طراحی سایت

آموزش جامع طراحی سایت با PHP - رایگان و پروژه محور

دوره جامع طراحی سایت با زبان پی اچ پی PHP کاملا رایگان و پروژه محور. اگر شما هم علاقمند به طراحی وب با php هستید میتوانید با این آموزش به صورت عملی و کاربردی آن را فرا بگیرید.

آخرین بروزرسانی در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
17 : 59 : 00

قیمت دوره :

courseTitle

Php  ( Hypertext PreProcessor) با هدف طراحی وب توسعه یافته است. Php از جمله زبان‌هایی است که برای ساخت صفحات داینامیک بسیار کاربردی است. در این دوره‌ی آموزشی شما را با این زبان که از اصولی‌ترین علوم برنامه‌نویسی است آشنا می‌کنیم.

 

زبان برنامه نویسی PHP چیست؟

برنامه‌نویسی با کمک زبان‌های زیادی امکان‌پذیر است. اگر علاقه‌مند به طراحی وب‌سایت و دنیای وب دارید زبان پی‌اچ‌پی بهترین گزینه برای شماست. Hypertext PreProcessor به معنای پردازنده‌ی ابر متن می‌باشد. به بیان دیگر برنامه‌ای است که اطلاعاتی را به عنوان ورودی دریافت می‌کند سپس تغییراتی در راستای پردازش بر روی آن انجام می‌دهد و در نهایت داده‌هایی به عنوان خروجی به ما تحویل می‌دهد. پی اچ پی مخصوص سرور نوعی زبان شیء گرا می‌باشد که اجزا و بدنه‌ی اصلی آن توسط اجزا در کنار هم قرار می‌گیرند و یک واحد اصلی را ایجاد می‌کنند. اما بپردازیم به مفهوم ابر متن. ابر متن به معنای متن‌های طولانی است که دارای جدول و تصاویر بسیار زیادی هستند. Php باید بتواند این اطلاعات را پردازش کند تا خروجی یا به نوعی نتیجه‌ی کار نهایی به صورت html نمایش داده شود. بنابراین براساس  این پردازش ظاهر وب به کمک html طراحی شود.

 

ویژگی‌ها و مزیت‌های Php

1. طراحی صفحات وب داینامیک به کمک این زبان امکان‌پذیر است.

برای نمایش محتوا در سایت شما می‌توانید وارد کدهای HTML سایت شوید و محتوا را در قالب کدهای HTML بصورت دستی بنویسید. به این روش Static می‌گویند. به نوعی صفحه‌ی وب استاتیک یا  Static Web Page می‌باشد. اما روش دیگری هم برای ارائه‌ی این محتوا در سایت است. می‌توانید محتوا را وارد پایگاه داده‌ها کنید سپس به کمک یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی مثل PHP، محتوا را از دیتا بیس بخوانید و به مخاطب نشان دهید. در این صورت صفحه‌ی وب داینامیک یا Dynamic Web Page  می‌باشد. بنابراین در این راستا پی‌اچ‌پی می‌تواند اطلاعات را از دیتا بیس بخواند آن‌ها را حذف یا وبرایش کند. همچنین می‌تواند با فرم‌های  HTML سایت شما ارتباط برقرار کند، اطلاعات ورودی کاربران در فرم‌ها را پردازش کند و خواسته‌ی مدنظر شما را روی آ‌ن‌ها اعمال کند.

2.  به شما امکان کار با Cookie ها را می‌دهد

کوکی‌ها متغیری هستند که به‌ وسیله‌ی سرور به مرورگر وب ارسال می‌شوند. از آن‌ها برای احراز هویت یک کاربر استفاده می‌شود. زمانی که سیستم عامل مخاطب صفحه‌ای را از طریق یک مرورگر درخواست می‌کند، به صورت خودکار یک متغیر با نام مشابه در قالب فایل کوچک که حدودا 4000 کارکتر را شامل می‌شود، روی سیستم کاربر ذخیره می‌کند. شاید از اصلی‌ترین اهداف  به کار‌گیری کوکی جمع‌آوری اطلاعات از هر کاربری است. تا اینکه در زمان تبلیغات بتوانند از آن استفاده کنند. به نوعی تبلیغات را هدفمند می‌کنند چرا که کوکی در شناخت سلیقه کاربر کمک می‌کند و تبلیغاتی به کاربر نمایش می‌دهد که براساس نیاز و علایق اوست. در نتیجه کاربر به این تبلیغات بهتر واکنش نشان می‌دهد. کاربرد دوم کوکی‌ها آمارگیری صحیح از کاربران سایت است. بدون اینکه هیچ کاربری دوبار شمرده شود آمار سایت را می‌سنجند و بر این مبنا برای تبلیغات برنامه‌ریزی می‌کنند.

