طراحی سایت

آموزش رایگان jQuery | صفر تا صد جی کوئری

جی‌­کوئری (jQuery) کتابخانه ی پرطرفدار و بسیار کاربردی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است که با شعار جذاب کمتر بنویس و بیشتر انجام بده، قلب تمام برنامه نویسان را تسخیر کرده است. کتابخانه ی جی کوئری کار با HTML را بسیار آسان تر و سریع تر کرده و ابزارهای مفیدی در اختیار شما قرار می دهد.

آخرین بروزرسانی در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
08 : 37 : 12

قیمت دوره :

courseTitle

جی­‌کوئری (jQuery) یک کتابخانه کوچک جاوا اسکریپت است که موجب می‌شود کار با HTML آسان‌تر شود. این کتابخانه کارکردهای زیادی برای دست‌کاری عناصر صفحه‌های وب ارائه می‌کند که موجب می‌شود برای ایجاد محتوای دینامیک مفید باشد. در همه جا حضور دارد و با اختلاف زیادی رایج‌ترین کتابخانه جاوا اسکریپت محسوب می‌شود. این کتابخانه در سیستم‌های بزرگی مانند وردپرس ادغام شده است و سؤال‌های مربوط به جاوا اسکریپت در وب‌سایت StackOverflow غالباً از طریق جی‌کوئری پاسخ داده می‌شوند. این یک کتابخانه و نه یک فریمورک است. یک کتابخانه برخی ابزارهای مفید برای کاربرد شما ارائه می‌کند یا یک مشکل را که جاوا اسکریپت خالص در آن عملکرد خوبی ندارد حل می‌کند. یک فریمورک مانند Recat یا Vue ساختار مستحکم‌تری محسوب می‌شود و ارتباط بیشتری با طرز کار اپلیکیشن دارد.

 

جی‌کوئری JQuery چیست؟

جی‌­کوئری (jQuery) کتاب خانه ای سریع، کوچک و پر از ویژگی از زبان جاوا اسکریپت است و برنامه نویسی را بسیار ساده میکند. یادگیری کتاب خانه ای همچون jQuery (جی‌کوئری) بسیار ساده تر از یادگیری زبان جاوا اسکریپت است. شعار jQuery "کمتر بنویس و بیشتر انجام بده"است. و هدفش استفاده آسان و سریع از امکانات جاوا اسکریپت در وب سایت است. این ساده سازی از دسترسی به عناصر و اشیاء وب سایت تا کنترل رویدادهای آن ها می باشد و همچنین یک سری امکانات از پیش آماده شده را به شما ارائه می‌دهد. این کتابخانه کارکردهای زیادی برای دست‌کاری عناصر صفحه‌های وب ارائه می‌کند که موجب می‌شود برای ایجاد محتوای دینامیک مفید باشد.

 

فواید و کاربرد های جی­‌کوئری چیست؟

جی‌­کوئری همه جا حضور دارد و با اختلاف زیادی رایج‌ترین کتابخانه جاوا اسکریپت محسوب می‌شود. این کتابخانه در سیستم‌های بزرگی مانند وردپرس ادغام شده است و سؤال‌های مربوط به جاوا اسکریپت در وب‌سایت StackOverflow غالباً از طریق جی­‌کوئری پاسخ داده می‌شوند. این کتابخانه روش میانبری برای بسیاری از کارکردهای این برنامه ارائه می‌کند. برای دست‌کاری HTML نیز استفاده می‌شود که غالباً کاری طولانی و ملال‌آور محسوب می‌شود. جی‌­کوئری ساختار بسیار کوتاه‌تر و تمیزتری ارائه می‌کند و به جای این که صدها بار عبارت document.getElementByID() را وارد کنید، می‌توانید تنها با یک کاراکتر این کار را انجام دهید و بدین ترتیب زمان توسعه به شدت کوتاه می‌شود. بزرگ‌ترین حسن آن در تابع سلکتور آن است که برای یافتن عناصر در HTML استفاده می‌شود و به آن‌ها اشاره می‌کند.

