انواع سطح های زبان برنامه‌نویسی چیست؟ تفاوت سطح‌ها در چیست؟

18 فروردين ۱۴۰۱

انواع سطح های زبان برنامه‌نویسی چیست؟ تفاوت سطح‌ها در چیست؟

سلام خدمت همه‌ی شما همراهان عزیز. مفتخرم که با یکی دیگر از مقالات کاربردی سایت کدیاد در خدمت شما عزیزان هستم. حتما خیلی از شما قصد دارید برنامه‌نویسی را یاد بگیرید اما نمی‌دانید از کجا باید شروه کرد. در این مقاله شما را با انواع سطح های برنامه‌نویسی و تفاوت آن‌ها با یکدیگر آشنا می‌کنم. با من همراه باشید.

 

سطوح برنامه‌نویسی

همان‌طور که می‌دانید با توجه به نوع برنامه و اپلیکشنی که قصد دارید طراحی کنید نیازمند تسلط بر زبان‌های متفاوتی هستید. programming languages در دوسته‌ی سطح بالا و پایین مورد استتفاده قرار می‌گیرند.

 

برنامه نویسی

زبان‌های برنامه‌نویسی سطح پایین (Low Level)

به صورت مستقیم به پردازنده‌ی سیستم وابسته هستند. (به نوعی وابسته به سخت‌افزار هستند و قابلیت انتقال به سخت‌افزار دیگر نیست.) دستورات پایه‌ای با استفاده از این سطح زبان قابل اجرا است. کاربرد آن‌ها برای برای طراحی برنامه‌هایی هستند که مربوط به یک نوع خاص از سخت‌افزار کامپیوتر می‌باشندو به زبان کامپیوتر نزدیک‌اند. رایج‌ترین نوع آن‌ها کد ماشین (Machine Language) می‌باشد. که به‌جای استفاده از زبان انگلیسی صرفا از دو عدد صفر(خاموش) و یک (روشن) برای نوشتن دستورات لازم استفاده می‌گردد.

 

زبان برنامه‌نویسی سطح بالا (High-level)

از قابلیت تجزیه و تفکیک برخوردارند. چون به زبان‌ ما انسان‌ها نزدیک‌ترند پس خوانایی بیشتری و در نتیجه کارایی بیشتری دارند. قابلیت انتقال برنامه‌ی طراحی شده توسط این زبان به سخت‌افزار دیگر با ویژگی‌ها و مشخصات متفاوت به راحتی امکان‌پذیر است. با استفاده از این سطح در طراحی برنامه‌ها با خطای کمتری مواجه هستیم. اما در بعضی موارد برای پیاده کردن دستورات به زمان بیشتری نیاز داریم. یکی از مسائلی که در هنگام استفاده از اسمبلی با آن مواجه هستیم این است که باید کار را با رجستر‌های پردازنده پیش ببریم. زبان‌های این سطح فارغ از عملیات CPU مثل مدل دسترسی به حافظه و مدیریت حوزه هستند.

 

سطح بالا

انواع زبان‌های سطح بالا

پایتون

یکی از کاربردی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا است که ساختار اصلی آن اشیاء می‌باشند. هدف اصلی از طراحی پایتون خوانایی بالای کد می‌باشد. در نتیجه داده‌های مربوطه آن را در جایگاهی قرار داده که با نوشتار نسبتا ساده در کنار انواع سیستم عامل‌ها به یکی از کاربردی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی تبدیل شود. از بهترین مزایای پایتون یادگیری آسان و ساده در کنار خوانایی عالی می‌باشد. در نتیجه افرادی که با پایتون کار می‌کنند هزینه‌ی کمتری برای حفظ برنامه‌های طراحی شده نیاز دارند. استفاده‌ی مجدد کدهای نوشته‌ شده توسط پایتون در پروژه‌های دیگر بسیار آسان است. چرا که به خوبی از بسته‌های آماده پشتیبانی می‌کند. دسترسی به پایتون برای تمامی‌ برنامه‌نویسان امکان پذیر می‌باشد. زیرا کتابخانه‌ی استاندارد و گسترده‌ی پایتون به صورت رایگان بدون انحصار در دسترس می‌باشد. این زبان را به علت ساده و انعطاف‌پذیری زیاد برای مبتدیان پیشنهاد می‌کنم.

از کاربردهای پایتون:

  • یکی از بهترین کاربردهای پایتون توسعه‌ی سریع نرم‌افزارهای کاربردی می‌باشد.
  • انجام محاسبات عملی
  • طراحی برنامه‌هایی مثل ردیت/Reddit، اینستاگرام/Instagram و یوتیوب/YouTube با استفاده از همین ابزار ساده انجام  شد.
  • به علت داشتن سرعت بالا  از آن می‌توان در حوزه‌ی هوش مصنوعی و برنامه‌های تحت وب بهره گرفت.

