معرفی بهترین کامپایلرها برای زبان های برنامه نویسی مختلف

15 آذر ۱۴۰۱

معرفی بهترین کامپایلرها برای زبان های برنامه نویسی مختلف

 در ابتدا باید با تعریف کامپایلر در زبان برنامه نویسی آشنا شویم. کامپایلرها برنامه یا مجموعه ای از برنامه های کامپیوتری هستند که می توانند متنی از زبان برنامه نویسی سطح بالا که همان زبان مبدا است را به زبان سطح پایین یا همان زبان مقصد تبدیل کنند. خروجی های این برنامه ممکن است به دو صورت باشد که برای پردازش توسط برنامه دیگری مانتد پیوند دهنده ها مناسب باشد و یا فایل متنی باشد ‌که انسان نیز توانایی خواندن آن را دارد.

بهترین کامپایلرها برای زبان های برنامه نویسی مختلف

در زبان های مختلف برنامه نویسی، کامپایلر های متفاوتی نیز وجود دارند که برخی از این کامپایلرها توانسته اند در زمینه ی خود موفق باشند.

کامپایلرهای زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

برای مثال در زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس برخی از کامپایلرها جزو بهترین ها در حوزه برنامه نویسی سی پلاس پلاس هستند که ما در ادامه با آن ها اشاره می کنیم.

  • MinGw

این کامپایلر، از کامپایلرهای محبوب در زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس است؛ که مخصوص مایکروسافت می باشد و فقط از ویندوز پشتیبانی می کند و برای ران تایم های زبان سی مناسب می باشد.

  • GCC

این نرم افزار یک نرم افزار رایگان می باشد که نه تنها از کدهایی به زبان سی شارپ و سی پلاس پلاس پشتیبانی می کند؛ بلکه از کدهای زبان های جاوا، آدا و  غیره نیز پشتیبانی می کند.

  • Tiny C compiler

این نرم افزار یکی از بهترین نرم افزار های کامپایلر زبان سی شارپ و سی پلاس پلاس است که از تمام پیش پردازنده ها پشتیبانی می کند. در این نرم افزار از جی ان یو پشتیبانی می شود.  لازم به ذکر است که جی ان یو یکی از بهترین اسمبلرهای جهان است.

  • Ideone

این نرم افزار یک کامپایلر آنلاین می باشد که از سی شارپ، سی پلاس پلاس، جاوا، پایتون، پی‌اچ پی و ۶۰ زبان برنامه نویسی دنیا پشتیبانی می کند.

کامپیلرهای زبان برنامه نویسی جاوا

چهار کامپایلری که در بالا نام برده شد از کامپایلرهای بزرگ و قوی در دنیا هستند که در میان رقبای خود کمترین اشکالات را از خود نشان داده اند. در زبان برنامه نویسی جاوا نیز کامپایلرهایی وجود دارند که توانسته اند در مقایسه با رقبا قوی عمل کنند که در ادامه به آن‌ها می پردازیم.

  • نت بینز

نت بینز یک محیط توسعه یافته و یکپارچه است که فضایی منبع باز و رایگان را برای کاربران و برنامه نویسان فراهم می کند. با استفاده از این کامپایلر فضایی حرفه ای به دست خواهی آورد که از آن علاوه بر زبان برنامه نویسی جاوا، در زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس، سی شارپ و دیگر زبان های پویای برنامه نویسی موجود در جهان نیز می توان بهره برد.

  • ای کلیپس

ای کلیپس یک محیط منبع باز برای زبان برنامه نویسی جاوا است که البته نسخه های دیگری از آن برای زبان های برنامه نویسی مانند سی شارپ، سی پلاس پلاس، پی اچ پی، پایتون و ... وجود دارد.

  • جی دولوپر

این محیط یک محیط یکپارچه و رایگان است که توسعه برنامه های مبتنی بر جاوا را بسیار ساده می کند. این محیط یک فضای جامع، مجهز و کاربردی برای تمام کاربرانی است که خواهان طراحی اپلیکیشن با زبان برنامه نویسی جاوا هستند.

کامپیلرهای زبان برنامه نویسی پی اچ پی

برای زبان برنامه نویسی پی اچ پی نیز کامپایلرهایی هستند که علاوه بر زبان برنامه نویسی پی اچ پی، در برخی از زبان های زنده برنامه نویسی نیز توانسته اند موفق عمل کنند.

  • دریم وی ور

دریم وی ور یکی از نرم افزار های ادوب است که یک ابزار محبوب برای زبان برنامه نویسی پی اچ پی محسوب می شود. این ابزار به شما در ایجاد، توسعه و ویرایش کدهای پی اچ پی وبسایت در حال طراحی شما کمک می کند. یک وب سایت که با دریم وی ور ساخته می شود می تواند در هر سروری آپلود شود.

  • اتم

یکی دیگر از بهترین کامپایلرهایی که برای زبان پی اچ پی موجود است نرم افزار اتم است که یک تکست ادیتور ساده و البته کم حجم برای نوشتن کدهای زبان پی اچ پی است. این نرم افزار نیز مانند نرم افزار های قبلی تنها به زبان برنامه نویسی پی اچ پی محدود نمی شود و می توان از این کامپایلر برای زبان های سی پلاس پلاس، سی شارپ، جاوا، پایتون و غیره نیز استفاده کرد.

این نرم افزار به دلیل آن که حجم پایینی دارد، توجه بسیاری از کاربران و برنامه نویسان را برای کدنویسی با استفاده از این برنامه ترغیب کرده است. این نرم افزار هم بر روی ویندوز و هم لینوکس قابل اجرا است.

آموزش کامپایلرها در آکادمی برنامه نویسی کدیاد

یکی از سایت هایی که ارائه دهنده ی آموزش این کامپایلرها برای کاربران و برنامه نویسان، سایت کدیاد است. این سایت همواره توانسته با برگزاری دوره های آموزشی گوناگون کاربران را با این کامپایلرها، زبان های برنامه نویسی و نحوه کدنویسی آشنا کند. دوره هایی که در سایت کدیاد وجود دارند به گونه ای تنظیم شده اند تا تمام موارد آموزشی را دربرگیرند و افراد بتوانند حتی با ابتدایی ترین اطلاعات از دنیای برنامه نویسی، از این آموزش ها استفاده کنند و وارد دنیای برنامه نویسی شوند.

نرم افزارهایی که به عنوان کامپایلر برای زبان های برنامه نویسی ایجاد شده اند می توانند به راحتی زبان برنامه نویسی را برای کاربر قابل فهم و خواندن کنند. در این میان برخی از این کامپایلرها قوی عمل می کنند و می توانند در زمینه ی خود موفق باشند. بسیاری از این کامپایلرها نه تنها در زبان برنامه نویسی مختص به خود، بلکه در بسیاری از زبان های برنامه نویسی کار می کنند. برای مشاهده دوره های آموزشی کامپایلرها و زبان های برنامه نویسی به قسمت دوره های سایت کدیاد مراجعه کنید. 

 

کامپایلر چیست؟ کدام کامپایلرها برای عملکرد بی نظیرشان در رابطه با یک سری از زبان های برنامه نویسی مطرح مانند سی پلاس پلاس, جاوا, سی شارپ و پی اچ پی، شناخته شده هستند؟ هر کدام از این کامپایلرها چه ویژگی هایی دارند؟ 

محبوب ترین مقالات