فریمورک Native PHP چیست؟

7 آبان ۱۴۰۲

فریمورک Native PHP چیست؟

 امکان ندارد برنامه نویس باشید یا بخواهید برنامه نویسی را آغاز کنید و اسم زبان برنامه نویسی PHP به گوشتان نخورده باشد. این زبان برنامه نویسی یکی از قدرتمند ترین زبان ها برای برنامه نویسی وب می باشد. همچنین، فریم ورک های بسیار محبوب و پرکاربردی نیز برای این زبان ارائه شده است، مانند فریمورک لاراول، فریمورک سمفونی و...

اگر شما علاقه مند به فریم ورک لاراول هستید، میتوانید دوره آموزش لاراول آکادمی کدیاد مشاهده کنید.

طی سال های اخیر بسیار شنیدیم که زبان PHP به زودی منقضی خواهد شد، اما اصلا اینطور نیست و این فقط یک شایعه است. همواره زبان برنامه نویسی PHP به روز رسانی های متفاوت و متنوعی را ارائه داده است که قابلیت های فراوانی به آنها در نسخه های اخیر اضافه شده است. امسال بعد از معرفی فریمورک جدید Native PHP تمام این شایعه ها راجب منقضی شدن این زبان محبوب خاتمه یافت!

 

Native PHP چیست؟

Native PHP یک فریمورک برنامه نویسی برپایه زبان PHP است که هدف آن توسعه کارآمدتر و لذت بخش تر از زبان PHP است. این فریمورک چندین عنصر برنامه نویسی را ترکیب می کند تا یک تجربه توسعه یکپارچه داشته باشید. فریمورک Native PHP کلاس ها یا انتزاع های مختلف با کاربرد آسان را به شما میدهد تا بتوانید به راحتی با برنامه خود تعامل داشته باشید.

باید این را دانست که فریمورک Native PHP یک پلتفرم قوی برای ساخت برنامه های شما ارائه می دهد و این فریمورک قابل انعطاف است. در حال حاضر از یک درایور لاراول پشتیبانی می کند، اما تلاش ها بر آن است که این فریمورک با سایر فریمورک های دیگر سازگار شود. همچنین Native PHP یک فریمورک گرافیکی نیست و تعیین نمی کند که چگونه برنامه خود را بسازید یا از چه رابط کاربری استفاده کنید. شما میتوانید از Livewire, Vue, React یا حتی HTML & CSS استفاده کنید. این فریم ورک همه موارد را تحت پوشش قرار میدهد! برای یادگیری livewire می توانید به دوره جامع آموزش رایگان لایووایر مراجعه کنید.

Native PHP با مجموعه ای از ویژگی های مفید از جمله مدیریت پنجره ها، منوها و فایل ها و پشتیبانی از پایگاه داده SQLite، بسیار کار را برای توسعه دهندگان راحت و کارآمد می کند.

 

برنامه هایی که با فریمورک Native PHP می توان ساخت؟

امکانات این فریمورک بی پایان است! از ساده ترین برنامه ها که یک کرون جاب (Cron Job) ساده است، تا برنامه های بسیار پیچیده و سنگین را می توان با فریمورک Native PHP ساخت. از برنامه های دسکتاپ تا برنامه ای برای یک پلتفرم بخصوص، همه و همه را با این فریمورک می توان طراحی کرد.

این فریم ورک برای توسعه وب، اسکریپت سمت سرور، خدمات وب، اسکریپت های Command Line و برنامه های Real-time استفاده می شود.

فریم ورک Native PHP برای ایجاد سایت های پویا از جمله وبلاگ ها، پلتفرم های تجاری یا E-Commerce، سیستم های مدیریت محتوا یا CMS و همچنین شبکه های اجتماعی استفاده می شود. همچنین PHP برای کارهای اسکریپت نویسی سمت سرور مانند پردازش داده های فرم، تعامل با پایگاه داده ها و تولید محتوای پویا نیز مناسب است. ناگفته نماند که این فریم ورک با پاسخ به درخواست های HTTP و ساخت سرویس های وب و API های مختلف، ارتباط بین برنامه های مختلف را امکان پذیر میکند. به کمک ساخت برنامه های Real-time امکان ساخت برنامه هایی مانند چت، اعلان ها و ابزارهای مشارکتی وجود دارد.