 

چرا جی­‌کوئری؟

شما با استفاده از جی­‌کوئری میتوانید دستورات جاوا اسکریپت را خیلی ساده تر و راحت تر اجرا کنید. برای مثال اگر انجام یک کار با جاوا اسکریپت نیاز به ۱۰۰ خط کدنویسی دارد، شما میتوانید همان کار را با جی­کوئری تنها با ۱۰ خط کد انجام دهید. دقیقا همان چیزی که شعار آن توضیح میدهد: کدهای کمتری بنویس، ولی کارهای بیشتری انجام بده. نکته‌ای که وجود دارد این است که جی­‌کوئری یک چیز خیلی عجیب و غریب نیست. یک فایل است که شما وارد پروژه‌ی خودتان میکنید و میتوانید از آن استفاده کنید. اگر این فایل را باز کنید، با کدهای جاوا اسکریپت خام و خالص مواجه میشوید.

 

JQuery در چه جاهایی استفاده می شود؟

جی­‌کوئری یک فایل چند کیلوبایتی است. اما همین فایل کوچک، قدرت فوق العاده‌ای دارد و کارهای بسیار زیادی میتوان با آن انجام داد.

  1. انیمیشن ها و افکت های زیبایی به المان هایتان اضافه کنید. برای مثال وقتی که کاربر روی یک المان کلیک کرد، افکت های مختلفی روی آن اجرا شود.
  2. درخواست های Ajax به سمت سرور ارسال کنید و اطلاعات را بدون refresh صفحه از دیتابیس دریافت کنید.
  3. تگ های HTML یا محتویات صفحه وب خود را اضافه، حذف، ادیت و… کنید. برای مثال یک تگ <div> اضافه کنید یا یک تگ <p> حذف کنید یا یک Class یا id خاص را به یک تگ خاص اضافه کنید.
  4. اسلایدرهای عکس زیبا بسازید
  5. منوهای باز شونده‌ی زیبا طراحی کنید (مانند منوهای بالای سایت یادیفای که با رفتن موس روی آن‌ها، زیر منوهایی برای شما نمایش داده میشود).
  6. به فرم های ثبت نام، ورود و… اعتبار سنجی را اضافه کنید. برای مثال چک کنید که اگر رمز کاربر کمتر از ۸ کاراکتر بود، اجازه‌ی ثبت نام به کاربر داده نشود.
  7. و بسیاری کارهای دیگر که میتواند به جذاب شدن صفحات وب شما بسیار کمک کند.

 

ویژگی های جی­‌کوئری

  • قابلیت اجرا بر روی مرورگرهای رایج مانند اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس، کروم و...
  • قابلیت تغییر خصوصیات CSS
  • متحرک سازی و قرار دادن افکت روی عناصر وب سایت
  • کار با ایجکس
  • کنترل آسان و قدرتمندتر رویدادها (Events)
  • ایجاد افکت و حرکات انیمیشن
  • توسعه دادن پلاگین ها

به کارگیری همه این اجزای جی‌ کوئری کمک می‌کند صفحات وب قدرتمند و داینامیک (پویا) داشته باشیم.

 

مزایای جی­‌کوئری

جی­‌کوئری امروزه محبوبترین کتابخانه جاوا اسکریپت در حال استفاده است. جی­‌کوئری نرم‌افزار متن باز(open source) و رایگان است که تحت دو پروانه GPL و MIT منتشر می‌شود. دستور زبان جی‌­کوئری به گونه‌ای طراحی شده است که عمل هدایت به پرونده را آسان تر نموده است. بدین صورت که می‌توان حرکات انیمیشن و رویدادهایی را در صفحه ایجاد کرد و به وسیله آن نرم‌افزارهای مبتنی بر Ajax را ایجاد نموده و توسعه داد. همچنین این اختیار را به برنامه نویسان می‌دهد که پلاگین هایی برای کتابخانه جاوا اسکریپت ایجاد کنند.

 

آیا جی­‌کوئری موجب کند شدن وب‌سایت می‌شود؟

افزودن انواع مختلف کتابخانه‌ها، فریمورک‌ها و کدها به وب‌سایت، ساده‌ترین روش برای کُند ساختن زمان بارگذاری صفحه به خصوص برای کاربران موبایل یا اتصال‌های شبکه ضعیف محسوب می‌شود. با این حال جی­‌کوئری یک استثنا در این زمینه است، چون حجم بسیار کمی دارد و همه جا استفاده می‌شود. بنابراین اگر از یک CDN محبوب مانند گوگل به آن ارجاع بدهید، این احتمال وجود دارد که بیش از نیمی از کاربران شما از قبل آن را روی سیستم خود به صورت کش‌شده داشته باشند و نیازی به دانلود هیچ چیزی از روی سرور شما نداشته باشند. با این حال این موضوع به تنهایی توجیهی برای گنجاندن آن در وب‌سایت نیست، زیرا همچنان باید از حافظه سیستم کاربر بارگذاری و اجرا شود که همه این‌ها به زمان نیاز دارند.

