روش‌های کسب درآمد از برنامه نویسی پایتون (راهنمای ورود به بازار کار)

روش‌های کسب درآمد از برنامه نویسی پایتون (راهنمای ورود به بازار کار)

آیا به درآمد رسیدن از پایتون راحت است؟ (بررسی مسیر بازار کار)

به صورت کلی پایتون می‌تواند زبان برنامه‌نویسی قدرتمند و علی‌الخصوص راحتی برای کسب درآمد باشد؛ اما در کنار تلاشی که جهت بهبود تخصص خود می‌کنید، لازم است تا با یک سری از راه‌ها و ایده‌ها آشنا شوید. آشنایی با روش‌های مختلف، به شما کمک می‌کند تا با مسیر بازار کار این زبان برنامه‌نویسی به صورت کامل آشنا شوید.
امروزه قادر هستید تا دوره‌ آموزشی پایتون را به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه، از پایه تا پیشرفته یاد بگیرید تا یک قدم به درآمدزایی نزدیک‌تر شوید.

روز‌به‌روز روش های کسب درامد از برنامه نویسی پایتون گسترده‌تر از قبل می‌شود و به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی پتانسیل‌های آن بپردازیم.

 

راه‌های کسب درامد از برنامه نویسی پایتون

آیا تابحال به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید از مهارت خود در پایتون، کسب درامد کنید؟ خب خبر خوب این است که فرصت‌های خیلی زیادی وجود دارند که شما را یک قدم به پول‌سازی نزدیک‌تر می‌کنند. فرقی نمی‌کند که یک توسعه‌دهنده تازه‌کار باشید یا کسی که سالهاست در این کامیونیتی و زبان فعالیت می‌کند؛ این راهنما راه‌ها و روش‌های بسیار زیادی را به شما نشان می‌دهد که بتوانید از تخصص برنامه نویسی پایتون کسب درامد کنید. از فریلنسر (دورکاری) گرفته تا ساخت و فروش نرم‌افزارهای تجاری.

1- فروش اسکریپت و کتابخانه

توسعه ماژول، کتابخانه و اسکریپت به شدت سرگرم‌کننده هستند؛ اینها به توسعه‌دهندگان پایتون کمک می‌کنند تا مشکلاتشان را از طریق کدها یا کتابخانه‌های متن‌بازی (Open Source) که شما به فروش می‌رسانید، حل کنند. آنها را می‌توانید از طریق سایت‌های بین‌المللی Envato Market، CodeCanyon و یا حتی توسعه اختصاصی برای شرکت‌ها (به سفارش آنها)، به فروش رسانده و درآمد کسب کنید.

2- توسعه وب یا اپلیکیشن

اگر به توسعه وب و اپلیکیشن علاقه دارید، یک اپلیکیشن یا وبسایت بر پایه زبان Python بسازید. امروزه سایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی بر پایه پایتون توسعه پیدا کرده‌اند که برای مثال می‌توان به گوگل‌پلی، شاپیفای و ... اشاره کرد. روش درآمدی از این دو به صورت مستقیم یا غیر مستقیم هستند؛ برای مثال اگر محوریت اپلیکیشن یا وبسایت شما خبری باشد، فقط از طریق تبلیغات و ... (غیر مستقیم) درآمد دارید و اگر محصول یا خدماتی برای ارائه داشته‌ باشید (مثال: خدمات طراحی‌سایت - آنلاین‌شاپ لباس)، به صورت مستقیم درآمد خواهید داشت.

3- فریلنسنیگ

فریلنسری شخصی است که به عنوان یک مشاور یا توسعه‌دهنده، بر اساس پروژه به پروژه، به جای کارمند تمام‌وقت یک شرکت کار می‌کند. فریلنسرهای پایتون افراد خوداشتغالی هستند که خدمات خود را به صورت موقت یا کوتاه‌مدت به مشتریان ارائه می‌دهند. از مزایای فریلنسر پایتون بودن می توان، به تنوع بسیار زیاد پروژه‌ها در سطوح مختلف کاری (تازه‌کار، جونیور، میدلول و علی‌الخصوص سنیور) اشاره کرد.
طبق آخرین بررسی و آمار قابل محاسبه در سال 2020، بیش از 1.5 میلیون از برنامه‌نویسان جهان، به صورت دورکاری (فریلنسینگ) در خانه فعالیت می‌کنند.

4- اتوماسیون‌سازی کنید

پایتون استاد اتوماسیون‌سازی کسب‌وکارها است. اسکریپت‌هایی را برای خودکارسازی کارهای تکراری کسب‌وکارها توسعه دهید. با این کار در زمان و منابع سازمان‌ها به شدت صرفه‌جویی می‌شود؛ در نتیجه آنها پول هنگفتی بابت اتوماتیک‌سازی ورود داده‌ها (مثلا ثبت اتوماتیک سفارش‌ها) و تحلیل آنها پرداخت می‌کنند. به معنای دیگر با پایتون قادر خواهید بود تا به سیستم‌سازی کسب‌و‌کارها کمک کنید.

