آشنایی با صفر تا صد فریم ورک های پایتون

30 تير ۱۴۰۰

آشنایی با صفر تا صد فریم ورک های پایتون

آشنایی با صفر تا صد فریم ورک های پایتون

در این مطلب می‌خواهیم شما را با فریم‌ورک ‌های پایتون آشنا کنیم. یکی از مشاغلی که باتوجه‌به پیشرفت تکنولوژی به وجود آمد، برنامه‌نویسی است. با گسترش اینترنت و نیاز به اینترنتی شدن کارها و انجام کارها و حسابرسی‌ها با کامپیوتر و استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف درگوشی‌های هوشمند همراه به گروهی افراد متخصص نیاز شد که دانش مربوطه در این حوزه را دارند و می‌توانند برنامه‌های مربوطه را طراحی و پیاده‌سازی کنند.

برنامه‌نویسی جنبه‌های مختلفی دارد و برای هر حوزه از آن زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی وجود آمده است. از حوزه‌های برنامه‌نویسی می‌توان به طراحی وب‌سایت، طراحی اپلیکیشن‌های اندروید، طراحی اپلیکیشن‌های Ios، ساخت برنامه‌های تحت ویندوز، استفاده در هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ اشاره کرد.

از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی می‌توان به .net، PHP، Java، Kotlin، React، C#، C++، C، Swift و... اشاره داشت. از هرکدام از این زبان‌ها در محل مخصوص خود استفاده می‌شود و برنامه‌نویسان به‌وسیله این زبان‌ها بهترین پروژه‌ها را روی کار می‌آورند.

یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی که امروزه به‌شدت مورداستفاده قرار می‌گیرد، زبان برنامه‌نویسی پایتون است. معمولاً برای نوشتن برنامه با زبان‌های برنامه‌نویسی احتیاج به نوشتن کدهای بسیار است. برای همین منظور برنامه‌نویسان برای هر زبان فریم‌ورک‌هایی تهیه کرده‌اند که به‌وسیله آن و با استفاده از کتابخانه‌های مختلف نیازی به نوشتن کدهای طولانی نباشد.

در این مقاله با هم دررابطه‌با زبان پایتون و فریم‌ورک ‌های پایتون صحبت می‌کنیم و شما را با چند تا از بهترین فریم‌ورک‌های این زبان محبوب آشنا کنیم. امیدوارم که تا پایان مقاله همراه ما باشید. شما میتوانید آموزش رایگان پایتون را در وبسایت کدیاد ببیند.

پایتون (Python)

قبل از بررسی فریم‌ورک ‌های پایتون بهتر است با خود زبان پایتون بیشتر آشنا شویم. پایتون یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا محسوب می‌شود که در حوزه‌های مختلف کارایی دارد. این زبان در سال 1991 توسط خیدو وان روسوم طراحی و به بازار عرضه شد.

زبان پایتون به دلیل راحتی آموزش و کد زدن با آن جز بهترین زبان‌ها برای شروع برنامه‌نویسی است و سالانه به گروه مشتاقان این زبان افزوده می‌شود. این زبان شی گرا و مفسری است؛ مفسری یعنی اینکه کدهای این زبان برخلاف زبان‌های کامپایلری به‌صورت خط به خط اجرا می‌شوند.

شی گرایی در برنامه نویسی چیست؟ [هر آنچه باید در مورد شی گرایی بدانید]

از پایتون در Back_end، حل معادله‌های سخت ریاضی، پردازش تصویر، هوش مصنوعی، برنامه‌های تحت ویندوز و... استفاده می‌شود. همین عوامل باعث شده تا غول‌های برتر تکنولوژی مانند گوگل، یاهو، مایکروسافت و... از این زبان در راستای پیاده‌سازی نرم‌افزارهای خود استفاده کنند.

