اصول یادگیری برنامه نویسی

12 ارديبهشت ۱۴۰۱

اصول یادگیری برنامه نویسی

اودر این جا قصد داریم به مفهوم کلی برنامه نویسی، همچنین زبان های کدنویسی، چگونگی و ساختارشان، و به طور کلی این نکته که در برنامه نویسی چه اطلاعاتی باید در اختیار مخاطب قرار بگیرد توضیح دهیم. با  مطالعه این مبحث می توانید مهارت بیش تری در زمینه اصول یادگیری برنامه نویسی کسب کنید. با ما در کدیاد همراه باشید.

 

مبنا و نیازهای کلی اصول یادگیری برنامه نویسی

امروزه برنامه نویسی یکی از پراهمیت ترین مباحث در رابطه با علم کامپیوتر شناخته می شود و می توان گفت کسانی که می خواهند تخصص کافی در زمینه اصول یادگیری برنامه نویسی، کسب کنند؛ باید حتماً اصول یادگیری برنامه نویسی را بدانند. در ابتدایی ترین لول باید با مبانی اصلی اصول برنامه نویسی آشنایی کامل پیدا کنید. فیلم های آموزشی و همچنین تدریس های زیادی توسط افراد چه به صورت مستقیم و چه به صورت مجازی برای یادگیری این علم وجود دارد که ممکن است آموزش های ذکر شده یا به صورت مستقیم و یا به صورت غیر مستقیم با برنامه نویسی در ارتباط باشند. در ادامه قصد داریم آموزش های مورد نیاز شما را به صورت ساده و خلاصه در عین حال جامع تر بیان کنیم.

 

گونه های زبان در اصول یادگیری برنامه نویسی

 

آشنایی با بخش های مختلف علم برنامه نویسی

مرور تئوری ها و تاریخچه و امثال این ها

مرور به صورت کلی بر معنای نرم افزار و هم چنین جایگاه قرار گیری آن در ساختار کامپیوترها، مرور تاریخچه کامل شدن زبان های کدنویسی، آشنا شدن با زبان برنامه نویسی در تمامی سطوح، چگونگی اجرا پس از نوشته شدن به زبان های برنامه نویسی در سطوح بالاتر، شناخت کلمه کامپایلر و کاربرد آن،هم‌چنین شناخت کلمه مفسر و کاربردش در اصول برنامه نویسی.

 

دستورها و قسمت های تشکیل دهنده برنامه در اصول یادگیری برنامه نویسی

شناخت گونه های دستوری که در برنامه نویسی استفاده می شوند، آشنایی با گونه های دستوری ساده، سری دستورات فراخوانی، تخصیصات، تعریفات، بازگشت مقدار ها، محل اجرا کردن و یا انتقال دادن دستور ها، انواع دستور ها چه پیچیده و چه ترکیبی، آشنایی با کد ها، انشعابات، تصمیم گیری، همچنین حلقه تکرار و مدیریت های استثنایی مربوط به مرحله دوم اصول یادگیری برنامه نویسی می‌شود.

 

نوع داده ها و ساختارشان، همچنین کنترل و مدیریت اطلاعات قبل و بعد از ذخیره سازی

در این مرحله شما با انواع داده ها و همچنین دیگر اطلاعات، که می توانند هم از قبیل اطلاعات و داده های ساده و پایه باشند یا پیچیده، آشنایی با فرم صحیح و نادرست عددها، متون، رشته و کاراکتر ها، تبدیل داده ها و آشنایی با ساختارهای پیچیده تر، تعریف دیگر برنامه های کامپیوتر، اصول متغیر، زیر برنامه ها و مقدمه‌ای برای برنامه نویسی آشنا خواهید شد.پ

 

نکات مهم و پرکاربرد در اصول یادگیری برنامه نویسی

نکاتی که در ادامه به ذکر آن ها می پردازیم، سری اطلاعاتی هستند که اصول یادگیری برنامه نویسی و همچنین کدنویسی را برای شما آسان تر می‌کنند. لازم به ذکر است که برنامه نویسی در لیست گروه کارهای پیچیده و سخت قرار می گیرد اما پس از یادگیری آن می توانید به کسب و کار خود رونق ببخشید. با مطالعه این نکات شما شروعی سریع تر و بهتر خواهید داشت.

