو بسیار مطمئن و قابل تکیه است و شما می‌توانید در صورت داشتن مهارت کافی، به شغل مورد علاقه خود پرداخته و از این راه به خوبی کسب درآمد کنید.

 

نقش سئو در استارتاپ‌، آنلاین شاپ‌ و دیگر کسب و کارهای آنلاین

شاید شما نیز این سخن بیل گیتس را شنیده باشید که می‌گوید: «اگر کسب و کار شما در اینترنت نباشد، از صفحه روزگار نیز محو خواهد شد.» این حرف تا حد زیادی درست است؛ چرا که افراد امروزه تمایل بیشتری به برطرف کردن نیازهای خود به صورت آنلاین دارند. در کشور ما نیز کسب وکارهای آنلاین به خصوص استارتاپ‌ها در حال توسعه و محبوب شدن هستند و به همین‌ علت، صاحبان این مشاغل مشتاق هستند تا مشتری‌های بالقوه خود را جذب کرده و به کسب و کار خود رونق ببخشند.

 چه کسی می‌تواند این امکان را از دست بدهد وقتی که می‌شود با یک سرچ ساده، مشتری واقعی شما صفحه‌تان را ببیند و از شما خرید کند؟ بنابراین، صاحبان این کسب و کارها به دنبال آن هستند که بدانند سئو چیست؟ این افراد باید بدانند که سئو امری حیاتی برای تمامی مشاغلی به شمار می‌آيد که به صورت آنلاین مشغول به فعالیت هستند.

محبوب ترین مقالات