آشنایی با زبان برنامه‌نویسی سی شارپ

21 خرداد ۱۴۰۰

آشنایی با زبان برنامه‌نویسی سی شارپ

 

اگر برای برنامه‌نویسی دسکتاپ و وب دست‌به‌کار شده‌اید، احتمالاً نام زبان برنامه‌نویسی سی شارپ را زیاد شنیده باشید. این زبان برنامه‌نویسی قدرتمند در اصل از زبان‌های ساختاری و شیءگرایی بوده که به ساخت پروژه‌های تحت وب و سیستم‌عامل ویندوز به برنامه‌نویسان کمک می‌کند. این زبان از خانواده زبان‌های C محسوب شده و قدرت بالایی را از این خانواده به ارث برده است. در این مقاله شما با زبان برنامه‌نویسی سی شارپ آشنا خواهید شد. شما با مطالعه این مقاله کدیاد متوجه خواهید شد که یادگیری زبان برنامه نویسی سی شارپ چه مزایایی برای شما خواهد داشت.

 

زبان های برنامه نویسی C

 

از خانواده زبان‌های برنامه‌نویسی C چه می‌دانید؟

با ساخت زبان برنامه‌نویسی C، این زبان به صورت‌های مختلف تغییر کرده و دسته دیگری از زبان‌های برنامه‌نویسی از این زبان به وجود آمده‌اند. دلیل نام‌گذاری خانواده C، به دلیل شباهت Syntax این زبان‌های برنامه‌نویسی است. سینتکس یا Syntax در اصل نحوه نوشتن کد در یک زبان برنامه‌نویسی است. مثلاً، اگر شما بخواهید چیزی را در زبان برنامه‌نویسی پایتون ورودی بگیرید، تنها کافی است از دستور input در برنامه خود استفاده کنید، اما برای ورودی گرفتن در زبان C++ باید از دستور cin استفاده کنید تا کد شما ورودی مناسب را دریافت کند.

زبان‌های برنامه‌نویسی عضو خانواده C، شامل زبان‌های مشهور C، C++، Objective-C، PHP، C# و Java بوده و اخیراً زبان برنامه‌نویسی جدید Swift نیز به اعضای این خانواده اضافه شده است. به دلیل همین شباهت ساختاری و سینتکسی که در این برنامه‌ها وجود دارد، شما می‌توانید پس از یادگیری یکی از این زبان‌ها به‌سادگی زبان دیگر را یاد بگیرید.

باتوجه‌به مطالب ذکرشده در بالا، اگر تصمیم به یادگیری زبان برنامه‌نویسی سی شارپ یا C# دارید و از قبل با دیگر زبان‌های این خانواده آشنایی دارید، می‌توان گفت به‌راحتی می‌توانید در این زبان نیز خبره شوید. بااین‌حال، اگر به زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری مثل پایتون تسلط دارید شاید کار شما برای یادگیری سخت‌تر باشد.

 

زبان برنامه نویسی سی شارپقدم اول برای یادگیری زبان سی شارپ چیست؟

همان‌طور که در بخش قبل نیز اشاره شد، زمانی که شما با دسته زبان‌های دیگر آشنا هستید باید سینتکس زبان‌های دیگر را برای یادگیری بیاموزید و عملاً دانسته‌های قبلی شما به کار نمی‌آید. لازم به ذکر است که این تفاوت در حدود سینتکس است و اگر شما به مفاهیم برنامه‌نویسی آشنا باشید خیلی راحت می‌توانید چندین زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیرید و پروژه‌های بزرگی انجام دهید، اما برای یادگیری سینتکس باید زمان بگذارید.

 

ازآنجایی‌که زبان C، به زبان کامپیوتر نزدیک‌تر است و جزو زبان‌های سطح پایین محسوب می‌شود، کارکردن با آن نیز به‌اندازه کارکردن با زبان برنامه‌نویسی پایتون که زبان سطح بالاتری بوده سخت‌تر است. سینتکس‌های زبان برنامه‌نویسی سی، سخت‌تر و پیچیده‌تر از زبان پایتون است و برای یادگیری و تسلط به آن باید زمان بیشتری بگذارید.

 

به طور مثال، شما برای اجرای برنامه‌ها در زبان پایتون نیازی به تعریف نوع متغیر ندارید، اما در زبان C، شما باید در کنار تعریف هر متغیر، نام نوع آن متغیر را نیز در برنامه وارد کنید. توجه داشته باشید که زبان‌های برنامه‌نویسی C به زبان کامپیوتر نزدیک‌تر بوده و سرعت بالاتری در اجرا دارند؛ بنابراین، برای نوشتن برنامه‌های دسکتاپ نیاز دارید که از یک زبان سطح پایین مانند سی شارپ کمک بگیرید.

