هرآنچه که باید درباره طراحی رابط کاربری بدانید

7 دي ۱۴۰۰

هرآنچه که باید درباره طراحی رابط کاربری بدانید

 

احتمالا اگر شما هم در زمینه برنامه‌نویسی سایت یا موبایل تجربه و تخصص داشته باشید حتما با مفهومی به نام طراحی رابط کاربری آشنا شده‌اید یا این‌که این عبارت به گوش شما رسیده است. طراحی و دیزاین رابط کاربری در واقع مهارتی است که شما در آن شکل ظاهری اپلیکیشن خود را طراحی می‌کنید. اگر با اپلیکیشن‌های مختلف کار کرده باشید حتما می‌دانید که شکل ظاهری آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

هرچه طراحی آنها به شکل زیبا‌تر و درعین‌حال ساده‌تری صورت‌گرفته باشد کارکردن با آن برای شما تجربه بهتری خواهد بود و آن اپلیکیشن نیز همواره گزینه جذابی برای استفاده شما است. به همین علت است که امروزه دیزاین رابط کاربری از اهمیت زیادی برخوردار است و بسیاری از اپلیکیشن‌های مختلف به دنبال استخدام نیروی متخصص در این زمینه هستند.

 

ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره آن در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر درباره طراحی UI هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

 

 

 

طراحی رابط کاربری

طراحی رابط کاربری

 

طراحی رابط کاربری و اهمیت آن

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر محصول نرم‌افزاری شکل ظاهری آن است که باید دارای ویژگی‌های مختلفی باشد. یکی از ویژگی‌های کلیدی و بسیار مهم یک رابط کاربری محصول نرم‌افزاری این است که حتما باید قابل‌دسترس باشد. در واقع امکانات و عناصر مختلفی که در صفحه وجود دارند باید درعین‌حال که به شکل زیبا و کاربرپسندی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند به‌سادگی نیز قابل‌درک باشند. کاربران با درک بهتر این عناصر می‌توانند به شکل بهتری از این محصولات نرم‌افزاری استفاده کرده و از مزایای اپلیکیشن شما بهره‌مند شوند. طراحی رابط کاربری در واقع مهارتی است که به بهتر کردن این شکل ظاهری در اپلیکیشن‌ها کمک می‌کند.

 

درگذشته طراحی UI در اپلیکیشن‌های مختلف اهمیت چندانی نداشت و شاهد این مسئله بودیم که اپلیکیشن‌ها و محصولات نرم‌افزاری معمولا نمی‌توانند مخاطبان خود را جذب کنند. با گذر زمان این مهارت به یک دانش تبدیل شد که بسیاری از افراد از علوم مختلف علاقه‌مند به فعالیت در آن شدند. شما برای تبدیل‌شدن به یک طراح رابط کاربری باید ویژگی‌های زیادی داشته باشید که در ادامه درباره هریک از این ویژگی‌ها نیز صحبت خواهیم کرد.

 

 

عوامل موثر بر طراحی رابط کاربری

 

عوامل موثر بر طراحی رابط کاربری

 

چه عواملی روی طراحی رابط کاربری تاثیرگذار هستند؟

زمانی که صحبت از طراحی رابط کاربری می‌شود بسیاری از افراد آن را با طراحی گرافیک و محصولات گرافیکی اشتباه می‌گیرند. با وجود این‌که این دو مهارت دارای شباهت‌های زیادی با یکدیگر هستند ولی نباید فراموش کنید که تفاوت‌های زیادی نیز با یکدیگر دارند که باعث می‌شود تا دو مهارت مجزا از یکدیگر در نظر گرفته شوند.

 

در طراحی گرافیک تنها زیبایی عناصری که شما ایجاد می‌کنید حائز اهمیت است ولی در طراحی و دیزاین رابط کاربری راحتی استفاده از عناصر مختلف نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع شما در زمان طراحی این رابط‌ها باید دقت داشته باشید که عناصر کاملا در دسترس باشند تا کاربران بتوانند در زمان دلخواه خود به‌راحتی از هریک از آنها استفاده کنند.

