مهارت های شغلی

آموزش رایگان Clean Code | کدنویسی تمیز

مهم نیست چه زبان برنامه نویسی را انتخاب کرده‌اید و در چه مسیری قدم برمیدارید، شما باید بتوانید تمیز کد بزنید! چرا که زمان مهم‌ترین دارایی یک برنامه نویس می‌باشد و کدنویسی تمیز یا clean code به شما کمک می‌کند تا پس از مدت‌های طولانی به راحتی کدهای خود را متوجه شوید و کار را برای هم تیمی‌‌های خود راحت‌تر کنید.

آخرین بروزرسانی در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
00 : 58 : 00

قیمت دوره :

courseTitle

برنامه نویسی فقط نوشتن کد نیست! هیچ وقت در زندگی برنامه نویسی خود پروژه‌ای که قبلا شخص دیگری آن را نوشته باشد، قبول نکرده‌ام. دلیلش هم این بوده که خواندن کدهای بعضی از دوستان برنامه نویس بشدت سخت و طاقت فرساست. کدنویسی تمیز باعث می‌شود کدهایی که می‌نویسی را درک و به راحتی از آن‌ها استفاده کنی. حتی می‌تواند باگ‌هایی که ممکن است داخل پروژه‌ داشته باشید به راحتی برطرف شود و به سادگی کد‌های نوشته شده را با بقیه به اشتراک بگذارید. در ادامه بیشتر به هنر کدنویسی تمیز می‌پردازیم.

 

کدنویسی تمیز چیست و چرا Clean code را یاد بگیریم؟

مثل هر چیز دیگری در دنیا، برنامه نویسی هم اصول خاص خود را دارد که به شما کمک می‌کند تا کدی بنویسید، که فهمیدن آن برای هم تیمی‌های شما راحت‌تر باشد یا مهم تر از آن بعد از مدت‌های طولانی راحت تر بتوانید کدهای خود را بخوانید و ویرایش کنید. در مقابل کد تمیز (Clean code)، کد کثیف هم وجود دارد که کار را برای برنامه‌نویس سخت کرده و ممکن است روند پیشرفت پرو‌‌ژه را کند شود. اینجاست که کدنویسی تمیز به کمک ما می‌آید تا کدهایی که می‌نویسیم به صورت بهینه و ساده باشد تا تمام افراد گروه بتوانند از کدهای نوشته شده استفاده کنند. کدنویسی تمیز را رابرت سی مارتین ابداع و با این کار کمک زیادی به برنامه نویس‌ها کرد تا بتوانند با رعایت اصول و قوانین کد نویسی زمان کمتری را صرف دیباگ کردن کدهای خود کنند.

 

5 اصل مهم و کاربردی در کدنویسی تمیز

کدنویسی تمیز از اصول زیادی استفاده می‌کند. ما در این قسمت 5 اصل مهم آن را بررسی می‌کنیم.

  1. تست پذیری: کدهایی که نوشته می‌شوند، حتما باید از نظر صحیح بودن بررسی شده تا بتوانیم آن‌ها را تصحیح کنیم.
  2. کوتاهی کدها: نباید از کدهای طولانی و پیچیده در پروژه خود استفاده کنیم. تا جای امکان باید کدها کوتاه و مختصر باشند.
  3. کامنت گذاری: شما باید از کامنت کمی در کدهای خود استفاده کنید این کار باعث شفافیت در پروژه شما می‌شود. در واقع کامنت و توضیح زیاد نشان دهنده خوانا نبودن کد شما می‌باشد!
  4. نامگذاری متغیرها: باید برای متغیرها نام مناسب انتخاب کنید. با انجام این کار به راحتی می‌توانید آن‌ها را توصیف کنید و کد شما قابلیت خوانایی بیشتری دارد.

 

معرفی دوره آموزش کدنویسی‌تمیز / clean code

در این دوره تمامی نکات کدنویسی تمیز به سادگی گفته می‌شود. این دوره زمان کمی دارد و به شما کمک می‌کند تا به راحتی کدهای خود را درک کنید. اصلی‌ترین قسمت برنامه نویسی، سادگی و قابل درک بودن کدها است. دوره آموزش کدنویسی تمیز طولانی نیست و کاملا رایگان بوده. بنابراین، با شروع  دوره می‌توانید به راحتی در یک هفته و بدون پرداخت هزینه، آموزش دیده و تمیز کد بزنید. پس وقت را هدر ندهید و یادگیری را شروع کنید.