 

  • قدم اول

در اولین مرحله شما باید اصل و اساس برنامه نویسی را به گونه‌ای صحیح آموزش ببینید و معنی این امر در گرو یادگیری هرچه بهتر و دقیق تر مبانی کامپیوتر می باشد. می توانید با مراجعه به سایت گوگل و یا دیگر سایت‌های آموزشی با مبانی کامپیوتر بیشتر آشنا شوید تا بتوانید اصول یادگیری برنامه نویسی را با سرعت بهتر بیش‌تری فرا بگیرید.

 

  • قدم دوم

در قدم دوم صبر و حوصله و اصول ذکر شده را تمرین کرده تا به طور کامل روی آنها مسلط شوید. می توان گفت یکی از مهم‌ترین شروط این است که باید صبر زیادی داشته باشید زیرا این امر موجب می شود در هنگام روبرو شدن با مسائل و سری مشکلات هر چه بهتر با آنها مقابله کنید و هرگز ناامید نشوید. اصول و مبانی کامپیوتر مقداری پیچیده بوده که نیازمند است شما در کنار صبر تلاش زیادی داشته باشید تا بتوانید هر چه بهتر آن ها را فرا بگیرید.

 

هدف معین در اصول یادگیری برنامه نویسی چه کمکی می کند؟

توصیه می شود تا پس از شروع یادگیری برای خودتان هدفی مشخص کنید. زیرا این امر موجب می شود عاملی تقویت‌کننده و هم چنین پر قدرت انگیزه شما را در این مسیر افزایش داده و باعث شود که مسیرتان را تا مرحله آخر طی کنید. مسیر یادگیری برنامه نویسی پایانی ندارد و توصیه می شود به دلایل ذکر شده پس از رسیدن به اهدافتان، هدف های دیگری برای خود پیدا کنید. بهتر است هدف‌های معقولی برای خود در نظر بگیرید. می توانید از اهداف کوچکتر شروع کنید. سپس کم کم بر توانایی های خود افزوده. در انتها به دنبال اهدافی بزرگ تر و پیچیده تر بروید.

 

تاثیر انجام پروژه های بیشتر بر روی یادگیری اصول

می توان به این نکته اشاره کرد که هر چقدر پروژه هایی که انجام می دهید تعدادشان زیاد تر باشد، می توانید محدودیت های خود را شناسایی کرده و آن‌ها را تحلیل و بررسی کنید. همچنین راه حلی برای آن ها بیابید. این امر موجب تقویت نحوه کار شما و پیشرفت بیشترتان می شود. در ابتدای این راه نباید توقع داشته باشید که فردی حرفه ای شوید. چون این امر موجب می‌شود تا پس از شروع یادگیری با گذشت مدت زمانی بسیار کوتاه از این کار سرد شده و در جستجوی شغلی دیگر بروید. باید متمرکز بر روی هدفتان مسیر خود را دنبال کرده تا مهارت‌های لازم را کسب کنید و قدم به قدم به رویاهای خود نزدیک‌تر شوید.

 

ورود به انجمن برنامه نویسی

 

برنامه نویسی، نگاهی تازه برای حل مسائل

در نظر داشته باشید که برنامه نویسی صرفاً آموزش و یادگیری چگونگی نوشتن برنامه با زبان های برنامه نویسی نبوده و به طور کلی می توان گفت روشی برای حل کردن مشکلات و مسائل به واسطه ابزاری می‌باشد که در دست دارید.  باید با دیدی خلاق برای پیش بردن کارها به صورت مفید تر و بهتر برنامه ریزی و ایده پردازی کنید. برنامه نویسی و فراگیری آن کار فردی نبوده و باید به صورت گروهی انجام پذیرد.

