مهارت های موردنیاز یک برنامه نویس برای شروع برنامه نویسی

4 آذر ۱۴۰۰

مهارت های موردنیاز یک برنامه نویس برای شروع برنامه نویسی

شروع برنامه‌نویسی برای بسیاری از افراد چالش‌برانگیز است و بسیاری از افراد هستند که سوالات زیادی در این زمینه دارند. بدون شک اگر شما هم علاقه‌مند به موضوع برنامه‌نویسی هستید این سوال برای شما به وجود آمده است که چگونه می‌توانیم برنامه‌نویسی را به‌صورت حرفه‌ای آغاز کنیم و به درآمد بالایی در این زمینه برسیم؟

 

این سوالات سوالاتی هستند که احتمالا شما برای پاسخ‌دادن به آنها باید تحقیقات گسترده‌ای را انجام دهید و نمی‌توانید به‌سرعت به پاسخ آنها برسید.

 

ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره شروع یادگیری مهارت برنامه‌نویسی صحبت کنیم و هرآنچه که شما برای یادگیری این مهارت به آن نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم.

 

در واقع قصد داریم در این مطلب یک نقشه راه کامل برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویسی و توسعه‌دهنده حرفه‌ای را به شما آموزش دهیم؛ بنابراین مطالعه این مطلب می‌تواند برای تمامی افرادی که علاقه‌مند به این موضوع هستند مفید و کاربردی باشد و اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار آنها قرار دهد.

 

برای شروع برنامه نویسی نیاز به چه مهارت هایی داریم؟

شروع برنامه‌نویسی - مسیر شروع برنامه نویسی

علاقه خود در دنیای برنامه‌نویسی را پیدا کنید

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در شروع برنامه‌نویسی باید به آن دقت داشته باشید انتخاب تخصصی است که به آن علاقه دارید. دنیای برنامه‌نویسی دارای زیرشاخه‌های مختلفی است که هریک از آنها دارای جذابیت‌های خاص خود بوده و درآمد منحصربه‌فردی نیز دارند.

 

بسیاری از افرادی که قصد ورود به دنیای برنامه‌نویسی را دارند تنها با رویای درآمد بیشتر وارد این حوزه می‌شوند و شاخه‌ای که قصد فعالیت در آن را دارند نیز بر اساس همین مسئله انتخاب می‌کنند.

 

دقت داشته باشید که اگر شما زمینه‌ای به آن علاقه دارید را انتخاب کنید می‌توانید در آینده درآمد بالایی نیز داشته باشید ولی اگر تنها باهدف درآمد بیشتر وارد یک زمینه خاص از برنامه‌نویسی شوید ممکن است خیلی سریع خسته شده و آن را رها کنید.

 

امروزه زبان‌های برنامه‌نویسی، پلتفرم‌ها و فریم‌ورک‌های زیادی وجود دارند که انتخاب از میان آنها می‌تواند کمی سخت باشد. شما در گام اول باید مشخص کنید که قصد برنامه‌نویسی برای چه پلتفرمی را دارید؟

 

آیا علاقه‌مند به برنامه‌نویسی گوشی‌های موبایل هستید؟ آیا قصد برنامه‌نویسی برای سیستم‌عامل‌های کامپیوتری مانند ویندوز را دارید؟ آیا علاقه‌مند به طراحی و توسعه انواع سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب هستید؟

 

با پاسخ‌دادن به این سوال می‌توانید بخش مهمی از آینده خود در دنیای برنامه‌نویسی را مشخص کنید. پس از آن که پلتفرم خود را انتخاب کردید می‌توانید از میان صدها زبان برنامه‌نویسی و فریم‌ورک مختلفی که وجود دارد یکی را انتخاب کنید.

علاقه خود در دنیای برنامه‌نویسی را پیدا کنید - برنامه‌نویسی دسکتاپ و اپلیکیشن‌های ویندوز

برنامه‌نویسی دسکتاپ و اپلیکیشن‌های ویندوز

یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌هایی که امروزه برای برنامه‌نویسی وجود دارد پلتفرم ویندوز است. اپلیکیشن‌های ویندوزی هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند و روزانه بسیاری از افراد هستند که از این نرم‌افزارها استفاده می‌کنند.

 

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به کارکردن با کامپیوتر دارید احتمالا روزانه حداقل از 3 یا 4 نرم‌افزار کامپیوتری استفاده کنید. این نرم‌افزارها همگی توسط برنامه‌نویسان دسکتاپ طراحی و ساخته شده‌اند.

 

کاربران بسیار زیادی که این نرم‌افزارها دارند باعث شده است تا در سال‌های اخیر نیاز به استخدام توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای دسکتاپ به میزان زیادی افزایش پیدا کند.

