عادت‌های برنامه نویسان موفق

30 خرداد ۱۴۰۰

عادت‌های برنامه نویسان موفق

 

- به نظر شما عادت‌های برنامه نویسان موفق چیست؟

- به نظر شما برنامه نویسی جزء مشاغل سخت است یا آسان؟

- با دشواری‌های برنامه نویسی چقدر آشنا هستید؟

در دنیای مدرن و پیشرفته امروز که تکنولوژی بر همه چیز پیشی گرفته است، مشاغل مرتبط با علوم مدرن و پیشرفته به شدت در کانون توجه قرار گرفته‌اند. برنامه نویسی نیز جزء یکی از مشاغل پردرآمد و با قابلیت‌های بالاست. اگر شما نیز برنامه نویس بوده و یا به این رشته پرکاربرد علاقه‌مند هستید توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

در این مقاله برایتان خواهیم گفت که عادت‌های برنامه نویسان موفق چیست، برنامه نویسان برای موفقیت در کار خود چه استراتژی را الگو قرار داده و چگونه تلاش می‌کنند. توصیه می‌کنیم برای یافتن پاسخ سوالات خود در حوزه برنامه نویسی، تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

 

برنامه نویسی شغلی متفاوت و عالی

 

برنامه نویس موفق کیست؟

لطفاً این سوال را از خودتان بپرسید و لحظه‌ای به پاسخ آن فکر کنید. به نظر شما برنامه‌ نویس موفق کیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد‌‌؟ اکثر افراد پس از مطرح شدن این پرسش به بیل گیتس اشاره می‌کنند. کمتر کسی است که بیل گیتس را نشناسد.  یکی از راهکارهای موفق شدن در برنامه نویسی داشتن الگوی درست و موفق است.  وقتی از افراد در مورد الگوی برنامه نویسی سوال می‌کنید، معمولا بزرگترین برنامه‌ نویسان از جمله بیل گیتس را نام می‌برند.

امّا آیا داشتن الگوی برنامه نویس برای موفقیت کافی است؟ مسلماً پاسخ این سوال منفی است. پس از اینکه الگوی خود را در برنامه نویسی انتخاب کردید، باید رفتار، عادت‌ها و استراتژی‌های این فرد را مورد بررسی قرار داده و از تجربیات موفقیت آمیز او کمک گرفته و برای پیشرفت و موفقیت خود استفاده کنید. برای همین منظور می‌خواهیم در این مقاله عادت‌های برنامه نویسان موفق را بررسی کنیم.

 

عادت‌های برنامه نویسان موفق

شناخت عادت‌های برنامه نویسان موفق برای دستیابی به موفقیت‌های بزرگ در رشته برنامه نویسی به شدت حائز اهمیت بوده و بهتر است که آن‌ها را شناسایی کرده و به عادت‌های خوب خود تبدیل کنید. از جمله عادت‌های برنامه نویسان موفق می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. نوشتن کدهایی با درک آسان

حتما شنیده‌اید که سنگ بزرگ نشانه نزدن است. این ضرب‌المثل را در برنامه نویسی نیز آویزه‌ گوش خود کنید. یک برنامه نویس موفق می‌داند که باید از گام‌های کوچک شروع کرده و به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کند. همچنین باید کدهای آسانی را انتخاب کند؛ زیرا این برنامه برای افراد عادی و بدون تخصص نوشته می‌شود و نباید بسیار پیچده باشد.

یک برنامه نویس موفق زمان برنامه نویسی را به خوبی می‌داند که یک قانون نام گذاری ثابتی را دنبال کرده و تغییر جهت نمی‌دهد. به منظور استاندارد سازی برنامه نوشته شده از نام متغیرهای بامعنا، خطوط شکسته و تورفتگی‌ها استفاده می‌کند و همواره شیوه نگارشی یکسان و ثابتی دارد.

