لینوکس

آموزش لینوکس linux | لینوکس ضروری

لینوکس یکی از قوی‌ترین سیستم عامل‌های موجود می‌باشد که در میان علاقه‌مندان به دنیای برنامه نویسی، امنیت و شبکه، از محبوبیت بالایی برخوردار است. بعلاوه، به دلیل نبود مواردی نظیر خرابی و هنگ کردن در آن، کار کردن با این سیستم عامل برای همه‌ی افراد مناسب می‌باشد. اما کمی پیچیدگی دارد که در این دوره آموزش لینوکس قرار است کار کردن با آن را به شما عزیزان آموزش دهیم.

آخرین بروزرسانی در تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
06 : 05 : 11

قیمت دوره :

courseTitle

دوره آموزش لینوکس (Linux)  به شما کمک می‌کند که در ابتدا با مفاهیم مقدماتی لینوکس آشنا شده و در نهایت به سوی مباحث پیشرفته‌تر پیش بروید. این دوره دقیقا جایی است که می‌توانید با سیستم عامل قدرتمند لینوکس آشنا شده و مهارت‌های اساسی در این زمینه را یاد بگیرید.

امروزه از سیستم عامل لینوکس می‌توان در همه جا استفاده کرد؛ از تلویزیون گرفته تا کامپیوترها، اتومبیل، سیستم گوشی‌های هوشمند و بسیاری دیگر. لینوکس در اصل یک سیستم عامل تک هسته‌ای است و به دلیل ماهیت متن باز (Open Source) بودن، باعث شده نسخه‌های مختلف لینوکس همانند دبیان، اوبونتو و… ایجاد شود.

قبل از اینکه در مورد دوره لینوکس (Linux) صحبت کنیم یا به این موضوع بپردازیم که این آموزش مختص چه کسانی است، بهتر است نگاهی به مزایای لینوکس داشته باشیم. در ادامه این متن با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید. 

 

سیستم عامل لینوکس چیست؟

همان‌طور که در بالا گفته شد، لینوکس یک سیستم عامل‌ عمومی ‌و متن باز است. بسیاری از افرادی که در زمینه شبکه، امنیت یا برنامه‌نویسی فعالیت دارند، از این سیستم عامل برای توسعه نیازهای خود استفاده می‌کنند.

برنامه‌نویسی در لینوکس را می‌توان با زبان‌های مختلفی مانند: PHP ،python و... انجام داد. استانداردهای باز در این سیتم عامل باعث می‌شوند که نرم‌افزار باگ‌های کمتری داشته باشد و همچنین به‌خوبی با پلتفرم‌های دیگر سازگاری داشته باشد. سیستم‌عامل لینوکس یک سیستم‌عامل کاربردی و کامل است، اما برخی از مفاهیم آن به‌قدری کاربردی هستند که می‌توانید از آن برای رفع بسیاری از نیازهای خود استفاده کنید.

جالب است بدانید که لینوکس مستعد خرابی نیست و حتی بعد از نصب این سیستم عامل، نیازی به راه‌اندازی مجدد سیستم هم ندارید. این سیستم عامل دارای بیشترین تعداد سرور در اینترنت است.

بنابراین، مسائلی نظیر هنگ کردن و… که باعث کند شدن روند کار کاربر می‌شوند، وجود ندارد و از شر آن‌ها راحت خواهید شد!

 

معرفی آموزش لینوکس

آموزش لینوکس (Linux) کدیاد شامل مجموعه‌ای از مهمترین و کاربردی‌ترین دستوراتی است که مبانی لینوکس را به شما می آموزد. در این دوره آموزشی قرار است مفاهیم و دستورات مهم لینوکس در اختیار افراد آشنا با شبکه، امنیت یا برنامه‌نویس‌ها قرار بگیرد. شما بعد از اتمام این دوره می‌توانید به راحتی با این سیستم عامل کار کنید و به یک کاربر لینوکس تبدیل شوید.

در این دوره، مواردی از قبیل دایرکتوری‌ها، ایجاد، جابجایی، حذف و پنهان کردن فایل‌ها، کالی لینوکس، کارت‌های شبکه، ادیتورها، مخازن لینوکسی و… به شما آموزش داد خواهد شد. برای مشاهد تمامی مباحث دوره می‌توانید به قسمت سرفصل‌ها در انتهای صفحه مراجعه کنید.

راستی، برای شرکت در این دوره و کار با لینوکس نیازی نیست که حتما سیستم عامل ویندوز خود را به لینوکس تغییر دهید، زیرا در ابتدای دوره نحوه نصب لینوکس بر روی محیط مجازی را به شما یاد داده‌ایم تا بتوانید به سادگی با آن کار کنید و هیچ اتفاقی برای سیستم شما نخواهد افتاد.

