مسیر یادگیری برنامه‌نویسی بازی

16 تير ۱۴۰۰

مسیر یادگیری برنامه‌نویسی بازی

پیشرفت تکنولوژی حوزه بازی‌سازی را همانند دیگر حوزه‌های مربوطه متحول کرده است. امروزه مردم بیشتر بازی‌های خود را در بسترهای الکترونیکی انجام می‌دهند. شما می‌توانید بازی‌های مختلفی را در کامپیوتر، تبلت و تلفن همراه بریزید یا اصلاً به‌صورت آنلاین به بازی کنید. همین پیشرفت سبب شده است که افراد زیادی به دنبال یادگیری برنامه‌نویسی برای بازی‌سازی باشند. در این مقاله شما را با مسیر یادگیری برنامه‌نویسی بازی آشنا خواهیم کرد تا شما بتوانید با اطمینان بیشتری در این مسیر جلو بروید و بازی‌ساز موفقی شوید.

 

آشنایی با مسیر یادگیری برنامه‌نویسی در حوزه توسعه بازی و بازی‌سازی

 

فواید بازی‌کردن

بهتر است قبل از شروع این مسیر در مورد هدف خود اطلاعاتی داشته باشیم. با یادگیری برنامه‌نویسی و شروع مسیر یادگیری برنامه‌نویسی  قصد داریم که چه بازی یا بازی‌هایی درست کنیم و اینکه آیا این صنعت بازار کار مناسبی دارد یا خیر.

بازی‌ها انواع مختلفی دارند و بعضی از آن‌ها در کنار سرگرمی برای اهداف درمانی یا آموزشی مورداستفاده قرار می‌گیرند. بازی‌ها می‌توانند به افزایش قدرت تمرکز، حافظه و واکنش در لحظه کمک کنند. همچنین، بازی‌ها به هدف آموزش موضوعی خاص نیز تولید می‌شوند. به طور مثال، امروزه نرم‌افزارهای درسی که با بازی مطالب درسی را نیز آموزش می‌دهند بسیار محبوب شده‌اند.

از همه این موارد بگذریم، بزرگ‌ترین دلیلی که هرکدام از ما برای بازی‌کردن داریم، گذراندن اوقات فراغت و سرگرمی است. بیشتر بازی‌های محبوب در بازار سعی دارند هرچه بیشتر به خواسته‌های کاربران خود نزدیک‌تر شوند و درآمد بالایی را در این مسیر از آن خود کنند.

 

کاربردهای متنوع ساخت و توسعه بازی برای سرگرمی، درمان و آموزش

 

پدیدآمدن بازی‌های الکترونیکی

از گذشته بازی‌کردن یکی از روش‌های تعامل اجتماعی با دیگران و گذران اوقات فراغت محسوب می‌شده است. از کودکی بازی‌های مختلفی مانند اسم و فامیل، دوز یا نقطه خط را به‌خاطر داریم که گاهی اوقات سر کلاس‌های خسته‌کننده انجام می‌دادیم! بوردگیم‌ها نیز یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها محسوب می‌شوند که تقریباً در تمام کافه‌ها نمونه‌ای از آن‌ها را می‌توانیم پیدا کنیم. بااین‌حال، با پیشرفت تکنولوژی، بازی‌ها تنوع بیشتری پیدا کردند.

با یادگیری برنامه‌نویسی توسط تعداد بیشتری از مردم، بازی‌های بیشتری تولید شده و به فروش رسیدند. بازی‌ها رفته‌رفته خلاقانه‌تر شده و کیفیت بالاتری هم در برنامه‌نویسی و هم گرافیک پیدا کردند. امروزه، کودکان ساعات زیادی را به بازی‌های الکترونیکی می‌گذرانند و حتی حاضر هستند برای افزایش رتبه در بازی هزینه کنند، حتی والدین نیز دوست دارند با آموزش الکترونیک به فرزندانشان، پیشرفت آموزشی آن‌ها را مشاهده کنند.

باتوجه‌به مطالبی که در بالا عنوان شدند، این صنعت همواره در حال پیشرفت خواهد بود و اگر شما احساس می‌کنید که برای تولید یک بازی جدید خلاقیت ویژه‌ای دارید، بهتر است هرچه سریع‌تر در مسیر یادگیری برنامه‌نویسی بازی قدم بگذارید.

 

آغاز برنامه‌نویسی برای توسعه و ساخت بازی‌های کامپیوتری و موبایلی

 

آشنایی با سبک‌های مختلف بازی‌های الکترونیکی

آشنایی با سبکی که قرار است برطبق آن بازی را بسازید به شما کمک می‌کند طراحی دقیق‌تری از بازی داشته و عملکرد بهتری در مسیر یادگیری برنامه‌نویسی بازی داشته باشید. در زیر تعدادی از سبک‌های بازی را به شما معرفی می‌کنیم. سبک‌های بازی از این موارد عنوان شده بیشتر هستند. دانستن نه‌تنها به بازیکنان بازی، بلکه به بازی‌سازان کمک می‌کند دید بهتری از بازی پیش رو داشته باشند.

