معرفی 10 روش برای افزایش انگیزه در برنامه نویسی

26 دي ۱۴۰۰

معرفی 10 روش برای افزایش انگیزه در برنامه نویسی

 

چند هفته ابتدایی یادگیری برنامه‌نویسی و انجام پروژه‌های مختلف می‌تواند بسیار جذاب باشد ولی پس از مدتی این اشتیاق شما کم‌کم کاهش پیدا کرده و شما با کمبود انگیزه در دنیای برنامه‌نویسی مواجه می‌شوید. در چنین شرایطی است که نیازمند افزایش انگیزه در برنامه‌نویسی خواهید بود و باید از روش‌هایی استفاده کنید که می‌توانند انگیزه شما را حفظ کرده یا این‌که آن را افزایش دهند. امروزه برنامه‌نویسان حرفه‌ای از روش‌های متنوع و بسیار جذابی برای افزایش انگیزه خود در مسیر برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند که هریک از این روش‌ها دارای مزایا و ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. آشنایی با این روش‌ها می‌تواند به‌عنوان یک برنامه‌نویس تازه‌کار یا باتجربه برای شما نیز بسیار مفید و کاربردی باشد.

 

ما در این مطلب قصد داریم 10 روش بسیار کاربردی برای ایجاد انگیزه در برنامه‌نویسی را به شما معرفی کنیم که بدون شک آشنایی با این روش‌ها از جهات مختلف می‌تواند برای شما مفید و کاربردی باشد. پس اگر شما هم با کمبود انگیزه در دنیای برنامه‌نویسی مواجه شده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

 

دانستن دلیل برنامه‌نویسی

دانستن دلیل برنامه‌نویسی

دلیل انتخاب برنامه‌نویسی را بدانید

دقیقا مانند هر مسیر دیگری شما برای این‌که بتوانید در دنیای برنامه‌نویسی نیز موفق باشید باید دلیل انتخاب این شغل را بدانید. دلیل شما برای شروع این مسیر می‌تواند هر چیزی باشد. شما ممکن است برنامه‌نویسی را صرفا جهت کمی تفریح آموخته باشید یا این‌که واقعا قصد داشته باشید به‌عنوان شغل آینده خود آن را انتخاب کنید، علاوه بر این برخی از افراد این حرفه را برای تحریک ذهنی خود انتخاب می‌کنند چراکه برنامه‌نویسی می‌تواند قدرت خلاقیت افراد را به میزان زیادی افزایش دهد. به‌طورکلی دانستن دلیل شروع برنامه‌نویسی می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل برای افزایش انگیزه در برنامه‌نویسی باشد.

 

نکته مهم در اینجا این است که شما کاملا با خودتان صادق باشید و بدانید که چرا این حرفه را آغاز کرده‌اید. اگر بتوانید به این موضوع پی ببرید هدف بسیار خوبی خواهید داشت که هر بار انگیزه شما کاهش پیدا کند می‌توانید از آن هدف برای تقویت انگیزه خود در دنیای برنامه‌نویسی استفاده کنید.

 

تعیین هدف

تعیین هدف

هدف کدزنی خود را مشخص کرده و آن را تصور کنید

عامل بسیار مهم دیگری که می‌تواند باعث افزایش انگیزه شما در برنامه‌نویسی شود تعیین یک هدف برای کدزنی و برنامه‌نویسی است. شما باید پیش از شروع هر کاری یک هدف را برای خود مشخص کنید و آن را در ذهن خود تصور کنید. نکته کلیدی برای انتخاب هدف این است که تا جای ممکن سعی کنید هدف خود را خاص انتخاب کنید. زمانی که هدف خود را مشخص کردید باید روی آن تمرکز کرده و آن را در ذهن خود تصور کنید. یک‌نفس عمیق بکشید و خود را در حال تلاش کردن برای رسیدن به آن هدف تصور کنید.

 

احساسات خود را بنویسید و انتهای مسیر خود را تجسم کرده و آن را نیز بنویسید. سعی کنید نوشته‌های خود را در جایی قرار دهید که در طول روز بتوانید آنها را مشاهده کنید. تحقیقات نشان داده است که شما می‌توانید به هر هدفی برسید به‌شرط این‌که مهارت خود را در آن زمینه تقویت کرده و با تصور کردن آینده خود برای رسیدن به آن هدف را افزایش دهید. دقت داشته باشید که این روش از بهترین روش‌ها برای حفظ انگیزه در برنامه‌نویسی به شمار می‌آید.

