ترندهای برنامه نویسی فرانت اند در 2022

5 اسفند ۱۴۰۰

ترندهای برنامه نویسی فرانت اند در 2022

هرساله ترندهای جدیدی در دنیای برنامه‌نویسی به وجود می‌آید که بیشتر توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان روی آن تمرکز می‌کنند. این ترندها زمانی محبوب‌تر می‌شوند که سازمان‌های برجسته آنها را بپذیرند و روی آنها سرمایه‌گذاری کنند. ترندهای برنامه‌نویسی فرانت‌اند در 2022 نیز در حال حاضر به طور گسترده‌ای موردتوجه برنامه‌نویسان فرانت‌اند قرار گرفته‌اند و بسیاری از توسعه‌دهندگان فرانت‌اند علاقه‌مند هستند تا اطلاعاتی را در خصوص این موضوع به دست بیاورند. به‌طورکلی ترندهای برنامه نویسی Front-end در 2022 را می‌توان به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد که هریک از این دسته‌ها بیشتر موردتوجه گروه خاصی از برنامه‌نویسان قرار می‌گیرند. علاوه بر این سازمان‌های مختلف نیز روی گروه‌های خاصی از این ترندها تمرکز خواهند کرد. پس شما باید بر اساس علاقه‌ای که دارید و همین‌طور نیازی که سازمان‌های مختلف دارند یکی از این ترندها را انتخاب کرده و در آن حوزه فعالیت داشته باشید. البته می‌توانید چندین حوزه مختلف را نیز به‌صورت هم‌زمان دنبال کنید.

ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره ترندهای برنامه نویسی فرانت اند صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در خصوص این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به دنبال‌کردن این ترندها در سال 2022 هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

 

اصول توسعه فرانت‌اند

اصول توسعه فرانت‌اند

آشنایی با اصول اولیه توسعه فرانت‌اند

پیش از آنکه بخواهیم درباره ترندهای برنامه نویسی فرانت اند در 2022 صحبت کنیم اجازه دهید تا ابتدا با اصول توسعه فرانت‌اند آشنا شویم. توسعه فرانت‌اند در واقع توسعه بخشی از وب‌سایت است که در آن کاربر با سایت تعامل دارد. توسعه‌دهندگان فرانت‌اند باید اطمینان حاصل کنند که رابط کاربری جذاب، کاربرپسند و قابل پیمایش را طراحی کرده‌اند. اصلی‌ترین وظیفه توسعه‌دهنده فرانت‌اند این است که اولا اطمینان حاصل کند رابط کاربری و شکل ظاهری سایت زیبا است و ثانیا مطمئن شود که این رابط کاربری به‌صورت کاربردی برای کاربر طراحی شده است و کاربر به‌راحتی می‌تواند از آن استفاده کند. طرح‌بندی ساختاریافته و منظم، ارائه هدف تجاری به‌صورت کاملا واضح به مشتریان و کاربران سایت، استفاده از عناصر و ساختارهای گرافیکی زیبا و جذاب که توجه کاربر را به خود جلب کند و ... از جمله نکات مهمی هستند که یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند باید در زمان توسعه سایت به آنها دقت داشته باشد.

طراحی و توسعه رابط کاربری سایت به شکلی جذاب باعث می‌شود تا شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف به‌راحتی بتوانند توجه مشتریان خود را جلب کرده و پیشرفت کنند. همین عامل نیز باعث می‌شود تا سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف هرساله به دنبال ترندهای جدید در این زمینه باشند و در نتیجه توسعه‌دهندگان نیز برای به‌دست‌آوردن موقعیت‌های شغلی بهتر و جذاب‌تر علاقه‌مند باشند تا با ترندهای برنامه‌نویسی فرانت‌اند در هرسال بیشتر آشنا شوند و اطلاعات کاملی را درباره این ترندها به دست بیاورند.

