ترند های سئو سال در  2022

20 ارديبهشت ۱۴۰۱

ترند های سئو سال در 2022

سایت شما به عنوان یک سایت شخصی یا فروشگاهی به یک سری معیارهایی وابسته است. به منظور اینکه سایتتان در نتایج برتر گوگل قرار بگیرد باید الگوریتم‌ها و آپدیتی‌هایی که گوگل اعلام می‌کند را به نحو احسنت پیاده کرد. البته ناگفته نماند که گوگل به طور رسمی هیچ یک از این موارد را اعلام نخواهد کرد. افرادی که در زمینه‌ی سئو سایت تخصص دارند به چنین نتایجی رسیدند. در این مقاله قصد داریم بر مبنای جستجوی گوگل در چند سال اخیر الگوریتم‌هایی که به کمک آن‌ها قرار است سئو سایت‌ها رتبه برتری کسب کنند ارائه دهیم.

 

پیاده کردن چه استراتژی‌هایی کمک می‌کند که جز نتایج برتر باشید.

اولین نکته‌ی حائز اهمیت

آیا مطلب ارائه‌ی شما ارزشمند است؟ بعد از اینکه عنوان خود را ارائه دادید جایگاه خود را تغییر دهید. جایگاه خود را از نویسنده به مخاطب تغییر دهید. به این سوالات پاسخ دهید. آیا محتوای شما می‌تواند به اندازه‌ی کافی اعتماد شما را به عنوان یک مخاطب جلب کند؟ آیا از نظر شما این محتوا به اندازه‌ی کافی جذاب است؟

 

تمرکز شما کاملا بر کاربر و منظور او باشد.

حتما نظر شما این است که هر ساله باید این نکته را مد نظر داشت. اما لازم به ذکر است که هر ساله مسئله‌ای که مد نظر کاربران است تغییر  می‌کند. بنابراین مهم است که با مخاطب خود هماهنگ باشید و روی مفاهیم تمرکز کنید. زمانی که درک کنیم مخاطبان چرا سرچ می‌کنند با ارائه‌ی محتوای مناسب پاسخ درخور آن‌ها را ارائه می‌دهیم. در نتیجه تعداد کاربرانی که عنوان ما را انتخاب می‌کنند افزایش می‌یابد که این موضوع به رشد کسب و کار شما کمک می‌کند.

 

برای کسب رتبه‌ی برتر سئو هسته‌ی حیاتی گوگل را بهینه‌سازی کنید.

هسته‌ی حیاتی یا Core Web Vitals چیست؟

فاکتوری است که گوگل به کمک آن می‌تواند  تجربه‌ی کاربر (ux) را اندازه‌گیری کند. به کمک این معیار وضعیت یک وب‌گاه از نظر تجربه‌ی کاربری مشخص می‌گردد. از جمله معیارهایی که بر تجربه‌ی کاربری اهمیت بسزایی دارد سرعت سایت، سایز نوشته، تعامل برقرار کردن کاربر و موارد دیگر می‌باشد. در چند سال اخیر مسئله‌ای که برای گوگل اهمیت خاصی پیدا کرده است تحلیل رفتار مخاطبان در صفحات وب می‌باشد. همچنین ناگفته نماند که از جمله فاکتورهای مهمی که در رتبه‌بندی سایت بسیار حائز اهمیت است UX می‌باشد. بهینه‌سازی با توجه به Core Web Vitals یا همان هسته حیاتی گوگل در صفحات وبگاه می‌تواند نسبت به اقدامات دیگری که در نتیجه ‌ی سایت تاثیر گذارند، تاثیر بیشتری داشته باشد. به گونه‌ای که در چند سال آینده در زمینه‌ی سئو حتما شاهد گسترش ارائه‌ی خدمات در حوزه‌ی تجربه صفحه و هسته حیاتی گوگل خواهیم بود.

 

سئو

 

چه عواملی بر هسته‌ی حیاتی گوگل تاثیرگذاراند.؟

به طور کلی سه مولفه‌ی اصلی بر

Core Web Vitals موثر هستند. این سه فاکتور عبارت اند از: LCP، FID و CLS که توسط مرورگر استاندارد گوگل  ارزیابی می‌شوند.  به علت  استفاده‌ی مکرر کاربران از گوگل، مرورگر به ابزار بسیار مناسبی برای تحلیل رفتار کاربران تبدیل شده است.

 

(LCP) چیست؟

Largest Contentful Paint وضعیتی است که بزرگترین محتوا که می‌تواند عکس، نوشته، کلیپ یا محتوای گرافیکی باشد در صفحه بارگیری شود. امتیازاتی که گوگل برای سرچ کنسول برای LCP  مد نظر دارد به شرح زیر می‌باشد:

  • کمتر از 2.5 ثانیه، امتیاز GOOD
  • 2.5 تا 4 ثانیه امتیاز NEED IMPROVEMENT
  • بیشتر از 4 ثانیه امتیاز POOR یا ضعیف
  • برای کسب رتبه ی برتر سئو LCP را ارتقاء دهید.