پایتون زبانی توسعه‌یافته و متن‌باز (Open Source) است. زبان متن‌باز به زبانی گفته می‌شود که به‌صورت رایگان در اختیار برنامه‌نویسان قرار گرفته و برنامه‌نویسان می‌توانند دانش خود را به کتابخانه‌های این زبان اضافه کنند. همین عامل باعث رشد این زبان برنامه‌نویسی در میان برنامه‌نویسان شده است.

پایتون یکی از قدرتمندترین زبان‌های برنامه‌نویسی

برترین فریم‌ورک‌ های پایتون

در این قسمت از مقاله نام برترین فریم‌ورک ‌های پایتون را بیان می‌کنیم و در ادامه به طور مفصل درباره هریک از این فریم‌ورک‌ها صحبت می‌کنیم. نوع فریم‌ورک‌های پایتون برای انواع مختلفی است.

  • فریم‌ورک‌های تمام بک اند، این فریم‌ورک‌ها که به چهارچوب‌های Fullstack معروف هستند یک پاسخ منطقی برای رفع نیاز توسعه دهندگان است. به‌عنوان‌مثال بخشی از کارهایی که این فریم‌ورک انجام می‌دهد ایجاد و کنترل فرم‌های موجود، صحت سنجی فرم‌های بوده و همچنین تمپلیت سازی هم برعهده این فریم‌ورک است.
  • فریم‌ورک‌های خرد، این فریم‌ورک‌ها به فریم‌ورک Microframework مشهور هستند. فریم‌ورک‌های خرد امکانات اضافی را حذف می‌کنند و تقریباً سبک هستند. از جمله موارد اضافی که این فریم‌ورک حذف می‌کند می‌توان به لایه پایگاه‌داده، اعتبارسنجی و کتابخانه‌های دیگر اشاره کرد. اگر برنامه‌نویس قصد استفاده ازاین فریم‌ورک را دارد خود باید افزونه‌های موردنیاز خودش را به‌صورت دستی وارد کند.
  • فریم‌ورک‌های ناهم‌زمان، این فریم‌ورک به فریم‌ورک Asynchronos معروف است. این فریم‌ورک توانایی اتصالات موازی بسیاری دارد. این فریم‌ورک مختص زبان پایتون ساخته شده و از کتابخانه‌های موجود در این زبان استفاده می‌کند.

هریک از فریم‌ورک ‌های پایتون یکی از این چهارچوب‌ها را استفاده می‌کنند که همین عامل فریم‌ورک‌ها را منحصربه‌فرد می‌کند. در این جا نام 10 فریم‌ورک برتر پایتون که بیشتر استفاده شده‌اند را بیان می‌کنیم.

  • Django
  • Flask
  • Tornado
  • Web2Py
  • Bottle
  • CherryPy
  • Falcon
  • Pyramid
  • TurboGears
  • None

فریم‌ورک ‌های پایتون زیاد هستند ولی این چند نمونه که نام بردیم جز پرکاربردترین فریم‌ورک‌ها به شمار می‌آیند.

بهترین فریم‌ورک‌های پایتون

Django

یکی از برترین فریم‌ورک‌ های پایتون، جنگو است. جنگو از همان ابتدا به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردی که داشت مورداستفاده برنامه‌نویسان پایتون قرار گرفت. با آپدیت‌هایی که برای زبان پایتون صورت گرفت جنگو نیز برای سازگاری با نسخه‌های مختلف پایتون آپدیت شد و آخرین نسخه جنگو انتشار داده شده، با آخرین نسخه زبان پایتون سازگار است.

آموزش مقدماتی تا پیشرفته جنگو (django)

جنگو ویژگی‌های مختلفی دارد که می‌توان به مبحث مسیریابی، امنیت، اتصال پایگاه‌داده (ORM) اشاره کرد. ویژگی پایگاه‌داده این فریم‌ورک باعث می‌شود تا به‌راحتی بتوان بین پایگاه‌داده‌های مختلف اطلاعات را جابه‌جا کرد. در ادامه برخی از ویژگی‌های این فریم‌ورک را نام می‌بریم.