 

مشکلات کار با JQuery

اگر کاربر شما کتابخانه جی‌­کوئری را روی سیستم خود به صورت کش‌شده نداشته باشد، می‌توانید از نسخه minify و gzipp-شده آن استفاده کنید که تنها 28.78 کیلوبایت حجم دارد و احتمالاً حتی از حجم HTML شما نیز کمتر است. از آنجا که جی­‌کوئری موجب مسدود شدن رندر صفحه می‌شود، باید آن را پیش از نمایش صفحه بارگذاری کنید. برای کاربران موبایل چیز خوبی محسوب نمی‌شود. اگر می‌خواهید وب‌سایت غالباً استاتیک خود را تا حد امکان روی همه دستگاه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن بارگذاری کنید، احتمالاً بهتر است به جای جی­کوئری از جاوا اسکریپت خالص استفاده کنید. اما اگر وب‌سایت شما به مقدار زیادی دینامیک است، جی‌ کوئری و دیگر کتابخانه‌ها ارزش استفاده را دارند، چون سرعت توسعه را بالا می‌برند. برای وب‌سایت‌های داخل سازمانی، پنل‌های ادمین یا هر چیزی که در مواجهه با کاربر نیست، گنجاندن این برنامه موجب ایجاد هیچ دغدغه‌ای نخواهد بود.

 

پیش نیازهای دوره آموزش JQuery

قبل از اینکه دوره ی آموزش رایگان jQuery را شروع کنید، شما باید دانش پایه ای(حداقلی) از موارد زیر را داشته باشید:

  • HTML
  • CSS
  • JavaScript

شما می توانید برای یادگیری موارد بالا از آموزش های کدیاد استفاده کنید.

 

آیا باید از جی­‌کوئری استفاده کنیم؟

جی­‌کوئری یک کتابخانه و نه یک فریمورک است. یک کتابخانه برخی ابزارهای مفید برای کاربرد شما ارائه می‌کند یا یک مشکل را که جاوا اسکریپت خالص در آن عملکرد خوبی ندارد حل می‌کند. یک فریمورک مانند Recat یا Vue ساختار مستحکم‌تری محسوب می‌شود و ارتباط بیشتری با طرز کار اپلیکیشن دارد. اما در زمینه اپلیکیشن‌های بزرگ، مزیت‌های آن کم‌رنگ‌تر می‌شوند. زیرا این کتابخانه برای تبدیل شدن به موتور وب اپلیکیشن‌ها طراحی نشده است، بلکه غالباً به جای فریمورک‌های پیچیده‌تر برای ساخت صفحه‌های دینامیک ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کتابخانه برای ساخت اپلیکیشن‌های ساده عملکرد خوبی دارد، اما استفاده از آن روی پروژ‌ه‌های بزرگ‌تر دشوار است. در این موارد شما احتمالاً به سازمان‌دهی بیشتر، ماژولار بودن و قابلیت بسط‌‌ پذیری نیاز دارید که فریمورک‌های کامل در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

سخن پایانی

با این حال این برنامه نفوذ بسیار گسترده‌تری از یک فریمورک بزرگ مانند React دارد. بنابراین اگر نمی‌خواهید کار چندان صیقل‌یافته‌ای تولید کنید، این برنامه می‌تواند کمک زیادی به پاک‌سازی کد شما بکند. اگر روی کدبیس از قبل موجود کار می‌کنید، افزودن جی­‌کوئری در مقایسه با یک فریمورک کامل بسیار آسان‌تر است و نیاز به ریفکتور، یادگیری و به‌روزرسانی کمتری دارد. به علاوه جی­‌کوئری بسیار ساده‌تر از اغلب فریمورک‌های وب است و نیازمند بازنگری در طرز کار کد نیست. جی­‌کوئری در نهایت یک کتابخانه برای دست‌کاری DOM است. از این رو اگر در یک مورد خاص به دست‌کاری‌های DOM فراتر از سطحی که جاوا اسکریپت خالص ارائه می‌کند نیاز دارید. بنابراین برنامه می‌تواند برای شما مناسب باشد.

مشاهده بیشتر

سرفصل های دوره

فصل اول