آموزش جاوا _ قسمت 4

22 دي ۱۴۰۰

آموزش جاوا _ قسمت 4

در این جلسه از آموزش جاوا قصد داریم وارد بخش اول از برنامه‌نویسی به زبان جاوا شده و کمی بیشتر درباره انواع داده‌ها و متغیرها در این زبان برنامه‌نویسی صحبت کنیم. از جمله مواردی که در این بخش از آموزش برنامه‌نویسی جاوا(Java) قصد صحبت‌کردن درباره آنها را داریم می‌توان به مواردی مانند متغیرها (Variablesثوابت( Constantsانواع داده اولیه( Primitive Typesمرجع‌ها( Reference typesمفهوم casting، آشنایی با اعداد، آرایه‌ها و Stringها یا رشته‌ها و نحوه دریافت ورودی از کاربران اشاره کرد. یادگیری این مباحث در زبان جاوا از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین علت نیز در این بخش از بهترین آموزش جاوا قصد داریم شما را با این مفاهیم به طور کامل آشنا کنیم تا در آینده بتوانیم از آنها در برنامه‌نویسی به زبان جاوا و کدهای خود استفاده کنیم.

 

متغیر در جاوا

 

متغیرها در جاوا

 

آشنایی با متغیرها در زبان برنامه‌نویسی جاوا

در اولین بخش از آموزش جاوا اجازه دهید تا بیشتر با مفهوم متغیر آشنا شویم. اجازه دهید کار خود را با مثالی از دنیای واقعی آغاز کنیم. فرض کنید که ما یک سری از اشیا و مواد خوراکی مانند آب، غذا، نان، عینک و ... داریم. هریک از این اشیا و مواد خوراکی را در داخل ظرف و محفظه مخصوص به خود قرار می‌دهیم. به‌عنوان‌مثال عینک را در کیف یا قاب عینک قرار می‌دهیم، آب را داخل لیوان می‌ریزیم، نان را داخل ظرف مخصوص قرار داده و همین کار را برای غذا هم انجام می‌دهیم؛ بنابراین هر چیزی دارای یک ظرف مخصوص به خود است. حال در برنامه‌نویسی و زبان برنامه‌نویسی جاوا ما به این ظرف متغیر می‌گوییم و مواد و منابعی که داخل ظروف به‌صورت موقت نگهداری می‌کنیم را نیز داده یا data می‌نامیم.

 

دقت داشته باشید که ظرف‌هایی که مواد مختلف را نگهداری می‌کنند یا یکدیگر تفاوت دارند. به‌عنوان‌مثال اگر داده ما آب باشد ظرف ما چیزی از جنس نگه‌دارنده مایعات مانند لیوان یا پارچ خواهد بود. پس variable‌ها ظرف‌هایی هستند که به‌صورت موقت داده‌های خود را در داخل آنها ذخیره می‌کنیم. برای این‌که بتوانیم یک متغیر در زبان جاوا تعریف کنیم ابتدا باید نوع ظرف را بنویسیم(مثلا می‌نویسیم که نوع ظرف ما لیوان است)، در ادامه باید یک اسم روی ظرف خود قرار دهیم(چراکه ممکن است بیش از یک لیوان داشته باشیم و باید بتوانیم بین آنها تمایز قائل شویم)، در ادامه یک علامت مساوی می‌گذاریم که مشخص شود قصد داریم داده را داخل این متغیر بریزیم و در انتها نیز داده‌ای که قصد قراردادن آن داخل ظرف را داریم می‌نویسیم. دقت داشته باشید که در برنامه‌نویسی جاوا زمانی که علامت “;” را قرار می‌دهیم منظور ما این است که این خط از دستورات به اتمام رسیده است و کامپایلر باید وارد دستور بعدی شده و آن را اجرا کند.

 

مثالی از متغیرها

 

مثالی از متغیرها

 

مثالی از متغیرها در زبان برنامه‌نویسی جاوا

در ادامه دوره آموزش جاوا اجازه دهید تا مفهوم متغیرها را با مثالی نزدیک به دنیای برنامه‌نویسی به شما توضیح دهیم. به‌عنوان‌مثال فرض کنید که قصد داریم سن خود را در داخل یک متغیر در زبان جاوا ذخیره کنیم؛ بنابراین جنس متغیر ما باید عدد باشد. int یک نوع عددی مربوط به اعداد صحیح در زبان برنامه‌نویسی جاوا است که در آموزش جاوا مقدماتی به میزان زیادی با این نوع داده کار می‌کنیم. در ادامه باید یک نام را برای متغیر خود انتخاب کنیم که ما آن را برابر myAge قرار می‌دهیم و مقدار آن را نیز برابر 24 قرار خواهیم داد؛ بنابراین قطعه کد ما به شکل زیر خواهد بود:

int myAge = 24;

 

کدنویسی متغیرها

 

کدنویسی متغیرها

 