  • انبوهی از کتابخانه‌های آماده
  • پشتیبانی از احراز هویت
  • قابلیت توسعه بالا
  • انتقال طرح‌واره پایگاه‌داده
  • وجود مستندات کامل و رایگان

این ویژگی‌ها گوشه‌ای از امکانات خاص این فریم‌ورک هستند. همین ویژگی‌ها باعث شده تا این فریم‌ورک هرساله جز برترین فریم‌ورک ‌های پایتون شود و بسیاری از برنامه‌نویسان پایتون از این فریم‌ورک جذاب استفاده کنند. حتی باعث شده تا این فریم‌ورک از بهترین فریم‌ورک‌های همه زبان‌های برنامه‌نویسی باشد؛ به گونه‌ای که حدود 15 درصد از این فریم‌ورک بهره می‌برند.

فریم‌ورک Django بهترین فریم‌ورک پایتون

Flask

یکی دیگر از بهترین فریم‌ورک‌ های پایتون، فریم‌ورک Flask است. این فریم‌ورک مجوز Bsd و الگوی Jinja2 را دارا است. فلسک برای پیاده‌سازی پایه وب طراحی و استفاده می‌شود. همچنین Flask دارای افزونه‌هایی است که برنامه‌نویسان را برای طراحی کمک زیادی می‌کند. علاوه بر این Flask دارای ویژگی‌های همچون کوکی‌های امن، موتور جستجو، اتصال به ORM است. همچنین این فریم‌ورک از فرمت‌های مختلف و Google App Engine به طور کامل پشتیبانی می‌کند و کاملاً سازگار است.

  • سرور توسعه داخلی، اشکال‌زدایی سریع
  • برخورداری از سیستم یکپارچه و مناسب برای رفع باگ
  • استفاده از افزونه‌های مختلف
  • استفاده از کوکی‌های امن
  • استاندارد یونی کد

این ویژگی‌ها بخشی از مزایای استفاده از این فریم‌ورک قدرتمند هستند. بعد از جنگو یکی از بهترین فریم ورک‌های پایتون همین فریم‌ورک Flask است.

فریم‌ورک Flask

Tornado

یکی دیگر از فریم‌ورک‌های پایتون که مورداستفاده برنامه‌نویسان قرار گرفته،  Tornado است. این فریم‌ورک که بر پایه چهارچوب ناهم‌زمان پیاده‌سازی شده است، بیشتر در پروژه‌هایی مورداستفاده قرار می‌گیرد که احتیاج به ارتباط طولانی بین کاربر و سمت سرور وجود دارد. این فریم‌ورک هم مانند سایر فریم‌ورک‌های پایتون دارای ویژگی‌هایی است که کاربران را مجاب به استفاده از آن می‌کنند؛ از جمله:

  • عملکرد و کیفیت بالا
  • مورد استفاده در برنامه‌های تأیید هویت
  • تولید خروجی باکیفیت بالا
  • استفاده از مفسر

گرچه ممکن است این فریم‌ورک مانند فریم‌ورک‌های قبلی ویژگی‌های خاص زیادی نداشته باشد، اما بازهم مورداستفاده برنامه‌نویسان پایتون است و توسط آن برنامه‌های با کیفیتی تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

فریم‌ورک Tornado

Web2PY

یکی دیگر از فریم‌ورک ‌های پایتون، فریم‌ورک Web2PY است. این فریم‌ورک از بوت استرپ و پایگاه‌داده Sql_Lite استفاده می‌کند. این فریم‌ورک Open Source و دارای قابلیت ویرایش و خطایابی است. داشتن امنیت بالا و معماری MVC برنامه‌نویسان را برای استفاده از این فریم‌ورک ترغیب می‌کند.

