انقلاب هوش مصنوعی و جلوگیری از آسیب های احتمالی

30 شهريور ۱۴۰۲

انقلاب هوش مصنوعی و جلوگیری از آسیب های احتمالی

 هوش مصنوعی یک انقلاب بزرگ در تکنولوژی است و مشابه سال های اولیه ی به وجود آمدن اینترنت حواشی بسیاری دارد. در این مقاله قصد داریم درباره ی اثراتی که هوش مصنوعی درمدت زمان کوتاهی بر روی بسیاری از صنایع بر جا گذاشته، نگاهی بیاندازیم و به خطرات هوش مصنوعی اشاراتی کنیم.

 


 

منظور از انقلاب هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی، در سبک زندگی، شغل و روابط ما انسان ها و در کل در بخش های مختلف جامعه انقلابی وجود آورده است. این تغییرات که در اثر پیشرفت هایی که در حیطه ی یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل داده ها بوجود آمده، ماشین ها را قادر کرده تا مانند انسان ها فکر کنند و تصمیم گیری های مشابه داشته باشند.

هوش مصنوعی در صنعت، امکان بهبود عملیات، افزایش کارایی و نوآوری در تولید محصولات و خدمات را داده است. هوش مصنوعی از صنعت پزشکی گرفته تا امور مالی و… را دربرمیگیرد، انجام کارها را ساده تر کرده و شروع به ارائه ی راهکار می کند. با این حال، هوش مصنوعی در کنار مزایا، خطراتی را نیز دارد که موجب تهدید شده است.

 

انقلاب هوش مصنوعی - کاربردها، اهمیت‌ها
 

تعادل میان فناوری و حقوق بشر

خطرات ناشی از تکنولوژی، نیاز به بررسی و تعیین چارچوب و درک کاملی از تأثیر مخرب آن بر جوانب مختلف زندگی انسان دارد. در سال های اخیر، یکی از چالش های مهم انسان ها، ایجاد تعادل در رابطه ی میان فناوری و حقوق بشر است. یافتن تعادل مناسب در جهت پیشرفت سریع تکنولوژی گزینه ی تخریب حقوق بشر را کمرنگ تر کرده و او را در جهت اهدافش توانمند تر می کند. این کار نیاز به ایجاد چارچوب های قانونی و اخلاقی دارد.


آینده هوش مصنوعی 

هر روزه، تعامل بین انسان و ماشین ها در حال تغییر است. متخصصان پیش بینی می کنند که در آینده ارتباط مستقیمی بین این دو وجود خواهد داشت. توانایی هوش مصنوعی روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد به طوری که از نظر درکی و توانایی نزدیک به توانایی انسان شده، اما جایگزین آن نمی شود. این هماهنگی دو طرفه می تواند منجر به پیشرفت های بی‌سابقه ای شود و کیفیت زندگی، تخصیص منابع و حل مسائل را بهبود بخشد.

با اینکه هوش مصنوعی پتانسیل توسعه ی بالایی دارد، نگرانی هایی نیز در مورد حفظ حریم خصوصی داده ها بوجود آورده که می توانیم آن را در  رده ی خطرات هوش مصنوعی قرار دهیم. به طور کلی، انقلاب هوش مصنوعی فرصت های شغلی جدیدی در اختیار ما قرار می دهد.

در سال های آینده، هوش مصنوعی تحولات متعددی در بخش های مختلف جامعه ایجاد می کند که در این میان باید بیشتر به خطرات این تکنولوژی و همچنین فرهنگ استفاده از آن در ابعاد مختلف یک جامعه اشاره کرد تا خطرات هوش مصنوعی بیشتر از مزیت های آن نشود. هوش مصنوعی نقش مهمی در پیش بینی روند‌ها و آنالیز داده خواهد داشت. به عنوان نمونه، حمل و نقل بدون راننده، تحول بزرگی در صنعت حمل نقل ایجاد خواهد کرد.

آیا "هوش مصنوعی" به مرحله خطرناک خود رسیده است؟
خطرات هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در کنار تاثیر مثبت خود، می تواند جنبه های منفی زیادی ایجاد کند و عدم اعتماد را در زمینه های مختلف بوجود آورد.

داده های تبعیض آمیز مانند تبعیض جنسیتی و نژادی اگر اصلاح نشوند، آن دسته از الگوریتم های هوش مصنوعی که با آن داده ها آموزش داده شده اند، را می تواند دچار خطا و نتایج نامطلوب کند. پس لازم است قوانین مقابله با تبعیض الگوریتمی وضع شده و الگوریتم ها اصلاح شوند تا تصمیم ها منصفانه تر و بدون تبعیض اتخاذ شوند.

ترویج اتوماسیون توسط هوش مصنوعی، منجر به نابودی یا ایجاد شغل های جدید در بخش های خاصی می شود که بر روی فرصت های شغلی تاثیر بسزایی دارد. اینجاست که ارائه ی آموزش های قانونمندانه ی هوش مصنوعی، برای کاهش این اختلالات ضروری است.