 

در مسیر شروع برنامه‌نویسی اگر شما هم علاقه‌مند به طراحی چنین نرم‌افزارهایی هستید می‌توانید از خدمات و آموزش‌های سایت ما استفاده کنید که به شما کمک می‌کنند تا تبدیل به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای در این زمینه شوید. با استفاده از این آموزش‌ها شما می‌توانید درآمد بالایی داشته باشید و انواع مختلفی از نرم‌افزارهای دسکتاپ را طراحی کنید.

علاقه خود در دنیای برنامه‌نویسی را پیدا کنید - برنامه‌نویسی موبایل

شروع برنامه‌نویسی موبایل

با ورود گوشی‌های هوشمند به بازار بسیاری از افراد علاقه‌مند به استفاده از این گوشی‌ها شدند و امروزه شاهد آن هستیم که تقریبا تمامی افراد یک یا چند گوشی هوشمند دارند که در طول روز از آن برای انجام کارهای مختلف استفاده می‌کنند.

 

اگر شما هم یک گوشی موبایل هوشمند دارید حتما می‌دانید که اپلیکیشن‌های مختلفی برای این گوشی‌ها طراحی می‌شوند. از بازی‌های موبایل گرفته تا نرم‌افزارهای کاربردی‌تر مانند اپلیکیشن‌های خدماتی، اپلیکیشن‌های شرکتی و ... که هریک از آنها دارای کاربردها و ویژگی‌های خاص خود هستند.

 

برنامه‌نویسی موبایل امروزه یکی از جذاب‌ترین زیرشاخه‌های برنامه‌نویسی است که افراد زیادی علاقه‌مند به یادگیری آن هستند. مسیر شروع برنامه‌نویسی موبایل به طور کامل در سایت ما توضیح داده شده است که با استفاده از این توضیحات می‌توانید اطلاعات جامع و کاملی را در خصوص این موضوع به دست بیاورید.

 

به‌طورکلی شما می‌توانید برای گوشی‌های آیفون و گوشی‌های اندرویدی برنامه‌نویسی کنید. زبان برنامه‌نویسی که برای هریک از این دو مورداستفاده قرار می‌گیرد متفاوت است. برای برنامه‌نویسی گوشی‌های آیفون شما نیازمند یادگیری زبان سوئیفت و برای گوشی‌های اندرویدی نیازمند یادگیری زبان جاوا یا کاتلین هستید.

 

البته می‌توانید از زبان‌های برنامه‌نویسی مولتی پلتفرم نیز برای برنامه‌نویسی گوشی‌های هوشمند استفاده کنید که تمامی این موارد در صفحه مربوط به راهنمای برنامه‌نویس شدن در اختیار شما قرار گرفته است.

علاقه خود در دنیای برنامه‌نویسی را پیدا کنید - برنامه‌نویسی وبسایت

شروع برنامه‌نویسی سایت

برنامه‌نویسی سایت یکی از مهم‌ترین بخش‌های دنیای برنامه‌نویسی است که بیش از 50 درصد برنامه‌نویسان را تشکیل می‌دهد. سایت‌ها امروزه بخش مهمی از دنیای کسب‌وکارهای اینترنتی را تشکیل می‌دهند و همین عامل نیز باعث شده است تا نیاز به افرادی که در زمینه طراحی و توسعه سایت تخصص داشته باشند بسیار بیشتر از گذشته احساس شود.

 

به‌طورکلی برنامه‌نویسی سایت دارای دو بخش مختلف است که این دو بخش شامل برنامه‌نویسی بک‌اند و برنامه‌نویسی فرانت‌اند هستند. در طراحی فرانت‌اند سایت شما در واقع شکل ظاهری سایت را ایجاد می‌کنید و برای این کار نیز باید با html، CSS و ... آشنایی داشته باشید.

 

یادگیری برنامه‌نویسی بک‌اند ممکن است کمی سخت‌تر باشد و نیازمند این است که شما حداقل یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی بک‌اند مانند جاوا اسکریپت، پایتون، پی اچ پی و ... آشنایی داشته باشید.

 

عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند روی مهارت برنامه‌نویس بک‌اند تاثیرگذار باشند که ما در صفحه شروع برنامه‌نویسی اطلاعات جامع و کاملی را دراین‌خصوص در اختیار شما قرار داده‌ایم که می‌توانید از این اطلاعات نهایت بهره را ببرید.

