زبان برنامه نویسی php

31 خرداد ۱۴۰۰

زبان برنامه نویسی php

 

شاید شما تصمیم گرفته باشید که به حوزه طراحی وب وارد شوید و درآمد خوبی کسب کنید. همان‌طور که می‌دانید زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی برای طراحی وب وجود دارند. احتمالاً بین اسم‌های مختلفی که دیگران برای شروع برنامه‌نویسی وب پیشنهاد می‌کنند گوشتان به اسم زبان برنامه‌نویسی PHP نیز خورده باشد. این زبان از قوی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی وب محسوب می‌شود که در متن زیر قرار است بیشتر در مورد آن صحبت کنیم.

 

زبان برنامه نویسی php

 

یادگیری PHP چه مزایایی دارد؟

زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی وجود دارند که در حوزه برنامه‌نویسی وب استفاده می‌شوند که یکی از معروف‌ترین این‌ها زبان پایتون است. بااین‌حال، زبان برنامه‌نویسی PHP یک‌سروگردن از این زبان‌های برنامه‌نویسی جلوتر و مورد انتخاب افراد خبره در حوزه طراحی وب و برنامه نویسی بک اند بوده است. از مزایایی که این زبان برنامه‌نویسی برای طراحی وب دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

اختصاصی بودن زبان PHP

این زبان مخصوص طراحی وب ساخته شده است. همان‌طور که می‌دانید زبان برنامه‌نویسی پایتون برای گستره وسیعی از حوزه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد و در یک موضوع خاص تخصصی نشده است. زبان برنامه‌نویسی PHP یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی حوزه وب است که تنها برای طراحی وب به کار می‌رود.

این موضوع ارزش کارکردن با این زبان را بالاتر برده و آن را اختصاصی‌تر می‌کند. به همین دلیل برای برنامه‌نویسی وب با این زبان شما نیاز به فراگیری دستورها و اصطلاحات غیرضروری برنامه‌نویسی نخواهید داشت و اختصاصی برای این زبان مطالب را یاد خواهید گرفت.

 

یادگیری php

 

رایگان و متن‌باز بودن زبان PHP

این زبان برنامه‌نویسی متن‌باز بوده و رایگان است. برخلاف بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی موجود در بازار که برای کارکردن با آن‌ها نیاز است پولی بپردازید، این زبان در دسترس عموم وجود داشته و همه می‌توانند با آن کار کنند. متن‌باز بودن به این معنا است که کد اصلی و سورس آن در دسترس تمام مردم قرار دارد و برنامه‌نویسان با دسترسی به این کد می‌توانند برای بهبود زبان برنامه‌نویسی PHP تلاش کنند. شاید در وهله اول این کار بیهوده به نظر برسد، اما گاهی برای پیشرفت یک پروژه نیاز دارید بسترهایی که با آن برنامه‌نویسی می‌کنید را ارتقا دهید تا کیفیت کار شما افزایش یابد.

متن‌باز یا اوپن سورس بودن یک زبان برنامه‌نویسی این امکان را به شما می‌دهد که به‌راحتی به کد اصلی آن دسترسی داشته باشید و در صورت نیاز آن را تغییر دهید و به شکل دلخواه خود در آورید. یادگیری زبان برنامه‌نویسی PHP وجود داشته و به شما قدرت تغییر و پیشرفت زیادی می‌دهد.

 

داشتن انجمن‌های فعال و بزرگ

این زبان انجمن بزرگی دارد و افراد زیادی با آن کار می‌کنند. زمانی که شما در اجرای کد به مشکلی برخورد می‌کنید ولی درنهایت راه‌حل مناسبی برای حل کردن مشکل پیش رو پیدا نمی‌کنید، نیاز دارید که از اهالی فن سؤال بپرسید. به این دلیل که این زبان برنامه‌نویسی موردتوجه بسیاری از متخصصان طراحی وب بوده است، افراد زیادی آن را فراگرفته‌اند و دوست دارند به شما برای حل مشکلاتتان کمک کنند.

شما می‌توانید زمانی که به مشکلی برخورد کردید به اینترنت مراجعه کنید و سؤال خود را سرچ کنید. احتمالاً افراد زیادی قبل از شما این سؤال را پرسیده‌اند و جواب خوبی گرفته‌اند. انجمن‌های بزرگی وجود دارند که از زبان برنامه‌نویسی PHP پشتیبانی می‌کنند و آن را توسعه می‌دهند. این انجمن‌ها همواره در تلاش هستند که این زبان برنامه‌نویسی را برای همه ساده‌تر کنند و همواره به‌روز باشند.