 

شما باید در طراحی این رابط‌ها از اصول روان‌شناسی نیز بهره‌مند شوید. روان‌شناسی رنگ‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه برای اپلیکیشن‌هایی که کاربران برای مدت‌زمان طولانی از آنها استفاده می‌کنند باید از رنگ‌هایی استفاده شود که باعث اذیت شدن چشم کاربران نشود. این‌ها مواردی هستند که باعث می‌‌شوند تا طراحی و دیزاین رابط کاربری تفاوت‌های زیادی با طراحی گرافیکی عادی داشته باشد.

 

 

اصول طراحی رابط کاربری

اصول طراحی رابط کاربری

 

برای طراحی رابط کاربری باید به چه اصولی توجه داشته باشیم؟

 

یکی از مهم‌ترین اصولی که باید در طراحی رابط کاربری سایت و موبایل به آن توجه داشته باشید طراحی هدفمند است. طراحی شما باید به شکلی باشد که هدف و ساختار اپلیکیشن و محصول نرم‌افزاری را به‌خوبی به کاربران نشان دهد. داشتن یک ساختار منظم در زمان طراحی به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین رابط کاربری را طراحی کنید و از قراردادن مواردی که ارتباطی باهدف اپلیکیشن و ساختار آن ندارند پرهیز کنید.

 

نکته مهم دیگری که باید در زمان طراحی رابط کاربری به آن دقت کنید سادگی است. برخی از افراد گمان می‌کنند هرچه رابط‌های کاربری پیچیده‌تری طراحی کنند جذابیت آن بیشتر می‌شود ولی اصلا این‌چنین نیست و تمامی متخصصان این حوزه پیشنهاد می‌کنند که سعی کنید رابط‌های کاربری ساده‌ای را طراحی کنید.

 

سعی کنید عناصر مهمی که باید در صفحه قرار گیرند را در محل‌های قابل دیدی قرار دهید. عناصر کلیدی اپلیکیشن حتما باید در نقطه‌ای باشند که کاربران به‌سادگی هرچه تمام بتوانند به آنها دسترسی پیدا کرده و از آنها استفاده کنند.

 

 

مراحل طراحی رابط کاربری

مراحل طراحی رابط کاربری

 

 

در طراحی رابط کاربری چه مراحلی را باید طی کنیم؟

 

اگر شما هم قصد طراحی یک رابط کاربری ساده، زیبا و درعین‌حال کاربردی را دارید باید مراحل خاصی را برای این کار دنبال کنید. در گام اول شما باید پلتفرمی که قصد طراحی در آن را دارید مشخص کنید. طراحی رابط کاربری موبایل با طراحی رابط سایت تفاوت‌های زیادی دارد. به همین علت نیز شما باید در ابتدا مشخص کنید که برای چه پلتفرمی قصد دارید رابط کاربری طراحی کنید.

 

در گام دوم شما باید مشخص کنید که مشتریان و کاربران اپلیکیشن و محصول نرم‌افزاری که قصد دارید برای آن یک رابط کاربری طراحی کنید چه افرادی هستند؟ آیا بانوان بیشتر کاربران را تشکیل می‌دهند یا آقایان؟ طیف سنی کاربران این اپلیکیشن چه سنی است؟ آیا کودکان از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند یا بزرگسالان؟ پاسخ‌دادن به این سوالات می‌تواند به شما کمک کند تا به شکل بهتری رابط کاربری خود را طراحی کنید.

در گام بعدی طراحی رابط کاربری شما باید یک طرح اولیه را ایجاد کرده و عناصر ابتدایی را داخل آن قرار دهید. سپس باید رنگ‌بندی مناسبی را برای رابط کاربری انتخاب کرده و در گام آخر نیز تمامی این موارد را با یکدیگر ادغام کنید تا به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.