 

 

JAMstack

JAMstack از مهم‌ترین ترندهای برنامه‌نویسی فرانت‌اند در سال 2022

JAMstack که در واقع مخفف سه کلمه جاوا اسکریپت، API و Markup در واقع نوعی معماری نرم‌افزار است که از عناصری که قبلا ایجاد شده‌اند استفاده می‌کند تا اپلیکیشن‌های تحت وب سریع، امن و به‌راحتی مقیاس‌پذیر را ایجاد کند. این معماری نرم‌افزار یکی از مهم‌ترین ترندهای برنامه نویسی فرانت اند در 2022 است که تمام توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان فرانت‌اند باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. یکی از ویژگی‌های کلیدی و بسیار مهم JAMstack این است که ابزارهایی را برای بهبود گردش کار، عملکرد و به حداکثر رساندن بهره‌وری به توسعه‌دهندگان فرانت‌اند ارائه می‌دهد که استفاده از این ابزارها بدون شک برای هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند مفید و کاربردی باشد. امروزه بسیاری از توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان در سراسر دنیا از این معماری برای ایجاد وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب برای سازمان‌های مختلف استفاده می‌کنند که همین عامل نشان‌دهنده محبوبیت بالای آن است.

پیش‌بینی می‌شود که در سال 2022 نیز این معماری هنوز در مرکز توجه کسب‌وکارها و شرکت‌ها قرار داشته باشد چراکه استفاده از این معماری طبق نظرسنجی‌های مختلف باعث شده است تا عملکرد سایت‌ها تا 80 درصد بهبود پیدا کند که این میزان بهبود برای شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. طبق نظرسنجی‌های صورت‌گرفته تمام توسعه‌دهندگان و سازمان‌ها حداقل یک‌بار این معماری را مورداستفاده قرار داده و آن را امتحان کرده‌اند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که تبدیل‌شدن این معماری به یکی از ترندهای مهم فرانت‌اند در سال 2022 اجتناب‌ناپذیر است.

 

اپلیکیشن‌های تحت وب پیش‌رونده

اپلیکیشن‌های تحت وب پیش‌رونده

طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های تحت وب پیش‌رونده

اپلیکیشن‌های تحت وب پیش‌رونده یا همان Progressive Web Applicationها که به‌اختصار PWA نامیده می‌شوند در واقع اپلیکیشن‌های چند پلتفرم هستند که از ویژگی‌های زیادی برخوردار هستند. نتیجه چنین رویکردی این است که شما یک رابط کاربری نیتیو خواهید داشت که دارای سرعت فوق‌العاده‌ای خواهد بود و عملکرد بی‌نظیری را نیز در دستگاه‌های مختلف به شما ارائه می‌دهد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید توییتر، اینستاگرام، Uber، Forbes و Pinterest همگی به‌عنوان اپلیکیشن‌های تحت وب پیش‌رونده طراحی شده‌اند. دلیل این موضوع نیز این است که این اپلیکیشن‌ها با انواع گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های مختلف سازگاری دارند و بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کنند.

نکته بسیار مهم این است که این اپلیکیشن‌ها برای سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز مزایای بسیار زیادی دارند. این اپلیکیشن‌های برای کارکردن نیازی به اتصال به اینترنت ندارند و برخی از خدمات را بدون اتصال به اینترنت نیز به شما ارائه می‌دهند. نکته دیگر این است که این اپلیکیشن‌ها از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با اپلیکیشن‌های بومی ندارند و در نتیجه شما در طراحی فرانت‌اند اپلیکیشن‌های تحت وب هیچ محدودیتی نخواهید داشت. در کنار این مسائل شما می‌توانید از مزایای طراحی چند پلتفرم اپلیکیشن‌ها نهایت لذت را ببرید چراکه برای انجام این کار امکانات متعددی در اختیار توسعه‌دهندگان فرانت‌اند قرار می‌گیرد. تمام این موارد در کنار یکدیگر باعث می‌شوند تا طراحی اپلیکیشن‌های تحت وب پیش‌رونده یکی از کلیدی‌ترین ترندهای برنامه نویسی فرانت اند در 2022 به شمار بیاید که بسیاری از توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها به دنبال آن خواهند بود.

