ترندهای برنامه نویسی بک اند در 2022

8 اسفند ۱۴۰۰

ترندهای برنامه نویسی بک اند در 2022

 

برنامه‌نویسی بک‌اند یکی از حوزه‌های بسیار پرطرفدار در زمینه توسعه وب است که امروزه بسیاری از توسعه‌دهندگان در این زمینه فعالیت دارند. بک‌اند در واقع بخشی از سایت است که کاربر به‌صورت مستقیم با آن در ارتباط نیست و در مواقع برنامه‌نویسی منطق سمت سرور یک سایت به شمار می‌آید. آشنایی با ترندهای برنامه نویسی بک اند در 2022 به شما کمک می‌کند تا بتوانید در سال 2022 به‌عنوان یک توسعه‌دهنده بک‌اند به شکل موفق‌تری عمل کنید و در موقعیت‌های بهتری مشغول به کار شوید. این ترندها در واقع مواردی هستند که در سال 2022 بیشتر توسط توسعه‌دهندگان بک‌اند، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در زمینه توسعه وب فعالیت دارند موردتوجه قرار می‌گیرند؛ بنابراین اگر شما بتوانید در یک یا چند مورد از این ترندها فعالیت داشته باشید و مهارت‌های خود را ارتقا دهید می‌توانید به‌عنوان یک توسعه‌دهنده بک‌‌اند جایگاه بسیار خوبی را به دست بیاورید.

ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره ترندهای برنامه نویسی بک اند در سال جدید صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که در زمینه بک‌اند فعالیت دارید و علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با ترندهای سال جدید در این زمینه هستید ادامه این مطلب را حتما بادقت مطالعه کنید.

 

serverless

serverless یا برنامه‌نویسی بدون سرور

یکی از اصلی‌ترین ترندهای برنامه نویسی بک اند در 2022 که در سال 2021 نیز به طور گسترده‌ای موردتوجه قرار گرفته بود و بسیاری از سازمان‌ها نیروهایی در این زمینه استخدام می‌کردند برنامه‌نویسی بدون نیاز به مدیریت سرورها بود. serverless عبارتی است که معانی مختلفی دارد و معمولا برنامه‌نویسان به شکل‌های مختلفی آن را تفسیر می‌کنند. منظور ما از serverless این است که توسعه خدمات و سرویس‌های مختلف دیگر نیازی به مدیریت سرورها نداشته باشد. AWS Lambda، Azure Functions و بسیاری از سرویس‌های مشابه که در آنها کدهای نوشته شده مستقیما در فضای ابری اجرا می‌شود از جمله سرویس‌هایی هستند که نیازی به مدیریت سرور ندارند. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث شده است تا این موضوع در میان ترندهای برنامه نویسی Back-End در 2022 قرار گیرد این است که این تکنولوژی‌ها می‌توانند به میزان زیادی در کاهش هزینه‌های سازمان‌ها و شرکت‌ها موثر باشند.

علاوه بر این نباید فراموش کنید که استفاده از آنها در پروژه‌های پیچیده بسیار ساده‌تر است و در نتیجه باعث صرفه‌جویی در زمان ساخت و پیاده‌سازی پروژه نیز خواهد شد. به‌طورکلی معماری serverless در مقایسه با سایر معماری‌هایی که امروزه در زمینه برنامه‌نویسی بک‌اند مورداستفاده قرار می‌گیرند بالغ‌تر است و بیشتر موردتوجه توسعه‌دهندگان بک‌اند قرار گرفته است. به همین علت پیشبینی می‌شود که در سال 2022 نیز این معماری در مرکز توجه توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارهای مختلف قرار بگیرد.