تمرکز اصلی LCP بر زمان ارائه‌ی محتوا است. بنابراین باید بارگذاری محتوا باید با سرعت بیشتری انجام شود. دو المان بسیار مهم در بارگذاری CDN یا توزیع شبکه‌ی محتوا و HTML می‌باشد. توزیع شبکه‌ی محتوا یک نسخه از محتوای سایت شما را در سرورهای بزرگ دنیا ذخیره می‌کند. در این صورت زمانی که یک کاربر از هر جای دنیا که وارد سایت شما شود، محتوا از نزدیک‌‌ترین سرور برای او بارگذاری می‌شود. در این راستا باید سعی کنید که به بهترین شکل ممکن CDN را فعال کنید. همچنین کش کردن HTML اصل وظیفه ذخیره‌سازی صفحات شما به صورت استاتیک را بر عهده دارد. این کار در بهبود سرعت بارگذاری سایت شما بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

 

 

(CLS) یا Cumulative Layout Shift چیست؟

آیا تا به حال این تجربه را داشتید که وارد صفحه‌ای شوید که با کلیک کردن بر بخشی با  ظاهری بسیار بهم ریخته و شلوغ مواجه شوید؟ این فاکتور کمک می‌کند تا وضعیت سایت در زمان لود ثابت و پایدار باقی بماند. برای این معیار هم گوگل در سرچ کنسول با توجه  به مشکلاتی که سایت با آن مواجه است نمره می‌دهد که به شرح زیر می‌باشد:

  • نمره زیر 0.1، برابر با امتیاز GOOD است.
  • نمره 0.1 تا 0.25، امتیاز NEED IMPROVEMENT
  • نمره بیشتر از 0.25 امتیاز POOR یا ضعیف را در نظر گرفته شده.
  • CLS را ارتقاء دهید.

۱. از تبلیغات داخل صفحه‌ی خود بکاهید.
۲. باید بارگذاری فونت و متن به خوبی صورت بگیرد.
۳. ویژگی اندازه را روی تصویر و ویدیو خود فعال کنید.
۴. از انیمیشن‌ها با حجم کمتری استفاده کنید.

 

(FID) چیست؟

First Input Delay مربوط به فاکتور تاخیر می‌باشد. به نوعی  FID  مدت زمانی است که کاربر با سایت تعامل برقرار می‌کند و به طبع آن  پاسخی را در مرورگر خود دریافت می‌کند. با یک مثال کمی این موضوع برای شما قابل فهم‌تر می‌شود. در سایتی وارد می‌شوید یک لیست بازشویی به شما نمایش داده می‌شود یا این که برای دریافت خدمات باید فرمی تکمیل گردد. با کلیک شما بر چنین بخش‌هایی باید با سرعت مناسبی واکنش سایت را دریافت کنید. گوگل در سرچ کنسول برای FID هم امتیاز در نظر گرفته است که به شرح زیر می‌باشد:

 

  • زیر 100 میلی ثانیه، امتیاز GOOD
  • 100 تا 300 میلی ثانیه امتیاز NEED IMPROVEMENT
  • بیشتر از 300 میلی ثانیه امتیاز POOR یا ضعیف. 
  • ویژگی “People also ask” را برای کسب رتبه‌ی برتر سئو جدی بگیرید!

 

جدیدا  گوگل قابلیتی مهم و کاربردی را به عنوان People also ask به  صفحه نتایج جستجو اضافه کرده است. به کمک این ویژگی اطلاعات بیشتری در اختیار مخاطبین قرار می‌گیرد. احتمال دارد که مخاطب از جست‌وجوی اولیه‌ی خود به دنبال مسئله‌ای باشد به کمک این قابلیت گوگل سوالاتی ارائه می‌دهد که ممکن است دقیقا ذهن مخاطب را درگیر کرده باشد و پیدا کردن پاسخ مناسب برای او اهمیت داشته باشد. بلافاصله بعد از سوال‌های ارائه شده پاسخ‌ها به کاربر نمایش داده می‌شوند. این قابلیت منبعی غنی و بسیار کاربردی است که به مخاطب کمک می‌کند در کمترین زمان ممکن بدون جستجو در سایت های مختلف به پاسخ سوال خود برسد. مزیت دوم اینکه کاربر به صورت بهینه‌تری در گوگل مطرح کند.

 

کسب رتبه‌ی برتر SERP به کمک People also ask

SERP یا بعد از سرچ عبارتی در گوگل یا هر موتور جستجوگر دیگری صفحاتی تحت عنوان صفحه نتایج در پاسخ به جستجوی شما نمایش داده می‌شوند. Search Engine Results Pages یا SERP صفحاتی هستند که به سرچ شما بسیار نزدیک هستند. اگر صاحب برندی هستید و تمایل دارید بازدید از وبگاه شما افزایش یابد باید در قسمت  SERP قرار بگیرید.

 

اهمیت SERP در سئو سایت شما

بعد سرچ و ارائه‌ی عناوین نزدیک با موضوع سرچ شده اکثریت افراد ترجیح می‌دهند یکی از نتایج ظاهر شده در SERP را برسی کنند و در اغلب اوقات در اولین صفحه به پاسخ مد نظر می‌رسند. در زمان جستجو عبارت در موتور جستجوگر ویژگی “People also ask تقریبا برای پنجاه درصد از آنان نمایش داده می‌شود. برای رسیدن به رتبه‌ی برتر SERP باید بتوانیم به سوالات رایج مخاطب در زمینه‌ای که فعالیت می‌کنیم پاسخ دهیم. در این راستا باید صفحات قرار گرفته در People also ask مورد برسی قرار گیرند و یا اینکه از ابزارهای جستجوی سوالات و کلمات کلیدی بهره برد. لازم به ذکر است که قرار دادن این سوالات و کلید واژه‌ها در تیترهای دوم تا چهارم برای رتبه‌بندی بسیار موثر است.

 

 

در پایان

در این مقاله سعی کردیم چند مورد از عواملی که به کسب رتبه‌ی برتر سئو سایت شما کمک می‌کند بر اساس ترندهای سال 2022 ارائه دهیم.این بهینه‌سازی به شکل اصولی و حرفه‌ای نیازمند  افراد متخصص در این حیطه می‌باشد. 

 

محبوب ترین مقالات