 

مزایای لینوکس

لینوکس در سال 1991 توسط فردی به نام لینوس توروالدز ایجاد شد. در همان سال‌های ابتدایی به وجود آمدن لینوکس در محیط‌های دانشگاهی بیشترین استفاده را داشت. اما بعدها توانستند از این سیستم عامل برای بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده کنند. از مهم‌ترین مزایای لینوکس می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • امن بودن را می‌توان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سیستم عامل دانست. امنیت و حریم بیشتر از هر فاکتور دیگری در این سیستم عامل اهمیت دارند.
  • توزیع‌های لینوکس قبل از انتشار یک نسخه جدید آزمایش می‌شوند.
  • لینوکس سیستم‌عاملی بسیار ساده برای استفاده است؛ به‌شرط اینکه اصول اولیه را بدانید.
  • در این نوع سیستم عامل دست شما باز است و آزادی عمل بسیار زیادی دارید.

 

معایب لینوکس

  • لینوکس به جای یک نسخه واحد مانند ویندوز و مک، چندین نسخه توسعه یافته دارد و این موضوع را می‌توان یکی از معایب این سیستم عامل دانست.
  • عیب‌یابی در لینوکس ممکن است برای بسیاری از افراد کار سخت و پیچده‌ای باشد؛ به‌خصوص که اگر در این زمینه تخصص نداشته باشید.

 

دوره لینوکس برای چه کسانی توصیه می‌شود؟

برای کسانی که تابه‌حال تجربه کار با لینوکس را نداشته‌اند، شرکت کردن در دوره آموزش لینوکس کدیاد فرصت خوبی است تا به طرفدار آن تبدیل شوند. در این دوره مفاهیم لینوکس از ابتدا به شما آموزش داده می‌شود و تمامی نکات مهمی که باید در این مورد بدانید،  در اختیار شما قرار داده می‌شود. این آموزش برای شما انتخاب خوبی است  به‌خصوص اگر که می‌خواهید تازه وارد دنیای لینوکس شوید و دقیقا نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید!

پس، اگر علاقه‌مند به برنامه نویسی، شبکه یا امنیت هستید قطعا از تماشای این دوره لذت خواهید برد. همچنین، برای کاربران معمولی هم می‌تواند یک انتخاب عالی برای راحتی کار با یک سیستم عامل قوی باشد.

 

آیا دوره آموزش لینوکس پیش‌نیازی دارد؟

خوشبختانه برای آموزش لینوکس به پیش‌نیاز خاصی احتیاج ندارید، زیرا این دوره از صفر شروع شده و تمامی مفاهیم برای کاربران توضیح داده می‌شود. به یاد داشته باشید که یادگیری لینوکس اصلا کار سختی نیست و تنها چیزی که نیاز دارید، علاقه است!

مطمئن باشید که بعد از تماشای تنها چند قسمت ابتدایی دوره، دیگر علاقه‌ای به کار کردن با ویندوز نخواهید داشت.

 

سخن پایانی

در این مطلب اطلاعات لازم، مزایا و معایب را در مورد لینوکس در اختیار شما قرار دادیم. همان‌طور که گفته شد، لینوکس مزایای بی‌شماری نسبت به ویندوز دارد. طی آموزش این دوره با مفاهیمی کاملا کاربردی آشنا خواهید شد. این دوره کاملا عملی است و به خوی با محیط لینوکس آشنا می‌شوید. تمام مباحث فنی و کاربردی مربوط به لینوکس در این آموزش برای افراد در نظر گرفته شده است.

مشاهده بیشتر

سرفصل های دوره

معرفی و مقدمه دوره

معرفی و آشنایی با لینوکس

مدیریت فایل و دایرکتوری در لینوکس

ویرایش فایل در لینوکس

ابزارهای کنترل دسترسی

پشتیبان گیری و مفهوم فشرده سازی در لینوکس

مدیریت پکیج ها و بروزرسانی لینوکس

مدیریت کاربر در لینوکس

مدیریت دسترسی کاربر سطح بالا

مدیریت اتصال از راه دور

مدیریت فرایندها در لینوکس

مفاهیم مدیریت ذخیره سازی در لینوکس

مدیریت حجم در لینوکس

ذخیره سازی مشترک در لینوکس

مقدمه اسکریپت نویسی در لینوکس

مدیریت مخزن در لینوکس

کنترل ورژن با استفاده از git

پیکربندی شبکه در لینوکس

ترجمه نام (Name Resolution) در لینوکس

ابزارهای دسترسی از راه دور

نظرات دانشجویان

هومن خسروی

هومن خسروی

سلام ممنون بابت زحمات و اطلاعات مفیدی که مطرح میکنید

سوالات متداول

دوره لینکوس برای چه دسته از افرادی است؟

در این دوره چه مفاهیمی آموزش داده می‌شود؟

مزایای استفاده از لینکوس چیست؟

آیا برای آموزش لینکوس به پیش‌نیاز احتیاجی هست؟