SQL Server

آموزش رایگان (اس کیو ال سرور) SQL Server 2016 | مقدماتی تا پیشرفته

SQL Server 2016، یکی از نسخه های پرطرفدار و کاربردی از سرویس ساخت پایگاه داده و مدیریت داده ها SQL Server می باشد. ابزار SQL Server می تواند پایگاه اطلاعاتی کاملا امن با حجم بسیار بالا را ایجاد کند. راه اندازی و استفاده از این سیستم بسیار آسان و سریع بوده و حتی از قابلیت بازیابی داده ها نیز برخوردار می باشد. به علاوه به خوبی از پایگاه داده های ابری پشتیبای می کند. نسخه های این سرویس کاملا مجزا بوده و می توان به طور همزمان از آن ها استفاده کرد. با این حال بهترین نسخه ی آن SQL Server 2016 می باشد که همواره داده ها را رمزنگاری می کند و ما در این دوره صفر تا صد آن را آموزش خواهیم داد.

آخرین بروزرسانی در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
07 : 10 : 32

قیمت دوره :

courseTitle

اکثریت افراد به دنبال پلتفرم‌هایی هستند که به خوبی از اطلاعات آن‌ها محافظت کند. یکی از مهم‌ترین مواردی که به ماندگاری یک سیستم کمک می‌کند حفظ اطلاعات به نحو احسن می‌باشد. از این رو شرکت مایکروسافت یکی از محبوب‌ترین و قدرتمندترین ابزارهای ساخت و مدیریت پایگاه اطلاعات به نام  SQL Server را ارائه داده است. در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم شما را بیشتر با این سیستم امنیتی آشنا کنیم. به همین جهت تا پایان این توضیحات کاربردی با ما همراه باشید.

 

تاریخچه‌ای از SQL Server

این سیستم امنیتی معروف به عبارت سیکوئل مخفف عبارت Structured Query Language است. این لغت را با عبارت‌هایی چون «زبان ساختاریافته جستار» یا «زبان پرس‌وجوی ساختار یافته» هم ممکن است ببینید. در دهه‌ی 1970 از آن به عبارت اختصار «جستار به زبان انگلیسی ساختاریافته یا (SEQUEL) یا سیکوئل» یاد می‌شد. اما به علت انحصار تجاری این نام توسط یک شرکت هواپیمایی، نام آن به اس-کیو-ال (SQL) تغییر یافت. SQL یکی از زبان‌های استانداردی برای دسترسی و فعالیت با دیتابیس می‌باشد. SQL از سال 1987 به عنوان یک زبان استاندارد بین المللی شناخته شد.

 

نرم افزار sql server چیست؟

این نرم افزار از نوع پایگاه داده‌ی Relational Database یا همان رابطه‌ای می‌باشد. همان طور که اشاره شد این ابزار با هدف اصلی ذخیره و بازیابی اطلاعات، براساس درخواست نرم‌افزارهای دیگر، توسط شرکت مایکروسافت ارائه شد. البته جالب است بدانید که کدهای اولیه‌ی این نرم افزار در ابتدا به کمک شرکت Sybase SQL Server طراحی و ارائه شد. مدتی بعد شرکت مایکروسافت، امتیاز کامل آن نرم‌افزار را با هدف ارتقای آن به سطوح بالاتر و رقابت با دیتابیس‌های ارائه شده توسط شرکت‌های Oracle و IBM خریداری کرد.

 

معرفی اولین نسخه‌ی ارائه شده‌ی این نرم افزار

ابتدا با مد نظر داشتن هدف ارتقای sql server گروهی متشکل از سه شرکت مایکروسافت، Sybase و Ashton-Tate تشکیل شد. سپس در سال 1989 اولین نسخه از این نرم‌افزار به نام SQL Server 1.0 برای سیستم عامل OS2 ارائه شد. این سبک ارائه شده به نوعی معادل نسخه قبلی آن یعنی “Sybase SQL Server 3.0” بود که مختص سیستم‌ عامل Unix ارائه شد. اما موضوعی که به محبوبیت بیشتر این برنامه از سمت کاربران ویندوز منجر شد ارائه‌ی نسخه «Microsoft SQL Server 4.21» ویژه‌ی سیستم‌ عامل‌های NT و “Windows NT 3.1” بود. همچنین Microsoft SQL Server 6.0اولین نسخه‌ای بود که در آن بدون استفاده از تکنولوژی های Sybase، برای سیستم عامل‌های ویندوز NT ارائه شد.