بوت استرپ چیست و چه کاربردی دارد؟

  • استفاده چند پروتکل به‌صورت هم‌زمان
  • تضمین بالای امنیت داده‌ها
  • استفاده از ویرایشگر
  • پشتیبانی از معماری MVC

یکی دیگر از ویژگی‌های این فریم‌ورک خاصیت ماژولی آن است، یعنی برای تغییر و اضافه‌کردن بخشی به آن احتیاج به تغییر همه کدهای پروژه نیست و به‌راحتی می‌توانید به پروژه بخشی را اضافه یا کم کنید.

فریم‌ورک Web2PY

Bottle

فریم‌ورک بعدی که در این مقاله به آن می‌پردازیم، فریم‌ورک Bottle است. این فریم‌ورک هم یکی از قوی‌ترین فریم‌ورک‌های پایتون است. این فریم‌ورک در ابتدا برای API استفاده می‌شد. Bottle برای ساخت برنامه‌های کوچک فقط به کتابخانه زبان پایتون وابسته بوده و یکی از مهم‌ترین امکاناتی که برای کاربر فراهم می‌سازد نزدیکی کاربر به سخت‌افزار است.

API چیست و چه کاربردی دارد؟

  • استفاده از آداپتور برای سرور Http
  • دسترسی سریع و ساده به کوکی‌ها
  • پشتیبانی از افزونه‌های مختلف برای کار با پایگاه‌داده های مختلف

این فریم ورک با ساخت برنامه‌های ساده وب، یکی از بهترین فریم‌ورک‌ها برای آشنایی با ساختار وب است که برنامه‌نویسان نیز به همین منظور از Bottle استفاده‌های فراوانی می‌کنند.

Bottle یکی دیگر از فریم‌ورک‌های پایتون

CherryPY

امیدوارم تا اینجای مقاله فریم‌ورک ‌های پایتون خسته نشده باشید. فریم‌ورک دیگری که خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم فریم‌ورک CherryPY است. این فریم‌ورک که با زبان پایتون طراحی شده شی گرا و به‌منظور توسعه برنامه‌های بستر وب طراحی شده است. یکی از معایب این فریم‌ورک سطح پایین بودن آن است؛ به‌گونه‌ای که بیشتر مقادیر تعریف شده در RFC7231 ارائه نمی‌شوند.

این فریم‌ورک می‌تواند به‌صورت یک وب سرور نیز فعالیت کند و با محیط WDGI سازگار باشد. این فریم‌ورک باوجوداینکه تاریخچه زیادی ندارد، اما به‌وسیله آن می‌توان برنامه‌های تحت وب را از ساده‌ترین تا بزرگ‌ترین آن ایجاد کرد. به دلیل ایجاد منابع کوچک در زمان کمتر به CherryPY فریم‌ورک وب پایتون مینیمالیستی نیز می‌گویند. اگر شما علاقه‌مند به فعالیت در سمت بک اند و وب هستید این فریم‌ورک یکی از گزینه‌های شما خواهد بود.

فریم‌ورک CherryPY

TurboGears

یکی دیگر از فریم‌ورک‌های پایتون که مورداستفاده برنامه‌نویسان پایتون قرار می‌گیرد، فریم‌ورک TurboGears است. این فریم‌ورک نیز مانند سایر فریم‌ورک ‌های پایتون رایگان است. به‌صورت OpenSource در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. از این فریم‌ورک برای توسعه برنامه‌های تحت وب که با زبان پایتون نوشته می‌شود استفاده می‌شود.

این فریم‌ورک با استفاده از چهارچوب‌های Django، TurboGear1 و rails ایجاد شده است. TurboGears به‌منظور حل مشکلات فریم‌ورک‌های دیگر طراحی شده و برای ایجاد برنامه تحت بستر وب نیاز به تنظیم کردن مجدد دارد. با استفاده از این فریم‌ورک می‌توانید اپ‌های خود را به‌راحتی ایجاد و از آن‌ها لذت ببرید. برخی از ویژگی‌های این فریم‌ورک محبوب عبارتند از:

  • کارکردن با کتابخانه مشترک با جاوا اسکریپت
  • استفاده از محیط Command
  • پشتیبانی از انواع پایگاه‌داده کاربردی

مطلبی که دررابطه‌با فریم‌ورک‌های مختلف خوب است بدانیم این است که هرکدام از این فریم‌ورک‌ها امکانات و ویژگی‌های خاص خود را دارند که به همین دلیل ایجاد شده‌اند، پس برای شروع کدنویسی با هرکدام از فریم‌ورک‌های این زبان محبوب توجه به کاری که می‌خواهیم با آن فریم‌ورک انجام دهیم ضروری است.