شروع کدنویسی و کار با متغیرها در زبان جاوا به‌صورت عملی

حال وارد محیط کدنویسی خود می‌شویم. در صفحه‌ای که ایجاد کرده‌ایم کدهای زیر را مشاهده می‌کنیم. حال قطعه کد بالا را وارد این محیط می‌کنیم و سپس اقدام به چا‌پ‌کردن این متغیر خواهیم کرد:

 

package com.hamed;

public class Main{

            public static void main(String[] args){

            int myAge = 24;

          System.out.println(myAge);

}

}

 

با اجرا گرفتن از این کد می‌توانید مقدار 24 را مشاهده کنید که برای شما چاپ می‌شود. حال فرض کنید قصد داریم یک متغیر دیگر با نام herAge تعریف کنیم که این متغیر نیز از نوع عددی است و مقدار آن نیز دقیقا برابر 24 است. در چنین شرایطی دیگر نیازی نیست که به شکل زیر عمل کنیم:

 

int herAge = 24;

 

اگر دو متغیر داریم که مقدار آنها دقیقا برابر است می‌توانیم به شکل زیر عمل کرده و آنها را برابر یکدیگر قرار دهیم:

 

int herAge = myAge;

 

در این قطعه کد در واقع مقداری که داخل متغیر myAge تعریف شده است دقیقا کپی شده و داخل متغیر herAge قرار می‌گیرد. حال اگر شما قطعه کد زیر را اجرا کنید باز هم عدد 24 را در خروجی مشاهده خواهید کرد:

 

package com.hamed;

public class Main{

            public static void main(String[] args){

            int myAge = 24;

            int herAge = myAge;

          System.out.println(herAge);

}

}

 

حال فرض کنید قصد داریم یک متغیر به شکل زیر را نیز تعریف کنیم:

 

int hisAge = 30;

 

در کدهایی که داریم می‌توانیم هم به شکل زیر متغیرها را تعریف کنیم که باعث طولانی‌تر شدن کدهای ما می‌شود:

 

package com.hamed;

public class Main{

            public static void main(String[] args){

            int myAge = 24;

            int herAge = myAge;

            int hisAge = 30;

          System.out.println(myAge);

}

}

 

بااین‌حال زمانی که شما چندین متغیر دارید که باید آنها را تعریف کنید و همگی آنها نیز از یک جنس هستند می‌توانید به شکل زیر عمل کنید که ساده‌تر است و باعث کوتاه‌تر شدن کدهای شما نیز می‌شود:

 

package com.hamed;

public class Main{

            public static void main(String[] args){

            int myAge = 24, hisAge = 30;

            int herAge = myAge;

          System.out.println(myAge);

}

}

 

البته باید دقت داشته باشید که زمانی که تعداد متغیرهای شما افزایش پیدا می‌کند این کار باعث شلخته شدن کدها می‌شود و اصول کد تمیز را نقض می‌کند؛ بنابراین بهتر است که در چنین شرایطی از روش اول برای تعریف متغیرهای خود استفاده کنید.

 

نکته‌ای که در این جا باید به آن دقت داشته باشید این است که شما برای کامنت کردن یک قطعه کد هم می‌توانید پشت آن خط // قرار دهید و هم این‌که می‌توانید با نگه‌داشتن نشانگر روی آن خط از کلیدهای ترکیبی Ctrl + / استفاده کنید تا آن خط از کدهای خود را کامنت کنید.

 

نکاتی درباره متغیرها

 

نکاتی درباره متغیرها

 

نکاتی مهم درباره متغیرها در زبان برنامه‌نویسی جاوا

نکته مهم دیگری که باید در آموزش جاوا رایگان به آن دقت داشته باشید این است که ما معمولا متغیرهای خود را در ابتدا که تعریف می‌کنیم مقداردهی می‌کنیم. اصطلاحا به این کار initial کردن می‌گویند. بااین‌حال نباید فراموش کنید که شما می‌توانید در آینده مقدار متغیر خود را نیز به‌راحتی تغییر دهید. زمانی که شما چندین بار مقدار متغیر را تغییر می‌دهید آخرین مقداری که به آن داده‌اید در آن ذخیره می‌شود و شما دیگر نمی‌توانید به مقدارهای قبلی دسترسی پیدا کنید. در واقع این ترتیب اجرای کدهاست که مقدار نهایی متغیر شما را مشخص می‌کند؛ بنابراین با خروجی گرفتن از قطعه کد زیر عبارت 31 برای شما چاپ خواهد شد:

 

package com.hamed;

public class Main{

            public static void main(String[] args){

            int myAge = 24, hisAge = 30;

            int herAge = myAge;

            hisAge = 31;

          System.out.println(hisAge);

}

}

 

 

 


قسمت قبلی آموزش رایگان java :

آشنایی با مراحل اجرای کدها

بررسی عملکرد JRE


قسمت بعدی آموزش رایگان java ( )


یا جهت مشاهده ویدیوهای اموزشی آموزش رایگان جاوا وارد این صفحه شوید.

محبوب ترین مقالات