آموزش جاوا اسکریپت- قسمت 3

17 بهمن ۱۴۰۰

آموزش جاوا اسکریپت- قسمت 3

 

در این جلسه از آموزش جاوا اسکریپت قصد داریم کمی بیشتر درباره انواع داده در این زبان برنامه‌نویسی صحبت کنیم و شما را بیشتر با این انواع داده‌ای آشنا کنیم. آشنایی با انواع داده‌ای در تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه شما برای تعریف متغیرها و مقداردهی به آنها به این مفهوم نیاز دارید. به همین علت است که ما در این جلسه از آموزش جاوا اسکریپت رایگان قصد داریم کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم.

 

انواع داده

انواع داده

آشنایی با انواع داده در زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت

ابتدا ویژوال استودیو کد را باز می‌کنیم تا بتوانیم از صفحه html و جاوا اسکریپتی که در بخش‌های قبلی ایجاد کرده‌ایم برای کارکردن با متغیرها در این زبان برنامه‌نویسی استفاده کنیم. اگر به‌خاطر داشته باشید در بخش قبلی از آموزش جاوا اسکریپت کمی درباره متغیرها صحبت کردیم و بیان کردیم که یک متغیر در این زبان با var آغاز می‌شود. یکی از انواع این داده‌ها متغیرهای عددی هستند که مقادیر عددی شامل اعداد صحیح و اعداد اعشاری می‌باشند. به‌عنوان‌مثال قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:

var number = 15;

 

متغیر number در این‌جا مقدار 15 را به خود می‌گیرد. نوع دیگری از این انواع داده‌ای متغیرهای رشته‌ای هستند که می‌توانند شامل انواع حروف و کاراکترها باشند:

 

var name = “Mohammad”;

 

یکی از ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت این است که شما می‌توانید دو نوع داده مختلف را در داخل یک متغیر قرار دهید. به‌عنوان‌مثال قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:

 

var Variable = 23 + “codeYad”;

document.write(variable);

 

با اجرا گرفتن از این کد مشاهده می‌کنید که عبارت 23codeYad برای شما نمایش داده می‌شود. در واقع با نوشتن این کد زمانی که کامپایلر به عدد 23 می‌رسد و سپس آن را به این شکل با یک‌رشته جمع می‌بندد با آن عدد به‌عنوان یک‌رشته برخورد می‌کند. حتی اگر شما عدد 23 را بعد از کلمه codeYad بنویسید بازهم با 23 به‌عنوان یک‌رشته برخورد می‌شود. حال اگر یک عملیات ریاضی را نیز به شکل زیر انجام دهید با نتایج جالبی مواجه خواهید شد:

 

var variable2 = 45 – 23 + “codeYad”;

document.write(variable2);

 

با اجرا گرفتن از این کد عبارت 22codeYad برای شما نمایش داده می‌شود؛ بنابراین زمانی که شما عملیات‌های ریاضی را انجام می‌دهید با این اعداد به‌عنوان عدد برخورد می‌شود و آنها از یکدیگر کم می‌شوند و سپس با نتیجه نهایی به‌عنوان یک‌رشته برخورد می‌شود.

 

دقت داشته باشید زمانی که ابتدا یک‌رشته وارد می‌کنید و سپس قصد دارید اعداد را از یکدیگر کم کنید خطایی به شما نمایش داده می‌شود و عبارت NAN را مشاهده خواهید کرد. دلیل این موضوع این است که شما ابتدا یک‌رشته وارد کرده‌اید و کامپایلر نیز در ادامه تمامی موارد را به‌صورت رشته می‌بیند.