 

چگونه می‌توان این زبان برنامهنویسی را یاد گرفت؟

همان‌طور که می‌دانید روش‌های مختلفی برای یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی وجود دارند. یکی از این روش‌ها مراجعه به سایت‌های اینترنتی آموزش برنامه‌نویسی است. در این سایت‌ها شما می‌توانید نام زبان برنامه‌نویسی سی شارپ را سرچ کنید و یا اینکه مستقیماً حوزه موردعلاقه خود را جست‌وجو کنید.

بعضی سایت‌ها، تنها ویدئوهای آموزشی یا جزوات و کتاب‌های آموزشی را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما در خلال بعضی از کلاس‌های اینترنتی شما می‌توانید تمرین‌های مختلفی را ارائه داده و از استاد آن درس راهنمایی دریافت کنید. توصیه می‌شود که حتماً در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید تا مشکل شما در حین برنامه‌نویسی و کد زدن مشخص شود. با حل تمرین، شما می‌توانید پروژه‌های بزرگ‌تری را بدون مشکل اجرا کنید و در این مسیر موفق‌تر جلو بروید.

سایت‌های اینترنتی متعدد، انجمن‌های آموزشی و یا گروه‌های تلگرامی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید مشکل خود را حل کنید. زمانی که در اجرای کد خود به مشکل برخورد کردید می‌توانید با مراجعه به این بسترهای مربوط به زبان برنامه‌نویسی سی شارپ مشکل خود را عنوان کرده و از افراد خبره عضو این گروه‌ها مشورت بگیرید تا شما را در اجرای صحیح کد راهنمایی کنند.

پس، هیچ نگرانی برای شروع یادگیری زبان برنامه‌نویسی سی شارپ وجود ندارد و نه‌تنها بسترهای مختلفی برای یادگیری در سطح اینترنت وجود دارند، بلکه می‌توانید رایگان مشکل خود را با کمک‌گرفتن از اهالی فن حل کنید.

 

قدمت #C

 

قدمت زبان سی شارپ چقدر است؟

زبان برنامه‌نویسی سی شارپ پیش از شروع قرن 21 ساخته شده است؛ بنابراین، شاید باتوجه‌به سرعت بالای تحولات امروزه زبان برنامه‌نویسی جدیدی به‌حساب نیاید. بااین‌حال، گفتنی است که تمام زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد دنیا در حال پیشرفت بوده و هیچ وقت مسیر خود را متوقف نمی‌کنند.

 

این زبان‌ها به طور متناوب و مکرر بررسی شده، مشکلاتشان برطرف شده و حتی ویژگی‌های جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شوند. در سال 2019 نسخه 8 زبان برنامه‌نویسی سی شارپ نیز منتشر شده است که ویژگی‌های یک زبان برنامه‌نویسی جوان و پویا را دارد.

 

این زبان سی‌ساله، همه‌منظوره و شیءگرا بوده که توسط شرکت مایکروسافت توسعه پیدا کرد و در نهایت توسط استانداردهای مختلفی به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی معتبر تأیید شده است. هم‌اکنون، زبان برنامه‌نویسی سی شارپ توسط تیم توسعه آندرس هایسلبرگ رهبری شده و به‌عنوان یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد دنیا محسوب می‌شود. برای نوشتن برنامه‌های دسکتاپ برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و مکینتاش نیز می‌توان از زبان برنامه‌نویسی سی شارپ استفاده کرد.

 

قابلیت شیء‌گرایی به چه معنایی است؟

زبان برنامه‌نویسی سی شارپ یک زبان چندمنظوره با قابلیت برنامه‌نویسی با پارادایم‌های مختلف محسوب می‌شود. این زبان دارای توانایی شی‌ءگرایی که یکی از ارکان مهم برنامه‌نویسی بوده نیز هست که سبب محبوبیت آن شده است.

باتوجه‌به دو نوع پارادایم موجود در زمینه برنامه‌نویسی که یکی برنامه‌نویسی رویه‌ای یا Procedural و دیگری شیء‌گرا یا Object-oriented  است، میخواهیم این موضوع را توضیح دهیم.

 

برنامه‌نویسی رویه‌ای چگونه عمل می‌کند؟

در روش برنامه‌نویسی رویه‌ای، کد برنامه به‌صورت خط به خط اجرا شده و به انتها می‌رسد. برنامه‌ها با گرفتن ورودی موردنظر و اعمال توابع تعریف شده در کد، خروجی را به شما برمی‌گردانند. مثلاً تصور کنید که شما می‌خواهید نام و نام خانوادگی را در کنار سن افراد نمایش دهید.

