بلاکچین

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سالیدیتی (solidity) | برنامه نویسی بلاکچین

با افزایش تقاضا برای توسعه دهندگان بلاکچین، ثبت نام در یک دوره آموزشی جامع زبان سالیدیتی می تواند یک سرمایه گذاری امن و عاقلانه به حساب بیاید! در این دوره می توانید ساختار رمزارز ها و بلاک چین را بر پایه زبان سالیدیتی از صفر تا صد و کاملا پروژه محور بیاموزید. اگر مشتاق یک سرمایه گذاری پر سود و پر بازده بر روی خود هستید، آموزش مقدماتی تا پیشرفته سالیدیتی (solidity) کدیاد را از دست ندهید.

آخرین بروزرسانی در تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
14 : 35 : 38

قیمت دوره :

courseTitle

آموزش زبان برنامه نویسی سالیدیتی (solidity) به زبان فارسی و اصولی بسیار نادر است. بطوریکه افراد اندکی در ایران، به فرصتی که فناوری بلاکچین در اختیار توسعه دهندگان قرار داده است، پی برده اند. آکادمی کدیاد از معدود منابع آموزشی آنلاین است، که آموزش جامع زبان برنامه نویسی سالیدیتی (solidity) را از مقدماتی تا پیشرفته به زبان ساده در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

اما در دوره آموزش برنامه نویسی بلاکچین به زبان سالیدیتی (solidity)، چه مواردی قرار است آموزش داده شود؟ ابتدا بیایید تا یک تعریف کلی از بلاک چین داشته باشیم.

 

بلاک چین چیست؟

اولین ارز دیجیتال معرفی شده بیتکوین بود که در نهایت طراحی آن الهام‌ بخش ساخت بلاکچین‌ شد. در سال 2008 فناوری بلاکچین توسط گروهی از پژوهشگران شکل گرفت که در آن یک راه حل محاسباتی در بیتکوین برای ذخیره سازی اسناد دیجیتال بر حسب زمان با هدف غیر قابل دستکاری شدن اطلاعات توصیف شد. با اجرای آن طرح، بیتکوین تبدیل به اولین ارز دیجیتالی شد که از دفتر کل توزیع شده (DLT) و برنامه غیرمتمرکز (DApp) در انجام تراکنش های خود استفاده می کرد. 

بلاکچین تشکیل شده از بلوک هایی از اطلاعات است که هر کدام  متمایز از یکدیگر و کاملا منحصر به فرد عمل می کنند و سوابق تمامی تراکنش ها را در خود ذخیره دارند. بلوک ها در این شبکه مانند یک زنجیره ی به هم متصل اند. زیرا هر کدام از داده های ذخیره شده، در بلوک های پیش از خود ایجاد می شوند. از آنجا که تراکنش و مبادله ارز دیجیتال به واسطه بلوک ها در بلاکچین رمزگذاری می شود، هک کردن آنها بسیار سخت و تا حدی غیر ممکن است. چون بلاکچین ذاتاً در برابر تغییر داده ها مقاوم است به این معنا که برای تغییر داده در هر بلوک، باید بلوک های کل زنجیره تغییر کنند.

 

زبان برنامه نویسی سالیدیتی (Solidity) چیست؟

سالیدیتی یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و شی گرا است که توسعه دهندگان را قادر می سازد تا قراردادهای هوشمند را به صورت ایمن و قابل اعتماد بر روی بلاکچین بسازند. رویکرد قرارداد محور، ویژگی های امنیتی و گستردگی فریمورک ها و کتابخانه ها، سالیدیتی را به انتخابی ایده‌آل برای توسعه DApp تبدیل کرده است. قواعد دستوی آن نیز مانند جاوا اسکریپت و ++C می باشد و توانسته یادگیری و استفاده را برای توسعه دهندگان تا حدی ساده کند.

 

معرفی دوره آموزش زبان سالیدیتی

در دوره آموزشی برنامه نویسی بلاکچین به زبان سالیدیتی، شما با هر آنچه لازم است برای برنامه نویسی بلاکچین بدانید آشنا خواهید شد. دوره آموزش بلاکچین کدیاد به هیچ پیش زمینه‌ ای از رمز ارزها و برنامه نویسی احتیاج ندارد و صفر تا صد بلاکچین و زبان سالیدیتی را به شما آموزش خواهد داد. 

