بهترین تکنولوژی برای توسعه بک اند از بین Node.js  و Python

10 دي ۱۴۰۱

بهترین تکنولوژی برای توسعه بک اند از بین Node.js  و Python

توسعه وبسایت و صفحات اینترنتی از مهمترین حوزه‌های در حال پیشرفت و داغ در عصر فناوری هستند. برای شما که می‌خواهید در ادامه این مطلب از کدیاد، اطلاعات جامعی در مورد انتخاب بهترین تکنولوژی برای توسعه بک اند از بین Node.js  و Python  بدانید، معرفی بک اند اضافه گویی است؛ اما در هر حال بیایید توضیح مختصری در این باره داشته باشیم. برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب به طور کلی و بر اساس بخشی از سایت که روی آن کار می‌کنند، به دو دسته تقسیم می‌شوند. چرا که هر وبسایت دو قسمت یا بهتر است بگوییم دو مجموعه اقدامات را در بر می‌گیرد. اول، اقداماتی که مستقیما با صفحه قابل مشاهده کاربر ارتباط دارند و تغییرات آن برای کاربر قابل مشاهده هستند و دوم، مجموعه اقدامات، کدگذاری و اعمال تغییرات که در پشت صحنه وب سایت تاثیر دارند و به هیچ عنوان کاربر متوجه آن نمی‌شود. اما توسعه بک اند چه اهمیتی دارد و کدام تکنولوژی بهترین گزینه برای این کار است؟

اهمیت توسعه بک اند به وسیله Node.js  و Python

همان طور که اغلب بینندگان یک فیلم تنها به تلاش‌های بازیگران و عوامل مشاهده شده در قاب تصویر توجه می‌کنند و نمی‌دانند چه عوامل خفنی در پشت صحنه باعث پدید آمدن همچین اثری شده‌اند، در وبسایت‌های اینترنتی نیز اغلب کاربران تنها به بخش‌های قابل مشاهده صفحه FRONT END  ، که با کدهای ظاهری HTML, CSS, AJAX  و جاوا اسکریپت طراحی شده است، توجه دارند. غافل از اینکه اگر اقدامات پشت صحنه یا BACK END (بک اند) صفحه نبود، چنین وب سایتی اصلا وجود نداشت! خلاصه که بک اند یکی از دو بخش ساختاری عملکرد یک سایت و گاها از فرانت اند نیز مهم تر است. بنابراین طراحی آن، تجربه، مهارت و انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب و کارآمد شخص برنامه نویس یا توسعه دهنده را می‌طلبد.

همانطور که احتمالا نام زبان‌های مختلف و متنوع برنامه نویسی از جمله HTML, CSS, JAVA, PHP,  سی‌شارپ، پایتون و... را شنیده‌اید، می دانید که زبان‌های برنامه نویسی تنوع بالایی دارند و هر یک با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود در بخشی از توسعه سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در میان این زبان‌ها دو زبان Python  و Node.js  از محبوبیت و استفاده بالاتری برخوردار هستند.  با توجه به عملکرد خوبی که در توسعه بک اند نیز داشته‌اند، دو تا از انتخاب‌های اصلی برای توسعه دهندگان بک اند یا پشت صحنه سایت هستند و توسعه دهنده را در دو راهی سختی برای انتخاب قرار می‌دهند. اگر شما هم در این دو راهی سخت انتخاب بین Node.js  و پایتون Python  قرار گرفته‌اید، با ما همراه باشید. زیرا در ادامه مقایسه ای از قابلیت‌های پایتون و Node.js  آورده‌ایم که شما را در انتخاب بهترین تکنولوژی برای توسعه بک اند یاری خواهد کرد.

پایتون، نامی دلهره آور و بی نظیر در دنیای برنامه نویسی

در سال ۱۹۹۱ بود که خیدو فان روسوم، از زبان برنامه نویسی خود پایتون رونمایی کرد. این زبان از همان ابتدا نیز با دیگر زبان‌های رایج توسعه وب متفاوت بود و در هر جایی که نیاز به محاسبات ریاضی و کد گذاری در میان می‌آمد، پایتون حرف اول را می‌زد. همانطور که از نام گذاری رمزآلود و شگفت انگیز این زبان، پایتون، که نام ماری تخم گذار و بزرگ است پیدا است، زبان برنامه نویسی پایتون نقطه تحول توسعه بک اند و فرانت اند است و با مزایای بی نظیر خود امکان توسعه ساده، با کیفیت و سریع سایت را فراهم می‌آورد.

از جمله مزایای مهم آن می‌توان به شباهت زیادش به زبان انگلیسی و خوانایی کدها اشاره کرد. این شباهت به ظاهر ساده در سهولت کدنویسی و سرعت کار توسعه دهنده تاثیر به سزایی دارد. (به طوری که در حین کدنویسی با پایتون انگار در حال چت با سیستم خود هستید! ) پایتون یک زبان مستقل و چند منظوره است که با سازگاری بالا روی سیستم عامل‌های گوناگون به کار گرفته می‌شود. از نظر یادگیری، پایتون زبان ساده و پایه‌ای است که با وجود مطالب کمک آموزشی موجود در اینترنت به راحتی می‌توان آن را فرا گرفت. جالب است بدانید که سایت‌های instagram ،Uber، بخشی از Google  و Spotify  با زبان برنامه نویسی پایتون طراحی شده‌اند.

؛Node.js نسخه سمت سرور قدرتمند جاوا اسکریپت

تا پیش از طراحی زبان برنامه نویسی Node.js  توسط رایان دال، زبان جاوا اسکریپت تنها زبانی قوی برای روی سکه یا فرانت اند سایت بود؛ اما در سال ۲۰۰۹ که Node.js  طراحی و وارد دنیای عجیب و خفن برنامه نویسی شد، ورق برگشت و جاوا اسکریپت باری دیگر نشان داد که قدرت در دست کیست!

با پیشرفت جاوا اسکریپت و کاربرد برای قسمت سمت سرور یا بک اند، قابلیت‌های جدیدی به آن افزوده شد که این قابلیت‌ها در مدتی کوتاه، سبب محبوبیت دو چندان جاوا اسکریپت، این بار برای توسعه بک اند سایت شدند. از جمله این قابلیت‌ها، قابلیتی جدید و شگفت انگیز به عنوان فعالیت‌های Async  است که امکان اجرای هزاران کد بدون منتظر ماندن برای خط قبلی را فراهم می‌کند. این قابلیت به خصوص برای توسعه سایت‌ها با فعالیت همزمان مثل چت روم و بازی آنلاین کاربرد زیادی دارد.

Node.js یاPython  ؛ انتخابی سخت برای توسعه بک اند!

تا به اینجای مقاله انتخاب بهترین تکنولوژی برای توسعه بک اند از بینNode.js   وPython  از سایت کدیاد، در مورد مزایا و مهمترین قابلیت‌های دو زبان نامبرده مطالبی را بازگو کردیم. در حقیقت هر دو این زبان‌ها از حرفه‌ای‌ترین و کاربردی‌ترین زبان‌های رایج توسعه بک اند سایت هستند و انتخاب از بین آن‌ها به سایت مورد نظر شما بستگی دارد. در کدیاد می‌توانید این زبان‌های خفن و حرفه‌ای توسعه بک اند را از متخصصان این حوزه بیاموزید و حرفه‌ای‌ترین سایت‌ها را طراحی نمایید. برای مشاهده دوره آموزش Python به رایگان و آموزش Node.js می توانید به دوره های کدیاد مراجعه کنید.

محبوب ترین مقالات