 

آبجکت ها یا اشیا

آبجکت‌ها یا اشیا

آشنایی با آبجکت‌ها یا اشیا در زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت

در ادامه دوره آموزش جاوا اسکریپت شما باید با اشیا و آبجکت‌ها که نوع دیگری از انواع داده‌ها در این زبان برنامه‌نویسی هستند آشنا شوید. آبجکت‌ها بخش مهمی از این زبان به شمار می‌آیند و به همین علت نیز شما حتما باید در دوره آموزش جاوا اسکریپت رایگان با آنها آشنا شوید. اجازه دهید کار خود را در این قسمت با مثالی از دنیای واقعی آغاز کنیم. در تعریف فلسفی در دنیای واقعی هر چیزی که وجود داشته باشد و دارای مقادیر و ویژگی‌هایی باشد یک آبجکت یا شی نامیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال یک گوشی موبایل، یک اتومبیل و ... همگی جز اشیا محسوب می‌شوند.

حال اجازه دهید بررسی کنیم که در برنامه‌نویسی و زبان جاوا اسکریپت چگونه می‌توانیم یک شی را تعریف کنیم؟ برای این کار قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:

 

var person = { firstName: “mohammad”, lastName: “hashemi” };

document.write(person.firstName);

document.write(person.lastName);

 

با اجراکردن این قطعه کد می‌توانید مشاهده کنید که دو عبارت mohammad و hashemi برای شما چاپ خواهند شد. به‌این‌ترتیب ما یک شخص را به‌عنوان یک شی یا آبجت تعریف کردیم که دارای دو ویژگی firstName و lastName می‌باشد و در ادامه نیز این دو ویژگی را مقداردهی کرده و سپس چاپ کردیم.

 

نوع داده ای بولین

نوع داده‌ای بولین

نوع داده‌ای بولین در جاوا اسکریپت

یکی دیگر از انواع داده‌ای که باید در آموزش جاوا اسکریپت درباره آنها صحبت کنیم نوع داده‌ای بولین است. اگر شما هم قصد دارید دوره آموزش جاوا اسکریپت به زبان ساده را به طور کامل مشاهده کرده و این زبان را بیاموزید بدون شک باید با این نوع از متغیرها و انواع داده‌ای آشنا شوید. به‌طورکلی متغیرهای نوع بولین در زبان جاوا اسکریپت دو مقدار True یا 1 و False یا 0 را به خود می‌گیرند. این نوع متغیرها دارای کاربردهای زیادی هستند که ما در آموزش javascript به میزان زیادی از آنها استفاده خواهیم کرد. معمولا این نوع متغیرها با is شروع می‌شوند و برای بررسی یک شرط هستند. به همین علت نیز ما در دوره آموزش javascript رایگان به همین ترتیب آنها را صدا می‌زنیم.

به‌عنوان‌مثال قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:

 

var number = 13;

var number1 = 14;

var isEqual;

isEqual = (number == number1);

 

با اجرا کردن این کد عبارت false برای شما چاپ می‌شود چراکه دو عدد 13 و 14 با یکدیگر برابر نیستند. در واقع دستور isEqual = (number == number1); بررسی می‌کند که آیا دو متغیر number و number1 برابر هستند یا خیر؟ اگر برابر باشند مقدار true را در متغیر isEqual قرار می‌دهد و در غیر این صورت مقدار false را در داخل این متغیر قرار می‌دهد. به همین علت نیز در خروجی برای شیما عبارت false چاپ می‌شود چراکه در این مثال این دو متغیر دارای مقادیر یکسانی نیستند.

حال که با بولین‌ها در جاوا اسکریپت آشنا شوید زمان آن است که اطلاعاتی را درباره آرایه‌ها در این زبان برنامه‌نویسی نیز به دست بیاورید. در جلسه بعدی بیشتر در خصوص آرایه‌ها در این زبان صحبت خواهیم کرد.

 

 

 


قسمت قبلی آموزش رایگان جاوا اسکریپت:

آشنایی با مفهوم عبارت ها

آموزش کار با متغیر ها


قسمت بعدی آموزش رایگان جاوا اسکریپت:

شروع کار با آرایه ها

توابع آرایه ها 

توابعslilce() و index of()


یا جهت مشاهده ویدیوهای اموزشی آموزش رایگان جاوا اسکریپت وارد این صفحه شوید.

محبوب ترین مقالات