 

containerها

Containerها

Container از جمله مهم‌ترین ترندهای بک‌اند در سال 2022

یکی از نکات بسیار مهمی که باید در خصوص برنامه‌نویسی بک‌اند بدانید این است که اجرای یک سرور به معنی اجرای آن در یک سخت‌افزار فیزیکی نیست. در واقع معنی اجرای یک سرور در حال حاضر فراتر از این است و به معنای اجرای آن در داخل containerهای معماری‌های میکروسرویس‌های توزیع شده است. فناوری‌هایی مانند Kubernetes، Docker و Fargate که معمولا با عنوان خدمات مدیریت شده توسط ارائه‌دهندگان ابری ارائه می‌شوند امروزه از نظر محبوبیت رشد بسیار زیادی کرده‌اند و توسط بسیاری از سازمان‌ها، کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان بک‌اند مورداستفاده قرار می‌گیرند. همین عامل نیز باعث شده تا Containerها جز ترندهای برنامه نویسی بک اند در 2022 قرار بگیرند و اگر شما هم قصد دارید در سال 2022 به‌عنوان یک توسعه‌دهنده بک‌اند موفق باشید باید سعی کنید مهارت خود را در استفاده از آنها ارتقا دهید.

نکته بسیار مهمی که باید درباره Containerها به آن دقت داشته باشید این است که تکنولوژی‌های مبتنی بر آن امروزه از نظر پذیرش توسط سازمان‌ها و کسب‌وکارها نیز رشد بسیار زیادی کرده‌اند و در سال 2021 جز محبوب‌ترین‌ها قرار گرفته بودند. پس شما می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را در این زمینه ارتقا دهید و مطمئن باشید که می‌توانید در موقعیت‌های شغلی بهتری مشغول به کار شوید. اگر نگاهی به لیست‌های معتبر دنیا در زمینه ترندهای برنامه نویسی بک اند در سال 2022 بیندازیم به‌سادگی مشاهده خواهیم کرد که Containerها در صدر این لیست قرار دارند و بسیاری از توسعه‌دهندگان علاقه‌مند به یادگیری آنها هستند.

 

گزینه‌های پایگاه‌داده

گزینه‌های پایگاه‌داده

گزینه‌های پایگاه‌داده یا دیتابیس

در گذشته توسعه‌دهندگان معمولا گزینه‌های محدودی را برای انتخاب به‌عنوان پایگاه‌داده یا دیتابیس در اختیار داشتند و مجبور بودند که از میان این گزینه‌ها یکی را برای کار خود انتخاب کنند که در بسیاری از مواقع نیز گزینه چندان بهینه‌ای نبود. امروزه با وجود این‌که پایگاه‌داده‌های سنتی همچنان محبوبیت بسیار زیادی دارند و در بسیاری از کسب‌وکارها و سازمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند ولی گزینه‌های جدیدتری نیز معرفی شده‌اند که بیشتر پایگاه‌داده‌های تخصصی هستند و هریک از آنها دارای کاربردهای مخصوص به خود می‌باشند. امروزه استفاده از این نوع دیتابیس‌ها به طور گسترده‌ای افزایش پیدا کرده است و هم توسعه‌دهندگان بک‌اند و هم سازمان‌ها علاقه زیادی به استفاده از آنها دارند.

 

بنابراین اگر بخواهیم یکی دیگر از ترندهای برنامه نویسی بک اند در 2022 را به شما معرفی کنیم قطعا این سبک از پایگاه‌داده‌ها در لیست ما قرار خواهند گرفت. پایگاه‌داده‌های مبتنی بر کلود در حال حاضر نیز وجود دارند که شما می‌توانید از آنها برای داده‌های بزرگ استفاده کنید. از جمله آنها می‌توان به BigQuery که توسط شرکت گوگل توسعه‌ داده شده است اشاره کرد که یکی از بهترین پایگاه‌داده‌های موجود در این حوزه است. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که AWS نیز DynamoDB را به‌عنوان یک پایگاه‌داده بدون سرور ساده ارائه داده است که توسعه‌دهندگان بک‌اند می‌توانند از آن استفاده کرده و از مزایای فوق‌العاده‌ای که ارائه می‌دهد نهایت بهره را ببرند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه حتی دیتابیس‌های سنتی نیز با ارائه‌دهندگان ابری و فضای مبتنی بر کلود ادغام شده‌اند و خدمات جذابی را در این زمینه به شما ارائه می‌دهند.