چگونه یک زبان برنامه‌نویسی مناسب را انتخاب کنیم؟

چگونه یک زبان برنامه‌نویسی مناسب را انتخاب کنیم؟

پس از آنکه پلتفرم مدنظرتان را برای برنامه‌نویسی انتخاب کردید در گام دوم شما باید یک زبان برنامه‌نویسی را انتخاب کنید. ما در صفحه مربوط به شروع برنامه‌نویسی اطلاعات جامع و کاملی را در خصوص انتخاب زبان برنامه‌نویسی در اختیار شما قرار داده‌ایم که می‌توانید از این اطلاعات نهایت بهره را ببرید

 

. زبان‌های برنامه‌نویسی دارای انواع مختلفی هستند که هریک از آنها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. به‌عنوان‌مثال اگر علاقه‌مند به فعالیت در حوزه سایت هستید می‌توانید زبان‌های جاوا اسکریپت، پی اچ پی یا پایتون را انتخاب کنید. این‌که کدام یک از این زبان‌ها می‌توانند گزینه بهتری برای شما باشند کاملا بستگی به علاقه و استعداد شما دارد.

 

هریک از زبان‌های معرفی شده دارای ویژگی‌هایی هستند. برخی از آنها دارای سینتکس ساده‌تری می‌باشند و کارکردن با آنها ساده‌تر است.

 

برخی دیگر کتابخانه‌های مفیدتری را برای شما فراهم می‌کنند که باعث می‌شود تا فرایند برنامه‌نویسی سایت برای شما ساده‌تر شود و بتوانید با دستورات کمتری پروژه‌های خود را بسازید.

 

در زمان انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی حتما باید دقت داشته باشید که آن زبان بتواند نیازهای شما را به طور کامل برطرف کند. نکته پایانی نیز این است که زبان برنامه‌نویسی با مهارت برنامه‌نویس در کدنویسی و برنامه‌نویسی ارتباط چندانی ندارند.

 

بیشتر این زبان‌ها دارای اصول یکسانی هستند و شما با یادگیری یکی از آنها به‌صورت عمیق می‌توانید سایر آنها را نیز در مدت‌زمان کوتاهی بیاموزید.

مهارت‌های موردنیاز برای شروع برنامه‌نویسی

مهارت‌های موردنیاز برای شروع برنامه‌نویسی

در بخش‌های قبلی درباره زبان‌های برنامه‌نویسی و پلتفرمی که شما برای شروع برنامه‌نویسی باید انتخاب کنید صحبت کردیم و اطلاعاتی را دراین‌خصوص در اختیار شما قرار دادیم.

 

حال ممکن است یک سوال بسیار مهم برای علاقه‌مندان به یادگیری مهارت برنامه‌نویسی به وجود آمده باشد و آن این است که به‌طورکلی ما چه مهارت‌های عمومی باید داشته باشیم تا بتوانیم وارد دنیای برنامه‌نویسی شویم؟

 

دقت داشته باشید که برنامه‌نویسی یک مهارت است و شما تمامی مهارت‌های پیش‌نیاز آن را می‌توانید از طریق دوره‌های مختلف به دست بیاورید و با آموزش‌دیدن درست و استاندارد این مهارت‌ها را در خودتان تقویت کنید. بااین‌حال نباید فراموش کنید که داشتن برخی از مهارت‌ها می‌تواند در آینده به میزان زیادی به شما کمک کند.

 

یکی از مهم‌ترین این مهارت‌ها مهارت حل مسئله است. هرچه راحت‌تر بتوانید به مسائل مختلف فکر کنید و آنها را حل کنید در آینده می‌توانید برنامه‌نویس بهتری باشید. داشتن دانش اولیه درباره طراحی الگوریتم‌ها و ساختمان داده‌ها نیز می‌تواند در این زمینه بسیار مفید و کاربردی باشد.

 

اگر قصد دارید یک برنامه‌نویس موفق شوید حتما باید سعی کنید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. گاهی اوقات در دنیای برنامه‌نویسی شما نیازمند این هستید که سوالات خود را به زبان انگلیسی جستجو کرده و پاسخ آن را نیز به زبان انگلیسی مطالعه کنید؛ بنابراین داشتن دانش اولیه در زمینه زبان انگلیسی نیز می‌تواند به میزان زیادی برای شما مفید و کاربردی باشد.

چه عواملی می‌توانند روی مدت‌زمان یادگیری برنامه‌نویسی تاثیرگذار باشند؟

چه عواملی می‌توانند روی مدت‌زمان یادگیری برنامه‌نویسی تاثیرگذار باشند؟

اگر شما هم علاقه‌مند به شروع برنامه‌نویسی هستید بدون شک قصد دارید تا مدت‌زمان حدودی که طول می‌کشد تا شما به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای شوید را تخمین بزنید. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند روی این مدت‌زمان تاثیرگذار باشند.

