laravel

آموزش رایگان 0 تا 100 livewire | دوره پروژه محور لایووایر

Livewire ابزاری برخاسته از فریم ورک Laravel می باشد. لاراول فریم ورکی بسیار جذاب از زبان قدرتمند PHP است؛ که محبوبیتش به دلیل راحتی کدنویسی با آن می باشد. Livewire نیز در عین حفظ این راحتی، به برنامه نویسان فول استک کمک می کند که بتوانند اپلیکیشن های تحت وب را به بهترین حال ممکن ایجاد کنند. اپلیکیشن هایی که با Livewire ایجاد می شوند در عین کاربردی و همه چیز تمام بودن، فرایند ساخت بسیار آسان و سریعی دارند. همین الان میتوانید در این دوره رایگان و پروژه محور شرکت کنید و به مهارت خود بیافزایید.

آخرین بروزرسانی در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
06 : 20 : 29

قیمت دوره :

courseTitle

با گسترش وب اپلیکیشن‌های مدرن، وجود ابزارهایی به منظور هر چه ساده‌تر کردن فرآیند ساخت آن‌ها، بشدت نیاز می‌شود. ابزارهایی مانند vue یا react، در این زمینه بسیار قدرتمند هستند، اما پیچیدگی‌ استفاده از آن‌ها برای یک توسعه دهنده‌ی فول استک، غیرقابل اجتناب است.لایووایر یک فریمورک فول استک برای لاراول است. یعنی با استفاده از آن هم بک اند و هم قابلیت های فرانت به زبان php نوشته می‌شود و نیازی به کدنویسی جاوااسکریپت نداریم. با استفاده از آن،  که میتوانید صفحات وب خود را داینامیک کنید و می‌توانید کامپوننت های هوشمند بسازید که به صورت زنده با سرور در ارتباط باشند.

 

لایووایر چیست؟

امروزه توسعه دهندگان از ابزارهایی مانند کتابخانه React و فریمورک Vue برای ساخت برنامه های وب مدرن استفاده می‌کنند که بسیار قدرتمند هستند. اما اغلب آماده سازی و کار با آنها همیشه برای توسعه دهندگان کمی چالش برانگیز بوده است. فریمورک Livewire یک فول استک فریمورک برای  لاراول محسوب می شود که بدون کم کردن راحتی کدنویسی لاراول سعی می‌کند به برنامه نویسان فول استک کمک کند تا بهترین اپلیکیشن های تحت وب را با استفاده از لاراول ایجاد کنند و ویژگی های مشابه ویژگی های ویو جی اس و ری اکت را در اختیار داشته باشند.

 

چرا لایووایر؟

همانطور که میدانیم زبان PHP یکی از قدرتمندترین زبان های برنامه نویسی توسعه سمت سرور Backend است. همچنین این زبان دارای فریمورک های قدرتمند است مانند فریمورک laravel ، فریمورک سیمفونی و ... که یکی از محبوب ترین های آن ها فریمورک Laravel است. لاراول در سال های اخیر با بروزرسانی های مستمر و اضافه شدن ویژگی های قدرتمند توانسته به عنوان محبوب ترین فریمورک دنیای برنامه نویسی لقب بگیرد و توسعه دهندگان زیادی را شیفته خود کند. لاراول به شدت بین توسعه دهندگان وب محبوب است و دارای جامعه آماری بالایی است. برخی از ویژگی های آن مانند امنیت بالا، کدنویسی آسان و سریع باعث شده تا این محبوبیت دو چندان شود.

 

Livewire چگونه کار می‌کند؟

  • فریمورک لایووایر خروجی هر کامپوننت Component را با صفحه رندر می‌کند که ازنظر دوستدار SEO است.
  • هنگام رخ دادن یک تعامل لایووایر یک درخواست Ajax را به سمت سرور ارسال می‌کند!
  • در مرحله بعد سرور آن Component را مجدد رندر و اجرا می‌کند و HTML جدید را در Response برمی‌گرداند.
  • Livewire سپس هوشمندانه DOM را مطابق آنچه که تغییر کرده است به‌روزرسانی می‌کند!