 

  • سبک اکشن

  • سبک ماجراجویی

  • سبک مبارزه

  • سبک استراتژی

  • سبک مسابقه

  • سبک ورزشی

  • سبک علمی

  • سبک بقا

  • سبک ترسناک

 

پلتفرم‌های اجرای بازی

سخت‌افزارهای مختلفی برای اجرای بازی‌های الکترونیکی وجود دارند. بازی‌های موبایلی، کامپیوتری و کنسولی هرکدام زبان برنامه‌نویسی خاصی را نیاز دارند و اگر می‌خواهید وارد مسیر یادگیری برنامه‌نویسی بازی شوید باید ابتدا مشخص کنید در چه بستری قرار است اجرا شوند.پ

 

توسعه بازی به کمک برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلف و یادگیری اصول آن

 

معین کردن بودجه و زمان تحویل پروژه

یکی از قدم‌های دیگر مسیر یادگیری برنامه‌نویسی بازی مشخص‌کردن بودجه در دسترس و زمان تحویل پروژه است. باتوجه‌به اینکه شما چقدر زمان برای تحویل پروژه در اختیار دارید باید ابعاد پروژه را تنظیم کنید. ممکن است نیاز باشد در یک‌زمان محدود، بازی کوچک‌تر اما باکیفیت‌تری را تحویل دهید. در نتیجه، کیفیت را همیشه باید اصل قرار دهید.

در زمان تعیین کردن بودجه و زمان برای این کار باید مراحل تست، بازاریابی و انتشار بازی را در نظر داشته باشید. اینکه چه مبلغی برای تبلیغات، مکان یا خوراک باید خرج کنید را همگی باید محاسبه کنید تا دید درستی از مسیر پیش رو خود داشته باشید و به مشکل برخورد نکنید.

 

ساختن تیم برای تولید بازی

یکی دیگر از مراحل مهم مسیر یادگیری برنامه‌نویسی بازی ایجاد یک تیم خبره برای بازی‌سازی است. برای ساختن یک بازی موفق باید گروه از اعضای مختلفی تشکیل شده باشند. افرادی که در بخش توسعه بازی فعالیت می‌کنند در برنامه‌نویسی مکانیزم بازی، منو و رابط کاربری فعالیت می‌کنند.

بخشی از گروه بر روی طراحی تجربه کاربر یا UX فعالیت می‌کنند. طراحی بازی نیز به طراحی مراحل بازی و چالش‌های آن می‌پردازد. در نهایت نیز در بخش تست نرم‌افزار، بخشی از تیم به دنبال رفع مشکلات بازی و باگ‌های احتمالی هستند.

 

یادگیری برنامه‌نویسی برای توسعه یا بازی‌سازی به کمک بسترهای موجود در اینترنت و کلاس‌های آموزشی

 

یادگیری برنامه‌نویسی برای بازی‌سازی

همان‌طور که اشاره شد برای ورود به مسیر بازی‌سازی و مسیر یادگیری برنامه‌نویسی بازی باید ابتدا هدف خود را مشخص کنید. بسته به اینکه چه هدفی دارید زبان برنامه‌نویسی موردنظر انتخاب خواهد شد. برای یادگیری زبان برنامه‌نویسی راهکارهای مختلفی وجود دارند، اما بهتر است برای شروع بازی‌سازی این کار را در بستر یک کلاس آموزشی انجام دهید تا بتوانید با دیگران تعامل کرده و تجربه کسب کنید.

برای یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی می‌توان از ویدئوها و کتاب‌های موجود در اینترنت استفاده کرد. اگر زبان برنامه‌نویسی که برای یادگیری انتخاب کرده‌اید یک زبان مشهور باشد می‌توانید ویدئوهای آموزشی بسیاری را در اینترنت پیدا کنید و خودآموزی را آغاز کنید. با شرکت کردن در کلاس‌های آموزشی نیز می‌توانید از اساتید دوره کمک بگیرید و مشکلات خود را برطرف نمایید.

یکی دیگر از بسترهای موردنظر برای بازی‌سازی، حضور در بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی است. در این مراکز شما در کنار یادگیری مطالب، به تعامل با دیگران می‌پردازید و خلاقیت خود را افزایش می‌دهید. بعضی از این بوت‌کمپ‌ها در انتها می‌توانند شما را برای ورود به بازار کار راهنمایی کنند.

