آینده زبان برنامه نویسی جاوا چگونه است؟

27 ارديبهشت ۱۴۰۱

آینده زبان برنامه نویسی جاوا چگونه است؟

جاوا یک زبان برنامه نویسی کاربردی می باشد که برنامه نویسان با کمک آن، نرم افزارهای مختلف را  برای پلتفرم های متعدد مانند ویندوز، لینوکس و غیره طراحی و تولید می کنند. این زبان سطح بالا در موارد مختلف، کاربرد دارد و یادگیری آسان آن نیز سبب شده است که کاربران بتوانند با کمک آن در کسب و کار خود، پیشرفت چشمگیری داشته باشند.

اگر شما نیز تمایل دارید از آن برای مشاغل خود بهره بگیرید، باید اطلاعاتی در این مورد کسب کنید. برای استفاده از مزایای آن ابتدا شما باید مدرک لیسانس علوم کامپیوتر و یا شاخه های مربوط به آن را داشته باشید. برخی از کارفرمایان نیز برای این کار به افرادی که دارای مدارک بالاتر باشند نیاز دارند. شما بعد از کسب مدارک، یادگیری برنامه نویسی جاوا و تجربه در این برنامه می توانید به مشاغل خوبی دست پیدا کنید. بنابراین با فرا گرفتن این زبان برنامه نویسی می توانید در دنیای وب، آینده شغلی خوبی داشته باشید‌.

 

 

تاریخچه زبان جاوا

 

در دهه اول سال ۱۹۹۰ میلادی آقای جیمز گاسلینگ و همکارانش از پیچیدگی زبان ++C راضی نبودند. زیرا در این راه با مشکلاتی روبرو می شدند. پس تصمیم گرفتند زبان جدیدی را طراحی کنند که پیچیدگی های این زبان را نداشته باشد. آن ها توانستند زبان جدیدی را طراحی کنند. این زبان در ابتدا به نام Oak که به معنی بلوط است؛ معروف شد. سپس بعدها مدیران شرکت سان مایکروسیستمز با همفکری هم  با مخفف نام های خود، برای آن نامی انتخاب کردند و نام جاوا را برای آن برگزیدند.

در نقل قولی نیز آمده است که Arthur و Andy از شرکت سان جدا شده و جیمز گاسلینگ به اتفاق  دو تن از همکارانش پروژه سبز را توسعه دادند. در یک نقل قول دیگر می گویند که چون جیمز گاسلینگ به قهوه ای علاقه داشت که در جزیره ای به نام جاوا در اندونزی به دست می آمد؛ به این نام معروف شده است. در هر صورت آنچه که واضح و مبرهن است این است که جیمز گاسلینگ نقش مهمی در طراحی و  توسعه زبان جاوا داشته است.

 

اهداف اولیه جاوا

جیمز گاسلینگ بعد از جایگزینی زبان جاوا برای++C اهداف خاصی را دنبال کرد. تمام اهداف او در موارد زیر خلاصه می شوند.

  • این زبان برای ساده کردن  و مشهور شدن بنا شد.

 

  • این زبان امکان شی گرایی قدرتمندی دارد.

 

  • زبان جاوا عملکرد و بهره وری بالایی دارد.

 

  • زبان جاوا را می توان به راحتی به دیگران انتقال داد.

 

  • این زبان، ضریب اطمینان بالا و خطای پایینی دارد.

 

  • زبانی پویا محسوب شده و در موارد مختلف قابل استفاده می باشد.

 

شعار معروف زبان جاوا ( یک بار بنویس، همه جا اجرا کن) بود. از این رو ماشین مجازی جاوا نیز اهداف زیر  را دنبال می کند.

 

1.با آن می توان محیطی را برای اجرای برنامه های مختلف در سیستم های متعدد فراهم کرد.

 

2.با استفاده از این زبان می توان منابع حافظه سیستم را بهینه سازی و مدیریت کرد.

