آموزش جاوا – قسمت 14

24 ارديبهشت ۱۴۰۱

آموزش جاوا – قسمت 14

در جلسات قبلی از آموزش جاوا ما درباره عملگرهای ریاضی صحبت کردیم و نحوه استفاده از آنها را نیز به طور کامل به شما آموزش دادیم. حال در این جلسه از بهترین آموزش جاوا قصد داریم درباره ترتیب عملگرهای ریاضی در زبان برنامه‌نویسی جاوا صحبت کنیم. برای انجام این کار وارد IDE خود شده و کار خود را آغاز می‌کنیم.

 

ترتیب عملگرها

 

ترتیب عملگرها

ترتیب عملگرها در زبان برنامه‌نویسی جاوا

اگر با ترتیب عملگرهای ریاضی آشنایی داشته باشید نیازی به مطالعه این بخش از آموزش جاوا نخواهید داشت ولی در غیر این صورت به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این بخش را بادقت مطالعه کنید. برای آشنایی با ترتیب این عملگرها قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:

 

package com.hamed;

public class Main{

            public static void main(String args[]){

            int sum = 2 + 6 * 10;

            System.out.println(sum);

}

}

 

برای محاسبه مقدار Sum به دو روش می‌توانیم عمل کنیم. روش اول این است که ابتدا اعداد 2 و 6 را با یکدیگر جمع کنیم که حاصل این جمع برابر عدد 8 خواهد بود و سپس نتیجه را در 10 ضرب کنیم که نتیجه نهایی برابر 80 است. روش دومی که برای محاسبه این مقدار وجود دارد این است که ابتدا 6 را در 10 ضرب کنیم که نتیجه آن برابر 60 خواهد بود و سپس آن را با 2 جمع می‌کنیم که نتیجه نهایی برابر 62 خواهد بود.

حال اگر قطعه کد بالا را اجرا کنید مشاهده می‌کنید که مقدار 62 برای شما چاپ می‌شود و این یعنی کامپایلر با روش دوم این عملیات‌های ریاضی را انجام داده است. در دنیای ریاضی ما اولویت‌بندی خاصی را برای ترتیب‌دهی به عملیات‌های ریاضی داریم که حتما باید آنها را در زمان محاسبه رعایت کنیم.

 

ترتیب عملگرها

 

اولویت‌بندی

اولویت‌بندی عملگرهای ریاضی

در ریاضیات اولویت عملگرهای () بیش از هر چیز است و اگر عبارتی داخل پرانتز قرار داشته باشد ابتدا باید آن را محاسبه کنید. پس از محاسبه پرانتزها و به‌دست‌آوردن نتیجه آنها ما باید عملگرهای * و / را در اولویت قرار دهیم. دقت داشته باشید که ترتیب و اولویت بین این دو عملگر تفاوت خاصی ندارد و می‌توانید هریک از این دو را ابتدا انجام دهید و سپس محاسبات مربوط به عملگر دیگری را انجام دهید. بااین‌حال بهتر است که در یک عبارت ریاضی در چنین شرایطی ترتیب از چپ به راست را رعایت کنید. پس از انجام ضرب و تقسیم نوبت به اولویت + و می‌رسد که بازهم بین این دو عملگر تفاوت خاصی از نظر اولویت وجود ندارد و بهتر است که شما از چپ به راست محاسبات خود را انجام دهید.

در مثالی که در ابتدای این مطلب ارائه دادیم چون اولویت ضرب بیشتر از اولویت جمع بود ابتدا 6 را در 10 ضرب کرده و سپس نتیجه حاصل از آن را با عدد 2 جمع کردیم. حال اگر بخواهیم عملیاتی انجام دهیم که ابتدا 2 + 6 انجام شده و سپس حاصل در 10 ضرب شود باید این عبارت را داخل یک پرانتز قرار دهیم تا اولویت آن بیشتر شود.

 

 


قسمت قبلی آموزش رایگان java :

عملگرها در جاوا

نمایش دقیق مقدار تقسیم


قسمت بعدی آموزش رایگان java :

implicit castingآشنایی با

explicit casting


یا جهت مشاهده ویدیوهای اموزشی آموزش رایگان جاوا وارد این صفحه شوید.

محبوب ترین مقالات