 


آموزش زبان برنامه نویسی پایتون


 

سی‌شارپ

نوعی از زبان‌های چند منظوره که برای برنامه‌های (ویندور، وب، اندروید و iOS) توسط ماکروسافت بر مبنای سادگی، مدرن بودن، همه منظوره و شیءگرا توسعه یافته است. اگر قصد کسب درآمد از حوزه‌ی برنامه‌نویسی دارید، توصیه می‌کنم سی‌شارپ را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرید. چرا که با گسترش کسب و کارها به سمت فضای مجازی نیاز انسان‌ها به نرم‌افزار‌ و وب‌سایت‌ها همواره رو‌به افزایش است. از بهترین مزایای سی‌شارپ افزایش امنیت برنامه، استفاده‌ی مجدد برای دیگر برنامه‌ها و و هزینه‌ی ناچیز می‌باشد.

 

 


آموزش زبان برنامه نویسی سی شارپ


 

 

متلب

از زبان‌های برنامه‌نویسی نسل چهارم که برای انجام محاسبات عددی ضروری است. عملکرد این برنامه بر مبنای ماتریس می‌باشد و به نوعی تمامی داده‌ها به شکل یک ماتریس ذخیره می‌شوند. علاوه بر این‌که متلب  یکسری توابع دارد، خود شما هم به عنوان برنامه‌نویس می‌توانید توابع زیادی به کمک متلب طراحی کنید. متلب برای گروه مهندسین از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که پیچیده‌ترین مسائل ریاضی در کمترین زمان با استفاده از این برنامه قابل حل است. معایبی که دارد: بر خلاف زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر فقط به مدت 30 روز رایگان می‌باشد و بعد از آن باید هزینه‌ی زیادی پرداخت کنید. همچنین به فضای رم بیشتری نیاز دارد. از مزیت‌های آن امکان خروجی به صورت گرافیکی برای نمودارها و منحنی‌ها می‌باشد.

 

جاوا

اگر تا حدودی با با دنیای مدرن آشنا باشید، احتمالا می‌دانید که جاوا چقدر در پیشرفت فناوری نقش داشت. جاوا از مدل‌های شیءگرایی‌ست که به کمک آن می‌توان ابزارهای مدرن و خارق‌العاده‌ای را ایجاد کرد. جاوا تا حدودی شبیه به سی‌پلاس‌پلاس می‌باشد. اما با دو تفاوت قابل تفکیک از هم دیگر هستند. جاوا مدل شی‌ءگرایی آسان دارد و به میزان کمتر از قابلیت‌های سطح پایین پشتیبانی می‌کند. به نظر من از بهترین مزیت‌های جاوا مدیریت حافظه به شکل خودکار و روتین می‌باشد. برنامه‌های نوشته شده توسط جاوا نسبت به برنامه‌های نسل اول از ضریب خطای کمتری برخوردار هستند در نتیجه اطمینان بیشتری نسبت به آن‌هاست. یکی از عیوب جاوا این است که در شروع کار کمی باچالش مواجه هستیم. به این خاطر که سطح آن بالاست و دارای سینتکس پیچیده‌ای است. جاوا یک پلتفرم محاسباتی می‌باشد و تقریبا در هر قالبی قابل اجراست.

 

 


آموزش زبان برنامه نویسی  جاوا


 

PHP

PHP مخفف «پیش‌پردازنده‌ی فوق‌متنی»، عمومی‌ترین زبان برنامه‌نویسی تحت سرور است. از آن برای توسعه‌ی وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های تحت وب استفاده می‌شود. یادگیری PHP آسان است و مستقل از هر سیستم ‌عاملی در هر پلتفرمی قابل اجراست. پیش‌نیاز کدنویسی با PHP درک زبان اسکریپتی است. (مثل جاوا اسکریپت و رابی) چرا که برای پردازش اطلاعات نیاز هستند. PHP انجام کارهای پشت صحنه‌ی وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را به عهده دارد. به نوعی تاثیر مستقیم بر ظاهر سایت شما ندارد.  این زبان کاملا رایگان است و می‌توان آن را از سایت رسمی مربوطه دریافت کرد. از جمله مزیت‌های PHP تمامی پایگاه‌های داده‌ها را ساپورت می‌کند. کار با آن بسیار ساده است. چرا که تنظیمات ابتدایی به خصوصی لازم ندارد. تنها کافی است که یک سرور یا شبه سرور داشته باشید.  با استفاده از آن می‌توانید فایل‌هایی در قالب  txt, pdf, jpg و… تولید و ویرایش کنید.

 

 


آموزش زبان برنامه نویسی  پی اچ پی


 

 

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت زبان برنامه‌نویسی فرانت‎اند برای توسعه‌ی وب کاربردی است. این زبان نوعی رابط برای اتصال المان‌های تعاملی می‌باشد. از بهترین مزایای این زبان: همانند PHP  از تمامی سرورها پشتیبانی می‌کند. جاوا اسکریپت بسیار کاربردی و نسبتا آسان از سرعت بالایی برخوردار است. زمانی که تغییراتی در کد آن ایجاد می‌شود می‌توان بلافاصله امتحان کرد. از جمله بهترین کاربرهای این زبان افزودن انیمیشن بر روی صفحات وب می‌باشد. با استفاده از جاوا اسکریپت به راحتی می‌توان گرافیک‌های دو یا سه بعدی تحت وب را طراحی کرد. این زبان چند منظوره قابل استفاده برای برنامه‌نوسی برنامه‌های موبایل و دسکتاپ می‌باشد. همچنین طراحی و توسعه‌ی بسیاری از بازی‌های تحت وب توسط این ابزار کاربردی صورت می‌گیرد.