 

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت از مهم‌ترین ترندهای فرانت‌اند در سال 2022

زمانی که صحبت از تأثیرگذارترین زبان‌های برنامه‌نویسی در توسعه فرانت‌اند می‌شود جاوا اسکریپت همیشه ثابت‌قدم است و در رتبه اول قرار دارد. این زبان برنامه‌نویسی در سال 1995 برای اولین‌بار در دنیای وب مورداستفاده قرار گرفت و این دقیقا زمانی بود که اینترنت در حال تبدیل‌شدن به یکی از عناصر جدایی‌ناپذیر زندگی مردم بود. از آن زمان تا به امروز زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت روز‌به‌روز تکامل پیدا کرده و به یکی از مهم‌ترین عناصر در توسعه فرانت‌اند و بک‌اند وب تبدیل شده است. علاوه بر این ابزارهای متعددی نیز با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی برای توسعه فرانت‌اند طراحی شده که استفاده از آنها نیز می‌تواند برای شما مفید و کاربردی باشد. طبق نظرسنجی سالیانه سایت STACK OVER FLOW این زبان برنامه‌نویسی محبوب‌ترین زبان برای توسعه فرانت‌اند است و 68 درصد از توسعه‌دهندگان از آن استفاده می‌کنند.

همین عامل نیز باعث شده است تا بسیاری از متخصصان معتقد باشند این زبان برنامه‌نویسی یکی از مهم‌ترین ترندهای برنامه نویسی فرانت اند در 2022 خواهد بود و در سال 2022 نیز بسیاری از توسعه‌دهندگان در سراسر دنیا از این زبان برای توسعه فرانت‌اند استفاده خواهند کرد. پس اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا به‌عنوان یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند پابه‌پای ترندهای روز دنیا پیش بروید به شما پیشنهاد می‌کنیم در سال جدید روی ابزارهای مبتنی بر جاوا اسکریپت تمرکز کنید و سعی کنید مهارت‌های خود را در این زبان برنامه‌نویسی ارتقا دهید.

 

وب‌سایت‌های تک صفحه‌ای

وب‌سایت‌های تک صفحه‌ای

وب‌سایت‌های تک صفحه‌ای در سال 2022

وب‌سایت‌های تک صفحه‌ای یک موضوع جدید در دنیای وب به شمار نمی‌آیند و در طی چند سال اخیر به طور گسترده‌ای مورداستفاده قرار گرفته‌اند. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تا توسعه این وب‌سایت‌ها جز ترندهای برنامه نویسی فرانت اند در 2022 باشد این است که توسعه دادن آنها در مدت‌زمان کوتاه‌تر و با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. علاوه بر این نباید فراموش کنید که هزینه ساخت این وب‌سایت‌ها نیز بسیار کمتر از وب‌سایت‌های چند صفحه‌ای است و همین عامل نیز باعث می‌شود تا کسب‌وکارها و سازمان‌ها بتوانند به میزان زیادی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. نکته بسیار مهم دیگری که درباره این وب‌سایت‌ها وجود دارد این است که طراحی و ساخت آنها چندان پیچیده نیست چراکه دارای منابع بسیار زیادی هستند و شما می‌توانید موارد مختلف را برای طراحی آنها جستجو کرده و بیاموزید. از دیگر ویژگی‌های کلیدی و مهم این وب‌سایت‌ها می‌توان به این مسئله اشاره کرد که کاربران می‌توانند تنها با اسکرول کردن به تمام اطلاعات موردنیاز خود دسترسی پیدا کرده و از آنها استفاده کنند.

همین عامل نیز باعث می‌شود تا وب‌سایت‌های تک صفحه‌ای بسیار کاربرپسند بوده و موردتوجه بسیاری از کسب‌وکارها قرار گیرند. از دیگر نکات مهمی که باید درباره این وب‌سایت‌ها بدانید این است که سازگاری آنها با گوشی‌های هوشمند نسبت به وب‌سایت‌هایی که با استفاده از روش‌های سنتی طراحی و توسعه داده می‌شوند بیشتر است؛ بنابراین تمام این عوامل باعث می‌شوند تا وب‌سایت‌های تک صفحه‌ای نیز جز ترندهای برنامه نویسی فرانت اند در سال 2022 به شمار بیایند.