3. به شما امکان کار با Session ‌ها را می‌دهد.

آدرس HTTP مرورگر به سرور در ارتباط با مخاطب اطلاعاتی نمی‌دهد. در نتیجه برای افتراق کاربران از یک دیگر با مشکل مواجه هستیم. در نتیجه سرور هم نمی‌تواند سرویس‌دهی مناسبی ارائه دهد. راهکار در زبان  PHP به کمک  sessionها گنجانده شده است. عملکرد یک سکشن به این صورت است که با ایجاد یک فایل در دایرکتوری موقت بر روی سِرور (موقعیتی که متغیرهای رجیستر و ثبت‌ شده‌ی session و مقادیر آن‌ها نگهداری و ذخیره می‌شوند.)، اطلاعات کاربر مثل username , pass را در متغیرهایی به نام session ذخیره می‌گردد. در نهایت هر بار که کاربر صفحه‌ی جدیدی از یک سایت را باز می‌کند، سرور اطلاعات session کاربر را به همراه درخواست صفحه به مرورگر ارسال می‌کند. بنابراین دیگر نیازی نیست که در هر صفحه اطلاعات کاربری خود را مجددا وارد کند.

4. این زبان  Open source است.

سورس به معنای متن باز است. به این معنا که سورس کد اصلی برنامه در دسترس همه قرار دارد و برای استفاده از آن سورس کد نیازی به دریافت مجوز نیست. و از این بهتر برای دسترسی به آن نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست و کاملا رایگان می‌باشد. در نتیجه سورس کد اصلی زبان PHP به راحتی در اختیار کاربران و مختلف در سرتاسر دنیا قرار می‌گیرد و توسط آن‌ها بررسی می‌شود تا اینکه در نهایت ارتقا پیدا کند.  این یکی از بهترین مزیت‌های این زبان است. چرا که شاید در آینده برنامه‌نویس مجبور شود بر اساس نیازهای مخاطب این زبان را گسترش دهد.

5. کاربرد وسیع PHP در حوزه وب

  • سیستم‌های مدیریت محتوایی مانند وردپرس ، جوملا ، دروپال و… با استفاده از زبان PHP ساخته شده‌اند.
  • زبان PHP در توسعه و ایجاد سایت‌های بزرگی مانند فیسبوک ، ویکی پدیا ، یاهو و… نقش داشته است.
  • ربات‌های تلگرامی، نرم‌افزارهایی هستند که برای اهداف متفاوتی توسط PHP ایجاد شده اند. این رباط‌ها به راحتی بر روی هر سیستم عاملی نصب می‌شوند و  مخاطبان با ارسال و یا انتخاب فرمان‌های از پیش تعیین شده می‌توانند خدمات متفاوتی از جمله دریافت پشتیبانی، پیگیری خرید‌های انجام شده و… دریافت کنند.

6. ساخت نرم افزارهای دسکتاپ با PHP

PHP یک زبان چند منظوره است. به این معنا که برای ایجاد صفحات وب، طراحی اپلیکیشن‌های موبایل و طراحی برنامه‌‌های ویندوز کاربرد دارد. در نتیجه بدون هیچ محدودیتی بازار کار گسترده‌ای در این زمینه دارید.

 

بازار کار زبان PHP در آینده

با گسترش تکنولوژی و ارائه‌ی خدمات در قالب مجازی خیلی از افراد می‌پسندند که نیازهای خود را از طریق وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها تامین کنند. همچنین اشاره شد که این زبان یک زبان چند منظوره است. خیلی از سیستم‌های مدیریتی توسط پی‌اچ‌پی ارتقا پیدا کردند. پس هیچ جای نگرانی در ارتباط با منسوخ شدن این زبان نیست. حتی اگر به نوعی زبان دیگری بخواهد جایگزین شود چون با مبانی اصلی و اساسی این زبان آشنا هستیم می‌توانیم در کمترین زمان ممکن به تسلط کافی به زبان جدید برسیم. با توجه به توسعه‌ی PHP در حوزه‌ی وب به نظر می‌رسد که روز به روز متقاضیان این علم افزایش یابد. طراحی وب‌سایت‌ها در کشور ما با تکنولوژی Asp.Net  بر روی Php صورت می‌گیرد و خوشبختانه تا به حال از موقعیت و جایگاه بسیار خوبی برخوردار بوده است. می‌توان با قاطعیت گفت که Php  جز زبان‌های برنامه‌نویسی خوش استخدام برای حوزه وب می‌باشد.