 

آغاز مسیر بازی‌سازی و توسعه آن به کمک یادگیری برنامه‌نویسی و اصول موردنیاز

 

سایت‌های اینترنتی برای خودآموزی برنامه نویسی بازی

اگر به دنبال خودآموزی هستید و سؤالی در مسیر یادگیری برای شما ایجاد شد، می‌توانید از انجمن‌ها، گروه‌ها و سایت‌های برنامه‌نویسی کمک بگیرید و مشکلات خود را در آن‌ها سرچ کنید یا بپرسید. در زیر نام تعدادی از سایت‌های اینترنتی آورده شده‌اند که به کمک آن‌ها می‌توانید این مسیر را آغاز کنید. توصیه می‌شود که در ابتدا به روش خودآموز جلو بروید تا دید بهتری از ادامه مسیر به دست آورید. در صورتی که به ادامه این مسیر علاقه داشتید برای آن هزینه کنید.

 

 

 

​​​​​​​

​​​​​​​

​​​​​​​

​​​​​​​

 

بازار کار بازی‌سازی و توسعه آن

برای موفقیت در مسیر یادگیری برنامه‌نویسی بازی و رسیدن به درآمد مناسب بهتر است که عضو یک تیم بازی‌سازی شوید. در حالت بازی‌سازی مستقل، وظیفه ساخت و بررسی بازی برعهده خود بازی‌ساز بوده و تمامی درآمد حاصله برای او خواهد بود. اگر در یک پروژه تیمی فعالیت می‌کنید و افراد با تخصص‌های مختلف در آن حضور دارند، باید قبل از شروع فرایند درصدهای اعضا را مشخص کنید.

اگر به‌صورت فریلنسری و پروژه‌ای کار می‌کنید نیز بسته به کاری که انجام می‌دهید و زمانی که قرار است برای انجام پروژه بگذارید هزینه کار را به کارفرما اطلاع می‌دهید. در صورتی که در یک شرکت بازی‌سازی استخدام شوید نیز ماهانه حقوق ثابت دریافت و پروژه‌های مختلفی دریافت خواهید کرد.

ازآنجایی‌که این حوزه در کشور ما نوپا و جوان محسوب می‌شود بستر عظیمی برای پیشرفت در آن وجود دارد. در حال حاضر، شاید شرکت بازی‌سازی پرقدرتی همانند همتایان خارجی وجود ندارد و این صنعت نیازمند توجه بیشتر و توسعه است. لازم به ذکر است که در صورت ورود به حوزه‌های دیگر بازی‌سازی مانند واقعیت مجازی می‌توان پیشرفت قابل‌توجهی را برای این صنعت متصور باشیم.

 

زبان‌های برنامه‌نویسی موردنیاز در برنامه‌نویسی بازی

از زبان‌های برنامه‌نویسی مورداستفاده در مسیر یادگیری برنامه‌نویسی بازی می‌توان به جاوا Java، سی پلاس پلاس C++ و سی شارپ C# اشاره کرد. اگر در یک پلتفرم مخصوصی به دنبال برنامه‌نویسی هستید باید در حوزه برنامه‌نویسی اندروید و IOS تجربه کسب کنید که بازار کار بسیار پرسود و گسترده‌ای دارند. شما میتوانید در مقاله های آشنایی با زبان برنامه نویسی جاوا و آشنایی با سی شارپ با این دو زبان برنامه نویسی بیشتر آشنا شوید.

 

تعدادی از موتورهای بازی‌سازی برای برنامه‌نویسی بازی

 

آشنایی با موتور بازی‌سازی

موتور ساخت بازی محیطی برای توسعه بازی است که بخش گرافیکی آن برای ترسیم و نمایش به‌کاررفته و موتور فیزیکی برای پیاده‌سازی محیطی است که بازی در آن انجام می‌شود. امکانات بیشتری نیز توسط این موتورها به بازی داده می‌شوند.

از این امکانات می‌توان به انیمیشن، صدا و رابط کاربری اشاره کرد. در زیر به تعدادی از موتورهای بازی‌سازی مشهور اشاره می‌شود. موتور بازی یونیتی یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین موتورهای بازی‌سازی است که تسلط به آن برای پیشرفت در مسیر یادگیری برنامه‌نویسی بازی توصیه می‌شود.

 

  • موتورهای یونیتی (Unity)

  • آنریِل اِنجین (Unreal Engine)

  • کِرای اِنجین (CryEngine)

  • گِیم مِیکِر (Game Maker)

  • لامبِریارد (Lumberyard)

  • کانستراکت2(construct)

 

آشنایی با موتور بازی‌سازی یونیتی

بهتر است برای شروع مسیر یادگیری برنامه‌نویسی بازی از موتور بازی‌سازی یونیتی استفاده شود. کار با این موتور جست‌وجو راحت است. در یونیتی شما نیازی به نوشتن کد اجرای برنامه ندارید و تنها می‌توانید بر اجرای بازی تمرکز کنید. این قابلیت به شما کمک میکند زمان اضافی را برای برنامه‌نویسی‌های جانبی هدر ندهید.