 

 


حتما به این مقاله هم مراجعه کنید: تجربه کاربری چیست ؟


 

 

مهارت‌های طراح رابط کاربری

 

مهارت‌های طراح رابط کاربری

 

یک طراح رابط کاربری باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

 

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های یک طراح رابط کاربری آشنایی با نرم‌‎افزارهای گرافیکی است که برای این کار مورداستفاده قرار می‌گیرند. آشنایی کامل با این نرم‌افزارها به شما کمک می‌کند تا بتوانید طرح‌های دلخواه خود را روی آنها پیاده‌سازی کنید. طراحی رابط کاربری سایت نیازمند این است که شما با روان‌شناسی رنگ‌ها نیز آشنایی کاملی داشته باشید. آشنایی با روان‌شناسی رنگ‌ها این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید از رنگ‌های مناسب در طراحی‌های خود استفاده کنید و باعث جذاب‌تر شدن اپلیکیشن‌ها و محصولات نرم‌افزاری شوید. داشتن خلاقیت و تخیل یکی از ویژگی‌های پنهان یک طراح رابط کاربری است. اگر شما خلاقیت خوبی در این زمینه داشته باشید می‌توانید نتیجه بهتری را از طراحی‌های خود دریافت کنید.

 

دقت داشته باشید که طراحی رابط کاربری دارای اصولی خاصی است که بهتر است این اصول را در کتاب‌ها، دوره‌ها و پکیج‌های مختلف بیاموزید. آشنایی با این اصول به شما کمک می‌کند تا طراحی‌های استانداردی را انجام دهید و بتوانید در موقعیت‌های شغلی بهتری مشغول به کار شوید. از دیگر مهارت‌های موردنیاز برای موفقیت به‌عنوان یک طراح رابط کاربری می‌توان به کار تیمی، برقراری ارتباط موثر با دیگران و ... اشاره کرد.

 

 

اجزای رابط کاربری

 

اجزای رابط کاربری

 

اجزای مختلف یک رابط کاربری را بیشتر بشناسید

 

اگر شما هم قصد دارید در طراحی رابط کاربری موفق شوید باید به‌خوبی با اجزای مختلف یک رابط کاربری آشنا شوید و اطلاعات کاملی را درباره این اجزا به دست بیاورید. اولین مورد از این اجزا که امروزه در دیزاین رابط کاربری از اهمیت زیادی برخوردار است کنترل‌‌های ورودی هستند. این عناصر کنترلی به کاربر اجازه می‌دهند تا اطلاعات موردنیاز را وارد کند. انواع مختلفی از این عناصر وجود دارند که هریک از آنها برای ورود اطلاعات خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرند. عناصر ناوبری یکی دیگر از اجزای بسیار مهم یک رابط کاربری به شمار می‌آیند که امکان گشتن در اپلیکیشن را برای کاربران فراهم می‌کنند. این عناصر باید به ساده‌ترین شکل ممکن طراحی شوند. بیشتر اهمیت این عناصر در طراحی رابط کاربری موبایل است ولی بااین‌حال در رابط کاربری سایت نیز قابل‌استفاده هستند.

 

اجزای اطلاعاتی از جمله عناصری هستند که برای اشتراک گذاشتن اطلاعات با کاربران مورداستفاده قرار می‌گیرند و در نهایت کانتینرها نیز مجموعه‌ای از عناصر و محتوا را در کنار یکدیگر نگهداری کرده و دسترسی به آنها را برای شما فراهم می‌کنند.

 

 

نرم‌افزارهای طراحی رابط کاربری

 

نرم‌افزارهای طراحی رابط کاربری

 

امروزه از چه نرم‌افزارهایی برای طراحی رابط کاربری استفاده می‌شود؟

برای تبدیل‌شدن به یک طراح رابط کاربری موفق شما باید با نرم‌افزارهای مختلفی که در این زمینه مورداستفاده قرار می‌گیرند نیز آشنایی پیدا کرده و نحوه استفاده از آنها را بیاموزید. یکی از نرم‌افزارهای مفیدی که در این زمینه وجود دارد نرم‌افزار Sketch است که مدل‌ها و عناصر آماده زیادی را برای شما آماده کرده است. شما می‌توانید هریک از این عناصر را متناسب با نیاز خود شخصی‌سازی کرده یا این‌که از همان نسخه آماده استفاده کنید. یکی از ویژگی‌های مهم این نرم‌افزار قابلیت Symbols می‌باشد که به شما اجازه می‌دهد تا از عناصری که ایجاد کرده‌اید مجددا استفاده کنید.