 

در واقع وقتی شما یک برنامه ای را به زبان جاوا می نویسید و کامپایل می کنید، این برنامه به مجموعه ای از  کدها که به بایت کد معروف هستند؛ تبدیل می شوند و ماشین مجازی تنها می تواند متوجه کدها شود و آن را برای سیستم عامل خاصی قابل اجرا می نماید. بنابراین ماشین مجازی می تواند برنامه جاوا را بدون هیچ گونه مشکلی در سیستم عامل های مختلف اجرا کند.

 

معرفی نسخه های اصلی جاوا

 

معرفی نسخه های اصلی جاوا

زبان جاوا از پلتفرم های متنوعی پشتیبانی می کند. پس برای برنامه نویسی های مختلف باید از نسخه خاصی استفاده کرد که مهمترین نسخه های اصلی آن عبارت اند از:

 

java SE

این نسخه که مخفف standard Edition می باشد، اولین و پایه ای ترین ویرایش جاوا محسوب می شود. در واقع هر کسی که بخواهد در آینده به هر سبک برنامه نویسی کار کند؛ ابتدا باید این سبک را به خوبی یاد بگیرد. این نسخه، کتابخانه های اصلی زبان جاوا را شامل می شود و می توان به وسیله ی آن، برای دسکتاپ و سرورها، برنامه نویسی کرد. نام دیگر این نسخه J2SE می باشد.

 


آموزش زبان برنامه نویسی جاوا


 

 

java EE

این نسخه مخفف Enterprise Edition  می باشد. از آن برای ساخت برنامه های وب و اپلیکیشن های تجاری و سازمانی بهره گرفته می شود. این نسخه به نام J2EE  نیز معروف می باشد.

 

Java ME

این نسخه نیز مخفف Micro Edition می باشد. برای برنامه نویسی ریز پردازنده های قدیمی تر کاربرد دارد. نام مستعار آن J2ME  می باشد.

 

استفاده از زبان جاوا برای برنامه نویسی اندروید

 

استفاده از زبان جاوا برای برنامه نویسی اندروید

می دانید که ممکن است با استفاده از زبان های دیگر نیز برای برنامه نویسی سیستم عامل، اقدام کرد. اما بهترین و اصلی ترین زبان برنامه نویسی برای سیستم عامل اندرود، زبان جاوا می باشد. به این صورت که برای برنامه نویسی اندروید، باید جاوا را نصب کنید. سپس SDK و Android Studio را، که به وسیله گوگل توسعه داده شده، دانلود نمایید و روی کامپیوتر خود نصب کنید.

 

اپلت Java

کلمه اپلت برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ مورد استفاده قرار گرفت. معنی آن برنامه های کوچک و کاربردی می باشد. این برنامه ها در زمینه برنامه های بزرگ تر قابل اجرا می باشند. در واقع اپلت برنامه کوچکی است که در سمت کاربر و توسط مرورگر با جاوا نصب شده و روی سیستم کاربر اجرا می شوند. این اپلت ها وظیفه خاصی دارند که از جمله آن ها می توان به فلش پلیر و مدیا پلیر داخلی ویندوز اشاره کرد. شایان ذکر است که در نقطه مقابل اپلت، سرولت وجود دارد که توسط سرور قابل اجرا می باشد.

 

کاربردهای زبان برنامه نویسی جاوا

 

کاربردهای زبان برنامه نویسی جاوا

  • جاوا در سمت سرور: با استفاده  از زبان جاوا می توان مدیریت سرورها، دریافت و ارسال داده ها را کنترل کرد. با کمک آن می توان برنامه های تحت وب را طراحی کرد و توسط سرور آن را کنترل و مدیریت نمود.

 

  • جاوا در تلفن همراه: یکی از سیستم عامل های معروفی که با جاوا تولید شده است؛ سیستم عامل تلفن همراه می باشد. به کمک جاوا برنامه اندرویدی نوشته می شوند و روی سخت افزارهای اندرویدی اجرا می شوند.