 

مهم‌ترین ویژگی‌ها و کاربردهای سیستم امنیتی SQL Server

در ادامه به تعدادی از ویژگی ها و کاربردهای این سیستم امنیتی اشاره خواهیم کرد. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

  • از مهم‌ترین کاربردهایی که در ارتباط با نرم افزار SQL Server می‌توان بیان کرد ساخت بانک اطلاعاتی با حجم بالا است. اما این مزیت منجر به تمایز اس کیو ال سرور نسبت به سایر سیستم امنیتی نیست. پایگاه داده‌ای که به کمک اس کیو ال سرور ساخته می‌شود به طور هم‌زمان می‌تواند بدون هیچ گونه اختلال در اختیار تعداد زیادی کاربر قرار بگیرد.
  • این نرم افزار دارای نسخه‌های متنوع و مختلفی است که هر کدام متناسب با سبکی از محیط‌های کاری هستند و مخاطبان مختص به خود را دارند.
  • این سیستم امنیتی دارای فرآیند نصب، پیکربندی و راه‌اندازی بسیار ساده‌ای است.
  • سبک این سیستم که بر اساس رابط کاربری می‌باشد نقش حائز اهمیتی در ساده‌تر کردن کار با اطلاعات داشته است.
  • اگر نگران تامین امنیت سیستم خود هستید استفاده از این نرم افزار را به شما پیشنهاد می‌کنیم. چرا که امنیت بسیار بالایی را ایجاد می‌کند.
  • همچنین اگر اطلاعات خود را از دست دادید جای هیچ گونه نگرانی نیست. با کمک SQL Server به راحتی می‌توانید اطلاعات از دست رفته را بازیابی کنید.
  • این سیستم امنیتی از پایگاه داده‌های ابری و On-premises به خوبی پشتیبانی می‎‎‌کند.
  • برای هر کاری از نسخه‌ی مختص به آن فعالیت می‌توانید استفاده کنید.
  • منابع بسیار زیادی به زبان اصلی انگلیسی برای آموزش این علم وجود دارد که به راحتی می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.
  • این سیستم امنیتی روی سیستم عامل لینوکس نیز به راحتی نصب می‌شود.
  • sql  ضمن داشتن ویژگی OLAP قادر است به خوبی از فایل‌های XML پشتیبانی کند.
  • به کمک این نرم افزار می‌توان سه قابلیت trigger، view و stored procedure را به راحتی به کار برد.

 

نصب چند نمونه اس کیو ال سرور، چه مزیتی دارد؟

یکی از بهترین مزیت‌های استفاده از این نرم افزار این است که به راحتی می‌توانید نسخه‌های متفاوتی از آن را به روی یک دستگاه نصب کنید. این قابلیت یک سری مزیت‌هایی را در اختیار شما می‌گذارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • صرفه جویی در هزینه‌ها
  • در صورت استفاده از چند نسخه این نرم افزار هیچ گونه نیازی به لایسنس نیست. همچنین می‌توانید هر کدام از خدمات ارائه شده را به راحتی از یک نسخه دریافت کنید.
  • از محیط توسعه، تولید و آزمایش هر کدام به صورت جداگانه نگهداری کنید.
  • کاربران این سیستم امنیتی می‌توانند بسته به نوع نیازها و اهداف خود از نسخه‌های متفاوتی استفاده کنند. این یکی از بهترین قابلیت‌های SQL Server  می‌باشد.
  • مشکلات موقتی در بانک اطلاعاتی خود را به راحتی کاهش دهید.
  • در صورتی که اطلاعات خود را صرفا در یک بانک اطلاعاتی ذخیره کنید با دردسرهای بسیار زیادی مواجه خواهید شد. اما اگر چند نسخه از این سیستم های امنیتی داشته باشید به راحتی می‌توانید این مشکلات را کاهش دهید.
  • امتیازات امنیتی را تفکیک کنید.
  • اگر قصد دارید از نسخه‌های متفاوت استفاده کنید این شرایط برای شما فراهم است که به ضروری‌ترین بخش خود بیشترین تمرکز امنیتی را اختصاص دهید.
  • حتی در صورت اختلال در یک نسخه به کار خود ادامه دهید.
  • این نسخه‌ها از یک دیگر کاملا مستقل هستند. اگر به هر دلیلی یکی از نسخه‌های شما قطع شد به راحتی می‌توان با بقیه‌ی نسخه‌ها کار کرد.