 

کاربرد وسیع

زبان برنامه‌نویسی PHP برای طراحی وب کاربرد وسیعی داشته و از پارادایم‌های متفاوت کدنویسی پیروی می‌کند. این زبان در پلتفرم‌های مختلفی اجرا شده و شما می‌توانید به کمک تعداد زیادی از بسترهای یادگیری موجود در اینترنت شروع به فراگیری این زبان برنامه‌نویسی کنید. به دلیل گسترده بودن کار با این زبان، فرصت‌های شغلی موجود برای زبان برنامه‌نویسی PHP زیاد بوده و شما با فراگیری این زبان و تمرین در این حوزه می‌توانید شغل مناسبی برای خود پیدا کنید و وارد بازار کار شوید.

حدود 80 درصد سایت‌ها جهان مبتنی بر این زبان طراحی شده و وردپرس بیشترین سهم را در این بازار دارد. این زبان در ایجاد سایت‌های بزرگی مثل ویکی‌پدیا، فیسبوک و یاهو مورداستفاده قرار گرفته و شما با یادگیری آن می‌توانید شانس بالایی برای کار در شرکت‌های زیادی داشته باشید.

 

بسترهای آموزشی زبان PHP

 

آیا PHP قابلیت برنامه‌نویسی شیءگرا را دارد؟

به‌صورت کلی دو نوع پارادایم برنامه‌نویسی وجود دارند. مورد اول برنامه‌نویسی رویه‌ای یا Procedural و مورد دوم برنامه‌نویسی شیءگرا یا object oriented است. در مورد اول برنامه‌ها از ابتدا تا آخر خط به خط اجرا شده و برنامه‌نویسان باید درگیر خط‌ها طولانی و توابع پیچیده شوند. از ورژن 5 زبان برنامه‌نویسی PHP امکان برنامه‌نویسی شیءگرا به این زبان اضافه شده است و شما می‌توانید از روش رویه‌ای برای برنامه‌نویسی استفاده نکنید.

در روش شیءگرا، برنامه‌نویسان می‌توانند به اجزای برنامه مانند اشیا نگاه کنند که این موضوع به دنیای واقعی نزدیک‌تر بوده و کار را برای آن‌ها ساده‌تر می‌کند. شیء‌گرایی می‌تواند فرایند کدنویسی را ساده‌تر کرده و مشکلات حین برنامه‌نویسی و کد زدن را کاهش دهد. استفاده کردن یا نکردن از این قابلیت در زبان برنامه‌نویسی PHP به عهده شما بوده و برنامه‌نویس می‌تواند شیوه و پارادایم برنامه‌نویسی خود را به فراخور نیاز خود انتخاب کند.

 

این زبان در چه پلتفرم‌هایی اجرا می‌شود؟

یکی از قابلیت‌های خوب زبان برنامه‌نویسی PHP همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، داشتن قابلیت مولتی پلتفرم است. امکان مولتی پلتفرم با Cross Platform این امکان را به شما می‌دهد که از این زبان در پلتفرم‌های مختلف مانند سرور ویندوز، سرور مکینتاش یا لینوکس استفاده کنید.

زمانی که شما به این زبان کد می‌زنید و آن را اجرا می‌کنید، نتیجه کدهای شما به‌صورت یک فایل HTML به مرورگر شما ارسال می‌شوند که می‌توانید نتیجه را مشاهده کنید. به همین دلیل، زمانی که از این زبان استفاده می‌کنید احتیاجی به داشتن نرم‌افزار خاصی ندارید و تنها لازم است که از سرور استفاده کنید. در کنار استفاده از ویندوز سرور، مکینتاش سرور و لینوکس شما تنها یک مرورگر وب احتیاج دارید که نتایج حاصله را مشاهده کنید.

در نتیجه، زبان برنامه‌نویسی PHP به‌هیچ‌عنوان محدودیتی برای شما ایجاد نخواهد کرد و دست شما برای هر کاری باز خواهد بود. لازم به ذکر است که این زبان با انواع وب سرورهای دنیا هماهنگ بوده و از دیتابیس یا پایگاه‌های داده مختلفی پشتیبانی می‌کند.

