چگونه یک توسعه دهنده پربازده باقی بمانیم؟

30 خرداد ۱۴۰۱

چگونه یک توسعه دهنده پربازده باقی بمانیم؟

دغدغه‌ برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده پربازده چیزی است که ذهن اکثر توسعه دهندگان را مشغول کرده است و آن ها به طور دائم به راهکار آن می اندیشند. این طور به شما بگوییم برای این که بتوانید همیشه به عنوان یک توسعه دهنده پربازده باقی بمانید، لازم است که به یک سری نکات مهم توجه ویژه‌ای داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم که به طور کامل این موضوع را برایتان بررسی کنیم. همچنین می‌خواهیم نکات مهم و مفیدی را نیز در این باره به شما بگوییم. همان طور که می‌دانید بیشتر توسعه‌دهندگان وب حقوق خود را به صورت ساعتی دریافت نمی‌کنند. در این جا پربازده و مفید بودن نقش مهمی پیدا می‌کند تا بتوانید پروژه‌های بهتری بگیرید. همچنین دستمزد و حقوق بالاتری داشته باشید.

توسعه وب چیست؟

توسعه وب چیست؟

برای این که بتوانید به یک توسعه دهنده پربازده و‌ خوب تبدیل شوید، ابتدا باید دانش آن را داشته باشید. منظورمان این است که بدون داشتن دانشی از web شما کاری را از پیش نخواهید برد. حال منظور از توسعه ی وب چیست؟ در واقع یعنی ساختن برنامه‌ای که قرار است در فضای مرورگرها، اینترنت و غیره اجرا شود. خوب است بدانید که این عمل فقط محدود به طراحی یک Website نمی‌شود. بلکه شامل کد نویسی برای جنبه‌ها و ابعاد گوناگون یک Website می‌شود.

توسعه دهنده وب کیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم؛ زمانی که شما به عنوان یک توسعه دهنده وب یا Web developer، کدی را می‌نویسید که به Website شما می‌گوید که چگونه باید کار کند. بنابراین این فرد باید مهارت‌ها و توانایی‌های قابل توجهی داشته باشد. بگذارید مثال ساده‌تری برای فهم بهتر موضوع برایتان بزنیم. این طور در نظر بگیرید که وظیفه‌ی یک توسعه دهنده فقط کد نوشتن نیست. او باید وب سایت را به گونه‌ای طراحی نماید تا بازدید کنندگان سایت یا کاربران نهایی آن وب سایت به کمترین مشکل بربخورند. به عبارتی دیگر شما به عنوان یک توسعه دهنده پربازده می‌توانید از توانایی‌ها و مهارت‌های کدنویسی یا ایده‌های نوین برای این کار استفاده نمایید.

چگونه به یک توسعه دهنده پربازده تبدیل شویم؟

چگونه به یک توسعه دهنده پربازده تبدیل شویم؟

تا به اینجای مطلب همین که تصمیم گرفتید این مقاله را دنبال کنید، پس مسیر و‌ روند خود را مشخص کرده اید. اکنون شما می‌خواهید به یک توسعه دهنده پربازده تبدیل شوید. پس به دنیای توسعه‌‌دهندگان موفق خوش آمدید! انتخاب شما بسیار عالی است. ولی این که چگونه در این حوزه موفق شوید، نیازمند پیاده سازی یک‌ سری روش‌ها و نکات است که در ادامه ما به عنوان تیم تحریریه کدیاد اینجا هستیم که به شما این نکات مفید و کاربردی را بگوییم.

  • کارهای خود را اولویت بندی کنید

برای اینکه بتوانید کارهای خود را اولویت بندی کنید و وظایف خود را یک پارچه سازید، باید به یک‌ سری نکات توجه زیادی داشته باشید. به عنوان مثال اگر پنج پروژه‌ی مختلف دارید و شما به عنوان یک توسعه دهنده باید آن‌ها را در یک زمان مشخص تحویل بدهید و هر کدام نیز لازم است که چهار ساعت بر روی آن‌ها در طول هفته کار انجام دهید. این گونه یک شغل تمام وقت برای شما به شمار می‌آید. در این صورت لازم است که شما زمان هر کدام را یک یا دو ساعت کاهش دهید تا بتوانید با این شرایط جدید همه‌ی کارها را به موقع انجام دهید و به همه‌ی امور رسیدگی کنید.

  • به خودتان بها دهید!

حتما در میان اطرافیانتان دیده‌اید که همیشه و به طور مداوم و بی وقفه در حال کار هستند. به طوری که زمانی برای استراحت و وقت گذاشتن برای خانواده‌شان ندارد. به عبارتی خود را فدای کار و شغل‌شان کرده‌اند. برای اینکه شما به یک‌‌ توسعه دهنده پربازده تبدیل شوید، لزوما نباید دائم در حال کار باشید. داشتن روابط خود با خانواده و اطرافیان بسیار مهم است. از طرفی استراحت و خواب کافی نیز بر روند کاری شما تاثیر به سزایی می‌گذارد. حتی باعث می‌شود که بتوانید در رابطه با اطرافیانتان تصمیمات بهتری بگیرید. همچنین از فرسودگی شغلی و خسته شدن از کارهای تکراری جلوگیری می‌کند. در نهایت سعی کنید برای خود ارزش قائل شوید. برای خود وقت بگذارید و مطمئن باشید که روند کاری شما را نیز بهبود می‌بخشد.