شما در این دوره‌ آموزشی، فرصتی طلایی را در اختیار خواهید داشت تا بتوانید یک پروژه‌ی واقعی به زبان سالیدیتی را تحت نظارت استادی حرفه‌ای کدنویسی کنید. همچنین در طول برگزاری دوره از پشتیبانی و همراهی کامل مدرس برخوردار خواهید شد، تا نقاط ضعف شما به طور کامل برطرف شود.

دور‌ه‌ آموزش بلاکچین آکادمی کدیاد توسط استاد میلاد دهیامی، در چهار فصل برای شما طراحی شده است که از ابتدایی ترین موضوعات تا مباحث بسیار پیشرفته را در بر دارد.

 

1. آشنایی با مقدمات بلاک‌چین و ساختار آن

همان طور که گفتیم دوره بلاک چین از صفر و آشنایی با مقدمات و ساختار زنجیره‌های بلوکی آغاز می‌شود. به این طریق شما به طور کامل با مواد تشکیل‌دهنده‌ی هر بلوک و کاربرد هر کدام آشنا می‌شوید. سپس این آشنایی به کل زنجیره گسترش می‌یابد. در انتهای این فصل شما هر آن چه راجع به رمزارزها حائز اهمیت باشد را فرا گرفته‌اید و نوبت به آشنایی با زبان سالیدیتی رسیده است.

2. معرفی مقدماتی زبان سالیدیتی

در فصل دوم از دوره آموزش برنامه نویسی بلاک چین کدیاد، شما با یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی آشنا خواهید شد. زبانی که نه تنها در ایجاد و چینش بلوک‌های اطلاعاتی به شما کمک می‌کند؛ بلکه کاربردهای فراوان دیگری مانند ساخت بازی‌های مختلف نیز دارد. در این بخش آموزش شما در ارتباط با کاربردها، ویژگی‌ها و خلاصه هر آنچه باید در مورد زبان برنامه نویسی سالیدیتی بدانید، تکمیل خواهید شد. سپس نوبت به استفاده از آن می‌رسد.

3. آموزش جامع زبان برنامه نویسی سالیدیتی

در فصل دوم شما تنها با زبان سالیدیتی و ارتباطش با بلاک‌چین‌ها، آشنا می‌شوید. اما در اینجا زمان آن فرا رسیده که کدنویسی را یاد بگیرید. پس از آن می‌توانید توسط این کدها، هر چیزی را خلق کنید. به خصوص ایجاد زنجیره‌های بلوکی رمزارزها را فرا خواهید گرفت. سپس زمان آن می‌رسد که حاصل دوره آموزشی بلاک چین را برداشت کنید.

4. تکمیل پروژه‌ی بلاک چین با زبان سالیدیتی

همان طور که گفتیم، در انتهای این دوره نوبت به یک کار عملی بزرگ می‌رسد. به این طریق شما آنچه از ابتدا فرا گرفته‌اید را در یک پروژه واقعی به کار می‌گیرید. پس از آن دیگر با هر پروژه‌ای مواجه شوید برای شما، که در دوره آموزش برنامه نویسی بلاک چین کدیاد شرکت کرده‌اید و زبان سالیدیتی را فراگرفته‌اید، بسیار آسان خواهد بود. اما کدیاد چه برتری‌ها و مزایایی نسبت به دیگران دارد؟

  

کاربردهای بلاکچین

بلاکچین شفافیت، امنیت و اعتماد را در صنایع مختلف از جمله بازارهای مالی، زنجیره تامین و مراقبت های بهداشتی تضمین می کند. از سوی دیگر، زبان سالیدیتی در برنامه نویسی بلاکچین به ابزاری ایده آل در توسعه DApp، پلتفرم ها و حوزه های مالی اعم از ارز دیجیتال، ماشین مجازی اتریوم، قرارداد هوشمند، NFT، برخی بازی ها و موارد دیگری تبدیل شده است. در ادامه به بررسی مهمترین کاربرد های بلاکچین می پردازیم.

