آشنایی با اصطلاح سینتکس برنامه نویسی به زبان ساده

23 شهريور ۱۴۰۱

آشنایی با اصطلاح سینتکس برنامه نویسی به زبان ساده

اصطلاح سینتکس برنامه نویسی چیست؟ در برنامه نویسی هزاران اصطلاح وجود دارد. در این قسمت از مقالات آکادمی کدیاد می خواهیم با شما درباره اصطلاح سینتکس صحبت کنیم. سینتکس یک اصطلاح بسیار رایج و معروف است که به وفور هم گفته می شود. کسانی که در ابتدای مسیر یادگیری و انجام برنامه نویسی هستند، حتما باید با این اصطلاح کاملا آشنایی داشته باشند. اگر هم با این اصطلاح آشنایی ندارید و می خواهید تازه یاد بگیرید، مکان خوبی را برای کار انتخاب کرده اید. ما در این مقاله می خواهیم به شما سینتکس را به زبان ساده آموزش دهیم. همچنین برای درک بیشتر از این مقاله می خواهیم مثال‌ها و نمونه کدهایی به زبان C را نیزبه شما بگوییم.

اصطلاح سینتکس در برنامه نویسی چیست؟

اصطلاح سینتکس در برنامه نویسی چیست؟

بیایید قبل از اینکه به سراغ اصطلاح سینتکس و نکات مربوط به آن برویم با هم بررسی کنیم که اصلا سینتکس چیست و کاربرد آن در برنامه نویسی چه می باشد. سینتکس در برنامه نویسی به قوانینی گفته می شود که ساختار زبان را کنترل و مدیریت می کنند. اگر بخواهیم به زبان ساده تر بگوییم می توانیم بگوییم که سینتکس یعنی قانونی که می تواند علائم نگارشی مثل ویرگول، علامت تعجب، نقطه و غیره را هنگام برنامه نویسی، کنترل کند. فرض کنید که یک متن برای مطالعه دارید. حال این متن نه علامت سوال، نه ویرگول و نه نقطه دارد. به نظرتان همچین متنی، که هیچ علائم نگارشی ای ندارد، قابل خواندن است؟ کاملا روشن و واضح است که جواب این سوال جواب منفی است.

اصلا چرا مثال های دور بزنیم. همین مقاله ای که ما نوشتیم اگر علائم نگارشی نداشته باشد شما می توانید آن را بخوانید یا اصلا دلتان می خواهد آن را بخوانید؟ کاملا روشن و واضح است که جواب این سوال هم جواب منفی می باشد. برای همین سینتکس در برنامه نویسی یک امر بسیار ضروری و مهم است. اگر سینتکس در برنامه نویسی رعایت نشود کدهای دیگر برنامه نویسی توسط کامپایلر یا مفسر قابل خواندن و درک نخواهند بود.

اهمیت سینتکس در کنار مفسر ها و کامپایلر ها

اهمیت سینتکس در کنار مفسر ها و کامپایلر ها

کامپایلر ها، کد های نوشته شده به زبان‌هایی مثل جاوا یا C++‎ را به کدهای دودویی (باینری) تبدیل می‌کنند. این امر کمک می کند آن ها برای کامپیوترها قابل درک باشند. اگر سینتکس در برنامه نویسی رعایت نشود و صحیح نوشته نشده باشد، کدها کامپایل نخواهند شد. مفسرها زبان‌های برنامه نویسی را مثل جاوا اسکریپت یا پایتون، هنگام Runtime اجرا می‌کنند. در واقع مفسر ها و کامپایلر ها دو گزینه بسیار مهم هستند که به کدهای دیگر برنامه نویسی معنا می بخشند و آن ها را قابل اجرا می کنند. در نتیجه سینتکس یک قانون بسیار مهم در برنامه نویسی است. پس یادتان باشد در زمانی که می خواهید سینتکس بنویسید کاملا دقت کنید تا خطایی دریافت نکنید.

درک سینتکس در برنامه نویسی

واضح است که وقتی ما می خواهیم صحبت کنیم باید قواعدی را رعایت کنیم تا دیگران متوجه صحبت ما بشوند. باید بدانید که زبان برنامه نویسی هم همین طور است. باید یک سری قوانین در برنامه نویسی رعایت شود تا کد ها مفهوم بیابد و موفق به ساخت برنامه شوید. برای کد نویسی و برنامه نویسی هم باید روی قاعده آن که اسمش سینتکس است کار کرد.

سینتکس پایه Basic Syntax چیست؟

سینتکس پایه Basic Syntax چیست؟

مطمئنا یک سوال خیلی مهم اینجا پیش می آید. آن هم این است که سینتکس پایه Basic Syntax چیست؟ در این قسمت از مقاله می خواهیم کاملا به آن بپردازیم تا شما بتوانید درک بهتری از سینتکس داشته باشید. سینتکس پایه(Basic Syntax) به قوانین بنیادی و اساسی یک زبان برنامه نویسی گفته می‌شود. بدون سینتکس خوانایی کد ها امکان پذیر نبوده و می شود گفت که تمام زحمت های شما به باد رفته و هدر می شود. جالب است بدانید که هر برنامه نویسی یک سینتکس مخصوص به خودش را دارد. یعنی هر برنامه نویس سینتکس را به  گونه ای متفاوت روی کار خود اجرا می کند.