 

  • جاوا در دستگاه های الکترونیک: با کمک جاوا می توان برای وسایل الکترونیکی و سخت افزارها  برنامه نویسی انجام داد. به علاوه می توان با آن، سیستم عامل تهیه کرد.

 

  • جاوا در کارت های هوشمند: از جمله کارهای دیگری که با جاوا انجام می گیرد و برای آن برنامه نویسی  می شود؛ می توان به کارت های هوشمند، کارت بانکی و غیره اشاره نمود.

 

درآمد برنامه نویس Java

برنامه نویسی یکی از پردرآمدترین مشاغل دنیا است. البته به شرطی که به مفاهیم و زبان های مختلف برنامه نویسی مسلط باشید. تا بتوانید نیازهای کارفرما را به خوبی برطرف کنید. یک برنامه نویس جاوا بسته به میزان درآمدی که دارد و اندازه پروژه ای که در حال اجرا است می تواند درآمد مناسبی کسب کند. در ایالات متحده، در سال 2020، یک برنامه نویس جاوا به طور متوسط ​​بیش از 104000 دلار در سال درآمد داشت.

در ایران طبق بررسی ها و برآوردها درآمد یک برنامه نویس ارشد جاوا می تواند بین 8 تا 16 میلیون تومان در ماه باشد. آینده زبان برنامه نویسی جاوا در ایران روشن است و شرکت های بزرگ فعال در زمینه های مختلف مالی، گردشگری و سرمایه گذاری هم اکنون به برنامه نویسان جاوا نیاز دارند.

 

سطح محبوبیت جاوا در حال حاضر

یکی از معیارهایی که می توان برای پیش بینی آینده زبان برنامه نویسی جاوا استفاده کرد، محبوبیت فعلی آن است. هر سال که می گذرد، شایعاتی در مورد کاهش محبوبیت جاوا می شنویم. اما در نهایت، بررسی های سالیانه نشان می دهد که محبوبیت جاوا پایدار است.

در بین شرکت های بزرگ، جاوا هنوز هم اولین انتخاب برای توسعه نرم افزار است. وقتی نوبت به توسعه برنامه های تحت وب در مقیاس بزرگ می رسد، تقریباً هیچ رقیبی برای جاوا پیدا نمی کنید. البته از زمان معرفی جاوا، زبان های دیگری نیز معرفی شده اند که قابلیت های فوق العاده ای دارند و برخی معتقد اند جاوا باید با این زبان ها جایگزین شود.

 

مشاغل مرتبط با Java

اگر به دنبال شغلی مرتبط با برنامه نویسی جاوا هستید، مهم ترین مشاغلی که در آگهی های استخدامی باید در نظر بگیرید عبارت اند از:

  • توسعه دهنده جاوا
  • برنامه نویس جاوا Full Stack
  • برنامه نویس Java Junior
  • توسعه دهنده ارشد جاوا

 

عناوین شغلی زیر نیز ممکن است به یک برنامه نویس جاوا نیز نیاز داشته باشند.

  • توسعه دهنده برنامه
  • توسعه دهنده نرم افزار
  • توسعه دهنده اندروید

 

مهارت ها و زمینه های مورد نیاز استفاده از زبان جاوا

 

مهارت ها و زمینه های مورد نیاز استفاده از زبان جاوا

بر اساس نظرسنجی انجام شده در سال 2020، جاوا جزو 5 زبانی بوده است که بیشترین تقاضا برای آن وجود دارد. جاوا توسط شرکت های بزرگ و تیم های توسعه بزرگ استفاده می شود. اگرچه، برای مثال، تعداد شرکت‌هایی که از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند بیشتر از تعداد شرکت‌هایی است که از جاوا استفاده می‌کنند. جاوا اغلب در شرکت‌های بسیار بزرگ استفاده می‌شود. دلیل این امر را می توان در استفاده از جاوا در برنامه های کاربردی رایج مانند یادگیری ماشین و برنامه نویسی واکنشی جستجو کرد. شرکت های کوچک معمولاً ظرفیت فعالیت در این مناطق را ندارند.

محبوب ترین مقالات