طراحی سایت

آموزش راستچین کردن قالب های آماده بوت استرپ Bootstrap

فریم ورک بوت استرپ (Bootstrap)، فریم ورکی متن باز و رایگان است که به سرعت به یکی از محبوت ترین ها نزد طراحان وب تبدیل شد. اصلی ترین کاربرد فریم ورک بوت استرپ، طراحی و توسعه وب سایت است. اما محبوبیت آن این دلیل است که این کار را به زیباترین شکل و با ایجاد یک دکور زیبا و جذاب انجام می دهد که بسیار کاربر پسند است. از مزایا فریم ورک بوت استرپ عملکرد آسان و قابلیت انطباق با تمام دستگاه ها و مرورگرها، می باشد.

آخرین بروزرسانی در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
06 : 24 : 55

قیمت دوره :

courseTitle

اگر به دنبال یک چارچوب نرم‌افزاری هستید که توابع و کتابخانه‌هایی از پیش آماده شده به زبان HTML و CSS و JavaScript داشته باشد تا در صفحات وب خود، با استفاده از کتابخانه‌های از پیش آماده، عناصری نظیر: فرم‌ها، دکمه‌ها، تب‌ها و … را به راحتی ایجاد کنید و در نهایت رابط کاربری وب سایت خود را توسعه دهید، پیشنهاد آکادمی کدیاد، بوت استرپ می‌باشد. در این آموزش بیشتر شما را با این فریم ورک آشنا می‌کنیم.

 

تاریخچه Bootstrap

این ابزار قدرتمند در ابتدا توسط مارک اتو و جاکوب تورنتون به هدف ایجاد یک چارچوب ظاهری مشخص و یکسان برای  توییتر طراحی و اجرا شد. جالب است که بگویم قبل از شروع این پروژه نمونه‌های زیادی با همین عملکرد ایجاد شدند. اما متاسفانه مورد استقبال طراحان وب قرار نگرفت.  سازنده‌ی اصلی توییتر به علت وجود مشکلات پایه‌ای در پروژه‌های دیگر تصمیم به ساخت یک سیستم داخلی و قدرتمند به نام Bootstrap گرفت. در اگوست سال 2011، توییتر Bootstrap را بصورت متن باز و رایگان به عنوان یک فریم ورک طراحی وب‌سایت در اختیار دیگران قرارداد و در فوریه 2012 به یکی از محبوب‌ترین پروژه‌ها  در سایت Github تبدیل شد. نام این مجموعه  نشان دهنده‌ی فرآیند راه‌اندازی سیستم و واردسازی اطلاعات اولیه نرم افزار در حافظه کامپیوتر است.

 

اصلی‌ترین کاربرد بوت استرپ

از مهم‌ترین وظایف طراحان این است که در کنار کار برنامه‌نویسی به نوعی یک دکور زیبا برای اپلیکیشن‌های تحت وب و سایت بسازند تا برای کاربر جذب شود. این پروژه مجموعه‌ای است که عملکرد آن به کمک دستورات HTML،  CSSو توابع جاوا اسکریپت می‌باشد. با استفاده از  ابزارهای این مجموعه می‌توانیم نمایش فرم‌ها، دکمه‌ها، تب‌ها، ستون‌ها و سایر المان‌های مورد نیاز برای وب‌سایت‌های ریسپانسیو در زمان اندک و حتی نرم‌افزارهای تحت وب را بسازیم. پس حتما متوجه شدید که از اصلی‌ترین کاربردهای بوت‌استرپ توسعه و طراحی سایت‌های مختلف است. اما باید بگویم این مجوعه علاوه بر اینکه مورد توجه طراحان وب قرار می‌گیرد برای شرکت‌ها هم بسیار کاربردی است. پروژهای زیادی مشابه این مجموعه هستند از جمله Foundation ،UIkit ،Semantic UI ،InK اما بوت‌استرپ از محبوب‌ترین است.