 

آموزش برنامه‌نویسی وب به کمک PHP

 

آیا یادگیری زبان برنامه‌نویسی PHP ساده می‌باشد؟

اگر شما قصد دارید که با زبان‌های سرور آشنا شوید و به حوزه طراحی وب وارد شوید، زبان برنامه‌نویسی PHP برای آغاز انتخاب مناسب‌تری است. با کدهای ساده این زبان می‌توانید به‌راحتی ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را فرابگیرید. نکته دیگر این است که این زبان بسیار محبوب بوده و اگر به مشکلی در اجرا یا یادگیری برخورد کردید به‌راحتی می‌توانید به گوگل مراجعه کنید و جواب سؤال خود را پیدا کنید.

برای یادگیری این زبان روش‌های مختلفی وجود دارند. به طور مثال به کمک ویدئوهای آموزشی موجود در اینترنت چه به زبان فارسی و چه انگلیسی شما می‌توانید اطلاعات خوبی از این زبان به دست بیاورید. کلاس‌های آموزشی شاید انتخاب بهتری برای یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی باشند، چراکه به کمک یک کلاس و با راهنمایی استاد آن درس شما می‌توانید تمرین حل کنید و استاد مربوطه به شما برای بهترشدن کد راهنمایی کند.

منبع اصلی یادگیری زبان برنامه‌نویسی PHP خود سایت PHP است، اما برای فراگیری مطالب نوشته شده باید با زبان انگلیسی تا حد خوبی آشنا باشید. کتاب‌هایی نیز به زبان فارسی ترجمه شده یا تألیف شده‌اند که می‌توانند به شما در این مسیر یادگیری کمک کنند.

 

یادگیری آسان برنامه‌نویسی وب با PHP

 

هزینه نگهداری از PHP چقدر است؟

وب‌سایت‌هایی که بر اساس زبان‌های برنامه‌نویسی وب که کمتر محبوب هستند نوشته می‌شوند، نیازمند هزینه بالایی برای نگهداری و تعمیر هستند. زمانی که افراد کمی در یک حوزه تخصص دارند پیداکردن آن‌ها کار سخت‌تری بوده و حقوق بالایی برای آن‌ها باید پرداخته شود. در این صورت زبان برنامه‌نویسی PHP به دلیل آن که محبوب است و بسیاری از برنامه‌نویسان به آن مسلط هستند زبان بهتری برای طراحی وب محسوب می‌شود.

شرکت‌های مختلف با استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP برای طراحی وب‌سایت خود هزینه کمتری را برای توسعه، نگهداری و تعمیر پرداخت می‌کنند. بااین‌حال، این اشتباه پیش نیاید که بازار کار این زبان برنامه‌نویسی مساعد نیست و حقوق بسیار کمی پرداخته می‌شود. به دلیل آن که تعداد سایت‌های مبتنی بر PHP زیاد هستند، شما به شرکت‌های مختلفی می‌توانید مراجعه کنید و امکان تغییر شغل بیشتری به یک شرکت بهتر دارید. در نتیجه، هیچ‌گاه با یادگیری زبان PHP بیکار نمی‌مانید.

 

زبان برنامه‌نویسی PHP چه کاربردهایی دارد؟

افرادی که با زبان برنامه‌نویسی PHP آشنا می‌شوند و تسلطی نسبی در این حوزه پیدا می‌کنند، احتمالاً قصد خواهند داشت که با فرصت‌های شغلی و کاربردهای این زبان آشنا شوند. آشنایی با کاربردهای متنوع این زبان به افرادی که زمانی برای یادگیری صرف کرده‌اند کمک می‌کند تا شغل آینده خود را بهتر انتخاب کنند و برای آن تخصص‌های لازم را کسب کنند. در زیر به تعدادی از کاربردهای زبان برنامه‌نویسی PHP پرداخته می‌شود:

  • برنامه‌نویسی وب‌سایت

  • ساخت ربات تلگرام

  • ساخت نرم‌افزار دسکتاپ

  • برنامه‌نویسی وب‌سرویس

برنامه‌نویسی وب‌سایت با PHP

زبان برنامه‌نویسی PHP یک زبان متن‌باز یا اوپن سورس شناخته می‌شود که بالا به مفهوم آن اشاره شد. این زبان قابلیت‌های گسترده‌ای دارد و از بازار کار خوبی در حوزه ساخت وب‌سایت برخوردار است. سایت‌های مختلف ایرانی مانند اسنپ، نت برگ، دیجی‌کالا، الوپیک و ده‌ها سایت دیگر از PHP برای سایت خود استفاده می‌کنند. باتوجه‌به این موضوع بازار این حوزه بسیار داغ بوده و امکان پیشرفت برای شما وجود خواهد داشت.