زبان مورداستفاده در موتور بازی‌سازی یونیتی زبان برنامه‌نویسی سی شارپ است، اما در نسخه‌های قبلی علاوه بر این زبان می‌توانستید از جاوا اسکریپت نیز در این بستر استفاده کنید. پس بهتر است در کنار آشنایی با این موتور یونیتی در زبان برنامه‌نویسی سی شارپ نیز تجربه کسب کنید.

 

کاربرد زبان برنامه‎نویسی سی شارپ در کنار موتور بازی‌سازی قدرتمند یونیتی

 

آشنایی با زبان برنامه‌نویسی سی شارپ

زبان برنامه‌نویسی سی شارپ یا C# یکی از زبان‌های خانواده C است. اگر از قبل با زبان برنامه‌نویسی جاوا یا یکی از اعضای خانواده C آشنا باشید می‌توانید به‌راحتی این زبان را نیز یاد بگیرید. در حقیقت ساختارها و اسکریپت‌های این برنامه‌ها شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

 


یادگیری را شروع کنید : آموزش رایگان #C


 

یادگیری این زبان سخت بوده، اما در صورتی که به آن مسلط شوید می‌توانید به‌راحتی کد برنامه‌ها را بنویسید و برنامه‌نویسی با آن ساده باشد. از این زبان می‌توانید برای کاربردهای مختلفی استفاده کنید. از جمله کارهایی که با این زبان انجام می‌شوند می‌توان به بازی‌سازی، برنامه‌نویسی دسکتاپ، موبایل و وب استفاده شود. این کاربرد گسترده در زبان برنامه‌نویسی سی شارپ، آن را به‌عنوان یکی از محبوب در زمینه‌های مختلف معرفی کرده است.

 

این زبان توسط شرکت مایکروسافت ساخته شده و با دات نت یا .NET نیز در ارتباط است. این همکاری که بین دو بستر وجود دارند قدرت بالایی به این زبان برنامه‌نویسی می‌دهد. این زبان سرعت کامپایل بالایی دارد و انجمن گسترده‌ای این زبان را پشتیبانی می‌کنند. این زبان از قابلیت پارادایم برنامه‌نویسی شیءگرا استفاده می‌کند که از مهم‌ترین شیوه‌های برنامه‌نویسی محسوب می‌شود، چراکه به قدرت برنامه‌نویسی اضافه کرده و از نوشتن کدهای زیاد جلوگیری می‌کند.

 

موارد موردنیاز در کنار دانش برنامه‌نویسی

درست است که در مسیر بازی‌سازی مهم‌ترین بخش یادگیری زبان برنامه‌نویسی و به‌دست‌آوردن تسلط در آن است، اما باید کارهای دیگری را برای اینکه برنامه‌نویس موفقی باشیم انجام دهیم. باید برای برنامه‌نویسی با علوم کامپیوتر و نوشتن الگوریتم آشنا باشید و بتوانید با داده ساختارهای مختلفی کار کنید.

داشتن توانایی در پایگاه‌داده یا مفاهیم نیز می‌تواند به شما در مسیر یادگیری برنامه‌نویسی بازی کمک کند. لازم به ذکر است که به‌عنوان یک توسعه‌دهنده بازی باید زبان انگلیسی را به‌خوبی مسلط باشید تا بتوانید مشکلات خود را حل کنید و دانش بیشتری را کسب کنید.

 

زمان موردنیاز برای یادگیری بازی‌سازی

بهتر است برای شروع مسیر یادگیری برنامه‌نویسی بازی از ساخت یک بازی ساده‌تر مانند پینگ پونگ شروع کنید. این بازی را می‌توانید در کمتر از دوهفته توسعه دهید. برای یادگیری با اصول اولیه بازی و یادگیری مفهومی با بخش‌های مختلف آن حداقل دوهفته احتیاج خواهید داشت. برای یادگیری ابتدایی با موتور بازی‌سازی مانند یونیتی و برنامه‌نویسی مانند سی شارپ، حداقل یک ماه زمان نیاز خواهد داشت.

برای طراحی گرافیک و تسلط بر ابزار گرافیکی مانند فتوشاپ نیز می‌توانید در عرض 15 روز به تسلط نسبی برسید. در نهایت برای ساخت یک بازی کوچک اولیه حداقل یک ماه نیاز است. توجه داشته باشید که با برنامه‌ریزی مداوم و تمرکز بر مسیری که دنبال می‌کنید می‌توانید در این مسیر پیشرفت کنید و پروژه‌های بزرگ‌تری را کار کنید.

محبوب ترین مقالات