 

داشتن برنامه مشخص

داشتن برنامه مشخص

یک برنامه مشخص برای برنامه‌نویسی داشته باشید

مسیر یادگیری برنامه‌نویسی و انجام پروژه‌های مختلف بین افراد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. به همین علت نیز شما باید سعی کنید یک برنامه مشخص و واضح را برای آینده خود طراحی کنید. به‌عنوان‌مثال دانستن این‌که کدام زبان برنامه‌نویسی را باید برای آینده خود بیاموزید کافی نیست. شما باید بیاموزید که کدام‌یک از جنبه‌های خاص یک زبان می‌توانند برای شما مفید و کاربردی باشند و شما باید کدام جنبه‌ها را بیاموزید. علاوه بر این باید در برنامه خود مشخص کنید که چه زمانی باید هریک از این جنبه‌های مختلف را بیاموزید.

 

با داشتن یک برنامه مشخص برای یادگیری برنامه‌نویسی علاوه بر این که می‌توانید خیلی سریع و به شکل بهینه‌ای به مقصد خود برسید بلکه می‌توانید باعث حفظ انگیزه در برنامه‌نویسی شده و باانگیزه بیشتری کار خود را ادامه دهید.

 

تجزیه اهداف

تجزیه اهداف

اهداف خود را به هدف‌های کوتاه‌مدت تجزیه کنید

برای افزایش انگیزه در برنامه‌نویسی باید دو دیدگاه کلی را درباره اهداف خود در نظر داشته باشید. دیدگاه اول اهداف بلندمدت و دیدگاه دوم نیز اهداف کوتاه‌مدت هستند. به‌عنوان‌مثال هدف بلندمدت شما می‌تواند این باشد که طی چهار هفته آینده باید یک زبان برنامه‌نویسی را بیاموزید. این هدف بلندمدت در ابتدای کار ممکن است به شما انگیزه بدهد ولی با گذر زمان انگیزه و اشتیاق شما برای یادگیری آن زبان برنامه‌نویسی به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی است که اهداف کوتاه‌مدت و کوچک می‌توانند به کمک شما بیایند و انگیزه شما در یادگیری آن زبان برنامه‌نویسی را افزایش دهند.

 

به همین علت است که اکثر افراد باتجربه و متخصص در این حوزه پیشنهاد می‌کنند که حتما اهداف بزرگ و بلندمدت خود را به هدف‌های روزانه و کوتاه‌مدت تقسیم کنید تا بتوانید هر روز با استفاده از این اهداف انگیزه خود را افزایش دهید و باانگیزه و اشتیاق بیشتری اهداف برنامه‌نویسی خود را دنبال کنید و بهره‌وری بهتری نیز داشته باشید.

 

کدنویسی را برای خود سرگرم‌کننده کنید

 

اجازه ندهید که اشتیاق شما برای کدنویسی به یک کینه‌توزی تبدیل شود. اگر در مسیر یادگیری برنامه‌نویسی یا انجام پروژه‌های خود در یک نقطه گیر کردید یا این‌که احساس کردید نمی‌توانید جلوتر بروید و پروژه شما دارای ایراد و مشکل است به‌جای عصبانی شدن و ازدست‌دادن کنترل احساسات خود سعی کنید یک‌قدم به عقب برگردید و همه چیز را در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار دهید یا این‌که مشغول به انجام کار دیگری شوید. مثلا اگر در برنامه‌نویسی به زبان جاوا اسکریپت به مشکل خورده‌اید خود را با کدهای HTML و CSS سرگرم کنید و زمانی که حس کردید انرژی بیشتر و احساس بهتری دارید مجددا درگیر کدهای جاوا اسکریپت شوید.

 


آموزش زبان برنامه نویسی HTML , CSS


 

به‌این‌ترتیب می‌توانید برنامه‌نویسی را به یک حرفه سرگرم‌کننده برای خود تبدیل کنید و همین عامل نیز باعث افزایش انگیزه در برنامه‌نویسی خواهد شد.

