آموزش پی اچ پی - قسمت 2

13 آذر ۱۴۰۰

آموزش پی اچ پی - قسمت 2

در قسمت قبلی مجموعه آموزشی php در رابطه با نصب شبیه‌ساز برای اجرای کدهای PHP و کار با ویژوال استودیو کد صحبت کردیم و اما در این بخش از آموزش پی اچ پی قصد داریم کمی بیشتر درباره پیش‌نیازهای این آموزش صحبت کنیم و اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم. در این آموزش ما قصد نداریم درباره دستورات HTML صحبت کنیم و به طور کامل آنها را به شما آموزش دهیم. بااین‌حال در هر نقطه‌ای که به این دستورات نیاز داشته باشید ابتدا توضیحاتی را درباره آنها در اختیار شما قرار می‌دهیم و سپس به ادامه آموزش php می‌پردازیم. به همین علت در این بخش قصد داریم توضیحات کمی را درباره HTML در اختیار شما قرار دهیم و در ادامه روی کدهای PHP کار کنیم.

 

آموزش پی اچ پی به زبان ساده - آشنایی با تگ body و h در html و کامنت‌گذاری

 

آموزش پی اچ پی به زبان ساده

 

در گام اول از این قسمت آموزش پی اچ پی رایگان حتما Xampp خود را فعال کنید. حال یک فایل HTML در ویژوال استودیو کد ایجاد کرده و نام آن را newfile.html قرار می‌دهیم. در ابتدا کدهای شما به شکل زیر خواهد بود:

 

<!DOCTYPE html>
<html lang=”en”>
<head>
	<meta charset = “UTF-8”>
	<title>Document</title>
</head>
<body>

</body>
</html>

 

در خط اول این کد عبارت <!DOCTYPE html> را مشاهده می‌کنید که نشان‌دهنده این است که کدهای شما از جنس HTML هستند. در ادامه شما بدنه تگ HTML را مشاهده می‌کنید که تمامی کدهای HTML شما در داخل این تگ قرار می‌گیرند و در انتهای کدها نیز این تگ بسته می‌شود. lang=”en” در تگ HTML نشان‌دهنده این است که زبانی که ما انتخاب کرده‌ایم زبان انگلیسی می‌باشد. در خصوص تگ head مطلب خاصی وجود ندارد که شما در داخل دوره آموزش پی اچ پی به زبان ساده نیازی به آن داشته باشید.

 

کدهایی که در داخل این تگ قرار گرفته‌اند از اهمیت زیادی برخوردار هستند. <meta charset = “UTF-8”> به ویژوال استودیو نشان می‌دهد که علاوه بر زبان انگلیسی امکان استفاده از سایر زبان‌هایی که در UTF-8 پشتیبانی می‌شوند نیز وجود دارد.

 

قطعه کد <title>Document</title> نشان‌دهنده عنوانی است که در تب مرورگر در یک صفحه از سایت به شما نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید به‌جای عبارت Document هر عنوان دیگری را برای صفحه سایت خود انتخاب کنید. با بسته‌شدن تگ head وارد اصلی‌ترین تگ HTML یعنی تگ body خواهیم شد که در ادامه توضیحاتی را در خصوص آن به شما ارائه می‌دهیم.

 

آشنایی با تگ body

 

آشنایی با تگ body

 

در ادامه آموزش پی اچ پی اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره تگ body صحبت کنیم و اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم. همان‌طور که گفتیم این تگ یکی از مهم‌ترین تگ‌های HTML است که بدنه سایت ما را می‌سازد. در داخل این تگ می‌توانید از تگ‌های مختلفی برای چاپ موارد مختلف و تشکیل شکل ظاهری سایت خود استفاده کنید. اولین تگی که باید با آن آشنا شوید تگ p می‌باشد. هر عبارتی که در داخل تگ P به شکل زیر نوشته شود برای ما در صفحه چاپ خواهد شد.

 

<p> hello world </p>

 

با اجرای این کد عبارت hello world به شکل ساده در صفحه مرورگر چاپ می‌شود. دقت داشته باشید که در تگ p برای چاپ‌کردن یک عبارت نیازی به “” یا نخواهید داشت.

 

برای فاصله انداختن بین خطوط مختلفی که در صفحات مرورگر چاپ می‌شود می‌توان از تگ <br> استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال خروجی قطعه کد <p> hello <br> world </p> به شکل زیر خواهد بود:

 

hello

world

آشنایی با تگ‌های h1 تا h6 در html و کامنت‌گذاری

 

تگ‌های h1 تا h6 از جمله رایج‌ترین تگ‌ها در HTML هستند که ما در دوره آموزش پی اچ پی نیز درباره آنها صحبت خواهیم کرد و به میزان زیادی از این تگ‌ها استفاده می‌کنیم. تگ h1 بزرگ‌ترین سرتیتر در html است که سرتیترهای اصلی را تشکیل می‌دهد و تگ h6 نیز کوچک‌ترین آنها می‌باشد. شما برای ساختاربندی بهتر محتوای سایت خود می‌توانید از هریک از این تگ‌ها استفاده کرده و از مزایای آنها بهره‌مند شوید. نحوه استفاده از این تگ‌ها به شکل زیر می‌باشد:

 

<h1> hello world </h1>

 

با اجرای این کد می‌توانید نتایج آن را در مرورگر خود مشاهده کنید.

 

یکی دیگر از مباحثی که ما در دوره آموزش برنامه‌نویسی پی اچ پی قصد صحبت‌کردن درباره آن را داریم مسئله کامنت‌گذاری در کدهای html می‌باشد. گاهی اوقات ممکن است قصد داشته باشید که توضیحاتی را در کدهای خود قرار دهید تا دیگران بهتر متوجه ساختار بخش‌های مختلف آن شوند یا این‌که خودتان در آینده به شکل بهتری با این کدها ارتباط برقرار کنید ولی این توضیحات نباید اجرا شوند.

 

برای این کار کافی است که دو طرف هر خط از کدتان را به‌راحتی بین عبارت <!--     -- >  استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال قطعه کد زیر در زمان اجرا، عمل نخواهد کرد.

 

<!-- <h1> hello world </h1> -- >

 


قسمت قبلی آموزش رایگان php :

 نصب شبیه‌ساز برای اجرای کدهای PHP 

کار با ویژوال استودیو کد 


قسمت بعدی آموزش رایگان php:

آشنایی با متغیر ها 


یا جهت مشاهده ویدیوهای اموزشی آموزش رایگان پی اچ پی وارد این صفحه شوید.

محبوب ترین مقالات