 

 

ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی

ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی

ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از ترندهای فرانت‌اند در سال 2022

امروزه می‌توان بسیاری از سوالاتی که مشتریان از برندها و کسب‌وکارها دارند را با استفاده از ربات‌های چت مبتنی بر هوش مصنوعی پاسخ داد. این ربات‌ها امروزه برای کسب‌وکارها و شرکت‌های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار هستند و به همین علت است که در سال 2022 نیز موردتوجه بسیاری از سازمان‌ها قرار خواهند گرفت. یکی از ویژگی‌های کلیدی و بسیار مهم این ربات‌ها این است که به شرکت‌ها برای ایجاد روابط بلند‌مدت با مشتریان خود کمک خواهند کرد و باعث می‌شوند تا مشتریان و کاربران سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها ارتباط و تعامل بهتری را با این کسب‌وکارها داشته باشند. همین ویژگی کلیدی و بسیار مهم نیز باعث شده است تا این ربات‌ها نیز جز ترندهای برنامه نویسی فرانت اند در 2022 قرار گیرند و شما به‌عنوان یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند در صورت علاقه حتما باید روی این ربات‌ها تحقیق کرده و مهارت‌های خود را در طراحی و توسعه آنها ارتقا دهید تا به موقعیت‌های شغلی بهتری دست پیدا کنید.

توانایی این ربات‌ها در درک زبان انسان یک ویژگی بسیار مهم برای آنها به شمار می‌آید که باعث می‌شود تا پاسخ‌های منطقی‌تری را به مشتریان و کاربران ارائه دهند. این ربات‌ها قادر هستند تا مانند انسان با شما چت و صحبت کنند و پاسخ‌های خوبی را به سوالات شما ارائه دهند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این ربات‌ها در برخی از مواقع احساسات را نیز به‌خوبی متوجه می‌شوند و حتی قادر هستند با شما به‌صورت طنز صحبت کنند.

 

Gatsby

Gatsby

Gatsby از دیگر ترندهای سال 2022 در حوزه فرانت‌اند

اگر برای اولین‌بار است که نام Gatsby را می‌شنوید یا این‌که به‌تازگی با آن آشنا شده‌اید باید بدانید که Gatsby یک پلتفرم توسعه اپلیکیشن‌های تحت وب است که React، GraphQL و Webpack را با یکدیگر ادغام می‌کند تا به شما اجازه دهد بتوانید وب‌سایت‌های استاتیک را ایجاد کنید. این پلتفرم ویژگی‌های بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به مواردی مانند ویژگی‌های پیش از رندر برای جلوگیری از مشکلات wrapping اشاره کرد. همین عامل نیز باعث می‌شود تا مدیریت وب‌سایت‌ها به طور مستقل صورت گیرد و در زمان توسعه مشکلات شما کمتر شود. با استفاده از این پلتفرم crawler دیگر نمی‌تواند به‌صورت مستقیم به API دسترسی پیدا کند و در عوض یک نسخه HTML کاملا رندر شده در سرور قرار می‌گیرد که عملیات crawler را در آن ساده‌تر کرده و باعث افزایش سرعت می‌شود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم این است که تجربه توسعه‌دهندگی را برای توسعه‌دهندگان به میزان زیادی بهبود می‌دهد و باعث می‌شود تا روند توسعه وب‌سایت‌های استاتیک بسیار ساده‌تر شود. علاوه بر این نباید فراموش کنید که بسیاری از متخصصان این حوزه ادعا دارند که پیشرفت این پلتفرم بسیار سریع‌تر از میزان پیشرفت بسیاری از پلتفرم‌های دیگر است و همین عامل نیز باعث می‌شود تا Gatsby نیز در میان ترندهای برنامه نویسی فرانت اند در 2022 قرار گیرد و اگر شما هم علاقه‌مند هستید که با آشنایی با ترندهای برنامه نویسی فرانت اند در سال جدید عملکرد خود را بهبود دهید حتما باید با این پلتفرم نیز آشنا شوید.

 

صحبت پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم به طور کامل درباره ترندهای برنامه نویسی فرانت اند در سال 2022 صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره آنها در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید در سال 2022 به‌عنوان یک متخصص فرانت‌اند موفق شوید باید حتما آشنایی خوبی نسبت به یک یا چند مورد از این ترندهای برنامه نویسی Front-end در 2022 داشته باشید.

محبوب ترین مقالات