  • قرارداد هوشمند (Smart Contract)

قراردادهای هوشمند نیازمند تسلط به زبان برنامه نویسی سالیدیتی و همچنین آشنایی با بلاکچین اتریوم است. قرارداد هوشمند، قراردادی دیجیتال با کد گذاری امنیتی بلاکچین است که توسط ماشین مجازی اتریوم (EVM) بر روی بلاکچین اتریوم مستقر می شود. هدف از قرارداد هوشمند، خودکارسازی فرایند انتقال دارایی دیجیتال با حذف تعامل انسانی و اتلاف زمانی است که تحت شرایط و ضوابط از پیش تعیین شده، قرارداد را اجرا می کند و در صورت محقق شدن اولین شرط، به سراغ اقدام بعدی می رود. 

  • ارز دیجیتال (Cryptocurrency)

بلاک چین، سطح بالایی از امنیت را برای ارزهای دیجیتال فراهم می کند. تراکنش های ثبت شده در بلاک چین، رمزگذاری شده و در بلوک ها به هم مرتبط می شوند و یک دفتر کل توزیع شده و غیرقابل تغییر و شفاف را تشکیل می دهند. این امر تغییر یا دستکاری داده های تراکنش را برای هکرها بسیار دشوار می کند و از یکپارچگی ارز اطمینان حاصل می کند.

  • توکن های غیرقابل تعویض (Non-fungible Token)

NFT یا توکن‌ غیرقابل تعویض قراردادی هوشمند است که به زبان سالیدیتی در بلاکچین اتریوم نوشته شده است. NFT دارایی دیجیتال و رمزنگاری شده ای است که بازار آن نقش مهمی در معاملات ارزهای دیجیتال دارد. هر چیزی مانند نقاشی و آثار هنری، عکس، فیلم، موسیقی، بازی ویدئویی، کارت های تجاری و موارد دیگر می توانند یک NFT باشند. در واقع NFT ها، کالا یا توکن های منحصربفردی هستند که به دلیل تک بودنشان ارزش بالایی دارند. برای مثال، چون از تابلوی مونالیزا تنها یک نسخه وجود دارد، ارزش آن بشدت بالا می باشد.

  • انتقال پول (Money transfer)

انتقال پول مبتنی بر بلاکچین، روشی جدید برای حواله سریع و ایمن پول است که از طریق یک دفتر کل توزیع شده شکل گرفته است. به این معنا که مستقیماً و بدون نیاز به واسطه حواله انجام می شود و هیچگونه وابستگی به بانک را ندارد.

  • اینترنت اشیا (Internet of Things)

اینترنت اشیا که قادر است اشیا را در اینترنت به یکدیگر مرتبط کند، داده های خود را به بلاکچین ارسال می کند تا بلوک هایی از تراکنش ها ایجاد کند. اینترنت اشیا بدون کنترل و مدیریت مرکزی، امنیت و سرعت انتقال داده را در بلاکچین تامین می کند.

  • رای گیری الکترونیکی (Electronic Voting System)

لازمه ایجاد سیستم های رای گیری الکترونیک، تامین امنیت و دقت بسیار بالا است. فناوری DApp در بلاکچین، سبب سهولت در اجرای رای گیری الکترونیکی به شکل ایمن شده و نگرانی های انتخاباتی را از بین برده است. 

 

زبان سالیدیتی در کدام بلاکچین ها مورد استفاده قرار می گیرد؟

زبان سالیدیتی (Solidity) اساسا در بلاکچین اتریوم شناخته شده تر است و بطور خاص در نوشتن قرارداد هوشمند استفاده می شود؛ اما سالیدیتی به اتریوم محدود نشده و در دیگر پلتفرم های بلاکچین نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با چند نمونه پرکاربرد از دیگر پلتفرم های بلاکچین که از زبان سالیدیتی برای توسعه برنامه های خود استفاده می کنند آشنا می شویم.

  • BSC

زنجیره هوشمند بایننس یک پلتفرم بلاکچین است که توسط بایننس (یکی از بزرگترین صرافی های ارز دیجیتال) توسعه یافته و با قرارداد هوشمند و ماشین مجازی اتریوم (EVM) از طریق زبان سالیدیتی سازگار می شود و هدف آن ارائه یک جایگزین به صرفه تر و قوی تر از اتریوم برای DApp است.

  • Tron

Tron یک پلتفرم بلاکچین است که از زبان سالیدیتی به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی خود برای توسعه قراردادهای هوشمند استفاده می کند و تمرکز آن ارائه یک زیرساخت مقیاس پذیر و کارآمد برای DApp است.