 

Edge computing

Edge computing

Edge computing از ترندهای مهم در سال 2022

نیاز به داده و فقدان اینترنت پرسرعت فراگیر که تمام افراد در هر نقطه‌ای به آن دسترسی داشته باشند باعث شده است تا شرکت‌ها و سازمان‌ها به عقب بازگشته و به‌جای محاسبات مبتنی بر کلود از محاسبات لوکال و محلی استفاده کنند. افزایش قابلیت‌های محاسباتی در دستگاه‌های edge تجزیه‌وتحلیل داده‌های خام را به‌صورت محلی امکان‌پذیر می‌کند و تنها نتایج را به محیط‌های مبتنی بر کلود ارسال می‌کند. این مسئله باعث شده است تا محاسبات مبتنی بر edge نیز جز ترندهای برنامه نویسی بک اند در 2022 قرار بگیرند و در سال 2022 بسیار پرتقاضا باشند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که دانش ابتدایی در این زمینه دارید یا این‌که علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما مهارت‌های خود را تقویت کنید چراکه محاسبات مبتنی بر edge قطعا از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ترندهای برنامه نویسی بک اند در سال جدید خواهند بود.

یادگیری ماشین در مرورگر به این معناست که خود کاربران می‌توانند به‌جای تکیه بر خدمات ابری از دستگاه‌های خود برای محاسبات edge استفاده کنند. دستگاه‌های مک جدید شرکت اپل که مبتنی بر تراشه M1 هستند در حال حاضر مزایای فوق‌العاده‌ای را به مشتریان خود ارائه می‌دهند و به آنها اجازه می‌دهند تا بتوانند دستگاه‌های خود را به بهترین شکل ممکن سفارشی‌سازی کنند. این ویژگی باعث می‌شود تا پیاده‌سازی شبکه‌های عصبی و همین‌طور الگوریتم‌های یادگیری ماشین در این دستگاه‌ها بسیار ساده‌تر و سریع‌تر صورت گیرد.

 

فریم‌ورک Express

فریم‌ورک Express

فریم‌ورک Express برای پلتفرم Node.js

Node.js یک پلتفرم توسعه بک‌اند توسط زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت است که اکثر نیازهای توسعه‌دهندگان را برطرف می‌کند و امروزه به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های توسعه بک‌اند تبدیل شده است. یکی از دلایل اصلی محبوبیت این پلتفرم این است که از زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت که یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیاست استفاده می‌کند. این پلتفرم امکانات و ویژگی‌های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد که باعث می‌شود تا برنامه‌نویسی سمت سرور به میزان زیادی برای شما ساده‌تر شود. Express یک فریم‌ورک بسیار قدرتمند است که با برای برنامه‌نویسی بک‌اند مورداستفاده قرار می‌گیرد. این فریم‌ورک بر پایه پلتفرم Node.js طراحی و ساخته شده است و به همین علت نیز از تمام مزایای آن پشتیبانی کرده و قابلیت‌های حرفه‌ای و جذابی را برای توسعه بک‌اند در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

مزایای بی‌نظیر این فریم‌ورک باعث شده است تا جز ترندهای برنامه نویسی بک اند در 2022  قرار گیرد. پس اگر شما هم علاقه‌مند هستید مهارت خود را در یکی از ترندهای برنامه نویسی Back-End در 2022 بهبود دهید بدون شک این فریم‌ورک می‌تواند گزینه بسیار جذابی برای شما باشد. از جمله مهم‌ترین مزایای این فریم‌ورک می‌توان به مواردی مانند موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از افزونه‌های متعدد
  • رابط کاربری بسیار جذاب و کاربرپسند
  • امکان نصب انواع پکیج‌های مختلف از طریق NPM
  • دارای ابزارهای قدرتمند برای دیباگ‌کردن کدها
  • سازگاری بسیار بالا با پلتفرم‌های مختلف برنامه‌نویسی بک‌اند
  • انعطاف‌پذیری بسیار خوب

 