 

مزایای Bootstrap

  1. سایت‌های ایجاد شده با این پروژه در تمامی دستگاه‌ها و مرورگرها قابلیت نمایش دارند. البته ممکن است با مرورگرهای قدیمی به درستی نمایش داده نشود.
  2. کار با این پروژه بسیار ساده است. فقط کافی است مهارت اولیه‌ی طرح و لایه‌بندی را داشته باشید.
  3. اغلب طراحان به راحتی بوت‌استرپ را یادگرفته‌اند و به آن مسلط شده‌اند. با استفاده از آموزش‌های تیم کدیاد به راحتی می‌توانید بدون هیچ مشکلی آن را درک کنید و مسلط شوید. همین‌طور باید بگویم اکثر کدهای کاربردی از قبل نوشته شده که می‌توانید برای طراحی زیبا از آن‌ها استفاده کنید.
  4. این پروژه در سایت‌های فروشگاهی، خبری، شرکتی  به منظور ایجاد پنل مدیریت، محتوای ورد پرس و.... قابل استفاده است.
  5. با استفاده از المان‌های از پیش طراحی شده می‌توانید با زمان بسیار کم یک سایت فوق‌العاده زیبا طراحی کنید.
  6. می‌توانید واکنشگرهایی طراحی کنید. بدین منظور نیازی به اضافه کردن مدیا کوئری در CSS ندارید.
  7. این پروژه رایگان است و قابلیت شخصی‌سازی هم دارد.
  8. با این پروژه در کنار سیستم Grid  به راحتی می‌توانید صفحات وب‌سایت را در هر نمایشگری نمایش دهید از جمله تبلت و موبایل. یا به عبارت دیگر ریسپانسیو کنید.
  9. به کمک قالب‌های آماده‌ی بوت استرپ بسیاری از قالب‌های موجود برای سیستم‌های مدیریت محتوا توسعه یافته است. در اصل، این فریم ورک شامل اجزای CSS ،HTML ، JavaScript  و همچنین سبک‌ها و فونت‌های خاصی است که کیفیت این فریم ورک را ثابت می‌کند.
  10. یادگیری بوت‌استرپ بسیار ساده و راحت است. چرا که کدهای آماده‌ای دارد و به راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

ویژوال استدیو ابزار لازم برای بکارگیری بوت استرپ

برای طراحی سایت با استفاده ازتکنولوژی توسعه وب رایگان (asp.net) نیاز به ابزاری به نام ویژوال استدیو است. کسانی که از این ابزار استفاده می‌کنند به راحتی می‌توانند از فریم ورک بوت‌استرپ استفاده کنند. به این دلیل که شرکت ماکروسافت با توجه به اهمیت طراحی ریسپانسیو از این فریم ‎ورک به خوبی پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از Nugwt در ابزار قوی ویژوال استدیو که  افزودن، حذف و ویرایش کتابخانه‌ها و سایر آیتم‌ها را در پروژه‌های .NET Framework  آسان می‌کند، فریم ورک بوت‌استرپ را به طور خودکار نصب کنید.

 

معایب بوت استرپ

  1. ممکن است در استفاده از بعضی از قالب‌های این فریم ورک سردرگم شوید. خصوصا در ریسپانسیو کردن جداول به علت ویژگی شبکه‌ای بودن بوت استرپ.
  2. فایل‌های این فریم ورک حجم نسبتا بالایی دارند که با کاهش سرعت وب‌سایت مواجه خواهیم شد. در همین ابتدا باید بگویم برای افرادی که به تازگی در این حوزه شروع به کار کردند برای رفع این مسئله کمی با چالش مواجه خواهند شد. اما جای نگرانی نیست با آشنایی و تمرین زیاد با سیستم کدنویسی می‌توانید تعداد زیادی از کدهای بدون استفاده را حذف کنید و حجم مربوطه را کاهش دهید.
  3. یادگیری کدهای این فرم‌ ورک‌ها کمی زمان‌بر است و صبوری بیشتر شما را می‌طلبد. البته شما نیازی به یادگیری و تسلط کامل آن‌ها ندارید صرفا کافی‌ است با اصول اولیه آشنا شوید.

 

پیش‌نیاز دوره آموزش بوت استرپ

  1. برای شروع کار با این فریم‌ ورک باید با زبان‌های front-end همچون html و css و جاوا اسکریپت کار کرده باشید.
  2. قبل از شروع توصیه می‌کنم فرم صفحات وب، تگ‌ها ، ابزارهای html، دستورات و قوانین css را بشناسید.
  3. شما باید تا حدودی از زبان جاوا اسکریپت بدانید. در غیر این صورت قادر نیستید همه چیز را به طور کامل سفارشی کنید و یا نمی‌توانید عناصر تعاملی وب را بوجود آورید. کار سختی نیست. با آموزش‌های کدیاد همراه باشید تا از صفر تا صد این فرم ورک را یاد بگیرید و به تسلط برسید.
  4. با پلاگین‌ها حسابی کار کنید تا بر کاربرد آن‌ها و نحوه‌ی اجرای آن به تسلط کافی برسید. پلاگین‌ها می‌توانند جزئی از اجزای ارزشمند سایت شما تبدیل شوند.
  5. در نهایت اگر قصد دارید به تسلط کافی در این زمینه برسید توصیه می‌کنم حتما از وبلاگ‌های پیشرفته الگوبرداری کنید.