 

عادت برنامه نویس موفق

 

2. جلوگیری از استفاده بیش از حد از ویژگی‌ها

همانطور که قبلا اشاره کردیم برنامه نویسان معمولا برای عوام برنامه نویسی می‌کنند و نباید برنامه نوشته شده پیچیدگی داشته باشد. استفاده مفرط از قابلیت‌های پیچیده برنامه نویسی شاید کار شما را در نظر سایر برنامه نویسان حرفه‌ای جلوه دهد امّا برنامه نوشته شده برای مشتریان پروژه کاربردی نخواهد بود و شما را از هدف اصلی یعنی موفقیت دور می‌کند.

 

۳. استفاده درست از ساختار کد و ترکیب‌بندی

کدهایی که برای نوشتن برنامه استفاده می‌کنید کمک بسیار بزرگی به شیوه خواندن آن برنامه می‌کنند. بنابراین لازم و ضروری است که در ابتدای کار کدهای خود را مرتب و دسته‌بندی کنید. به کمک دسته‌بندی و مرتب کردن به راحتی می‌توانید به سمت بالا و پایین کدهای خود حرکت کرده و بخش مورد نظر خود را به آسانی پیدا کنید. بهتر است که کدهای خود را براساس عملکرد اولیه آن‌ها در فایل‌های متفاوت جدا سازی کنید تا استفاده از آن‌ها سهولت داشته باشد.

 

۴. استفاده درست از اشکال‌زدایی

از مهم‌ترین عادت‌های برنامه نویسان موفق به همین مورد می‌توانیم تاکید داشته باشیم. یک برنامه نویس موفق نیز گاهی با خطا مواجه می‌شود. بنابراین باید اشکال‌زدایی را به صورت دقیق یاد گرفته و به جای آزمون و خطا از آن‌ها استفاده کنید تا سرعت عمل شما در برنامه نویسی افزایش یابد و درصد خطایی نیز نداشته باشید.

 

اهمیت مشورت در برنامه نویسی

 

5. کدهای خود را مدیریت کنید

کدهایی بنویسید که قادر به مدیریت آن‌ها باشید. چنانچه کدی بنویسید که توانایی مدیریت و تغییر آن را نداشته باشید با مشکلات جدی مواجه می‌شوید. عدم مدیریت کدها موجب خسته شدن و اتلاف وقت شدید می‌شود. بهتر است از یک آرایه برای ذخیره‌سازی متغیرهای مختلف استفاده کنید تا در صورت نیاز در دسترس شما باشد.

 

۶. برنامه‌ریزی رمز موفقیت برنامه نویسان

از جمله اولویت و عادت‌های برنامه نویسان موفق، می‌توانیم به برنامه‌ریزی اشاره کنیم. توصیه می‌کنیم قبل از شروع کد نویسی برنامه‌ریزی کرده و مراحل پروژه را در زمان‌های مختلف تکمیل کنید. برنامه‌ریزی باعث می‌شود که از کار خود لذت برده و به هیچ عنوان خسته نشوید. چنانچه بدون برنامه‌ریزی شروع به کد زدن کنید، پس از مدتی خسته شده و ممکن است برای مدت‌ها پروژه را رها کرده و در زمان مناسب موفق به تکمیل پروژه نشده و در مقابل مشتری بدقول شوید.

 

۷. استفاده از سیستم‌های کنترل ورژن

برنامه نویسان موفق معمولا برای گذر از کدها از سیستم‌های کنترل ورژن استفاده می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های کنترل ورژن Git است که امکان بررسی چندین باره کدها را در اختیار برنامه نویس قرار می‌دهد‌. به کمک این سیستم کنترل پس از سال‌ها می‌توانید به آسانی کد نوشته شده را تغییر دهید.

 

۸. روحیه آموزش پذیر

برنامه نویسان موفق همواره به فکر یادگیری بیشتر بوده و دست از آموزش نمی‌کشند. آن‌ها همیشه برای یادگیری مهارت‌های جدید و تجربه‌های متفاوت پیشگام بوده و دانش خود را با یادگیری افزایش می‌دهند.