  • Avalanche

Avalanche نیز یکی دیگر از پلتفرم های بلاکچینی است که از زبان سالیدیتی برای توسعه قراردادهای هوشمند استفاده می کند و هدف آن ارائه DApp قدرتمند و سریعتری است.

  • Polkadot

Polkadot یک پلتفرم چند زنجیره ای است که به بلاکچین های مختلف اجازه تعامل و همکاری با یکدیگر را می دهد و در نوشتن قرارداد هوشمند نیز کاربرد دارد.  

  • Harmony

Harmony یک پلتفرم بلاکچین است که برای برنامه های کاربردی با پردازش سریع و کم هزینه تر تراکنش ها طراحی شده است. این پلتفرم علاوه بر قرارداد هوشمند، با ماشین مجازی اتریوم (EVM) هم سازگار است.

 

مخاطبین دوره آموزش بلاکچین با زبان سالیدیتی

بلاکچین اساس و زیربنای ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی است که با تقاضای بالایی مواجه شده. بنابراین با یادگیری این دانش ارزشمند می توان پروژه های بلاکچینی و رمزارزی زیادی را انجام داد و درآمد بسیار بالایی کسب کرد. دوره آموزش برنامه نویسی بلاکچین با زبان سالیدیتی، علاوه بر برنامه نویسان، برای کسانی که می خواهند در تکنولوژی بازارهای مالی و ارز دیجیتال سرآمد باشند یا می خواهند شغلی با درآمد بالا و مطابق نیاز بازار جهانی داشته باشند، مناسب است. این دوره برای افرادی طراحی شده است که علاقه مند به کسب درک جامعی از فناوری بلاکچین و اجرای عملی آن با استفاده از زبان سالیدیتی هستند.

 

ویژگی های برنامه نویسی بلاکچین

برای درک بهتر اهمیت یادگیری بلاکچین به زبان سالیدیتی، لازم است چند نکته کلیدی را در نظر بگیرید. در ادامه به معرفی این نکات و ویژگی های بلاکچین می پردازیم.

  • فرصت های شغلی بلاکچین

فناوری بلاکچین در صنایع مختلفی از جمله امور مالی، مدیریت زنجیره تامین، مراقبت های بهداشتی و … در حال افزایش است. با یادگیری بلاکچین، می توانید موقعیت های شغلی متعددی را در زمینه های نوظهور داشته باشید، زیرا تقاضا برای متخصصان بلاکچین همواره در حال افزایش است.

  • امنیت بلاکچین

ماهیت غیرمتمرکز بلاکچین و الگوریتم های رمزنگاری آن، امنیت را در شبکه افزایش داده است. به کلی، بلاکچین از تکنیک های رمزنگاری و مکانیسم های اجماع برای اطمینان از یکپارچگی و تغییر ناپذیری داده ها استفاده می کند.

  • شفافیت بلاکچین 

ماهیت شفاف بلاکچین باعث افزایش اعتماد و مسئولیت پذیری در تراکنش ها می شود. شفافیت و اعتماد می تواند صنایع متکی به واسطه ها مانند امور مالی و مدیریت زنجیره تامین را متحول کند. یادگیری بلاکچین به افراد کمک می کند تا درک کنند که چگونه یک محیط تجاری کارآمدتر و قابل اطمینان تر را فراهم کنند. 

  • پیشرفت تکنولوژی

فناوری بلاکچین پیشرفته است و زمینه های مختلفی مانند رمزنگاری، سیستم های توزیع شده و الگوریتم های اجماع را ترکیب می کند تا مسیر استارتاپ ها، پروژه ها و ایده ها هموار شوند. با کسب مهارت های بلاکچین، افراد می توانند فرصت های کارآفرینی و راه حل های پیشگامانه را کسب کنند.

 

پیش نیازهای دوره زبان برنامه نویسی سالیدیتی

دوره آموزش برنامه نویسی بلاکچین آکادمی کدیاد، با در نظر داشتن اینکه مخاطب آن هیچ پیش زمینه ای در برنامه نویسی ندارد طراحی شده است. بنابراین احتیاجی به یادگیری زبان برنامه نویسی دیگری به عنوان پیش نیاز ندارید. اما برای درک بهتر برنامه نویسی می توانید دوره ی کوتاه الگوریتم و فلوچارت را بطور کاملا رایگان مشاهده کنید که یک روز هم زمان شما را نمی گیرد.