در برنامه‌نویسی رویه‌ای، نام هرکدام از این افراد و سن آن‌ها را دریافت کرده و به کمک یک تابع، این اطلاعات را پشت هم قرار می‌دهید. برای چسباندن چند جزء در کنار هم می‌توانید از دستور جمع استفاده کنید. این دستور جمع را می‌توانید تحت عنوان یک تابع در کد برنامه خود قرار دهید تا زمانی که این تابع اجرا شد ورودی‌ها را به یکدیگر متصل کند.

با گرفتن نام چند نفر و اجرای این تابع به‌صورت مجزا شما می‌توانید سه متغیر نام، نام خانوادگی و سن را پشت هم در خروجی برنامه قرار دهید. پس باتوجه‌به توضیح داده شده، برنامه‌های رویه‌ای خط به خط اجرا شده، هر خط کامپایل شده، به زبان ماشین ترجمه شده و در نهایت خروجی داده می‌شود. لازم به ذکر است این مثال بسیار ساده است و برنامه‌های رویه‌ای می‌توانند بسیار پیچیده و طولانی باشند.

 

برنامه نویسی شی گرا

 

برنامه‌نویسی شی‌ءگرا چطور عمل می‌کند؟

همان‌طور که در بالا نیز به این نکته اشاره شد، زبان برنامه‌نویسی سی شارپ دارای قابلیت برنامه‌نویسی شیء‌گرا است. این نوع پارادایم برنامه‌نویسی به دنیای واقعی نزدیک‌تر است، چراکه اجزا را در برنامه به‌صورت شیء در نظر می‌گیرد. زمانی که اجزا به‌صورت یک شیء باشند یعنی ویژگی‌های مربوط به خود را دارند و می‌توانند حتی این ویژگی‌ها را به فرزندان خود منتقل کنند.

باتوجه‌به مثالی که در بالا ذکر شد، می‌توان یک کلاس Person در نظر گرفت که این کلاس دارای نام، نام خانوادگی و سن افراد باشد. شما با اجرا کردن این کلاس و دادن این سه متغیر هم‌زمان به این کلاس، می‌توانید تک‌تک افراد موجود در برنامه خود را تعریف کنید. در این کلاس‌ها همچنین می‌توان توابعی را معرفی و ایجاد کرد که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند. مثلاً شما با فراخوانی یکی از توابع نوشته شده در این کلاس می‌توانید سه متغیر سن، نام و نام خانوادگی را در کنار هم مشاهده کنید.

این برنامه عنوان شده بسیار ساده است و برای نوشتن برنامه‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر پارادایم شیءگرایی در برنامه‌نویسی بیشتر به‌کار می‌آید و برنامه‌نویسی و کد زدن را ساده‌تر می‌کند؛ چراکه به طبیعت نزدیک‌تر بوده و درک بهتری نسبت به آن می‌توان پیدا کرد.

در حالت ارث‌بری، شما می‌توانید یک کلاس والد تعریف کنید که در مورد شغل باشد. برای کلاس فرزند نیز می‌توانید نوع شغل را در نظر بگیرید که نقش خدماتی، تحقیقاتی و یا اجرایی بودن شغل را نشان بدهد. با درنظرگرفتن مطالب عنوان شده، در برنامه‌نویسی شیءگرا شما می‌توانید خود را از دست توابع پیچیده و طولانی نجات دهید و بهینه‌تر به برنامه‌نویسی بپردازید.

 

شروع برنامه نویسی با سی شارپ

 

آیا برای برنامه‌نویسی از این زبان می‌توان شروع کرد؟

در حقیقت اهمیتی ندارد که از چه زبان برنامه‌نویسی برای شروع استفاده می‌کنید. همان‌طور که در بالا نیز به این مورد اشاره شد، شما برای ورود دنیای برنامه‌نویسی باید با مفاهیم پایه برنامه‌نویسی شروع کنید و با الگوریتم‌های پایه‌ای آن آشنا شوید.

پس از آشنایی با آن، اگر تصمیم به فعالیت در حوزه نوشتن نرم‌افزارهای دستگاه‌های اندروید یا IOS گرفتید، بهتر است که از زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا و یا Swift برای این کار استفاده کنید. برای برنامه‌نویسی وب نیز می‌توانید با یادگیری جاوا اسکریپت وارد این حوزه کاری شوید. 

