معرفی بهترین کامپایلرها برای زبان برنامه نویسی پایتون

31 مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین کامپایلرها برای زبان برنامه نویسی پایتون

آیا می دانید کامپایلر چیست و بهترین آن کدام اند؟ آیا می دانید تفاوت آن با مفسر در چیست؟ در این مطلب، ما به عنوان تیم تحریریه تیم کدیاد می خواهیم به بررسی کامل این موضوع بپردازیم. همچنین چندین نمونه از بهترین کامپایلرهای پایتون را برای شما معرفی کنیم. همچنین قصد داریم که به تمام سوالات احتمالی که ممکن است در ذهن شما پیش بیایید پاسخ دهیم. اگر می خواهید به عنوان یک توسعه دهنده‌ی خوب در این زمینه تبدیل شوید، باید درک جامعی از این موضوع داشته باشید. اما به طور کلی و به طور ساده بخواهیم توضیحی‌ در خصوص آن ارائه بدهیم، باید این طور بگوییم که برنامه‌ای کامپیوتری است که کد نوشته شده را از یک زبان، به زبان دیگری از زبان های برنامه نویسی تبدیل می کند.

کامپایلر چیست؟

کامپایلر چیست؟

ابتدا خوب است که با مفهوم کامپایلر آشنا شویم و سپس به معرفی بهترین کامپایلرهای پایتون بپردازیم. در واقع نرم افزاری است که کدهایی که توسط برنامه نویس نوشته شده اند را به یک زبان قابل فهم توسط سخت افزار تبدیل می کند. با این کار کدهایی که نوشته شده اند برای ماشین یا کامپیوتر قابل اجرا می شوند. بهتر است این طور بگوییم که منبع کد سطح بالا، توسط یک برنامه نویس و با زبان های برنامه نویسی سطح بالا نوشته می شوند. در اینجا به وسیله کامپایلرها تبدیل به کدهایی سطح پایین و قابل فهم می شوند.

یکی از علل مهم استفاده از ترجمه کد مبدا، ساخت یک برنامه اجرایی است. ترجمه کامل کد منبع یا همان مبدا از یک زبان سطح بالا به کد شیء، قبل از اجرای برنامه را کامپایل یا هم گردانی می‌گوییم. شاید در برخورد اول با این موضوع تصور کنید که این کامپایلر ها از تنوع زیادی برخوردار نیستند. در صورتی که اینطور نیست. تعداد زیادی از زبان‌های منبع وجود دارد که دامنه‌ی آن‌ها از یک سری زبان‌ها شناخته شده مثل پاسکال و فرترن تا زبان‌های خاص‌‌تر گسترده است. خوب است بدانید که این هم گردان‌ها چندین نوع دارند. در خصوص تقسیم بندی آن‌ها نیز باید بگوییم که به انواع باردهی و اجرا، بهینه ساز، تک گذره، چند گذره، غلط یاب و غیره تقسیم می شوند.

تفاوت بین کامپایلر و مفسر در چیست؟

تفاوت بین کامپایلر و مفسر در چیست؟

همان طور که می دانید زبان‌های برنامه نویسی اصولا به دو روش مفسر و کامپایلر پیاده سازی می شوند. در خصوص تفاوت این دو نیز باید بگوییم که کامپایلر یک‌ کد مبدا سطح بالا را به کد محلی هم گردان تبدیل می کند. یعنی کدی که مستقیما توسط Operating System قابل اجرا است. اما مفسر كد برنامه‌ نویسی سطح بالا را به یک کد قابل فهم برای ماشین یا یک کد زبان میانجی تبدیل می کند. تفاوت عمده‌ی دیگر بین این دو مورد، این است که کدهای نوشته شده توسط زبان مفسر دستور به دستور یا خط به خط اجرا می شوند. اما کدهای برنامه نویسی کامپایلر به صورت کامل پردازش و در آخر اجرا می شوند.

در اکثر مواقع خروجی‌های کامپایلر در مقایسه با تفسیر دستور به‌ دستور مفسر، سریع‌تر انجام می شوند، پس مطلوب‌تر نیز می باشد. اما یکی از مزیت‌های مفسر این است که تفسیر کدها به شیوه دستور به دستور یا خط به خط، این قابلیت را به برنامه نویسان‌ و توسعه دهندگان می دهد که تفسیر کدها را بین راه متوقف نمایند تا امکان تغییر یا اشکال زدایی آن‌ها را داشته باشند.

چندین نمونه از بهترین کامپایلرهای پایتون

چندین نمونه از بهترین کامپایلرهای پایتون

یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی، پایتون است. به همین علت کامپایلرهای آن هیچ گونه محدودیتی برای تامین نیازهای گوناگون پروژه را ندارند. پس به راحتی می توانید از آن‌ها استفاده کنید. تا به اینجای مطلب کمی با کامپایلرها و تفاوتش با مفسر آشنا شدید. در ادامه قصد داریم به معرفی چند نمونه از بهترین آن‌ها بپردازیم.