[caption id="attachment_1464" align="alignnone" width="900"]

 


آموزش زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت


 

 

زبان

 

 

زبان‌های سطح متوسط

از قابلیت‌های زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا و پایین به صورت هم‌زمان برخوردارنداند.

 

سی

نوعی زبان همه‌منظوره که زبان برنامه‌نویسی سطح بالا را به پایین تبدیل می‌کند. این ابزار به طور مستقل برای طراحی بسیاری از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها به کار رفته است.  سی پایه و اساس سایر programming languages است. به عبارتی این ابزار عامل خلق زبان‌های برنامه‌نویسی جدید مثل: سی پلاس پلاس، جاوا، سی شارپ گردید. در کل شاید بتوان گفت که این سی از ارزش تئوری بسیار بالایی برخوردار است. چرا که مفاهیمی که در ساختار سی به کار رفت پس از مدتی به عنوان مبانی اصلی و پایه‌ای علوم کامپیوتر شناخته شد. از جمله ویژگی‌های این ابزار می‌توان به  استفاده از حافظه‌ی سیستم، قرابت با زبان ما انسان‌ها و سرعت و انعطاف‌پذیری بالا اشاره کرد.

 

سی پلاس پلاس

نوعی ابزار شیء‌گرا که همانند C  پایه و اساس زبان‌های مدرن می‌باشد. مهم‌ترین وجه تمایز این دو پشتیبانی سی پلاس پلاس از برنامه‌نویسی‌ شیء گرا است. از این ابزار قدرتمند معمولا در ساخت و گسترس برنامه‌های High-level استفاده می‌کنند. همانند بازی‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای ادوبی.

 

سطح

یادگیری کدام سطح برنامه‌نویسی لازم است؟

در ابتدا باید بپرسم که شما قصد طراحی و ساخت چه چیزی را دارید؟ در ادامه‌ کاربردها و ویژگی‌های دیگری از هر سطح را به شما معرفی می‌کنم تا در این زمینه بیشتر شما را راهنمایی کنم.

 

زبان‌های سطح میانی

تفسیر کمتری توسط سیستم برای آن‌ها صورت می‌گیرد. در نتیجه کد دستگاه در مقایسه با High-level  بسیار سریع می‌باشد.

می‌توان طراحی بخش عمده‌ای از ویندوز، مکینتاش، و سیستم ‌عامل‌هایی که به صورت متن باز ارائه ‌می‌شوند (مثل لینوکس)، انجام داد.

طراحی هسته‌های هر سیستم عامل با سرعت بالا توسط این سطح زبان امکان‌پذیر است.

ارائه‌ی تجهیزات مدرن در صنایع مختلف توسط  ابزارهای این دسته صورت می‌گیرد.

در حوزه‌های گوناگون از جمله خودروسازی، فضا، بانکی، معماری و... کاربرد دارد.

طراحی بازی‌هایی مثل متال گیر سالید 5 با این ابزار امکان پذیر است.

برنامه‌نویسان توسط این زبان کنترل زیادی بر ذخیره داده‌ها، حافظه و سخت‌افزار رایانه‌ها دارند.

 

برنامه‌نویسی سطح بالا

اما با افزایش روند ارائه‌ی خدمات توسط سایت و اپلیکشن‌ها و کسب درآمد بیشتر برای فعالیت در این حوزه باید به High level language تسلط کافی و لازم را داشته باشید. البته که هر دو سطح کارایی‌های مهمی دارند.

زبان‌های این سطح چون قرابت بیشتری به زبان ما انسان‌ها دارد درک آن‌ها راحت‌تر است. بنابراین با ضریب خطای کمتر کدها با کارکرد بیشتر ارائه می‌گردند.

از سیستم‌های امنیتی و حفاظتی در برابر خطر آسیب و هک حفاظت می‌کنند.

به اندازه‌ی Low level به برنامه‌نویسان اجازه‌ی کنترل و مدیریت نمی‌دهند.

 

در پایان

در این مقاله سعی کردم شما را با سطوح برنامه‌نویسی آشنا کنم. به یاد داشته باشید که هر دو کاربردی هستند و برای فعالیت به شکل حرفه‌ای نیازمند آموزش و تسلط در هر دو زمینه هستید. جای هیچ نگرانی نیست. تیم قوی و حرفه‌ای کدیاد اغلب آموزش‌های مربوط به سطح‌های برنامه‌نویسی را به شما عزیزان ارائه می‌دهد. کافی است به صفحه‌ی اصلی وب‌سایت کدیاد مراجعه کنید و آموزش‌های لازم را دریافت کنید. موفق و موید باشید.

محبوب ترین مقالات