توانایی این دانش در پردازش حجم زیادی از داده‌ها خطراتی را برای امنیت حریم خصوصی به وجود آورده است. وقتی که بخواهیم مثالی برای دسترسی به اطلاعات شخصی و ریسک سوءاستفاده از داده ها و ضوابط حریم خصوصی را مثال بزنیم، می توانیم به سرعت بالای هوش مصنوعی در حدس رمز ها اشاره کنیم.

پیشرفت هوش مصنوعی خطراتی مانند حملات سایبری به وبسایت ها، فیشینگ و ایجاد محتوای فیک را به دنبال دارد. در صورتی که اگر تدابیر امنیتی رعایت شود، از نا امنی و سوءاستفاده جلوگیری خواهد شد.

وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی نیز زیاد خوب نیست. چون ممکن است منجر به کاهش مهارت های اساسی انسان، مانند تفکر انتقادی و حل مساله شود. بنابراین، توازن بین هوش مصنوعی و توانایی‌ های انسان برای حل مسائل کاملاً ضروری است.

همانطور که گفتیم، اتوماسیون می تواند منجر به از بین رفتن یا تغییر شغلی شود، که نیاز به تلاش هایی برای بازآموزی نیروی کار در نقش های جدید را دارد.

شغل های در معرض نابودی توسط هوش مصنوعی

 

شغل های در معرض خطر هوش مصنوعی

با اینکه ممکن است با همه گیری هوش مصنوعی، برخی از مشاغل نابود شوند، اما هوش مصنوعی شغل های جدیدی را در زمینه ی توسعه هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده ها و حفظ سیستم های هوش مصنوعی ایجاد می کند.

افراد شاغل باید با یادگیری دانش و مهارت های مرتبط با فن آوری های هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده ها آشنا شوند تا امیدوار باشند که در آینده سمت های شغلی خود را از دست نخواهند داد.

 

هوش مصنوعی چطور می تواند به انسان آسیب برساند و راه حل چیست؟

 

مشاغلی که احتمالاً ناپدید می شوند:

  • مشاغلی که در آن کارهای تکراری مانند ورود داده ها، کارهای اداری و روتین انجام می شود.
  • شغل هایی که مهارت کمی می طلبد، مانند برخی مشاغل اداری و منشی گری.
  • شغل پردازش اطلاعات، مانند وظایف تجزیه و تحلیل داده ها، به راحتی می تواند با هوش مصنوعی خودکار شود و از بین برود.


 

مشاغل جدید هوش مصنوعی:

با رواج هوش مصنوعی، تقاضا برای مشاغل زیر افزایش پیدا خواهد کرد.

  • متخصصان هوش مصنوعی و یادگیری ماشین 
  • تحلیلگر داده های تولید شده توسط سیستم های هوش مصنوعی 
  • طراحانی که از تکنولوژی هوش مصنوعی در طراحی هایشان بهره می برند
  • شغل های سازگار با اتوماسیون 


 

چگونه با تغییرات شغلی هوش مصنوعی همسو شویم؟

برای محافظت از شغل ها در برابر توسعه ی هوش مصنوعی، نیاز است که انسان ها از خلاقیتشان استفاده کنند. چون همین نوآوری است که هیچ سیستم پیشرفته ی هوش مصنوعی نمی تواند آن را داشته باشد. ترکیب تفکر و تعقل، خلاقیت و وجود احساس در تفکر، نقطه ی تفاوت اساسی بین انسان و ماشین می باشد. پس میتوان ذهن افراد نگران را از خطرات هوش مصنوعی آگاه و آرام تر کرد.

در حالت کلی، وقتی همه از تسخیر شدن دنیا به دست هوش مصنوعی و جایگزینی آن با انسان ها ابراز نگرانی میکنند، ارزش مهارت های نرم مانند همدردی، خودآگاهی، هوش هیجانی و تمام مهارت‌ های انسانی مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

اما اگر بخواهیم این اتفاق بیوفتد، ذهن انسان باید کارهای تکراری را از مغزش دور کند و تا حد امکان فضا را به هوش مصنوعی بسپارد تا در انجام مهارت های انسانی مانند خطای شناختی بهتر عمل کند. برای مثال، همین موضوع خطای شناختی که بر اثر مشغول بودن افراد بر روزمرگی ها پدید می آید، می تواند افراد را به خطای موقعیت شناسی وا دارد. اما اگر ذهن انسان آرام تر باشد و دغدغه کمتری داشته باشد، خلاقانه و سریعتر رفتار خواهد کرد.

به طور خاص، ذهن انسان به قدری قدرتمند است که اگر حواشی روتین را از آن حذف کنیم می تواند از قدرت بالقوه ی خود بهره مند شود.

بنابراین، در حالی که هوش مصنوعی به شکل قابل توجهی بازار کار را تحت تاثیر قرار میدهد، افراد حرفه ای بهتر میتوانند تغییر را بپذیرند و انگیزه ی لازم برای بروز کردن دانش را برای ماندن در شغل های خود داشته باشند.