TurboGears یکی از فریم‌ورک‌های کاربردی زبان برنامه‌نویسی پایتون

Pyramid

در آخرین بخش از مقاله، فریم‌ورک Pyramid را مورد بررسی قرار می‌دهیم. این فریم‌ورک به‌منظور ساخت سریع وب اپلیکیشن به‌وسیله زبان برنامه‌نویسی پایتون به دنیای برنامه‌نویسان معرفی شد. Pyramid به‌گونه‌ای طراحی شده است که با تمام نسخه‌های پایتون سازگاری دارد و می‌توان به‌وسیله آن بهترین برنامه‌ها در هر مقیاسی را پیاده‌سازی کرد.

این فریم‌ورک به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا به‌راحتی برنامه‌نویسی خود را با قدم‌های کوچک شروع کنند و در پایان کار بهترین نتیجه را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. همچنین این فریم‌ورک به علت ماژولار بودن به‌راحتی قابل توسعه و افزودن بخش‌ها مختلف به پروژه است.

Pyramid مستندات کامل و بدون نقصی را در اختیار برنامه‌نویسان قرار داده تا به‌راحتی بتوانند با آن کار کنند، این مستندات کاملاً رایگان هستند و دسترسی به آن‌ها بسیار آسان است. از جمله ویژگی‌های دیگر این فریم‌ورک کارکردن با انواع پایگاه‌داده‌ها است که دست برنامه‌نویس را باز می‌گذارد تا به فراخور استفاده از هر پایگاه‌داده‌ای بتواند با این فریم‌ورک کار کند.

فریم‌ورک قدرتمند Pyramid

نتیجه‌گیری

اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان مشتاق به یادگیری زیان‌های برنامه‌نویسی باشید، پایتون یکی از انتخاب‌های بسیار عالی برای شما است. این زبان به‌خاطرداشتن دستورهایی که به زبان محاوره‌ای نزدیک‌ترند و برخلاف زبان‌های دیگر درگیر برخی از قواعد نگارشی نبوده، می‌تواند پیشنهاد خوبی برای شما برای شروع کار باشد.

امروزه اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی به‌منظور کاهش دادن کدهای خود از چهارچوب‌هایی تحت عنوان فریم‌ورک استفاده می‌کنند. زبان Pythone هم از این قاعده مستثنی نبوده و توانسته فریم‌ورک‌های بزرگ و قدرتمندی را روانه بازار کند تا برنامه‌نویسان به‌وسیله آن بتوانند به‌راحتی برنامه‌های خود را به جلو ببرند.

در این مقاله ما چند تا از بهترین فریم‌ورک‌ های پایتون را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم و در مورد هر یک تا جای ممکن توضیحاتی به شما دادیم. بهتر است قبل از استفاده از هریک از این فریم ورک‌های پایتون چهارچوب کلی پروژه خود را تعیین کرده تا بتوانید بهترین فریم‌ورک را برای کار خود انتخاب کنید.

هرکدام از این فریم‌ورک‌ها ویژگی‌هایی دارند که آن فریم‌ورک را از بقیه متمایز کرده ولی درعین‌حال معایبی نیز دارا هستند که ممکن است که شما را در انجام پروژه مربوطه اذیت کنند. پس حتماً در انتخاب خود دقت لازم را داشته باشید. امیدوارم که از مطالب این مقاله بتوانید به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

محبوب ترین مقالات