 

آیا Livewire از websockets استفاده می‌کند؟

خیر، لایووایر از وب سوکت استفاده نمی‌کند و صرفاً به درخواست‌های  Ajaxبرای ارتباط با سرور متکی است! این بدین معناست که بسیار قابل اطمینان و مقیاس‌پذیر است. پس در نتجیه از وب سوکت استفاده‌نشده است.

 

آیا لایووایر جایگزین Vue است؟

تا حدودی می‌تواند جایگزین ویو جی اس باشد. اما تا حدی که کامپوننت های شما فقط از Axios برای ارسال درخواست‌ها به سمت سرور استفاده می‌کنند.

 

آیا امکان استفاده از جاوا اسکریپت در Livewire وجود دارد؟

Livewire با فریمورک AlpineJs به خوبی کار می‌کند (برای این نیاز ساخته‌شده است). اگر قصد استفاده از کتابخانه‌های شخص ثالث مانند Select2 و ... را دارید لایووایر Api هایی جهت این کار در نظر گرفته است. نکته جالب این است که افزونه‌ای جهت استفاده از اجزای vuejes در Livewire در نظر گرفته‌شده است.

 

چرا باید Livewire را یاد گرفت؟

گر توسعه‌دهنده لاراول هستید پیشنهاد می‌کنیم لایووایر را یاد بگیرید. چرا که امکانات بی نظیر آن به کمک شما خواهد آمد. پس اگر قصد دارید حرفه‌ای‌تر در فریمورکlaravel کد بزنید اقدام به یادگیری کنید. لایووایر امکان به‌روزرسانی هوشمند کامپوننت ها را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید بدون بار گزاری مجدد صفحه وب با ارسال درخواست به سمت سرور، دیتا را به‌روزرسانی کنید.

 

میزان محبوبیت Livewire چگونه است؟

لایووایر مدت زمانی کوتاهی است که منتشرشده است اما توانسته توجه بسیاری از توسعه‌دهندگان لاراول را به خود جلب کند. بسیاری از توسعه‌دهندگان در حال استفاده از آن هستند. با توجه به اینکه فریمورک لاراول محبوب‌ترین فریمورک دنیاست به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود با توجه به امکانات عالی فریمورک Livewire روز به‌روز به توسعه‌دهندگان آن افزوده شود و آینده خوبی داشته باشد.

 

چه چیزهایی با لایووایر میتوان ساخت؟

تقریباً همه کارهایی که قبلاً با استفاده از جی کوئری و ریکوئست های ایجکس انجام می‌دادیم با لایووایر بدون نوشتن کد جاوا اسکریپت قابل انجام است.

 

نحوه‌ی کار Livewire به چه صورت است؟

برای آن که بهتر درک کنیم Livewire چیست ، ابتدا باید نحوه‌ی کار آن در لاراول را بدانیم که به طور اجمالی در چهار بخش زیر خلاصه می‌شود:

  • ابتدا برای Livewire کامپوننت‌هایی را تعریف می‌کنیم که خروجی اولیه‌ی این کامپوننت‌ها مثل دستور include در blade، در صفحه رندر می‌شوند. به این صورت برای سئو هم مناسب و به عبارتی seo friendly است.
  • زمانی که تعاملی در صفحه رخ می‌دهد، Livewire یک درخواست Ajax را به همراه داده‌های جدید به سمت سرور ارسال می‌کند.
  • سرور کامپوننت‌ها را دوباره رندر می‌کند و ساختار HTMLجدید را برای کاربر ارسال می‌کند.
  • سپس Livewire ساختار DOM را بر اساس داده‌های آپدیت شده و خروجی کامپوننت‌ها، به‌صورت هوشمند تغییر می‌دهد.

 

پیش نیاز های دوره آموزش لایووایر (Livewire)

برای شروع کار، علاوه بر HTML و CSS، فقط به دانش کافی در زمینه‌ی لاراول نیاز دارید و بدون نیاز به جاوا اسکریپت می‌توانید وب اپلیکیشن پویای خود را ایجاد کنید. اما برای آنکه بتوانید دوره آموزش لایووایر را مشاهده کنید باید با لاراول آشنا باشید و درک مناسبی از جاوا اسکریپت داشته باشید تنها در این صورت است که می‌توانید دوره آموزش livewire را به شکل کامل مشاهده کنید و کار با آن را یاد بگیرید.