قراردادهای نام گذاری یا Naming Conventions چه هستند؟

قراردادهای نام گذاری یا Naming Conventions چه هستند؟

قرارداد های نام گذاری یا Naming Conventions اصلی ترین قوانین اصطلاح سینتکس هستند و در هر زبانی متفاوت عمل می کنند. برای همین ما در ادامه قصد داریم چند نمونه از قراردادهای نام گذاری شده در زبان های مختلف را برای شما بیاوریم.

  • حساسیت به حروف کوچک و بزرگ

جاوا، C++‎ و پایتون مثال‌ هایی از میان زبان‌ هایی هستند که در سینتکس نسبت به حروف بزرگ و کوچک حساسیت دارند. مُعرف‌هایی مثل Identifier، world و World دارای معانی متفاوتی در این زبان‌های برنامه نویسی هستند. زبان‌هایی مثل Basic و SQL به حروف بزرگ و کوچک حساسیت ندارند و در این مورد سخت نمی گیرند. پس نتیجه می گیریم که word و Word معنی یکسانی دارند.

  • نام کلاس‌ها

در جاوا اولین حرف کلمه مربوط به نام کلاس، باید بزرگ باشد. برای مثال، یک اعلان نام کلاس می‌تواند به صورت «class FirstJavaClass» باشد. در زبان‌هایی مثل C یا C++‎ برای جدا کردن، کلمات از خط زیرین (Underline|Underscore) استفاده می‌شود. در زبان برنامه نویسی C، نام کلاس به طور مثال می‌تواند به صورت «first_java_class» باشد.

  • نام فایل‌های برنامه‌ها

نام فایل یک برنامه جاوا باید با نام کلاس مربوطه یکسان باشد و تنها پسوند «java‎‎.» در انتهای نام فایل قرار می‌گیرد. برای مثال، «FirstJavaClass.java» می‌تواند نام فایل برنامه‌ای برای کلاس FirstJavaClass باشد. فایل‌های C و C++‎ نیاز به پسوندهای «c.» و «cpp.» دارند؛ اما به غیر از این، هیچ مقررات دیگری برای C و C++‎ وجود ندارد.

  • سینتکس در مکان های مختلف

زبان استفاده از سینتکس در مکان های مختلف برای اضافه کردن مواردی مانند ویرگول و تمام علائم نگارشی؛ قوانین مختلفی دارند. زبان های برنامه نویسی مثل شی گرا و جاوا دارای قواعد نحوی متفاوتی هستند. اولین گام در آموزش و یادگیری هر یک از زبان‌ های برنامه نویسی، درک مفاهیم پایه‌ ای مثل ساختار عبارت (ساخت گروهی Phrase Structure) سینتکس صحیح و کد های به درستی ساختاربندی شده است.

دنیای برنامه نویسی

دنیای برنامه نویسی

دنیای برنامه نویسی طیف بسیار گسترده ای از زبان ها، کد ها و حروف ها دارد که هر کدام از آن ها برای مقاصد و کار های مختلفی استفاده می شوند. برای یک برنامه نویس همیشه کار هست و هیچوقت امکان ندارد که یک برنامه نویس بیکار باشد. مگر اینکه کیفیت کارهایش خوب نباشد که خب این یک بحث جدا محسوب می شود. زیرا هر سایت اپلیکیشن، بازی و در واقع هر چیزی که امروز با آن در فضای مجازی می گردید، برنامه نویس آن را درست کرده است. همان طور که خودتان می دانید روز به روز تعداد این سایت ها، اپلیکیشن ها و برنامه ها زیاد تر می شود. در نتیجه هیچ برنامه نویسی بیکار نمی ماند. همچنین برنامه نویسی یک شغل بسیار پر در آمد است. به همین دلیل هر روز مردم بیشتری به سمت این شغل جذاب روی می آورند.

آشنایی با برنامه نویسی C برای درک بهتر سینتکس

آشنایی با برنامه نویسی C برای درک بهتر سینتکس

در این قسمت از مقاله می خواهیم درباره زبان c صحیت کنیم. c یک جمله «My first line of code» به معنی «اولین خط کد من» را چاپ می‌کند. با یادگیری و درک این زبان می توان عملکرد های بهتری را داخل برنامه نویسی از خود نشان داد. یادگیری این زبان بسیار ضروری و مفید است و می تواند کار شما را راحت تر کند.

کامنت گذاری در سینتکس زبان C

در برنامه نویسی قرار دادن کامنت در ابتدای هر تابع کاری، بسیار ضروری به حساب می آید. شما اگر از کتمنت در سینتکس استفاده کنید خیلی راحت می توانید هدف کد ها را با دیگران به اشتراک بگذارید. برخی از برنامه نویسان فکر می کنند که اگر به جای کامنت از Line Comment استفاده کنند بهتر است؛ ولی اینطور نیست. استفاده زیاد و بیش از حد Line Comment خواننده را کاملا گیج می کند. پس اگر هم می خواهید از Line Comment استفاده کنید زیاد نباشد تا خواننده ها گیج نشوند. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این دنیای مدرن به مبانی برنامه نویسی در بلاگ ما مراجعه کنید.

محبوب ترین مقالات