 

برنامه نویسی شغلی منعطف و با قابلیت‌های بالا

9. انتخاب ویرایشگر پایدار

اگر می‌خواهید متوجه عوامل موفقیت یک برنامه نویس موفق شوید، ویرایشگر او را مورد بررسی قرار دهید. ویرایشگر درست به مانند یک برنامه آموزشی عمل کرده و دقت شما را در نوشتن کدها و تکمیل پروژه‌ها به میزان بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

 

۱۰. تمرکز به روی یک پروژه تا پایان کار

از عادت‌های برنامه نویسان موفق این است که هیچ پروژه‌ای را نیمه کاره رها نمی‌کنند. آن‌ها معمولا سعی بر این دارند که پروژه‌ای را به نحو احسنت به اتمام رسانده و سپس روی پروژه جدیدی با ایده‌های متفاوت‌‌تر کار کنند.

 

‌۱۱. حرفه‌ای بودن

عادت‌های برنامه نویسان موفق تفاوت‌های زیادی با برنامه‌ نویسان آماتور و تازه‌کار دارند. برنامه نویسان آماتور زمانی که اشتباهی کرده و خطایی در کدهای آن‌ها رخ می‌دهد، می‌گویند "اشتباه است، پیش می‌آید" درصورتی که یک برنامه نویس حرفه‌ای و موفق همیشه مسئولیت کارش را به عهده گرفته و ایرادات پیش آمده را با دقت بالایی حل می‌کند. مسئولیت پذیر بودن شما را به برنامه نویسی حرفه‌ای تبدیل می‌کند، بنابراین این عادت خوب را جدی بگیرید‌.

 

عدم محدودیت جسمی برای شغل برنامه نویسی

12. تکرار نکردن اشتباه

برنامه نویسان درجه یک به هیچ عنوان یک اشتباه را دو بار تکرار نمی‌کنند. آن‌ها تمرکز ویژه‌ا‌ی بر روی اشتباهات و خطاهای خود دارند، آن‌ها را بررسی کرده و خط قرمزی به دورشان می‌کشند و محال ممکن است که دو بار یک اشتباه را تکرار کنند. به مروز زمان تعداد اشتباهات و خطاها کاهش یافته و موفق‌تر از گذشته می‌شوند.

 

۱۳. برنامه نویسان موفق به شانس اعتقاد ندارند

تمام اعتبار یک برنامه نویس متخصص به کدهایی است که می‌نویسد. برنامه نویس موفق ذره‌ای به شانس اعتقاد نداشته و تمامی کدهای خود را بر پایه علم و دانش کافی که در این زمینه دارد می‌نویسد و همواره چندین بار کدها را تست می‌کند تا هیچ گونه خطایی نداشته باشد.

 

۱۴. کدهای منعطف بنویسید

از عادت‌های برنامه نویسان موفق به این نکته مهم می‌توانیم اشاره کنیم که آن‌ها هموار کدهای منعطفی می‌نویسند. نوشتن کدهای منعطف باعث می‌شود که برنامه نوشته شده کاربردی باشد و پس از مدتی بتوان آن را ارتقا داده و یا حتی تغییر داد.  برنامه‌ای که با کدهای غیرمنعطف نوشته شده‌اند تنها قابلیت استفاده برای مدت زمان محدود را دارند و معمولا افراد به دنبال برنامه‌های منعطف و با قابلیت بسیار بالا هستند.

 

۱۵. مهارت شبکه‌سازی

شخصی در برنامه نویسی به موفقیت‌های بزرگ می‌رسد که به هیچ عنوان دست روی دست نگذاشته و مهارت ویژه‌ای در جذب مشتری دارد. برنامه نویس موفق مهارت عجیبی در شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط میان مشتریان داشته و از طریق شبکه‌های اجتماعی مخاطب‌ها و مشتریان خود را جذب می‌کند.

 

اجرای مراحل کد نویسی با دقت بالا

16. منظم بودن

برنامه نویسان موفق چه در زمینه کاری و چه در زمینه زندگی افراد منظمی بوده و نظم جزء اصول مهم زندگی آن‌ها است. به عنوان مثال می‌دانند که در چه تاریخی برنامه‌ای را تحویل خواهند داد و تمامی فایل‌های آن‌ها منظم و مرتب شده هستند.