 

نقشه راه هوش مصنوعی 

برای تبدیل شدن به یک متخصص هوش مصنوعی، باید این مراحل را دنبال کنید:

  • یک متخصص هوش مصنوعی حداقل باید در یکی از رشته‌ های مرتبط مانند علوم کامپیوتر، ریاضیات، فناوری اطلاعات یا آمار، مدرک کارشناسی گرفته و در مقطع ارشد می تواند تخصص خود را در حیطه ی هوش مصنوعی افزایش دهد.
  • اگر هم به صورت خودخوان در حال یادگیری هستید، اولین مرحله بعد از یادگیری مباحث پایه ی آماری و ریاضیات، یادگیری برنامه نویسی با یکی از زبان های برنامه نویسی پایتون یا R و درک عمیقی از جبر خطی، محاسبات، احتمالات و آمار می باشد.
  • لازم است الگوریتم های یادگیری ماشین مانند رگرسیون، خوشه بندی و مفاهیم یادگیری عمیق مانند شبکه های عصبی کانولوشنی و شبکه های عصبی بازگشتی را درک کنید.
  • برای پیاده سازی مهارت های خود، یادگیری فریمورک های هوش مصنوعی مانند TensorFlow، PyTorch، و یکی از ابزارهای پردازش داده مانند NumPy، Pandas و پلتفرم های ابری AWS، Azure الزامیست.
  • در نهایت بعد از یادگیری و قرار گرفتن در مسیر درست باید در پروژه های واقعی کار کنید، در ورکشاپ ها شرکت کنید و به پروژه های متن باز هوش مصنوعی بپیوند.

به یاد داشته باشید که مهندسی هوش مصنوعی زمینه‌ ای پویاست. بنابراین، یادگیری مداوم و تطبیق با فناوری های جدید برای موفقیت در این حوزه امری ضروری است.


 

دوره آموزش یادگیری ماشین آکادمی کدیاد

 

کدیاد یک آکادمی آموزش برنامه نویسی می باشد که با هدف یادگیری برنامه نویسی بدون محدودیت راه اندازی شده است. این آکادمی با طراحی دوره های آنلاین اکثر زبان ها و ابزار های برنامه نویسی، این امکان را به همه افراد داده است تا برنامه نویسی را یاد بگیرند. همچنین، در زمینه هوش مصنوعی نیز دوره آموزش یادگیری ماشین را طراحی کرده که بصورت جامع و به زبان ساده تمامی مسائل مربوط به حوزه یادگیری ماشین را شرح داده است.


 

سخن پایانی

در پایان، می توان گفت که هوش مصنوعی آمده تا انقلابی بزرگ در امر تکنولوژی بیافریند. اما با تعیین قوانینی می توان خطرات ناشی از هوش مصنوعی مانند اخبار اشتباه، تبعیض نژادی و… را کاهش داد و صرفا از ربات ها و هوش مصنوعی در کارهای تکراری استفاده کرد تا ذهن و هوش هیجانی انسان قابلیت های خود را در جاهای دیگر استفاده کند.

 

سوالات متداول

  • هوش مصنوعی چگونه جامعه ی ما را دگرگون خواهد کرد؟

انقلاب هوش مصنوعی منجر به افزایش قدرت ماشین‌ها در تحلیل داده ها، خودکار سازی و افزایش قدرت تصمیم گیری هوش مصنوعی در صنایع مختلف خواهد بود.

 

  • چه خطراتی از سمت هوش مصنوعی ما را تهدید می کند؟

خطراتی مانند نابودی مشاغل، نقض حریم خصوصی، افزایش وابستگی به تکنولوژی و استفاده نادرست از هوش مصنوعی در جنبه های نظامی و امنیتی، ما را تهدید می کنند که با وضع قوانین صحیح تا حدی کنترل خواهند شد.

 

  • آیا هوش مصنوعی می تواند به بشریت آسیب برساند؟

بله، اگر هوش مصنوعی بدون نظارت توسعه یابد، می تواند تهدیدهای امنیتی مانند ایجاد سلاح های خودکار و اثرات منفی اجتماعی و اختلافات اخلاقی را بوجود آورد.

 

  • چه اقداماتی برای کاهش خطرات هوش مصنوعی انجام می شود؟

با ایجاد قوانینی از طرف سازمان و دولت ها، نظارت عمده ای بر روی توسعه هوش مصنوعی خواهد شد. 

 

  • چگونه می توانیم از خطرات هوش مصنوعی جلوگیری کنیم؟

لازم است تا آموزش مهارت های مرتبط با آن ترویج داده شود و از نظر متخصصان در مورد توسعه و استفاده از آن بهره ببریم. همچنین، با توجه به نظر کاربران هوش مصنوعی، باید قوانینی برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی تعیین شود. 

 

محبوب ترین مقالات