آموزش جاوا – قسمت 9

10 ارديبهشت ۱۴۰۱

آموزش جاوا – قسمت 9

در این جلسه از آموزش جاوا ما قصد داریم کمی بیشتر درباره Escape Sequenceها صحبت کنیم که از جمله مهم‌ترین مباحث در آموزش برنامه‌نویسی جاوا (Java) به شمار می‌آیند. گاهی اوقات ممکن است شما علاقه‌مند باشید تا در داخل رشته‌هایی که در کدهای خود استفاده می‌کنید از کاراکترهای خاص استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال ممکن است علاقه‌مند به استفاده از کاراکتر " در داخل رشته باشید یا این‌که قصد داشته باشید یک تب را بین کلمات قرار دهید. برای این کار می‌توانید از Escape Sequenceها استفاده کنید که به طور خاص برای انجام همین کار طراحی شده‌اند.

پیش از این‌که وارد این مبحث شویم اجازه دهید تا یک نکته را در خصوص تابع indexOf مربوط به رشته‌ها برای شما بیان کنیم. زمانی که از این تابع استفاده می‌کنید و کاراکتری را به‌عنوان ورودی به آن ارائه می‌دهید که در داخل رشته وجود ندارد در این صورت این تابع مقدار -1 را برای شما برمی‌گرداند.

 

Escape Sequenceها

Escape Sequenceها

Escape Sequenceها در زبان برنامه‌نویسی جاوا

همان‌طور که در مقدمه نیز بیان کردیم در این جلسه از آموزش جاوا قصد داریم کمی بیشتر درباره Escape Sequenceها صحبت کنیم که یک عنصر بسیار مهم و حیاتی در برنامه‌نویسی به زبان جاوا به شمار می‌آیند. برای کارکردن با این مفهوم ابتدا قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:

 

package com.hamed;

import java.awt.*;

public class Main{

            public static void main(String[] args){

                        System.out.println(“ hello hamed”);

}

}

 

فرض کنید ما قصد داریم در داخل رشته‌ای که قصد چاپ کردن آن را داریم کلمه hamed را داخل یک "" قرار دهیم. در حالت عادی اگر رشته خود را به‌صورت hello “hamed” بنویسید با خطا مواجه می‌شوید و کامپایلر متوجه نمی‌شود که شما قصد انجام چه کاری را دارید. دلیل این موضوع این است که شما با قراردادن “” های ابتدایی به کامپایلر می‌گویید که قصد چاپ کردن یک رشته را دارید و زمانی که مجددا از "" برای کلمه hamed استفاده می‌کنید کامپایلر نمی‌تواند نقطه شروع و پایان هریک از “” های شما را تشخیص دهد و در نتیجه با خطا مواجه می‌شوید. برای این که بتوانیم این کار را با موفقیت انجام دهید کافی است که از یک \ قبل از استفاده کنیم تا به‌راحتی بتوانیم “” را نیز چاپ کنیم. برای آشنایی بیشتر با این موضوع قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:

 

 package com.hamed;

import java.awt.*;

public class Main{

            public static void main(String[] args){

                        System.out.println(“ hello \”hamed\””);

}

}

با اجرای قطعه کد بالا مشاهده می‌کنید که مقدار hello “hamed” برای شما چاپ می‌شود.

 

 

مثال های دیگر

مثال‌های دیگر

مثال‌های دیگر از Escape Sequenceها

حال فرض کنید در زمان کدنویسی به زبان جاوا قصد دارید از یک \ در داخل رشته‌های خود استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال ممکن است قصد داشته باشید آدرس یک درایو را چاپ کنید. درصورتی‌که از \ استفاده کنید به‌صورت پیش‌فرض کامپایلر جاوا گمان می‌کند که شما در حال استفاده از Escape Sequenceها هستید؛ بنابراین باید از راهکار دیگری برای چاپ کردن \ در کدهای خود استفاده کنید. بهترین راهکاری که برای انجام این کار وجود دارد استفاده از \\ است که تنها یک \ را برای شما چاپ می‌کند. برای آشنایی بیشتر با نحوه استفاده از این ویژگی قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:

 

package com.hamed;

import java.awt.*;

public class Main{

            public static void main(String[] args){

                        System.out.println(“ c:\\user\\hamed\\ ...”);

}

}

 

اگر قطعه کد بالا را اجرا کنید مشاهده می‌کنید که خروجی c:\user\hamed\... برای شما چاپ می‌شود.

یکی دیگر از شرایطی که ممکن است در زمان کارکردن با رشته‌ها برای شما به وجود بیاید این است که قصد داشته باشید بخشی از رشته خود را در خط بعدی چاپ کنید. برای این کار کافی است که از \n استفاده کنید که به همین منظور طراحی شده است. \n دستوری است که برای رفتن به خط بعدی مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:

 

package com.hamed;

import java.awt.*;

public class Main{

            public static void main(String[] args){

                        System.out.println(“hello \n hamed”);

}

}

با اجرای این قطعه کد مشاهده می‌کنید که خروجی شما به شکل زیر خواهد بود:

hello

hamed

 برای قرار دادن یک تب بین دو بخش از رشته خود نیز می‌توانید از \t استفاده کنید.

 

 

 


قسمت قبلی آموزش رایگان java :

رشته‌ها یا Stringها

متدهای startsWith و endsWith


قسمت بعدی آموزش رایگان java :

آرایه‌ها در جاوا

نمایش آرایه


یا جهت مشاهده ویدیوهای اموزشی آموزش رایگان جاوا وارد این صفحه شوید.

محبوب ترین مقالات