 

جشن گرفتن موفقیت‌ها

جشن گرفتن موفقیت‌ها

پیگیر موفقیت‌های خود در دنیای برنامه‌نویسی باشید

یکی از فاکتورهای کلیدی و بسیار مهم برای ایجاد انگیزه در برنامه‌نویسی این است که شما موفقیت‌های خود را پیگیری کنید و برای هر موفقیت کوچکی که به دست می‌آورید نیز جشن بگیرید. این کار دقیقا به‌اندازه مسیر پیشرفت شما مهم است چراکه می‌تواند به میزان زیادی باعث افزایش انگیزه در برنامه‌نویسی شود و بهره‌وری شما را نیز چندبرابر خواهد کرد. خبر خوب این است که با تجزیه اهداف بلند‌مدت خود به اهداف کوتاه‌مدت در واقع مسیر جشن گرفتن برای موفقیت‌های کوچک را همواره کرده‌اید. شما می‌توانید پس از هر بار رسیدن به یکی از اهداف کوتاه‌مدت خود، خود را تشویق کنید و کارهایی که دوست دارید را انجام دهید.

 

بنابراین شما در طول مسیر یادگیری برنامه‌نویسی یا انجام پروژه‌های مختلف می‌توانید به اهداف کوتاه‌مدت خود فکر کنید و به‌این‌ترتیب انگیزه خود برای یادگیری برنامه‌نویسی را افزایش دهید.

 

کدهای ارزشمند بنویسید

کدهای ارزشمند بنویسید

 

سعی کنید کدهایی بنویسید که بخواهید آنها را با دیگران به اشتراک بگذارید

یادگیری مفاهیم کدنویسی و برنامه‌نویسی پس از مدتی می‌تواند برای شما بسیار خسته‌کننده شود و انگیزه شما برای ادامه کار را نیز به میزان زیادی کاهش دهد. یکی از بهترین راهکارهایی که برای افزایش انگیزه در برنامه‌نویسی در چنین شرایطی وجود دارد این است که سعی کنید به چیزهایی که قبلا می‌خواستید بسازید فکر کنید و در ادامه از مهارت‌هایی که به دست آورده‌اید استفاده کنید تا این ایده‌ها را عملی کنید. این روش بسیار جذاب می‌تواند خیلی سریع باعث شود تا انگیزه شما برای یادگیری مفاهیم جدیدتر به میزان زیادی افزایش پیدا کرده و شما با اشتیاق بیشتری مفاهیم جدید را بیاموزید.

 

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که سعی کنید با مفاهیم بسیار ساده و پروژه‌هایی که ساده هستند کار خود را آغاز کنید. اگر قصد دارید روی یک پروژه بسیار پیچیده کار کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم از ساده‌ترین حالت پروژه خود کارتان را آغاز کنید و هرچه مطالب جدیدتر و پیشرفته‌تر را می‌آموزید پروژه خود را نیز بهبود داده و مطالب پیشرفته‌تر را روی آن اعمال کنید. به‌این‌ترتیب علاوه بر این که می‌توانید مفاهیم را به‌صورت عملی بیاموزید بلکه می‌توانید انگیزه خود را نیز چندبرابر کنید.

 

ترجیح دادن ثبات به‌سرعت

ترجیح دادن ثبات به‌سرعت

ثبات در مسیر برنامه‌نویسی را به‌سرعت یادگیری ترجیح دهید

احتمالا شما هم این جمله کلیشه‌ای را در بسیاری از موارد شنیده‌اید که آهسته و پیوسته رفتن یک مسیر می‌تواند برای موفقیت در آن مسیر بسیار کمک‌کننده و مفید باشد. یکی از فاکتورهای کلیدی و بسیار مهمی که می‌تواند باعث افزایش انگیزه در برنامه‌نویسی شود همین مسئله است که سعی کنید مسیر برنامه‌نویسی خود را باثبات بیشتر ولو با سرعت کمتر طی کنید. البته باید دقت داشته باشید که این به آن معنا نیست که شما باید خیلی آهسته حرکت کنید بلکه باید به این نکته دقت داشته باشید که داشتن ثبات بیشتر در این مسیر می‌تواند به شما کمک کند تا خیلی سریع‌تر به اهداف خود دست پیدا کنید.