 

اصلی‌ترین پیش‌نیازهای دوره آموزش PHP

  • یادگیری زبان  HTML

 همان‌طور که در مقالات دیگر اشاره شد Hyper Text Markup Language  یک زبان نشانه‌گذاری است که به عنوان هسته و به نوعی اسکلت اصلی وب‌سایت شما را می‌سازد. در  برنامه نویسی وب خروجی و شالوده‌ی تمام کارهای زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور از جمله PHP ، Python و… به کدهای HTML تبدیل می‌شوند تا بتوانند در مرورگر کاربر نمایش داده شوند. همچنین این زبان به نوعی یک زبان مشترکی است بین ما و مرورگرهای وب. ما در HTML  از یکسری تگ‌ها برای شناساندن منظور به مرورگر مخاطبان استفاده می‌کنیم.

  • یادگیری زبان CSS

از Cascading Style Sheets به منظور سازماندهی صفحات وب و اجزای مختلف آن مانند متن، تصویر، کادرها و… استفاده می‌شود. با استفاده از این زبان به راحتی می‌توان استایل‌هایی در قالب رنگ، فونت و تصاویر برای یک سایت را ایجاد کرد.

  • BootStrap

دانشی از وب است که توسط آن می‌توانید پشت صحنه‌ی کار خود را بسازید. با استفاده از بوت استرپ اجزای سایت بهم ریخته نخواهد شد و یکپارچگی و نظم خود را حفظ خواهد کرد.

 

نرم‌افزارهای مورد نیاز برای اجرای کدهای PHP

1. نرم افزار ویرایشگر کد

این نرم‌افزار Adobe Dreamweaver  یکی از ابزارهای پر قدرت در طراحی صفحات وب می باشد که به کمک آن می‌توانیم کد استاندارد طراحی صفحات وب را تولید کنیم. این برنامه محیط طراحی را برای ما آماده می‌کند که زمانی که داریم طراحی می‌کنیم بتوانیم نمای HTML صفحه را ببینیم و بصورت خودکار کدهای HTML  آن ایجاد شود.

2. وب سرور محلی

شما نیازمند محیطی هستد که کدهایتان را در اجرا کنید. برنامه‌نویس کد php را می‌نویسد و آن را داخل یک کامپیوتری که ما به آن سرور می‌گوییم اجرا می‌کند. بنابراین هر زمان که کاربر وارد سایت یا اپلیکشن می‌شود این کدها روی سرور اجرا می‌شود و به مرورگر ارسال می‌شود و نتیجه نمایش داده می‌شود.

3. آشنایی با زبان انگلیسی، الگوریتم و توابع

در علم برنامه‌نویسی انجام عملیات به کمک توابع صورت می‌گیرد. در صورت انجام یک عمل به صورت مکرر، بهره‌گیری  توابع و الگوریتم‌‌ها باعث کاهش در اتلاف زمان و انرژی خواهد شد. یک برنامه‌نویس php باید بر نوشتن توابع و نحوه‌ی عملکرد و نتایج آن‌ها تسلط کافی داشته باشد. در این صورت می‌تواند توابع خود را به کتابخانه php اضافه کند و زمانی که به آن نیاز پیدا کرد، آن را فراخوانی کند. این کار موجب صرفه‌جویی در زمان می‌گردد.

 

در پایان

در این آموزش یکی دیگر از علوم برنامه‌نویسی را به شما همراهان عزیز معرفی کردیم. همان‌طور که اشاره شد بازار کار پی‌اچ‌پی با توجه به پیشرفت تکنولوژی بسیار خوب است و داشتن علاقه و تمرین زیاد در این حوزه حتما شما را به امنیت مالی خواهد رساند.

مشاهده بیشتر

سرفصل های دوره

فصل اول

پروژه : وبلاگ کدیاد

سوالات متداول

چه مهارت هایی در این دوره یاد میگیریم؟

آیا پس از اتمام این دوره، آمادگی برای ورود به بازار کار دارم؟

پشتیبانی به چه صورت است؟

این دوره پروژه محور است؟

آیا این دوره همیشه رایگان می ماند؟

این دوره پیش نیاز دارد؟

دیپلوی پروژه (آنلاین کردن) رو در این دوره اموزش میدید؟

داخل این دوره آموزش معماری و لاراول آموزش میدید؟

آیا آشنایی با جاوااسکریپت هم الزامی است؟