باید این نکته را دانست که فریمورک Native PHP به تازگی معرفی شده و در حال حاضر تنها نسخه alpha آن منتشر شده است. این فریمورک هنوز به بهره برداری کامل برای ساخت اپلیکیشن های مختلف نرسیده است!

 

فریمورک Native PHP

 

پیش نیازهای فریمورک Native PHP چیست؟

تا اینجا فهمیدید که برای استفاده از Native PHP باید دانش کافی و لازم از زبان برنامه نویسی PHP را داشته باشید تا بسیار راحت تر و با تسلط بیشتر شروع به انجام و نوشتن کد های Native PHP کنید.

حال نگاهی سریع به نحوه نصب و اجرای این فریم ورک جذاب می اندازیم.

 

طریقه نصب و راه اندازی Native PHP:

قطعا برای نصب این فریم ورک نیازمندی هایی لازم است. نیازمندی های نصب این فریم ورک شامل نسخه 8.1 PHP، لاراول نسخه 10 به بالا، NPM و Linux/MacOS می باشد که امیدواریم بزودی برای نسخه ویندوز هم ارائه شود.

با اجرای دستور composer require nativephp/electron می توانید یک برنامه Native PHP ایجاد کنید. باید اشاره کنیم که Native PHP یک بسته از لاراول است و بنابراین شما می توانید آن را روی یک برنامه لاراولی موجود نیز نصب کنید. برای اجرای نصب فریم ورک، دستور php artisan native:install و برای اجرای برنامه، دستور php artisan native:serve را وارد می کنیم.

البته تمامی این مراحل بصورت کامل و به زبان ساده در دوره آموزش رایگان PHP آکادمی کدیاد توضیح داده شده است.

 

آینده Native PHP چیست؟

همانطور که تکنولوژی به پیشرفت خود ادامه می دهد، Native PHP نیز چشم انداز مناسبی برای توسعه وب خواهد داشت. برای مدتی توسعه PHP نسبت به رقبا کمتر شده بود و ابزارهای مدرن محبوبیت بیشتری پیدا کرده بودند، اما با توسعه این فریم ورک بار دیگر PHP ثابت کرد که در این رقابت باقی می ماند!

 

جمع بندی:

باید گفت که Native PHP یک فریمورک برنامه نویسی قدرتمند و همه کاره است که نقشی اساسی در شکل دادن به توسعه وب داشته است. سهولت استفاده، سازگاری و کتابخانه های گسترده ای از توابع، این فریم ورک را به یک انتخاب قابل اعتماد برای طیف گسترده ای از برنامه ها تبدیل کرده است. همانطور که توسعه دهندگان به ایجاد راه حل های نوآورنه ادامه می دهند، Native PHP نیز بدون شک برای چالش ها و چشم انداز دیجیتالی تغییر پیدا خواهد کرد و بیش از پیش تکامل خواهد یافت.

 

سوالات متداول

  • برای استفاده از فریمورک Native PHP باید زبان برنامه نویسی خاصی را بلد باشیم؟

بله، برای استفاده از تمام توانایی های این فریمورک باید به زبان برنامه نویسی PHP تسلط کافی داشته باشید.

  • چه برنامه هایی را میتوان با فریمورک Native PHP ساخت؟

با این فریمورک میتوان برنامه های گوناگون دسکتاپ، وب، سمت سرور و… را طراحی کرد. تنها محدودیت شما برای ساخت برنامه های گوناگون، ذهن شماست!

  • پیش نیازهای نصب و راه اندازی فریمورک Native PHP چیست؟

برای نصب و راه اندازی این فریمورک نیازمند PHP نسخه 8.1 به بالا هستید و باید این را هم در نظر بگیرید که این فریمورک فعلا برای نسخه های Mac و Linux در دسترس است.

  • آیا آینده خوبی در انتظار فریمورک Native PHP است؟

اگر شما برنامه نویس زبان PHP هستید یا به این زبان علاقه دارید، باید گفت که قطعا این فریمورک برای آینده شما مناسب است. زیرا یک برنامه تازه ساخت است و در آینده ای نه چندان دور شاهد استفاده گسترده از این فریمورک در بخش های مختلف و برای شغل های مختلف خواهیم بود. پس بهتر است در یادگیری فریمورک Native PHP پیشگام باشید. 

محبوب ترین مقالات