 

ویژگی‌های مهم کدنویسی‌تمیز

کدنویسی تمیز بسیار مهم می‌باشد و ویژگی‌های خاصی دارد! در ادامه چند نمونه از این ویژگی‌‌ها را ذکر می‌کنیم:

  • بهینه سازی
  • قابلیت تست
  • کاهش زمان
  • کاهش تکرار
  • عیب‌یابی سریع

 

مخاطبین دوره آموزش clean code/کدنویسی‌تمیز

این دوره برای همه برنامه نویس‌ها می‌تواند کمک کننده باشد و اصلا به هیچ زبان برنامه‌نویسی خاصی تعلق ندارد. این دوره به شما کمک می‌کند کدهایی که می‌نویسید را درک کرده و به بقیه ارائه دهید تا آن‌ها هم متوجه کدهایی که نوشته شده باشند. یادگیری این دوره می‌تواند یک جهش بزرگ برای شما در مسیر موفقیت باشد.

 

پیش‌نیازهای دوره آموزش clean code/کدنویسی‌تمیز

این دوره هیچ پیش نیازی نداشته و به هر زبان یا هر فریم ورکی مسلط باشید می‌توانید این دوره رو شروع کنید. اگر به یک زبان برنامه نویسی مسلط باشید مسیر یادگیری می‌تواند برای شما راحت و سریع‌تر باشد. فراموش نکنید! تلاش و استمرار از مهم‌ترین بخش‌های یادگیری هستند.

 

بعد از اتمام دوره کدنویسی تمیز چه مهارت‌هایی کسب کنیم؟

بعد از یادگیری آموزش کدنویسی تمیز، باید تمامی نکاتی که تدریس شده را تست کرده و از آن‌ها استفاده کنید. تمرین زیاد باعث می‌شود مطالبی که یاد گرفته‌اید را به خوبی پیاده سازی کنید و از آن‌ها به صورت بهینه استفاده کنید. فرقی ندارد با چه زبان یا فریم‌ورکی کار می‌کنید؛ شما به راحتی می‌توانید از مطالب آموزشی این دوره استفاده کنید. حتی اگر به زبان‌برنامه نویسی مسلط نیستید نگران نباشید شما می‌توانید از دوره‌های آموزشی کدیاد از هر کدام از زبان‌های برنامه نویسی که علاقمند هستید شروع به یادگیری کنید.

 

آکادمی آموزش برنامه‌نویسی کدیاد

با آکادمی آموزش برنامه نویسی کدیاد می‌توانید بطور جامع و با کمترین هزینه آموزش را شروع کنید. اساتید کدیاد تمامی نکات مورد نیاز را در دوره‌ها آموزش داده و تمرین‌های زیادی برای درک بهتر مطالب به دانشجو می‌دهند. دوره‌های آموزشی کدیاد می‌تواند شروع مناسبی برای یادگیری پایه و اساس برنامه نویسی باشد. کدیاد دوره‌های رایگان زیادی را ارائه داده و دوره آموزش clean code/ کدنویسی‌تمیز نیز، یکی از دوره‌های رایگان آکادمی برنامه‌نویسی کدیاد است. به خاطر داشته باشید تمامی دوره‌های کدیاد دوسال پشتیبانی دارند و می‌توانید با استاد دوره در ارتباط باشید.

 

سخن پایانی

فراموش نکنید که کدهای شما نشان دهنده میزان مهارت شما در کدنویسی می‌باشد! کدها با تمام سختی که دارند باید تمیز نوشته شوند. این کار به شما کمک می‌کند تا کدهای نوشته شده را درک کنید و آن‌ها را توسعه دهید. در این محتوا در مورد کد‌نویسی تمیز صحبت کردیم و متوجه شدیم که هرچه کدها تمیزتر باشند، درک و استفاده از آن‌ها راحت تر است. با شروع این دوره اولین قدم را برای کدنویسی تمیز برداشته و مهم‌تر از همه این‌ها دید متفاوتی از کدنویسی به دست می‌آورید.

مشاهده بیشتر

سرفصل های دوره

اصول های نام گذاری

نکات Function ‌ها

کامنت ها(چند خطی ،مستند سازی و..)

نظرات دانشجویان

 hossein hemmati

hossein hemmati

استاد این دوره جز بهترین و کاربردی ترین دوره های شما بود مرسی 3>

محمد مهدی  حسین آبادی

محمد مهدی حسین آبادی

ممنون دوره ی عالی ای بود

آقا دمت گرم و اقعا

 نادر  راستگو

نادر راستگو

بسیار متشکرم از نکات ریز برنامه نویسی که برایمان آماده کردید

 نادر  راستگو

نادر راستگو

ممنون از زحمات شما

 نادر  راستگو

نادر راستگو

مرسی از این دوره جالب

 حسین رنجبر

حسین رنجبر

خیلی ممنون استاد مرسیی😀💚

سلام و خسته نباشین استاد عالی و کامل تدریس می کنن دیدن این دوره رو به همه توصیه می کنم فوق العاده کاربردی هست ممنون بابت زحماتی که کشیدین

سوالات متداول

کد نویسی تمیز چیست؟

دلیل اهمیت کدنویسی تمیز چیست؟

چگونه می‌توان کدهای برنامه را تمیز نوشت؟

چرا باید به کدنویسی تمیز مسلط باشیم؟