 آینده و بازار کار بلاکچین

شما با سرمایه گذاری بر روی خود و یادگیری برنامه نویسی بلاکچین، می توانید از فرصت های شغلی متعدد این حوزه بهره مند شوید. با رشد بلاکچین در سال های اخیر، تقاضای بازار در تمامی کشورها برای توسعه دهندگان سالیدیتی (solidity) به شکل تصاعدی افزایش یافته است. در حال حاضر، نیاز بازار کار به برنامه نویس بلاکچین به خصوص در ایران، از تعداد برنامه نویسان این حوزه بیشتر است. بنابراین فرصت رشد بسیار خوبی برای کسانی که قصد یادگیری زبان سالیدیتی و برنامه نویسی بلاکچین را دارند وجود دارد. زیرا تعداد توسعه دهندگان سالیدیتی (solidity) برای تامین نیاز های بازار کافی نیست. 

طبق آخرین آمار منتشر شده بازار جهانی در ماه آگوست سال 2023، درآمد سالیانه برنامه نویسان بلاکچین و توسعه دهندگان سالیدیتی بطور میانگین 60 تا 250 هزار دلار می باشد که وابسته به تخصص فرد و مکان جغرافیایی او این رقم تغییر می کند.

طبق بررسی در سایت های کاریابی داخلی نیز، درآمد ماهیانه برنامه نویسان بلاکچین در محدوده 10 تا 50 میلیون تومان و بالاتر قرار می گیرد. بنابراین اگر همین حالا شروع به یادگیری زبان برنامه نویسی سالیدیتی کنید، در آینده ای نه چندان دور یک مهارت پولساز با تقاضای بسیار بالایی را خواهید داشت و عملا امکان بیکار ماندن شما صفر خواهد بود. 

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم همه چیز در مورد زبان برنامه نویسی سالیدیتی و بلاکچین را بطور خلاصه به شما بگوییم. گفتیم که فناوری بلاکچین امکان دستکاری داده ها را به صفر رسانده و بهمین خاطر امنیت فوق العاده ای دارد و آینده بسیار امیدوار کننده ای در انتظار آن می باشد.

شما در دوره آموزشی برنامه نویسی بلاکچین، درک کاملی از زبان سالیدیتی (Solidity) و چگونگی قرارداد های هوشمند را کسب خواهید کرد. سپس یک پروژه رمزارزی را زیر نظر مدرس دوره خواهید گذراند که حجت پروژه محور بودن را در حق دانشجویان تمام می کند. پس اگر قصد تضمین آینده ی شغلی خود را دارید، بدون شک دوره آموزش زبان سالیدیتی کدیاد انتخاب درست شما در این مسیر خواهد بود.

مشاهده بیشتر

سرفصل های دوره

اصول ومفهاهیم اولیه بلاکچین

آشنایی با ساختار زبان سالیدیتی

ایجاد چند پروژه با زبان سالیدیتی

برسی NFT

پروژه عملی NFT

امنیت در قرارداد هوشمند

ویدیو‌های نمونه تدریس دوره

 

1

چرا بلاکچین

 

2

 

3

 

4

نظرات دانشجویان

سلام اقای ده یامی ، واقعا ممنونم بابت این اموزش که گذاشتید خیلی دنبالش بودم و خیلی خوشحال شدم فردی توانمند مثل شما تدریس میکنن سوالی که داشتم درمورد حداقل سیستم مورد نیاز برای این زبان برنامه نویسی چیه و اینکه در مورد بازار کار این زبان برنامه نویسی برای ما تازه کارها چطور هست ؟ چون اگهی های استخدامی که چندجا دیدم واقعا نسبت به این زبان برنامه نویسی ناامیدم کرد و سوال اخر اینکه پیش نیاز اچ تی ام ال و سی اس اس و جاوااسکریپت لازم داره یا خیر ؟

سوالات متداول

بلاک چین چیست؟

چرا بلاکچین بر مبنای زبان سالیدیتی ریخته شده است؟

پیش نیاز این دوره چیست؟