 

آیا یادگیری لایووایر آسان است؟

بله، یادگیری livewire در صورتی که شما بر لاراول تسلط داشته باشید اصلاً کار سختی نیست و با مشاهده دوره آموزشی می‌توانید به سادگی آن را فرا بگیرید.

 

آیا یادگیری لایووایر الزامی است؟

خیر یادگیری کار آن الزامی نیست. اما اگر جز برنامه‌نویسان لاراول محسوب می‌شوید و قصد دارید در این فریمورک به شکل پیشرفته و بهتری کار کنید آشنایی با lآن می‌تواند به شما کمک کند به شکل پیشرفته‌تری پروژه‌های خود را پیاده‌سازی کنید.

 

چقدر زمان لازم است تا لایووایر را یاد بگیرم؟

زمان شخصی وجود ندارد اما اگر شما بر مباحث لاراول مسلط باشید و همچنین درک مناسبی از جاوا اسکریپت داشته باشید می‌توانید به‌سادگی در زمان بسیار کوتاهی کار با آن را یاد بگیرید و شروع به استفاده از آن کنید.

 

Livewire نسخه 2 منتشر شد

لایووایر نسخه دوم اخیراً منتشرشده است که تغییرات جذابی داشته است. Livewire نسخه 2 با لاراول 8 که به‌تازگی منتشرشده است هماهنگی بیشتری پیداکرده است و در مقابل لاراول نسخه 8 نیز به‌صورت رسمی با منتشر کردن پکیج جانبی Laravel Jetstream به پشتیبانی Livewire پرداخته و توصیه کرده برای پیاده‌سازی ویوهای پروژه خود از آن استفاده کنید.

 

نتیجه‌­گیری

Livewire یک فول استک فریمورک برای فریمورک لاراول است. دارای امکانات بی نظیر و داکیومنت کاملی است. در مدت زمان کوتاهی که منتشرشده توانسته توسعه‌دهندگان را به سمت خود بکشاند. پیش‌بینی می‌شود در آینده با توجه به کاربران بالای لاراول روز به روز به توسعه‌دهندگان آن‌هم اضافه شود. با لایووایر می‌توانید کامپوننت های هوشمند بسازید که به صورت زنده با سرور در ارتباط باشند و بدون بارگذاری کامل صفحه بخش از آن به‌روزرسانی شود.

مشاهده بیشتر

سرفصل های دوره

مقدمات و آشنایی اولیه با Livewire

آشنایی کامل با کامپوننت های Livewire

ابزارهای UI در Livewire

ساخت پروژه عملی وبلاگ

نظرات دانشجویان

باسلام. این فریم ورک خیلی خوبه. ولی یه چیزایی از vue و react کمتر داره. ادم می ترسه بره طرفش. تدریستم عالیه. چیز اضافی تو فیلمت نداری حتی یک ثانیه. شاید این 6 ساعت اندازه 60 ساعت سایتهای دیگس. یه اسمی بذارید روش مثلا بذاری تدریس کمپرس شده یا فشرده شده. این فریم ورک مخصوص کسایی هس که php لاراول html css رو بلدن. خوبه که سمت اینا نرفتی. قرار نیست کل برنامه نویسی یاد بدین. سپاس از تدریس خوبتون.

 مهدی  رضایی

مهدی رضایی

یک دوره بسیار عالی زیبا . که شما میتونید به لایووایر مسلط باشید.ممنون استاد که دوره رایگان بود و تدریس شما هم بسیار عالی بود.

Farzaneh Nourizadeh

Farzaneh Nourizadeh

بسیار عالی. تصادفی این ویدیو رو دیدم و خیلی ِلذت بردم. الان دارم کا دوره رو میبینم. خیلی ممنون از جناب استاد که چنین دوره ی ارزشمندی رو به طور رایگان در اختیار عموم قرتر دادن. خدا قوت

Farzaneh Nourizadeh

Farzaneh Nourizadeh

خیلی کاربردی و مفید و ساده توضیح دادین. خیلی استفاده میکنم از این اموزش خدا قوت

Mohammad Assadi

Mohammad Assadi

❤️‍🔥❤️‍🔥 بسیار عالی ❤️❤️