کلاس Math در زبان برنامهنویسی جاوا یکی از کلاسهای داخلی بسیار مهم و پرکاربرد است که ما در این جلسه از آموزش جاوا قصد داریم کمی بیشتر درباره آن صحبت کنیم و نحوه استفاده از این کلاس را به طور کامل به شما آموزش دهیم. دقت داشته باشید که این کلاس در داخل پکیج java.lang قرار دارد و به همین علت نیز شما برای استفاده از آن نیازی به import کردن آن نخواهید داشت. برای استفاده از این کلاس کافی است که نام آن را نوشته و سپس یک نقطه بگذارید و به طیف گستردهای از متدهایی که به شما ارائه میدهد دسترسی پیدا کرده و از آنها استفاده کنید.
کلاس Math
آشنایی با کلاس Math در زبان برنامهنویسی جاوا
کلاس Math یکی از پرکاربردترین کلاسهای زبان برنامهنویسی جاوا است که در آموزش جاوا شما حتما باید با آن آشنا شوید. این کلاس دارای متدهای زیادی است که آشنایی با تمام آنها برای شما نیاز نیست و میتوانید در آینده در صورت نیاز استفاده از آنها را بیاموزید. ما در این جلسه از آموزش برنامهنویسی جاوا (Java) تنها قصد داریم تنها برخی از مهمترین متدهای این کلاس را به شما معرفی کنیم. اولین متدی که قصد صحبت درباره آن در این جلسه از بهترین آموزش جاوا را داریم متد round هست که برای رند کردن یک عدد مورداستفاده قرار میگیرد. این متد overload شده است و شما میتوانید ورودیهای آن را هم بهصورت float و هم بهصورت double به آن ارائه دهید. برای آشنایی با نحوه کار این متد قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:
public class Main{
public static void main(String[] args){
System.out.println(Math.round(1.8f));
System.out.println(Math.round(1.2f));
}
}
دقت داشته باشید روال رند کردن اعداد توسط این متد به این شکل است که اگر اعشار یک عدد بیشتر یا مساوی 0.5 باشد آن را به سمت بالا رند کرده و در غیر این صورت آن را به سمت پایین رند میکند. حال اگر از قطعه کد بالا خروجی بگیرید مشاهده میکنید که خروجی شما به شکل زیر خواهد بود:
2
1
حال گاهی اوقات ممکن است ما تنها به بخش صحیح یک عدد اعشاری نیاز داشته باشیم و مقدار اعشار آن برای ما مهم نباشد. در چنین شرایطی میتوانیم از متد بسیار کاربردی floor استفاده کنیم که نحوه استفاده از آن به شکل زیر است:
public class Main{
public static void main(String[] args){
System.out.println(Math.floor(1.9));
System.out.println(Math.floor(2.99));
}
}
با خروجی گرفتن از قطعه کد بالا مشاهده میکنید که خروجی ما به شکل زیر خواهد بود:
1
2
بنابراین باید دقت داشته باشید که این متد تنها بخش صحیح یک عدد را به شما بهعنوان خروجی ارائه میدهد.
متدهای مهم
برخی از متدهای مهم کلاس Math
یکی دیگر از متدهای کلاس Math در زبان جاوا که ما در این جلسه از آموزش جاوا قصد صحبتکردن درباره آن را داریم متد ceil است. این متد هر عدد اعشاری را به سقف صحیح آن میرساند. بهعنوانمثال اگر عدد 2.3 را به آن بدهید خروجی آن برابر عدد 3 خواهد بود. برای آشنایی با نحوه کار این متد قطعه کد زیر را مشاهده کنید:
public class Main{
public static void main(String[] args){
System.out.println(Math.ceil(1.0001f));
System.out.println(Math.ceil(2.1));
}
}
با خروجی گرفتن از قطعه کد بالا مشاهده میکنید که خروجی شما به شکل زیر خواهد بود:
2
3
گاهی اوقات ممکن است شما دو عدد داشته باشید که قصد داشته باشید از میان آنها بزرگترین یا کوچکترین را انتخاب کنید. متدهای min و max به این منظور مورداستفاده قرار میگیرند. متد min دو ورودی را از شما دریافت میکند که این ورودیها ممکن است عدد صحیح یا اعشاری باشند و از بین آن دو کوچکترین را بهعنوان خروجی به شما ارائه میدهد. متد max نیز به همین ترتیب دو ورودی را دریافت کرده و از میان آنها بزرگترین عدد را به شما ارائه میدهد. برای آشنایی با نحوه کار این متدها قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:
public class Main{
public static void main(String[] args){
System.out.println(Math.min(5, 15));
System.out.println(Math.max(5, 15));
}
}
با خروجی گرفتن از قطعه کد بالا مشاهده میکنید که خروجی اول عدد پنج که کوچکتر است و خروجی دوم عدد 15 که بزرگتر است را به شما نمایش میدهد.
متد random
متد random در زبان برنامهنویسی جاوا
یکی دیگر از متدهای بسیار پرکاربرد کلاس Math که ما در این بخش از آموزش جاوا اسکریپت قصد صحبتکردن درباره آن را داریم متد random است. این متد در واقع برای تولید یک عدد شانسی بین 0 تا 1 مورداستفاده قرار میگیرد. بهعنوانمثال اگر از قطعه کد زیر استفاده کنید مشاهده میکنید که در خروجی یک عدد از نوع double و بین 0 تا 1 برای شما نمایش داده میشود:
public class Main{
public static void main(String[] args){
System.out.println(Math.random());
}
}
اگر مجددا این قطعه کد را اجرا کنید مشاهده میکنید که یک خروجی دیگر برای شما چاپ میشود. حال فرض کنید قصد دارید یک عدد بین 0 تا 100 را دریافت کنید. برای این کار کافی است که نتیجه را در یک عدد 100 ضرب کنید که این کار به شکل زیر انجام میشود:
public class Main{
public static void main(String[] args){
System.out.println(Math.random() * 100);
}
}
با اجرای این کد مشاهده میکنید که یک عدد بین 0 تا 100 برای شما بهصورت کاملا شانسی چاپ میشود. دقت داشته باشید عددی که برای شما چاپ میشود یک عدد double است و اگر قصد داشته باشید که تنها بخش صحیح آن برای شما نمایش داده شود میتوانید به شکل زیر عمل کنید:
public class Main{
public static void main(String[] args){
System.out.println((int) (Math.random() * 100));
}
}
دقت داشته باشید که اگر عبارت Math.random() * 100 را داخل پرانتز قرار ندهید در هر بار اجرای این قطعه کد خروجی شما برابر صفر خواهد بود. دلیل این موضوع این است که ترتیب عملگرها از چپ به راست است و بنابراین تنها عبارت Math.random() به عدد صحیح cast میشود. ازآنجاییکه مقدار Math.random() همواره بین 0 تا یک است اگر آن را به یک عدد int تبدیل کنید برابر صفر میشود و اگر در عدد 100 ضرب شود نتیجه بازهم برابر 0 خواهد بود؛ بنابراین حتما به این نکته مهم دقت داشته باشید و کل این عبارت را داخل پرانتز قرار دهید تا با این خطا مواجه نشوید.
قسمت قبلی آموزش رایگان java :
قسمت بعدی آموزش رایگان java :
یا جهت مشاهده ویدیوهای اموزشی آموزش رایگان جاوا وارد این صفحه شوید.