 

بنابراین شما باید سعی کنید اهداف واقع‌گرایانه را برای خود مشخص کنید. اهدافی که خیلی رویایی باشند خیلی سریع شما را خسته خواهند کرد و باعث می‌شوند تا شما نتوانید به آنها برسید و در نتیجه انگیزه شما نیز به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی در طی دو روز عملا برای یک شخص مبتدی غیرممکن است و شخص پس از این‌که نمی‌تواند این کار را انجام دهد خیلی سریع ناامید می‌شود؛ بنابراین باید سعی کنید به‌صورت واقع‌گرایانه با این مسئله برخورد کنید.

 

استراحت کافی

استراحت کافی

بیش از حد از خود کار نکشید و استراحت کنید

شاید این جمله در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد ولی باید بدانید که گاهی اوقات شما نیاز به انگیزه اضافی ندارید بلکه باید کمی استراحت کنید. استراحت کردن به‌خودی‌خود می‌تواند به میزان زیادی باعث افزایش انگیزه در برنامه‌نویسی شود. گاهی اوقات خستگی بیش از حد مغز باعث می‌شود تا شما نتوانید به اهدافی که برای خود مشخص کرده‌اید برسید و همین عامل نیز باعث ناامید شدن و در نتیجه کاهش انگیزه شما می‌شود.

بنابراین باید سعی کنید حتما در طول روز به‌اندازه کافی استراحت کنید. سعی کنید شب‌ها به‌اندازه کافی بخوابید چراکه خواب کافی در طول روز می‌تواند انرژی شما را حفظ کند و باعث شود تا شما باانگیزه بیشتری روال یادگیری برنامه‌نویسی را دنبال کنید یا این‌که روی پروژه‌های خود وقت بگذارید. بسیاری از برنامه‌نویسان تازه‌کار معمولا در ابتدای کار بیش از حد توان خود فعالیت می‌کنند و همین عامل نیز باعث می‌شود تا بهره‌وری آنها به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و در نتیجه در همان ابتدای کار ناامید خواهند شد.

 

پیوستن به جامعه برنامه‌نویسان

پیوستن به جامعه برنامه‌نویسان

به جامعه برنامه‌نویسان بپیوندید

در هر زبان برنامه‌نویسی که فعالیت می‌کنید به جامعه برنامه‌نویسان آن بپیوندید و سعی کنید در گروه‌های مختلفی که در زمینه برنامه‌نویسی فعالیت دارند نیز عضو شوید. از دیگران سوال بپرسید و به سوالاتی که دیگران می‌پرسند پاسخ دهید. تعامل با سایر برنامه‌نویسان می‌تواند به شما کمک کند تا انگیزه خود را برای برنامه‌نویسی افزایش دهید و بتوانید باانگیزه بیشتری کار خود را ادامه دهید. امروزه بسیاری از برنامه‌نویسان در شبکه‌های اجتماعی مختلف مخصوص توسعه‌دهندگان فعالیت دارند که شما می‌توانید با عضویت در آنها اطلاعات خود را افزایش دهید.

 

علاوه بر این شاید برای شما جالب باشد که بدانید بسیاری از سایت‌هایی که امروزه به‌عنوان محلی برای تبادل اطلاعات بین توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان تبدیل شده‌اند این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند تا بتوانید در مسابقات مختلفی که بین برنامه‌نویسان صورت می‌گیرد نیز شرکت کنید. شرکت در این مسابقات فاکتور کلیدی و بسیار مهم دیگری برای افزایش انگیزه در برنامه‌نویسی است که شما می‌توانید از این فرصت نهایت بهره را ببرید.

 

صحبت پایانی

داشتن انگیزه کافی در برنامه‌نویسی از اهمیت زیادی برخوردار است که بسیاری از افراد توجه چندانی به آن ندارند. همین عامل نیز باعث می‌شود تا بیشتر افرادی که به‌تازگی وارد دنیای برنامه‌نویسی شده‌اند خیلی سریع از این مسیر خسته شده و برنامه‌نویسی را رها کنند. راهکارهای مختلفی برای افزایش انگیزه در برنامه‌نویسی وجود دارد که ما در این مطلب برخی از مهم‌ترین آنها را به شما معرفی کردیم. رعایت‌کردن و عمل‌کردن به این راهکارها می‌تواند به شما کمک کند تا با انرژی و انگیزه بیشتری این مسیر را ادامه دهید و به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنید.

محبوب ترین مقالات