5- توسعه برنامه‌های متن‌باز (Open Source)

با توجه به رایگان بودن برنامه‌های متن باز، توسعه آنها به صورت مستقیم برای شما درآمد ایجاد نمی‌کند. اما تاثیر فوق‌العاده‌ای در قوی‌تر شدن رزومه شما و در نتیجه جذب شدن به‌وسیله کارفرمایان و شرکت‌ها خواهد داشت. بهتر است پروژه‌های خود را در پلتفرم‌های مختلف، نظیر گیت‌هاب و لینکدین به اشتراک گذاشته و معرفی کنید.

6- مدرس آنلاین و آفلاین

امروزه به عنوان مدرس قادر خواهید بود تا در پلتفرم‌های فارسی‌زبان، به عنوان مدرس پایتون فعالیت کنید. فقط کافیست یک دوره‌آموزشی ضبط کنید و آن‌را به کمک پلتفرم‌ها به فروش برسانید. همچنین می‌توانید به عنوان یک مدرس زبان برنامه‌نویسی پایتون، در آموزشگاه‌ها مشغول به تدریس شوید و درآمد کسب کنید.

7- ساخت ابزار

در بحث یادگیری ماشین و علی‌الخصوص تجزیه‌و‌تحلیل ‌داده‌ها، پایتون حرف اول را می‌زند. شما می‌توانید ابزارهای اختصاصی خود را با توجه به نیاز جامعه (عموما در حوزه وب کاربرد دارند) توسعه دهید. به طور مثال خیلی ابزارهای کاربردی روزمره متخصصین سئو، به‌کمک پایتون توسعه پیدا کرده‌اند.

اگر می‌خواهید افراد زیادی از ابزار شما استفاده کرده و بابت آن پول پردخات کنند، بهتر است یک نسخه محدود و رایگان (Basic) و یک نسخه فول امکانات و ویژه (Premium) را در اختیار دیگران بگذارید؛ این بهترین استراتژی است که شما می‌توانید برای پروموت محصول خود به‌کار ببرید.

8- برنامه‌نویسی شبکه به کمک پایتون

برنامه‌نویسی شبکه با پایتون، می‌تواند یک مهارت قدرتمند برای کسب درآمد باشد. در ادامه به برخی از زیرشاخه‌های آن اشاره شده است.

  • ساخت ابزارهای اتوماسیون شبکه: مدیریت شبکه تکراری مانند پیکربندی، نظارت یا بررسی‌های امنیتی، از دغدغه‌‌های کسب‌وکار‌ها است؛ شما می‌توانید اسکریپت‌های پایتون را برای خودکارسازی این کارها توسعه دهید و در زمان و منابع آنها صرفه‌جویی کنید
  • ابزارهای امنیت شبکه: با توجه به برتری پایتون در بحث تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها، شما می‌توانید ابزارهایی را برای اسکن آسیب‌پذیری، تشخیص نفوذ، اطلاعات امنیتی و مدیریت رویداد (SIEM) توسعه دهید
  • نظارت و تحلیل عملکرد شبکه: بررسی و ردیابی استفاده از پهنای‌باند شبکه، نظارت بر تاخیر شبکه و زمان پاسخ و علی الخصوص ایجاد گزارش‌های عملکرد شبکه، به کمک پایتون ساده‌تر قابل انجام هستند

9- رایانش ابری به کمک پایتون

رایانش ابری (Cloud Computing) و پایتون، ترکیبی قدرتمند برای کسب درآمد هستند. در اینجا چند راه وجود دارد که می‌توانید از این مجموعه مهارت استفاده کنید:

  • توسعه دهنده رایانش ابری شوید: بسیاری از شرکت‌ها برای عملیات خود به پلتفرم‌های ابری متکی هستند. تخصص پایتون و رایانش‌ ابری شما می‌تواند به شدت ارزشمند باشد
  • توسعه و فروش ابزارهای پایتون مبتنی بر ابر: شما می‌توانید برنامه‌های بزرگ و کوچکی را مبتنی بر پایتون بسازید. این برنامه‌ها بر روی پلتفرم‌های ابری قابل اجرا خواهند بود. این برنامه‌ها با تمرکز بر حل مشکلات کوچک (قابلیت‌های خاص) یا ارائه خدمات بزرگ (مثلا تحلیل داده‌های یک کسب‌و‌کار) به صورت اشتراکی عرضه می‌شوند