 

شبکه های اجتماعی برنامه نویسان

اگر گمان می‌کنید که در آینده می توانید کارها و ایده ها را باید به صورت فردی اجرا کنید و از کسی کمک نخواهید کاملاً اشتباه است، بلکه باید در شبکه های اجتماعی حاضر شوید که یکی از این ها، نویسان است. سایت های محبوب دیگری نیز وجود دارند که می‌توان به کمک آن ها شبکه ها و انجمن های دیگر را نیز پیدا کرده و در آن‌ها عضو شوید. هر کدام از این سایت‌ها در زمینه‌هایی جدا متخصص هستند و می توانند باعث بالا رفتن مهارت شما شوند، به طور مثال در برخی از این سایت های ذکر شده می توانید مهارت کدنویسی خود و در برخی دیگر آشنایی با روش های دیگر اصول یادگیری برنامه نویسی را تقویت کنید.

 

از توقف در یادگیری بپرهیزید

باید در نظر بگیرید که برنامه نویسان هیچ گاه پایانی در کار خود نمی بینند. آن ها همواره آن را ادامه داده و از دیگر همکاران خود مشورت گرفته و مطالب جدید آموزش می بینند. دلیلش این است که تکنولوژی در دنیای امروز همواره در حال پیشرفت بوده و با سرعت زیادی گسترش پیدا می‌کند. به همین سبب شما نیز به عنوان یک برنامه نویس باید به دنبال یادگیری اطلاعات جدید باشید و هر چه سریع‌تر آن ها را فرا بگیرید. روش کار برنامه نویسان حرفه ای این است که همیشه آماده اند تا مطالب و تکنولوژی‌های روز را به سرعت فرا گیرند . سپس با مشورت دیگر همکاران خود، کارهایی با کیفیت تر و بهتر تولید کنند.

 

برنامه نویسی, علمی همراه با پیشرفت تکنولوژی

اطمینان داشته باشید همواره برنامه نویسانی هستند که به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی، در مهارت و تخصص های خود شک داشته و اطمینان کافی به خودشان ندارند، اما باید به این نکته دقت کنید تا زمانی که به یادگیری مطالب جدید می پردازید و مطابق با تکنولوژی روز پیش می روید، هیچ گونه مشکلی در روند کار شما پیش نمی آید و کسب و کار شما متوقف نخواهد شد.

 

 

با چگونگی حل الگوریتم ها و نوشتنشان آشنا شوید

از مهم ترین اصول برنامه نویسی، همین الگوریتم نویسی و چگونگی حل آن می باشد. مهم نیست که شما قصد نوشتن وب نویسی یا نوشتن اپلیکیشن موبایل را دارید و یا می خواهید یک بازی را برنامه نویسی کنید. نکته اصلی این است که به هر حال با الگوریتم ها و چگونگی حل و نوشتنشان رو به رو می شوید. به همین سبب باید مهارت خود را در این بحث بالا ببرید. چون این امر موجب می‌شود نتایج بهتری بگیرید و در امور استخدام و مصاحبه های کاری موفق تر باشید. به این دلیل که بیشتر مراکز برای استخدام در شرکت هایشان در مصاحبه های اول سوالاتی مربوط به الگوریتم نویسی و چگونگی حل آن مطرح می کنند. توصیه می شود برای تقویت مهارتتان در زمینه نوشتن و حل الگوریتم ها، روزانه یک نمونه الگوریتم برای خودتان حل کنید.

 

نتیجه گیری

بهتر است تا آهسته شروع به یادگیری عوامل ذکر شده کنید. زیرا در ابتدا ممکن است سخت و پیچیده به نظر بیاید. اما رفته رفته این موضوع برایتان جا افتاده و هضمش آسان تر می شود. می‌توانید همواره از گوگل و دیگر موتورهای جستجو کمک بگیرید. در نظر داشته باشید که به عنوان یک فرد مبتدی نیاز نیست از مستندات و داکیومنت ها هراس داشته باشید. زیرا در آینده به عنوان یکی از بهترین و پرکاربردترین عوامل برای شما به شمار می روند.

 

 

محبوب ترین مقالات