اطلاعات خود را همیشه به‌روز کنید

  • اطلاعات خود را همیشه به‌روز کنید

مسیری که شما انتخاب نموده‌اید، محیطی است که دائما در حال تغییر است. لازم است که شما نیز مرتب با این تکنولوژی که هر روز پیشرفت می‌کند و به روز می‌شود، وب سایت خود را نیز به روز کنید. همچنین سعی کنید که همیشه در راستای حوزه‌ی کاری خود اطلاعات به روزی داشته باشید. برای این کار می‌توانید از وبلاگ‌ها و مقالات مرتبط با فضای کاری خود استفاده نمایید و آن‌ها را دنبال کنید.

  • ابزارهای گوناگون را به کار بگیرید

در دنیای کنونی ابزارهای مختلف و گوناگونی برای یک Web developer وجود دارد که شما نیز با به کار گیری آن‌ها می‌توانید به یک توسعه دهنده پربازده تبدیل شوید. استفاده از این ابزارها به شما این امکان را می‌دهد تا با اعضای تیم‌ خود بدون برگزاری جلسات طولانی، حضوری و‌ خسته کننده، به صورت آنلاین و در بستر اینترنتی ارتباط برقرار کنید. اما باید به این نکته نیز توجه کنید که چنین ابزارهایی به طور کامل تمامی نیازهای شما را برطرف نخواهند کرد. ولی به کار گیری آن‌ها می‌تواند در روند کار شما تاثیر فوق العاده‌ای بگذارد. در ادامه می‌خواهیم به چند ابزار پرطرفدار بپردازیم.

  • Slack: برای برقراری ارتباط با همکارانتان
  • Google Drive / Docs
  • Buffer: این ابزار برای زمان‌ بندی کردن پست‌های شبکه‌های اجتماعی خیلی مفید و‌ کاربردی است.
  • GitHub: برای نگهداری کردن و اصلاحات کدی
  • Trello: بررسی و مدیریت کردن وظایف کارمندان
  • فعالیت‌های سرگرم کننده داشته باشید

موضوع دیگری که به عنوان یک توسعه دهنده پربازده باید به آن توجه کنید این است که انجام یک سری از فعالیت‌ها می‌تواند به بازیابی انرژی شما بسیار کمک کند. به عنوان مثال خوردن میان وعده‌های مفید یا یک استراحت کوتاه می‌تواند انرژی شما را برای ادامه کار تامین کند. سعی نمایید که در طول روز برای خود وقت بگذارید و کاری که دوست دارید را انجام دهید. این کار می‌تواند حدود 15 الی 30 دقیقه در طول روز از شما وقت بگیرد. اما با این کار و در این بازه زمانی می‌توانید روحیه‌ی خود را برای ادامه دادن تقویت کنید. همچنین با انجام فعالیت‌های این چنینی می‌توانید تاثیرش را در سایر زمینه‌های زندگی خود ببینید.

خلاقیت را فراموش نکنید!

  • خلاقیت را فراموش نکنید!

همان طور که بارها گفتیم؛ خلاقیت می‌تواند در هر زمینه‌ای به شما کمک زیادی کند. حتی می‌تواند باعث متمایز شدن شما با دیگر رقبایتان شود. خلاقیت یک محصول انحصاری از خود شما است. یعنی ایده‌ای که هیچ گونه سابقه‌ای نداشته است و شما آن را با فکر خود خلق یا نوآوری کرده اید. پس به راحتی از این موضوع نگذرید!

  • از دیگران ایده بگیرید

حتی کسانی که نمی‌دانند که چه چیزی را کدنویسی کنند، می‌توانند از دیگران ایده و الهام بگیرند. در واقع این اصلا کار اشتباهی نیست. حتی می‌تواند باعث پیشرفت شما شود. حتما این را قبول دارید که برای رسیدن به یک برنامه هدفمند نیاز به ایده داریم. شما برای این کار می‌توانید از ابزارهایی مثل GitHub استفاده نمایید.

سخن آخر...

به عنوان صبحت پایانی باید بگوییم که باید درک کنید که توسعه برنامه، یک زمینه‌ی رو به رشد و پیشرفت است. برای پویا ماندن در این حوزه و تبدیل شدن به یک توسعه دهنده پربازده باید یادگیری را به عنوان قسمتی از روند خود قرار دهید. تا بتوانید با جدیدترین متد‌ها آشنا شوید. توصیه ما به شما این است همیشه دانش خود را به روز‌ نگه دارید و خلاقیت را هرگز فراموش نکنید. در آخر شما را دعوت می‌کنیم که سایر مقالات مفید و کاربردی وبلاگ کدیاد را مطالعه کنید.

محبوب ترین مقالات