 

۱۷. دست به قلم بودن

این تصور که برنامه نویسان به صورت مداوم پشت سیستم نشسته و کد می‌زنند تصوری رایج و البته اشتباه است. یک برنامه نویس موفق عادت به نوشتن بر روی کاغذ داشته و همواره بهترین ایده‌های خود را در ابتدا بر روی کاغذ پیاده‌سازی کرده و سپس به مرحله اجرا می‌رساند. این روش کمک بزرگی به موفقیت و کاهش خطاهای کد نویسی می‌کند.

موارد نام برده از جمله مهم‌ترین عادت‌های برنامه نویسان موفق بودند. اگر موفقیت در برنامه نویسی جزء اهداف شما است، حتما به موارد گفته شده دقت داشته باشید. در ادامه می‌خواهیم برایتان از تیپ‌های شخصیتی برنامه نویسان حرفه‌ای بگوییم. همراه ما باشید.

انواع شخصیت‌های برنامه نویسان

در اینجا می‌خواهیم هفت نوع از تیپ‌های شخصیتی برنامه نویسان موفق را برایتان شرح بدهیم که عبارتند از:

  • تمام کننده‌ها

این دسته از برنامه نویسان معتقد هستند کاری که شروع کرده‌اند باید به پایان رسانده و تمام کنند‌. آن‌ها معمولا با کمک گرفتن از ورژن فریم‌ورک‌ها و ماژول‌های از قبل مشخص شده برنامه خود را سرعت داده و تا پایان پروژه پیش می‌روند.

 

ابزارهایی برای برنامه نویسی

 

  • چند زبانه‌ها

این افراد به هیچ عنوان انحصار طلب نبوده و خود را محدود به یک زبان برنامه نویسی نکرده و با چندین نوع زبان برنامه نویسی  به صورت تخصصی آشنایی کامل دارند. معمولا این افراد توسعه دهنده‌های فول‌استک دولوپر هستند.

 

  • برنامه نویس‌های سنتی

این قبیل از برنامه نویسان اعتقادی به کتابخانه‌ها و فریم‌ورک نداشته و تمامی کدهای خود را از زبان برنامه نویسی خالص استخراج می‌کنند و به شدت بر روی روش‌های سنتی و قدیمی برنامه نویسی تعصب دارند.

  • هنرنمایان

آن‌ها را می‌توان خلاق‌ترین برنامه نویس‌ها دانست. این دسته از افراد مهارت‌های برنامه نویسی خود را افزایش داده و کد نویسی را با هنر ترکیب می‌کنند و معمولا شخصیت ممتازی دارند.

  • کتابخوان‌ها

این افراد به صورت مداوم در حال یادگیری و مطالعه هستند و تمامی منابع آنلاین برنامه نویسی را بررسی کرده و از آن‌ها مهارت یاد می‌گیرند.

 

دنیای مدرن و پیشرفته برنامه نویسی

 

  • کمالگراها

این افراد بهترین و بی‌نقص‌ترین کدها را می‌نویسند و به جرئت می‌توان گفت که درصد خطای آن‌ها صفر است و هیچ نکته‌ای نیست که از نظر آن‌ها مخفی بماند.

  • دیباگرها

این افراد را می‌توان جزء حرفه‌ای ترین برنامه نویسان دانست‌. آن‌ها مهارت ویژه‌ای در رفع باگ‌های برنامه‌های نوشته شده دارند، آن‌ها حتی قادر به رفع ایرادات برنامه‌های نوشته شده سایر برنامه نویس‌ها هستند.

 

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله گفتیم که برنامه نویسی یکی از مشاغل پردرآمد و پرکاربرد است که طرفداران بسیار زیادی دارد. همچنین مهمترین عادت‌های برنامه نویسان موفق را برایتان ذکر کرده و به طور مفصل توضیح دادیم. اگر موفقیت در برنامه نویسی هدف شماست، باید به عادت‌های برنامه نویسان موفق نهایت دقت را داشته و از آن‌ها الگو بگیرید.

محبوب ترین مقالات