10- استفاده از مهارت پایتون در دنیای بلاک‌چین

کسب درآمد با پایتون در بلاک‌چین، شامل استفاده از مهارت‌های پایتون برای توسعه ابزارها یا مشارکت در پروژه‌های درون اکوسیستم بلاک‌چین است.
با توجه به توضیحات قبلی و آشنایی کامل شما، به صورت خلاصه به روش‌های درآمد از پایتون در دنیای بلاک‌چین اشاره می‌کنیم:

  • ساخت ابزار‌های اشتراکی تحلیل نمودارها
  • طراحی رابط‌های کاربری یا سیستم‌های پشتیبان در برنامه‌های بلاک‌چینی با استفاده از Django و PyQt

 

کسب درامد از برنامه نویسی پایتون چقدر طول می‌کشد؟

کسب درامد از برنامه نویسی پایتون بسته به توانایی و قدرت یادگیری شما، می‌تواند در ماه‌های اولیه آغاز شود.
اگر کاملا مبتدی هستید، بین 3 تا 12 ماه طول می‌کشد تا به انجام پروژه‌های کوچک مسلط شوید؛ اما اگر تجربه یا آشنایی قبلی با زبان‌های برنامه‌نویسی دارید، این زمان خیلی کوتاه‌تر خواهد شد، چرا که Python جزو 5 زبان ساده دنیا محسوب می‌شود. برای رسیدن به درجه شغلی جونیور، حداقل باید بین 12 تا 18 ماه تجربه کاری داشته‌باشید. بیشترین پروژه‌های مربوط به زبان برنامه‌نویسی پایتون، مربوط به همین رده شغلی می‌باشد؛ به همین دلیل، به نسبت پروژه‌ها، متقاضیان بسیار زیادی وجود دارند، در نتیجه روی رزومه کاری خود کار کنید.

پردرآمدترین و بالاترین رده شغلی پایتون، برنامه‌نویس سنیور است؛ برای رسیدن به این درجه شغلی، باید تجربه چندین ساله در پروژه‌های بزرگ داشته‌‌باشید.

 

سوالات متداول

1- آیا با سطح مبتدی پایتون (Python) هم می‌توان استخدام شد؟

بله، اگر به عنوان مبتدی شروع به یادگیری پایتون کنید، می‌توانید شغل پیدا کرده و سپس استخدام شوید. اما به یاد داشته‌باشید، شرکت‌ها معمولا در زمان مصاحبه از متقاضیان مبتدی تست می‌گیرند؛ در نتیجه قبل از اینکه وارد مصاحبه کاری شوید، خوب تمرین کنید تا در نهایت شغل خود را تصاحب کرده و پله‌های پیشرفت را به مراتب طی کنید.

2- آیا زبان برنامه نویسی پایتون (Python) برای درامدزایی مناسب است؟

پایتون فقط یک مهارت یا زبان برنامه‌نویسی ساده نیست، بلکه به شدت پولساز است! با ایده‌ها و روش های کسب درامد از برنامه نویسی پایتون که با شما به اشتراک گذاشته‌ایم، قادر خواهید بود تا پروژه‌های خلاقانه‌ و درامدزایی را توسعه دهید. همچنین لازم است بدانید که در سایت‌های فریلنسری بین‌المللی، زبان برنامه‌نویسی Python به شدت متقاضی دارد و سال‌به‌سال نیز، میانگین درآمدی توسعه‌دهندگان این زبان افزایش پیدا می‌کند.

3- میانگین درآمدی برنامه‌نویسان پایتون در ایران چقدر است؟

میانگین درامد برنامه‌نویسان در ایران، بین 9 تا 36 میلیون تومان است؛ با توجه به اینکه پایتون یک زبان برنامه‌نویسی کمیاب و تخصصی در ایران محسوب می‌شود، انتظار می‌رود تا برنامه‌نویسان این زبان در ایران، از لحاظ میانگین درامدی، شرایط خوبی داشته‌باشند. با ورود به سایت‌های فریلنسری ایرانی، متوجه کمبود متخصص (به نسبت زبان‌های دیگر) خواهید شد. شما می‌توانید با ثبت‌نام در سایت‌های بین‌المللی فریلنسری (مثل Upwork و Freelancer) و گرفتن پروژه، درآمد دلاری داشته باشید.

4- دلیل محبوبیت پایتون چیست؟

پایتون دارای ویژگی‌های کلیدی مثل یادگیری آسان، کتابخانه قدرتمند، پشتیبانی از برنامه‌نویسی شی‌گرا و ... می‌باشد. همه اینها در کنار هم پایتون را تبدیل به یک زبان برنامه‌نویسی محبوب کرده‌اند.

محبوب ترین مقالات