 

بازار کار PHP برای برنامه‌نویسی وب و وب‌سرویس

 

ساخت ربات تلگرام

با گسترش استفاده از تلگرام، ربات تلگرام نیز در میان مردم محبوبیت زیادی پیدا کرد. این ربات‌ها می‌توانند انواع خدمات را به مردم ارائه دهند. شرکت‌های مختلفی در داخل به کمک این ربات‌های تلگرام با کاربران خود در ارتباط هستند و خدمات ارائه می‌دهند. ربات‌ها می‌توانند اطلاعات مختلفی را از کاربران تلگرام گرفته و آن‌ها را به برنامه‌نویس خروجی بدهد.

باتوجه‌به این موضوع که برای ساخت یک ربات تلگرام نیازی به خرید سرور نیست و این ربات‌ها در فضای ابری تلگرام اجرا می‌شوند، هزینه راه‌اندازی یک ربات تلگرام از ساخت اپلیکیشن موبایل و وب پایین‌تر است. لازم به ذکر است که خود تلگرام نیز بستر مناسبی برای استفاده از ربات فراهم می‌کند. افراد زیادی وجود دارند که بر روی لپ‌تاپ و موبایل خود از تلگرام استفاده می‌کنند. به همین دلیل، افراد زیادی توانایی استفاده از رباتی که ساخته‌اید را خواهند داشت.

باتوجه‌به مطالب بالا، شما با یادگیری زبان برنامه‌نویسی PHP و گرفتن سفارش برای ساخت ربات تلگرام از فروشگاه‌ها و شرکت‌های مختلف می‌توانید درآمد مناسبی را کسب کنید. شرکت‌ها به کمک این ربات‌ها می‌توانند به مشتریان خود خبرها را منتقل کرده و از آن‌ها سفارش دریافت کنند.

 

PHP و بسترهای طراحی وب مبتنی بر آن

 

ساخت نرم‌افزار دسکتاپ برای ویندوز

یکی دیگر از کاربردهای زبان برنامه‌نویسی PHP در ساخت نرم‌افزارهای ویندوز به کمک افزونه PHP-GTK است. برخلاف دید معمول که تصور می‌شود این زبان تنها برای طراحی وب کاربرد دارد، این زبان برنامه‌نویسی توانایی ساخت نرم‌افزارهایی برای ویندوز را داشته و حتی رابط گرافیکی کاربر یا همان GUI را ایجاد می‌کند. احتمالاً این حوزه بازار کار مناسبی برای شما نخواهد داشت و درآمد مناسبی کسب نخواهد شد، چراکه نرم‌افزارهای ویندوزی بیشتر بر پایه زبان‌های پرقدرت پایتون و سی‌شارپ نوشته می‌شوند.

 

ساخت وب‌سرویس با PHP

وب‌سرویس یا API یک رابط است که ارتباط بین پلتفرم‌های مختلف را ایجاد می‌کند. احتمالاً مشاهده کرده‌اید که شرکت‌های مختلف علاوه بر وب‌سایت رسمی که دارند نرم‌افزارهایی را نیز برای گوشی‌ها و تبلت‌ها تولید می‌کنند. برای ارتباط بین این پلتفرم‌های مختلف نیازمند رابط کاربری یا وب‌سرویس هستیم. این وب‌سرویس‌ها برای مبادله داده بین این پلتفرم‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. شما با یادگیری زبان برنامه‌نویسی PHP می‌توانید پروژه‌های مربوط به وب‌سرویس را دریافت کرده و درآمد مناسبی کسب کنید.

 

برای یادگیری این زبان چه پیش‌نیازهایی نیاز است؟

زبان برنامه‌نویسی PHP به دلیل فراگیر بودن انتخاب مناسبی برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی وب است. همان‌طور که گفته شد بسترهای مختلفی برای ورود به این حوزه و آموزش وجود دارند. برای شروع بهتر است که انگیزه کافی برای انجام تمرین‌های مختلف و آشنایی خوب با زبان انگلیسی داشته باشید تا به‌راحتی بتوانید خطاهایی که در حین اجرای کد به آن‌ها برمی‌خورید را با یک سرچ ساده حل کنید.

اگر از قبل با HTML و CSS آشنایی دارید به کار با زبان برنامه‌نویسی PHP کمک شایانی خواهد کرد. درست که می‌توان PHP را مستقل فراگرفت، اما ازآنجایی‌که شما از PHP برای طراحی وب استفاده می‌کنید بهتر است که با این زبان‌ها آشنایی داشته باشید تا نتیجه کد خود را به‌خوبی بررسی کنید. 

آموزش را شروع کنید: آموزش رایگان html و css

 

 

محبوب ترین مقالات