 

یکی دیگر از نرم‌های بسیار معروفی که در طراحی رابط کاربری استفاده می‌شود نرم‌افزار InVision Studio است که به شما اجازه می‌دهد تا طراحی‌های واکنش‌گرایی را انجام دهید. ارائه انیمیشن‌های تخصصی بسیار جذاب، عناصر آماده متنوع و راحتی در استفاده از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار به شمار می‌آیند. Adobe XD یک نرم‌افزارکاربردی دیگر است که شما می‌توانید در این زمینه از آن استفاده کنید. این نرم‌افزار را می‌توان جز بهترین نرم‌افزارهای موجود در این زمینه از نظر امکاناتی که به طراحان رابط کاربری ارائه می‌دهد قرارداد. اگر شما هم قصد تبدیل‌شدن به یک شخص حرفه‌ای در این زمینه را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از این نرم‌افزار استفاده کنید.

 

 

طراحی واکنش‌گرا

 

طراحی واکنش‌گرا

 

آشنایی با مفهوم طراحی واکنش‌گرا در طراحی رابط کاربری

 

اگر شما هم در زمینه طراحی رابط کاربری فعالیت کرده باشید حتما تا به‌ حال با عبارت طراحی واکنش‌گرا مواجه شده‌اید و نام آن به گوش شما رسیده است. این نوع طراحی سبکی از طراحی و دیزاین رابط کاربری است که در آن طراحی شما باید برای صفحاتی با اندازه‌های مختلف صورت گیرد. همان‌طور که می‌دانید امروزه بسیاری از کاربرانی که از سایت‌های مختلف استفاده می‌کنند از دستگاه‌های متفاوتی برای ورود به این سایت‌ها بهره می‌برند. از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به سیستم‌های کامپیوتری خانگی، تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند در اندازه‌های مختلف و ... اشاره کرد.

 

یک طراحی خوب رابط کاربری باید به شکلی باشد که برای تمامی این دستگاه‌ها با اندازه‌های مختلف به یک‌شکل ظاهر شود. این مسئله می‌تواند به میزان زیادی روی موفقیت و سئو سایت نیز تاثیرگذار باشد و به همین علت است که در حال حاضر اهمیت بسیار زیادی در زمان طراحی و دیزاین رابط کاربری دارد. یادگیری این سبک از طراحی و دیزاین رابط کاربری برای هر طراح رابط کاربری موفق لازم و ضروری می‌باشد.

 

 

نکاتی درباره طراحی رابط کاربری

 

نکاتی درباره طراحی رابط کاربری

 

نکات مهمی که باید درباره طراحی رابط کاربری بدانید

 

در زمان طراحی رابط کاربری سعی کنید تا جای ممکن از حجم جزئیات مختلف بکاهید. هرچه طراحی شما به شکل ساده‌تری صورت گیرد کاربران بهتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند و در نتیجه استفاده کردن از اپلیکیشن تجربه بهتری را برای آنها به همراه خواهد داشت. یکی دیگر از نکات کلیدی که در این زمینه وجود دارد این است که سعی کنید طراحی شما تا جای ممکن منسجم باشد. پراکندگی عناصری که در صفحه وجود دارند باعث سردرگمی کاربران در زمان استفاده از اپلیکیشن می‌شود و این به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند جنبه مثبتی را برای نرم‌افزار و محصول شما داشته باشد.

 

سعی کنید تا جای ممکن طراحی و دیزاین رابط کاربری خود را به‌صورت شفاف انجام دهید تا کاربران بتوانند تمامی بخش‌های موجود در طراحی شما را درک کرده و تعامل خوبی را با آن برقرار کنند. فراموش نکنید که کاربران اپلیکیشن‌های مختلف علاقه‌مند هستند تا روی رابط کاربری که شما طراحی کرده‌اید کنترل داشته باشند. این کنترل داشتن به آنها تجربه خوبی را ارائه می‌دهد و باعث می‌شود تا علاقه‌مند به استفاده بیشتر از اپلیکیشن شوند.

 

صحبت پایانی

 

رابط کاربری یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر اپلیکیشنی به شمار می‌آید که امروزه طراحی آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شما برای طراحی رابط کاربری باید مهارت‌هایی از جمله کار با نرم‌افزارهای مخصوص طراحی گرافیکی، آشنایی با روان‌شناسی رنگ‌ها و ... داشته باشید. 

 


حتما به دوره های آموزشی وبسایت کدیاد هم مراجعه کنید: آموزش برنامه نویسی


 

محبوب ترین مقالات