لازم به ذکر است که زبان برنامه‌نویسی سی شارپ تقریباً تمامی این موارد گفته شده را دارد و می‌توان از آن در تمام این موارد استفاده کرد. این زبان یک بستر مناسب برای برنامه‌نویسی نرم‌افزارهای موبایل و برنامه‌نویسی وب است؛ بنابراین، با یادگیری زبان برنامه‌نویسی سی شارپ شما بازار کار گسترده‌ای برای شروع خواهید داشت و می‌توانید پروژه‌های زیادی را انجام دهید.

 

کاربرد سی شارپ

 

این زبان چقدر گسترده است و چه کاربردهایی دارد؟

زبان برنامه‌نویسی سی شارپ قابلیت این را دارد که یک چرخه کامل از محصولات برنامه‌نویسی و نرم‌افزاری را داشته باشد. این زبان در ساخت وب‌سایت و نرم‌افزارهای موبایل کاربرد دارد و به دلیل همین کاربرد گسترده، برای ساخت پشت‌صحنه یک نرم‌افزار موبایلی دارد. به طور مثال، نرم‌افزارهای شرکت‌های مختلف اینترنتی را می‌توان در موبایل خود داشته باشیم و از طریق آن‌ها با شرکت‌ها ارتباط برقرار کرده و محصول موردنظر خود را سفارش دهیم.

این نرم‌افزارها به یک سرور اینترنتی برای پشتیبانی احتیاج دارند که زبان برنامه‌نویسی سی شارپ این قابلیت و امکان را به برنامه‌نویسان می‌دهد تا کل این چرخه را به کمک این زبان برنامه‌نویسی رو به جلو و کارایی پروژه را بالاتر ببرند. به این نرم‌افزارها اصطلاحاً زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور گفته می‌شود که زبان برنامه‌نویسی سی شارپ یکی از این موارد به حساب می‌آید. شما با این زبان برنامه نویسی میتوانید برنامه نویسی بک اند اپلیکیشن ها و یا وب سایت ها را به سادگی و با کیفیت بالا انجام دهید.

این زبان امروزه برای ساخت این نرم‌افزارها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد که تعداد کاربردهای آن را افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است که بخشی از سیستم‌عامل ویندوز ده نیز توسط این زبان نوشته شده است که قدرت و کاربرد آن را نشان می‌دهد.

به دلیل گسترده بودن کاربردهای مورداستفاده در زبان برنامه‌نویسی سی شارپ، داشتن شرکت بزرگ و قدرتمند مایکروسافت در پشت خود و سادگی، این زبان انتخاب مناسبی برای برنامه‌نویسی و کسب درآمد از این راه می‌باشد؛ بنابراین، اگر حتی هنوز نمی‌دانید در چه حوزه‌ای قصد دارید که به فعالیت بپردازید، احتمالاً این زبان دست شما را برای امتحان بیشتر باز می‌گذارد.

 

فریم‌ورک دات نت و سی شارپ چه ارتباطی باهم دارند؟

همراه جدایی‌ناپذیر زبان برنامهنویسی سی شارپ، فریم‌ورک .net یا دات نت است. این کتابخانه شامل انواع دستورهای موردنیاز برای یک برنامه‌نویسی قدرتمند است. تاکنون زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی از این بستر استفاده می‌کنند، اما زبان سی شارپ عملاً مهم‌ترین زبانی است که از این فریم‌ورک استفاده می‌کند. در حقیقت فریم‌ورک دات نت و زبان سی شارپ تقریباً در یک‌زمان و در شرکت مایکروسافت ایجاد شدند و از آن زمان عناصر جدانشدنی هستند.

 

برای برنامه‌نویسی سی شارپ آیا به نرم‌افزار خاصی احتیاج هست؟

همچون دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی، شما برای کار با کدهای طولانی تولیدشده نیاز دارید که از یک ادیتور کد برای کار خود استفاده کنید. یکی از پرقدرت‌ترین ادیتورها برای زبان برنامهنویسی سی شارپ Visual Studio Code است که به‌اختصار Vscode نامیده می‌شود. به کمک این بسترها، شما می‌توانید کدهای خود را به‌راحتی اصلاح کرده و سریع‌تر و بهینه‌تر به برنامه‌نویسی بپردازید.

 

سخن آخر

زبان سی شارپ یکی از برترین زبان‌ها در حوزه برنامه نویسی به شمار می‌رود که مزیت‌ها و امتیازات خاص خودش را دارد. در این مطلب سعی کردیم به صورت جامع این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و شما را به صورت جامع با کاربردهای آن آشنا کنیم.

 

محبوب ترین مقالات