 

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند روی این زمینه تاثیرگذار باشد نوع پلتفرم و زبان برنامه‌نویسی است که شما برای ادامه کار خود انتخاب کرده‌اید. برخی از پلتفرم‌ها و زبان‌ها نیازمند صرف زمان بیشتری برای یادگیری هستند و برخی دیگر نیازمند صرف زمان کمتری هستند.

 

مدت‌زمانی که شما در طول هر روز برای تمرین و آموزش برنامه‌نویسی صرف می‌کنید می‌تواند عامل بسیار مهم دیگری باشد که روی این مسئله تاثیرگذار است. هرچه مدت‌زمان بیشتری را در طول روز تمرین کنید سریع‌تر می‌توانید مهارت برنامه‌نویسی خود را تقویت کرده و به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای تبدیل شوید.

 

تعداد پروژه‌های عملی که شما در طول آموزش خود انجام می‌دهید و همین‌طور پیچیده بودن این پروژه‌ها می‌تواند عامل مهم دیگری باشد که روی تبدیل‌شدن شما به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای تاثیر می‌گذارد.

 

هرچه پروژه‌های جذاب‌تری را در طول آموزش برنامه‌نویسی برای خود تعریف کرده و روی آنها کار کنید می‌توانید سریع‌تر به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای تبدیل شوید.

آیا اگر علاقه داشته باشیم می‌توانیم چند زبان برنامه‌نویسی را باهم بیاموزیم؟

آیا اگر علاقه داشته باشیم می‌توانیم چند زبان برنامه‌نویسی را باهم بیاموزیم؟

بسیاری از افرادی که امروزه قصد شروع برنامه‌نویسی را دارند علاقه‌مند هستند تا چندین زبان را در کنار یکدیگر بیاموزند. این افراد ادعا دارند که به چند زمینه مختلف علاقه دارند و به همین علت نیز قصد دارند به‌صورت هم‌زمان در تمامی آنها حرفه‌ای شوند.

 

شاید در نگاه اول این کار برای شما ساده به نظر برسد ولی باید بدانید که در شروع کار ممکن است به میزان زیادی باعث سردرگم شدن شما شود.

 

سینتکس و دستوراتی که در هریک از زبان‌های برنامه‌نویسی مورداستفاده قرار می‌گیرند متفاوت هستند و به همین علت به‌خاطر سپردن آنها ممکن است بسیار سخت باشد. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که این کار می‌تواند زمان یادگیری شما را نیز به میزان زیادی افزایش دهد.

 

بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا یک زبان را به‌خوبی بیاموزید و مسائل مربوط به آن را حل کرده و چندین پروژه را انجام دهید تا به‌خوبی به آن زبان مسلط شوید و سپس سراغ یک زبان برنامه‌نویسی دیگر بروید.

 

به‌این‌ترتیب شما در یک بازه زمانی مشخص می‌توانید به زبان‌های دلخواه خود مسلط شوید بدون این‌که برای یادگیری آنها زمان زیادی را صرف کنید یا این‌که در طول روند یادگیری سردرگم شوید.

برنامه‌نویسی مولتی پلتفرم

برنامه‌نویسی برای چندین پلتفرم به‌صورت هم‌زمان

در بخش‌های قبل درباره این موضوع صحبت کردیم که شما می‌توانید از میان پلتفرم‌های مختلف یکی را برای شروع برنامه‌نویسی انتخاب کنید. بااین‌حال باید توجه داشته باشید که امروزه زبان‌ها و فناوری‌های مختلفی وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند تا بتوانید به‌صورت هم‌زمان روی چندین پلتفرم مختلف کار کنید.

 

در واقع با استفاده از این زبان‌های برنامه‌نویسی شما می‌توانید یک‌بار کدنویسی کنید و آن را برای چندین پلتفرم مختلف اجرا کنید. به‌این‌ترتیب دیگر نیازی نیست که یک زبان برای طراحی و توسعه سایت، یک زبان برای برنامه‌نویسی دسکتاپ و یک زبان برای برنامه‌نویسی موبایل بیاموزید.

 

شما می‌توانید با یادگیری یک زبان اپلیکیشنی هم برای وب، هم برای موبایل و هم برای دسکتاپ طراحی کنید. جاوا اسکریپت یکی از زبان‌هایی است که این امکان را به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید برای چندین پلتفرم برنامه‌نویسی کنید. ما در صفحه مربوط به راهنمای برنامه‌نویس شدن اطلاعات جامع و کاملی را دراین‌خصوص در اختیار شما قرار داده‌ایم.

محبوب ترین مقالات