 

ابزارهای کاربردی بوت استرپ:

1. به کمک دو ابزار Bootply  و Codeply  فریم ورک خاص خود را بسازید.

به کمک این دو ابزار می‌تونید انواع کدها، کلاس‌ها، کامپوننت‌ها، پلاگین و دیگر ابزارهای بوت‌استرپ را به راحتی امتحان کنید. حتی ابزارهایی مورد نیاز خود را توسط آن‌ها بسازید. البته که کد پلای از نظر امکانات و رابط کاربری بهتر از بوت پلای است.

2. با ابزار Shoelace نوشتن کدها را ساده‌تر کنید.

Shoelace با ایجاد ستون‌هایی یک رابط گرافیکی در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد. در نتیجه کمتر با کدهای  شلوغ  HTML  درگیر می‌شود.

3. به کمک Bootstrap Button Generator  به راحتی کد مد نظر را دریافت کنید.

اگر کار شما با دکمه‌های بوت‌استرپ سخت است، این فرم ورک ابزاری در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید ویژگی و خصوصیات مد نظر را وارد کنید و در نهایت کد HTML را دریافت کنید.

4. به کمک Pingendo سریع و راحت پروژه طراحی کنید.

این ابزار را باید نصب کرد. امکاناتی که Pingendo در اختیار شما می‌گذارد: ویرایشگر متن، رابط گرافیکی، ابزارهای آماده و قالب‌های از پیش آماده است. که با کمک این اجزا به راحتی می‌توانید پروژه‌ای را طراحی کنید.

5. ساخت اینترفیس به کمک Bootmetro

از بهترین امکانات این فریم ورک این است که می‌توان اینترفیسی به سبک مترو استایل طراحی کنید. مترو استایل  نوعی از طراحی‌های رابط کاربری است که مبتی بر نقاشی خط می‌باشد.

6. با JSFiddle امتحان کنید که کارها را درست پیش بردید؟

این قابلیت برای برنامه‌نویسان حرفه‌ای است. JSFiddle  سایتی است که می‌توانند امتحان کنند کدها عملکرد درستی دارند یا خیر. برای بهره‌گیری از این ابزار کافی است JSFiddle را به پروژه‌ی خود اضافه کنید.

7. Container کامپوننت بسیار ضروری

کانتینرها در بوت‌استرپ شامل ردیف هستند که این ردیف‌ها، ستون‌هایی دارند و به عنوان سیستم شبکه شناخته می‌شوند. در بوت‌استرپ از کانتینرها برای دسته‌بندی محتواهای سایت استفاده می شود. به کمک این ابزار می‌توانیم عرض محتواها را کاهش دهیم و  در صفحه‌ی وب قرار دهیم.

8. با Grid ستون‌بندی مناسبی ایجاد کنید.

سیستم Grid در بوت‌استرپ این شرایط را فراهم می‌کند که صفحه را بر مبنای 12 ستون طراحی کنیم. البته می‌توان ستون‌ها را ترکیب کرد و در عوض ستون عریضی داشته باشیم. لازمه‌ی استفاده از سیستم گرید بوت‌استرپ بهره‌مندی از کلاس‌های .container و .row و .col-  می‌باشد.

9. Navbar یک کامپوننت جذاب

در شروع کار برنامه‌نویسی خیلی از افراد گمان می‌کنند برای توسعه‌ی وب، ساختن نوار منو کاری دشوار و پیچیده‌ای است. چرا که ضمن وجود یک تناسب مناسب بین اجزای بدنه‌ی سایت، هدر هم باید فاصله‌ی مناسبی داشته باشد. به کمک کامپوننت navbar  در بوت‌استرپ  به راحتی می‌توانیم منوهای افقی یا عمودی در صفحه ایجاد کنیم.

 

در پایان

بوت استرپ یکی از فریم ورک‌های اساسی برای توسعه و راه‌اندازی وب‌سایت‌ها می‌باشد. تیم حرفه‌ای کدیاد به شما کمک می‌کند تا از صفر تا صد این فرم ورک را آموزش ببینید و به تسلط کافی برسید. اگر قصد دارید در این زمینه به درآمدزایی خوبی برسید تعلل نکنید. منتظر شما عزیزان هستیم.

 
مشاهده بیشتر

سرفصل های دوره

فصل اول