  • Brython

پشتیبانی از نسخه 3 تا 3.7 پایتون

یکی از بهترین کامپایلرهای پایتون است که می تواند کد پایتون را به راحتی به کد جاوا اسکریپت تبدیل کند. خوب است بدانید که Brython بک فرم اختصاصی برای مرورگر پایتون است. همچنین قابلیت‌های زیاد و گسترده‌ای، نظیر عناصر مستندات ساده، دراپ کردن نقشه‌های سه بعدی و درگ دارد. به این نکته نیز توجه کنید که این کامپایلر در مرورگر فایر فاکس بهتر از مرورگر گوگل کروم کار می کند. اما برای تمام مرورگرهای مدرن، تحت وب و موبایل نیز سازگار بوده و پشتیبانی است. Brython، سینتکس‌های پایتون 3 را پشتیبانی می کند. همچنین مفاهیم چندین ماژول مربوط به CPython را نیز پشتیبانی می کند.

  • PyJs

پشتیبانی از نسخه‌های بالاتر از 2.7 پایتون

در این قسمت قصد داریم یکی دیگر از بهترین کامپایلرهای پایتون، یعنی PyJs را به شما معرفی کنیم. در واقع برای افرادی که به دنبال نوشتن کد پایتون و همچنین اجرای آن در مرورگر وب هستند، PyJs یکی از گزینه‌های همیشگی است. این کامپایلر نیز مانند Brython کد پایتون را به کدی معادل جاوا اسکریپت تبدیل می کند. از این رو می تواند در مرورگر وب نیز اجرا شود. همان طور که می دانید تفاوت‌هایی بین زبان برنامه نویسی پایتون و جاوا اسکریپت وجود دارد. اما برخلاف این تفاوت‌ها، بیشتر انواع داده‌ها بین این دو زبان مانند هم هستند. همچنین برخی از داده‌های پایتون هنگام کار با PyJs به لیست تبدیل می شوند.

  • Transcrypt

پشتیبانی از 3 تا 3.7 پایتون

این امکان را به شما می دهد که یک زیر مجموعه خیلی گسترده‌ از کدهای پایتون را به یک کد خوانا و فشرده‌ی پایتون تبدیل نمایید. با آن به سادگی می توانید نقص‌ها را نیز رفع کنید. چنین کامپایلری یک سینتکس قدرتمند و بسیار ساده را دنبا‌ل می کند و نیازمند افزونه‌ای جدید نیست. همچنین همکاری تیمی خوبی را برای کار به روی پروژه‌های کامل فراهم می کند و می تواند روی Node.js نیز اجرا شود.

  • Nuitka

پشتیبانی از نسخه‌های 2.6 و 2.7 و 3.3 تا 3.7 پایتون

يكی دیگر از بهترین کامپایلرهای پایتون است که کد پایتون را به‌ کدهای مرجع C یا ++C تبدیل‌ می کند. با به کار گرفتن Nuitka، حتی اگر به روی دستگاه خود پایتون نداشته باشید، می توانید برنامه‌های مستقل را توسعه دهید. این کامپایلر در پایتون نوشته شده است و قابلیت گسترش از کتابخانه‌های گوناگون مانند ماژول‌ها را دارد.

  • Skulpt

پشتیبانی از نسخه‌های بالاتر از 3.3 پایتون

اگر شما به عنوان یک توسعه دهنده، به دنبال ساخت برنامه کاربردی وب هستید، Skulpt یک گزینه‌ی مناسب برای شما است که به وسیله‌ی آن می توانید علاوه بر حفظ امنیت سرورها، برنامه‌های پایتون را در مرورگر وب خود اجرا نمایید. این کامپایلر تحت جاوا اسکریپت نوشته شده است و تحت لایسنس MIT در دسترس است. همچنین یک محیط واقعی را ارائه می دهد که شخص می‌تواند کد تبدیل شده در آن را در قالب زبان جاوا اسکریپت اجرا کند. هر کدی که در این فضا نوشته شود، به طور مستقیم در مرورگر وب اجرا می شود. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اگر چه Skulpt کد پایتون را به کد جاوا اسکریپت تبدیل می کند، ولی JS را نمی تواند به راحتی تبدیل کند.

سخن آخر

در این مطلب، ما به معرفی 5 مورد از بهترین کامپایلرهای پایتون پرداختیم. همان طور که می دانید هر کدام از این‌ها برای موارد خاصی طراحی شده اند. از این رو شما می توانید برای رفع نیازهای مختلف از آن ها استفاده کنید. در حوزه‌ی کاری برنامه نویسی، هر چه به عنوان برنامه نویس اطلاعات بیشتر و به روزتری داشته باشید، در کار خود موفق‌تر خواهید بود. پس وقت را تلف نکنید و از همین امروز شروع کنید و اطلاعات و مهارت‌ها خود را توسعه دهید تا بتوانید بهترین در حوزه‌ی کاری خود شوید. از طرفی دیگر می توانید برای این کار از آموزش‌های جامع و کامل آکادمی کدیاد نیز در زمینه یادگیری برنامه نویسی، بهره بگیرید.

محبوب ترین مقالات