 

چند نوع از نسخه‌های SQL Server

حال که با مزایای برخورداری از نسخه های متعدد این سیستم امنیتی آشنا شدید، زمان آن است که به معرفی چند نسخه ی برتر از آن نیز بپردازیم.

 

Interprice

از بهترین ویژگی‌هایی که برای این نسخه می‌توان در نظر گرفت امنیت بالا، Advanced Analytics، Learning Machine و غیره می‌باشد. پس اگر پروژه‌ بسیار بزرگ و حساسی دارید می‌توانید از این نسخه استفاده کنید.

 

Standard

از ویژگی‌های این برنامه این است که برای کاربران یک سری امکانات اولیه‌ را به منظور مدیریت داده‌ها و هوش تجاری فراهم می‌کند. اما به نسبت بعضی از نسخه‌ها کمتر استفاده می‌شود. چرا که در هر کلاستر از تعداد نود کمتری پشتیبانی می‌کند. یکی از بهترین کاربردهای این نسخه برای ارائه‌ی اپلیکیشن‌های Mid-Tier و Data marts می‌باشد. همچنین این برنامه در برگیرنده‌ی گزارش‌گیری و تحلیل‌های بسیار اساسی است.

 

اگر شرکت و سازمان کوچکی دارید یا یک فروشگاه اینترنتی با تعداد مخاطبان کمی دارید یا اینکه در شروع کار خود هستید توصیه می‌کنیم از نسخه‌ی SQL Server Standard  استفاده کنید. چرا که هزینه‌های کمتری بابت لایسنس قانونی لازم است پرداخت کنید.

 

WEB

این برنامه ویژه‌ی مالکان وب و میزبانان وب می‌باشد. از جمله مزیت‌های این نسخه مقیاس پذیری، مقرون به صرفه بودن، قابلیت‌های مدیریتی و کم هزینه بودن می‌باشد. این برنامه در مقیاس بزرگ و کوچک برای صفحات وب قابلیت پشتیبانی دارد.

 

Developer

این اپلیکیشن شباهت بسیار زیادی با نسخه‌های سازمانی دارد. اما با این تفاوت که نوعی نسخه‌ی آزمایشی است و صرفا به منظور تست از آن استفاده می‌شود.

 

Express

این نسخه در برنامه‌هایی با مقیاس کوچک به صورت رایگان کاربرد دارد.

 

معرفی SQL Server 2016

این نسخه با شماره‌ ۱۳.۰ در سال 2016 با پشتیبانی از پردازنده‌های 64 بیتی به منظور بهبود امنیت، اطلاعات را همیشه رمز نگاری می‌کند. کلید این رمزنگاری در ویژوال استودیو، نرم افزاری که اطلاعات را دریافت می‌کند، به عنوان مقصد نگهداری می‌گردد. این رمزنگاری شرایطی را فراهم می‌کند که تنها کاربران مجاز به استفاده از این کدها باشند.

 

در پایان

در این مطلب آموزشی به بررسی اهمیت این سیستم امنیتی پرداختیم. مجموعه‌ی کدیاد برای عزیزانی که قصد دارند از اطلاعات خود به شکل درستی حفاظت کنند دوره‌ی آموزشی SQL Server 2016 را آموزش داده است.

مشاهده بیشتر

سرفصل های دوره

فصل اول