Spring Boot

Spring Boot

Spring Boot از ترندهای سال 2022 در زمینه برنامه‌نویسی بک‌اند

یکی از مهم‌ترین ترندهای برنامه نویسی بک اند در 2022 فریم‌ورک Spring Boot است که یک فریم‌ورک بسیار قدرتمند و جذاب برای ایجاد برنامه‌های سمت سرور است. این فریم‌ورک بسیار جذاب بر پایه زبان برنامه‌نویسی جاوا طراحی و ساخته شده است که یکی از زبان‌های قدرتمند و شی گرا در دنیا به شمار می‌آید. یکی از اهداف ایجاد این فریم‌ورک راحت‌تر کردن روند کارکردن با میکروسرویس‌ها است. پس اگر شما هم علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستید باید بدانید که این فریم‌ورک یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای شما خواهد بود. نکته بسیار مهمی که باید درباره این فریم‌ورک بدانید این است که هم می‌توانید از آن برای پروژه‌های سنتی استفاده کنید هم می‌توانید پروژه‌های مستقل زبان جاوا را با استفاده از آن پیاده‌سازی کنید و محدودیتی در این زمینه برای شما وجود نخواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فریم‌ورک که باعث شده است تا در میان ترندهای برنامه نویسی بک اند در سال 2022 قرار گیرد این است که به میزان زیادی باعث صرفه‌جویی در زمان توسعه‌دهندگان می‌شود. پیکربندی‌های XML در این فریم‌ورک بسیار انعطاف‌پذیر هستند و همین عامل نیز باعث می‌شود تا کارکردن با آنها برای توسعه‌دهندگان بک‌اند راحت‌تر باشد. نکته مهم دیگری که باید درباره آن بدانید این است که تراکنش‌های پایگاه‌داده در این فریم‌ورک با سرعت بالایی انجام می‌شود و سرعت برنامه شما نیز به همین نسبت افزایش پیدا می‌کند. این فریم‌ورک همچنین کامنت‌نویسی برای پروژه را نیز ساده‌تر کرده و قابلیت‌های زیادی را به شما در این زمینه ارائه می‌دهد.

 

Django

Django

Django از بهترین فریم‌ورک‌های بک‌اند

لیست ترندهای برنامه نویسی بک اند در 2022 بدون نام‌بردن از فریم‌ورک محبوب Django کامل نمی‌شود. Django یک فریم‌ورک فوق‌العاده قدرتمند است که بر پایه زبان برنامه‌نویسی پایتون و برای توسعه بک‌اند طراحی و ساخته شده است. این فریم‌ورک در واقع مجموعه‌ای گسترده از ابزارها و کتابخانه‌های مختلف برای توسعه بک‌اند است که اصلی‌ترین ویژگی آن سادگی فوق‌العاده این فریم‌ورک می‌باشد. این فریم‌ورک را تقریبا برای هرگونه پروژه‌ای می‌توان مورداستفاده قرارداد و از قابلیت‌های فوق‌العاده زبان برنامه‌نویسی پایتون نیز در آن استفاده کرد. از جمله مزایای مهم این فریم‌ورک که باعث شده است تا امروزه این فریم‌ورک محبوبیت زیادی داشته باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توسعه‌دهندگان بک‌اند با استفاده از این فریم‌ورک می‌توانند با سرعت بیشتر و در مدت‌زمان کوتاه‌تری پروژه‌های خود را توسعه دهند.
  • این فریم‌ورک دارای سطح امنیت بسیار بالایی است و همین عامل نیز باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان از بسیاری از اشتباهات امنیتی اجتناب کنند. نکته مهم دیگر این است که این فریم‌ورک به‌صورت خودکار از وب‌سایت محافظت می‌کند و سطح امنیتی سایت‌های ایجاد شده با استفاده از آن را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.
  • یکی از ویژگی‌ها و مزایای کلیدی این فریم‌ورک این است که سرعت عملیات کدنویسی با استفاده از این فریم‌ورک به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند.

 

این فریم‌ورک در سال 2005 منتشر شد و در حال حاضر نیز یکی از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های موجود در این حوزه است. یکی از دلایل محبوبیت این فریم‌ورک محبوبیت و کاربردهای بسیار زیاد زبان پایتون است. در زبان پایتون شما می‌توانید از انواع کتابخانه‌ها و پکیج‌ها برای انجام عملیات‌های مختلف استفاده کنید و همین عامل کدنویسی به این زبان را برای شما ساده‌تر خواهد کرد. پس اگر شما هم جز آن دسته از توسعه‌دهندگان بک‌اند هستید که قصد دارید در سال 2022 به‌عنوان یک توسعه‌دهنده موفق فعالیت داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم تسلط خود به این فریم‌ورک و ویژگی‌های آن را ارتقا دهید.

 

محبوب ترین مقالات